Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Heidi*

Heidi*

27-05-2010 om 16:10

Melatonine....

Onze jongste zoon van 8 kan sinds de zomertijd zo slecht inslapen, soms pas om 21.30 uur.
Weet iemand of het kwaad kan hem een tabletje melatonine te geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

27-05-2010 om 16:14

Het kan in elk geval..

..geen kwaad om eerst even langs je huisarts te gaan.

Heidi*

Heidi*

27-05-2010 om 16:21

Hoezo?

Voor dit soort dingen hol ik niet direct naar de huisarts, of zie ik iets over het hoofd?

Kari1

Kari1

27-05-2010 om 16:37

Tuurlijk

kun je hem een tabletje melatonine geven. Maar of je daar nou echt goed aan doet is de vraag. Ik zou het nog sterker willen stellen dan Yta: ga te rade bij mensen die echt weten wat ze doen, en dat is in lang niet alle gevallen je HA.
Hier vind je achtergrond info. Zoals je ziet is het voor een zinvol melatoninegebruik belangrijk om eerst de DLMO te bepalen (en nee, dat is geen kwestie van "dat merk ik wel"). Daar zijn testen voor die je thuis kunt doen, maar dan moet je wel verzekerd zijn van goede begeleiding daarna.
http://www.refdag.nl/artikel/1404073/Experimenteren+met+melatonine.html
http://www.medsys.nl/index/artikelen/Medisch_Contact_aug_2005.pdf
http://www.geldersevallei.nl/afdelingen/62/melatonine-polikliniek
Kari

Annet

Annet

27-05-2010 om 18:42

Melatonine is receptvrij

oftewel 'men' heeft geoordeeld dat bezoek aan de huisarts niet nodig is voor de samenstelling van de tabletjes bij de drogist.
Je kunt dus echt wel 1 tabletje proberen voor je kind. Een uur van tevoren vinden wij erg ruim. Hier houden we 45 minuten aan.

Zelf ga ik nog verder. Ik weet dat artsen veel hogere doses voorschrijven,ook voor kinderen. Dus als het zo uitkomt, geef ik ook wel meerdere tabletjes aan mijn kinderen.

Yta Chalne

Yta Chalne

27-05-2010 om 18:44

Skepties

Ik geloof niet zo in het grootse effect van 0,1mg melatonine. Maar uiteraard kan het psychologisch effect wél groot zijn. Ik hol nergens voor naar de HA met de kinderen, maar ik heb een melatonine gebruikend kind en de laagste dosis waarbij er effect is geweest was ooit 3mg. Dat is huisartsenwerk, en gaat op recept. Of het middel zo vreselijk onschuldig is is ook niet echt bekend. Kortom, beter met slaapproblemen even langs de HA. 0,1mg melatonine valt in de categorie 'extra tabletje vitamine c bij een beginnende verkoudheid'.

Kari1

Kari1

27-05-2010 om 18:49

Didi

heb je de artikelen gelezen? Melatonine is geen slaapmiddel, het is een middel dat je biologische klok kan verzetten. Af en toe een keer geven heeft geen nut. En een uur van tevoren geven, een uur voor wat? Voor de tijd dat je wilt dat kind in slaap valt? Nogmaals, het is geen slaapmiddel en zo werkt het niet.
Voor de meeste mensen is 0,1 mg zo weinig dat het bijna een homeopatische verdunning is. Het geeft dan, net als homeopathie, niets anders dan een placebo-effect, zeker als je het af en toe geeft.
Vanuit die gedachte (het zal niet meer doen dan een placebo) is die dosering ook vrij verkrijgbaar, andere doseringen zijn niet toegelaten in Nederland en artsen die dat toch voorschrijven moeten zich verantwoorden bij de Inspectie. Dat geeft al aan dat het geen middel is om zelf mee te rommelen.
Men komt er nu achter dat bij sommige mensen met erg weinig afbraakenzym ook 0,1 mg, een tijd achter elkaar gegeven, door de stapeling (iedere dag erbij en nauwelijks eraf) toch effect kan hebben op de biologische klok. Dus ook met 0,1 mg moet je niet zelfstandig aan de gang gaan. Geef je het namelijk op het verkeerde tijdtip dan kun je de klok de andere kant op zetten en ben je verder van huis. En het goede tijdstip kun je niet van buiten zien, en niet zien aan de tijd waarop iemand moe wordt, wakker wordt of inslaapt. Dat kun je alleen bepalen door testen.
Kari

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-05-2010 om 18:57

Melatonine

Zoonlief van 9 krijgt 4 a 5 tabletjes van 0,1 mg om hem te helpen slapen. Dit sinds hij ADHD-medicatie gebruikt. Wij krijgen het niet op recept maar ik koop het gewoon bij de drogist. Zelf gebruik ik het ook. Melatonine werkt absoluut maar alleen als idd de aanmaak van voldoende melatonine door het lichaam zelf verstoord is om welke reden dan ook. Het is dus essentieel dat je weet waardoor de inslaapproblemen veroorzaakt worden. Je kan zonder problemen je kind 1 of meerdere tabletjes van 0,1 mg geven zonder nadelige gevolgen. Veel kinderen krijgen doseringen van 3 of 5 mg gedurende langere tijd zonder nadelige bijwerkingen. Overigens is melatonine ook een krachtig antioxidant; het versterkt het immuunstelsel en verjaagt vrije radicalen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-05-2010 om 19:00

Vast tijdstip

Nog een kleine aanvulling: het is erg belangrijk dat je je kind wel zo vaak mogelijk op dezelfde tijd naar bed laat gaan en dus ook de melatonine steeds op ongeveer hetzelfde tijdstip geeft (45 minuten tot een uur vantevoren). Sowieso want een goed slaapritme is essentieel, ook als er geen inslaapproblemen zijn.

Guinevere

Guinevere

27-05-2010 om 19:50

Zomertijd en 0,1 mg,

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat 0,1 mg echt wel werkt, bij een mens met een normale melatonineaanmaak (ikzelf). Niet dat je daarvan als een blok onderuit gaat, maar het brengt mij wel aan het gapen. Een kind dat dus incidenteel een inslaapprobleem heeft hoef je natuurlijk niet gelijk aan 3 of 5 mg te zetten!
Verder vind ik het niet zo gek dat een kind moeite heeft om in te slapen als de dagen zo lang zijn. Dat lijkt me heel natuurlijk, op zich zie ik zelf geen reden om er iets aan te doen, tenzij hij ook elke dag wakker wordt als de zon op komt, of slapend in de klas zit.
Hier trouwens een zoon (7) die nu op 0,8 mg melatonine per avond zit, maar hij mag het van de dokter nemen. Zonder slaapt hij pas na 23.00.

Rina

Rina

27-05-2010 om 21:06

0,1 mg

Elke avond krijgt mijn zoon 0,3 mg melatonine. Hij neemt het in na het tandenpoetsen en ongeveer een half uur later ligt hij in bed. Hij slaapt sinds hij het inneemt vrij snel in. Geen recept, maar wel op advies van de huisarts. Voordien viel hij pas tegen 23.00 in slaap en daar werd hij dus erg moe van. Nu wordt hij weer lekker uitgerust wakker, poeh echt een verschil hoor.

Zelf heb ik een tijdlang 5 mg melatonine in moeten nemen (wel op recept) en geloof me, van 5mg ga je echt knock-out...

Gallifrey

Gallifrey

27-05-2010 om 22:19

Pilletje voor slapen?

Ik weet niet zoveel van melatonine. Maar ik kijk er wel een beetje van op dat jullie het gewoon lijken te vinden om een pilletje te gebruiken als je kind niet kan slapen. Niet dat ik het meteen af wil keuren! Maar ben je niet bang dat je je kind zo leert om medicijnen te gebruiken voor normale dingen?
Ik zou eerst denken aan nog een wandeling, glaasje melk, even lezen of gewoon wennen aan wat langer wakker liggen.
Als de problemen echt groter zijn zou ik niet zelf gaan experimenteren met medicijnen. Ook al stellen de pilletjes technisch gezien niet veel voor, het idee van slaappillen vind ik al "eng" genoeg.
Nogmaals: echt geen veroordeling. Het is gewoon iets wat ik helemaal niet ken.

Lys Lionne

Lys Lionne

27-05-2010 om 22:37

Gallifrey

"Ik zou eerst denken aan nog een wandeling, glaasje melk, even lezen of gewoon wennen aan wat langer wakker liggen."
Ik vermoed dat de meeste melatonine-gevers dit stadium al gepasseerd zijn, maar nog niet toe zijn aan 'dokteren'.
Hier blijkt 0,3 gram melatonine net dat kleine zetje tot inslapen te geven bij mijzelf als ik periodes heb waarin dit niet vanzelf wil lukken...ik zie er weinig verkeerds in eigenlijk.

Gallifrey

Gallifrey

27-05-2010 om 22:44

Lys lionne

Lys Lionne schrijft: "Ik vermoed dat de meeste melatonine-gevers dit stadium al gepasseerd zijn, maar nog niet toe zijn aan \'dokteren\'."
Dat begrijp ik. En ik weet hoe wanhopig je kan zijn als je niet kunt slapen. Verschil is alleen dat er bij mij geen ruimte zit tussen de gangbare huismiddeltjes en de huisarts. Als de gewone dingen niet lukken zou ik naar de huisarts gaan. Het idee van een pilletje waar je van gaat slapen vind ik gewoon een beetje eng. Vreemd genoeg heb ik dat niet bij pilletjes tegen hoofdpijn of buikpijn. Maar wel bij pilletjes die iets "psychisch" doen. Dan denk ik toch ook al snel aan afhankelijkheid en verslaving.

Lys Lionne

Lys Lionne

27-05-2010 om 23:10

Huh

"Maar wel bij pilletjes die iets "psychisch" doen"

Hmmm, hoe kom je erbij dat deze pilletjes iets met je psyche doen?

Gallifrey

Gallifrey

27-05-2010 om 23:24

Verkeerd geschreven

Ik had al door dat ik het niet zo handig geformuleerd had. Ook mijn laatste zin over verslaving is misschien een beetje overdreven.
Het is ook niet zo dat ik hier heel duidelijk tegen ben. Ik vind het gewoon een beetje eng, meer kan ik er niet van maken. Ik wil niet dat mijn kinderen denken dat het normaal is om een pilletje te nemen als ze niet kunnen slapen. Dat zou ik echt altijd via de huisarts doen. Zelfde geldt, wat mij betreft, voor bijvoorbeeld pilletjes tegen zenuwen of pilletjes tegen sombere buien.

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 07:44

Ik wist niet

dat het placebo-effect van melatonine zo sterk kon zijn, wat een machtig iets is dat toch.
Melatonine is een middel dat, MITS op het juiste tijdstip toegediend, kan helpen om de biologische klok in de goede richting te verschuiven bij mensen die slaapstoornissen hebben DOOR een klokstoornis. Staat je klok redelijk op tijd dan doet melatonine niets, en staat die niet op tijd dan is die met 1 tabletje niet ineens in het gareel. Neem je het op het verkeerde tijdstip (voor volwassenen: een uur of 5 voor de DLMO, die bij gezonde klokken op tussen 20.00 en 21.30 ligt) dan gaat die klokverschuiving moeizaam of niet.
Je gaat van een melatoninetabletje net zo snel gapen of knock-out als van water in het bekende roodplastic bekertje dat een nacht in het maanlicht heeft gestaan.
Kari

Pluk53

Pluk53

28-05-2010 om 09:14

Jetlag

laatste trip met 9 uur tijdsverschil oostwaarts heb ik melatonine gebruikt, ~0.3 mg. Ik moest daarvoor de in de US vrij verkrijgbare 1 mg tabletjes in drieen breken. Nog nooit zo weinig last gehad van jetlag. Die dosering heb ik toen uit http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin#Dosage gehaald (voor wat het waard is); toen ik las over alle zaken waar M (mogelijk) invloed op heeft vond ik dat al een beetje eng. Maar ik heb het maar 5 dagen gebruikt.
Zelf gebruik ik soms een slaapmasker en oordoppen; werkt voor mij ook ontspannend.

joep

joep

28-05-2010 om 10:44

Ik doe het ook

Ik doe het net zo als didi68. Ik geef het 0,1 tablet alsof het een vitaminetablet is, gedurende enkele dagen tot de rust hersteld is. Dat zie ik dan aan het feit dat hij weer uit zichzelf wakker wordt. Anders moet ik hem bij oververmoeidheid uit zijn dekens trekken en al huilende naar beneden dragen, waarna de schooldag ook een drama is.
Met de melatonine is hij fit en opgewekt.
Zelf ben ik er ook flink van opgeknapt. Ik was altijd moe en lag 2 uur in bed voor ik in slaap viel, nu slaap ik na ongeveer 30 minuten en wordt uitgeslapen wakker.
Overleggen met de huisarts kan natuurlijk, maar ik heb dat niet gedaan, omdat ik wel een beetje bang ben voor een afkeurende reactie, zoals hierboven.
Succes.

Jesse_1

Jesse_1

28-05-2010 om 13:04

Afgezien van de melatonine

"Onze jongste zoon van 8 kan sinds de zomertijd zo slecht inslapen, soms pas om 21.30 uur."
Is 21.30 zo vreselijk laat dan? Gaat hij misschien veel te vroeg naar bed waardoor hij te lang ligt? Is hij ook echt moe overdag door te weinig slaap?
Persoonlijk zou ik af en toe een uitschieter naar 21.30 niet een reden vinden om bijzondere maatregelen te nemen (en ja, voor mij valt melatonine daar ook onder, maar ik geef bijvoorbeeld ook niet zomaar een PCM zonder reden).
Jesse

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 14:44

Don't shoot

the messenger! Van mij mag iedereen melatonine nemen als hij er zin in heeft. Ik geef alleen aan wat mensen die erg deskundig zijn op melatoninegebied en die er veel onderzoek naar hebben gedaan daarover te vertellen hebben.
Dat een kind niet weet dat het melatonine is maakt niets uit, het placebo-effect doet z'n werk toch wel. Daarom "helpt" homeopathie ook bij dieren.
Didi, waar vind je dat ik agressief ben?
Kari

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 14:53

Pluk

Bij een jetlag is het wel duidelijk dat je een klokprobleem hebt, dan heb je geen kauwwatjes nodig om uit te vinden of dat het geval is of niet. Dus is het ook logisch dat melatonine goed effect kan hebben, als je het op het juiste tijdsip neemt. (Er blijkt steeds meer dat het tijdstip van inname nog belangrijker is dan de dosering). Overigens (voor de volgende keer kun je dat nog meer ondersteunen met gerichte lichttherapie. En ook is het niet gek dat je de melatonine dan maar kortdurend hoeft te gebruiken. Je klok komt immers ook vanzelf wel weer op de goede tijd, melatonine faciliteert dat een beetje.
Bij een klokstoornis zonder jetlag kan melatonine ook een goed effect hebben. Je moet het dan langdurend gebruiken, ten eerste om de klok te verschuiven en ten tweede om hem daar te houden. Bij stoppen gaat de klok namelijk vaak weer terug in de foute stand. Daarom is "af en toe een keer een tabletje" een placebo.
Kari

Biene M.

Biene M.

28-05-2010 om 20:25

Didi

Juist omdat dat effect inderdaad ook sterk kan zijn, wordt geneesmiddelenonderzoek als het even kan dubbelblind uitgevoerd. Dan weet degene die het middel toedient dus ook niet of het het echte middel of placebo is.

Astrid

Astrid

28-05-2010 om 20:48

Werkt melatonine dan?

Ik gebruik zelf 20 mg Melatonine per dag (van de arts) voor inslaap- en doorslaap problemen. De 1e 2 dagen ging ik van die tabletjes gapen, maar daarna nooit meer. Ondanks dat ik moe ben blijf ik klaar wakker. Ik heb ze nu een half jaar. Ik vraag me echt af of die dingen nou wat doen.

Volgens mijn arts stellen die tabletjes van 0,1 mg. echt niks voor. Doet in iedergeval bij volwassenen helemaal niks. Of het bij kinderen werkt weet ik niet. De mijne hebben ze niet nodig. Ik zou 0,1 mg wel aandurven bij een kind, hoger denk ik niet. Maar goed, ik zal ze dus niet snel geven omdat ik er niet veel van verwacht.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2010 om 20:57

Melatonine

Melatonine werkt echt wel maar nogmaals, alleen als je lichaam zelf niet voldoende van deze lichaamseigen stof aanmaakt of als je lichaam de melatonine niet goed verwerkt/opneemt. Als jouw inslaap- en doorslaapproblemen niet veroorzaakt worden door een tekort aan melatonine zal het extra innemen van melatonine niet helpen. In dat opzicht werkt melatonine heel anders dan reguliere slaapmedicatie als valium, Doxazepam of zelfs anders dan valeriaan etc.

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 22:59

Placebo-effect

Didi, je definitie van placebo effect is, zoals Biene ook al aangeeft, te krap. http://www.skepsis.nl/placebo-effect.html
Kari

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 23:06

Astrid

Als je echt 20 mg gebruikt dan zou het heel goed kunnen zijn dat er geen effect is. Bij melatonine gaat het om een piek-dal verloop per dag. Bij zulke grote hoeveelheden kom je niet meer aan een dal toe en dus ook geen daaropvolgende piek.
Ook kan de tijd van innemen fout zitten. Die inname tijd lijkt belangrijker te zijn dan de dosering, je kunt zelfs de problemen verergeren als je daar fout mee zit. En om te weten hoe het zit met jouw innametijd moet je eigenlijk je DLMO meten.
Kari

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 23:12

Elisa

Melatonine werkt niet "alleen als je lichaam zelf niet voldoende maakt", het werkt om je klok te verschuiven en dus om het tijdstip van piek en dal van melatonine te verschuiven. Dus niet voor "inslaap- en doorslaapproblemen veroorzaakt door een tekort aan melatonine" maar voor slaapproblemen die veroorzaakt worden door een verkeerd afgestelde klok.
Kari

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2010 om 00:02

Kari

Het een heeft met het ander te maken. Het gaat niet alleen om die verkeerd afgestelde klok, maar zeker ook om een verstoorde aanmaak van melatonine door bijv. de aanwezigheid van teveel (kunst)licht. En als je ouder wordt gaat je lichaam ook steeds minder melatonine aanmaken. Of een al chemische disbalans in de hersenen zoals bij ADHD patienten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine
http://www.gezondheidsnet.nl/slaap-lekker/artikelen/497/melatonine-bewaker-van-je-ritme

Kari1

Kari1

29-05-2010 om 10:52

Bijna

maar net niet helemaal Elisa. Die “verstoorde aanmaak” van melatonine behelst aanmaak op het verkeerde moment. Er moet een piek-dal curve zijn, en hoe hoog die in de grafiek ligt schijnt er minder toe te doen. Ouderen kunnen best nog melatonine maken maar ze pieken niet meer zo. Bij ADHD ligt de piek vaak te laat (delayed sleep phase syndrom). En ook bij juist hele hoge toegevoegde doses melatonine (zie verhaal van Astrid) kan de piek verdwijnen doordat de curve héél hoog in de grafiek een vlakke lijn gaat vormen.
Het voorschrijdend inzicht op melatoninegebied is dat het tijdstip van inname meer zegt over het effect dan de dosering. Bij een verkeerd afgestelde klok met een piek op het verkeerde moment moet je daarom eerst goed kijken hoe die klok staat en dan bepalen hoe je hem (meestal) naar voor of naar achter kunt trekken.
En zeker kan licht daar bij helpen of tegenwerken. Licht kan de melatoninecurve beïnvloeden. Op tijd ’s avonds het licht dimmen en ’s morgens veel licht toevoeren kan helpen om de klok (de melatoninecurve) in het gareel te houden.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.