Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

May

May

27-06-2011 om 15:26

Melatonine

Zoon en dochter (10) die normaal niet voor een uurtje of tien slapen, geef ik sinds een paar dagen melatonine (0,1 mg). IK weet niet wat me overkomt, ze slapen er binnen vijf minuten van en zijn overdag eindelijk weer eens uitgerust. Kun je melatonine voor een langere tijd geven of kleven daar risico's aan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Melatonine

"Lichaamseigen stoffen kunnen ook ontwrichtend werken."

Inderdaad. Maar waarom zou je -als het niet nodig is- in godesnaam iets toevoegen waarvan de vraag is welk effect het op langere termijn heeft. Daar is bovenstaand toch geen excuus of goedmakertje voor.

Mel

"Lichaamseigen stoffen kunnen ook ontwrichtend werken."

Inderdaad. Maar waarom zou je -als het niet nodig is- in godesnaam iets toevoegen waarvan de vraag is welk effect het op langere termijn heeft. Daar is bovenstaand toch geen excuus of goedmakertje voor.

voordat hier weer een reactie op komt, nogmaals: gelukkig is het hier (nog) niet aan de orde. Net als, gelukkig, ritalin (nog) niet aan de orde is. Dat doe je alleen als het noodzakelijk wordt.. Ik zou het erg moeilijk vinden om daarin een afweging te maken. Daarom vrees ik ook min of meer het moment dat het komt. Gelukkig hoeft dat nu nog niet. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je er wel voor moet kiezen. En dat is van een heel andere orde dan wanneer je in de zomer niet zoveel zin hebt om de regelmaat er in te houden terwijl je kinderen daar van ontregelen. En dan denken dat het ontregelen simpel op te lossen is met een placebo.. dan neem je je kinderen niet serieus... maar wel op een vreemde manier serieus door ze gelijk melatonine te geven.

May

May

01-07-2011 om 11:36

Wat een reacties en discussies!

Ik heb zoon deze week een keer geen melatonine gegeven, rustig gehouden en op tijd in bed gelegd. Hij sliep om 10.00 uur nog niet. Toen toch maar gegeven en vijf minuten later sliep hij... Problemen onstaan hier ieder jaar als de zomertijd in gaat, als het weer winter wordt, slaapt hij uit zichzelf binnen vijf minuten...

Puck

Puck

01-07-2011 om 14:15

Judith_t

Je neemt weer allerlei dingen aan die echt nergens gezegd zijn door mij (ik neem het probleem niet serieus, ik heb de keuze tussen rust en regelmaat en kies uit een soort gemakzucht voor melatonine, lapmiddel tijdens de vakantie, (ik heb het over ZOMERMAANDEN, das iets heel anders, er zou een achterliggend probleem moeten zijn.)
en aangezien al die dingen totaal niet spelen reageer ik daar niet op. Kennelijk werkt mijn naam bij jou als een rode lap op een stier en kun je het niet nalaten om kritiek te verzinnen op mij.
Verder kun je DES toch echt niet vergelijken met 0,1 mg melatonine, die dosis is zo laag en er zijn zoveel onderzoeken geweest dat die dosering veilig is.

Langdurig

Mijn zoon neemt ook melatonine via de huisarts. Werkt prima!
alleen slaapt hij nu absoluut niet meer zonder.
Met de avondvierdaagse ging hij om 22.00 uur pas naar bed, zonder pil. om half 11 kwam hij eruit omdat hij niet kon slapen zonder pil.
ik weigerde te geven, hij moest moe genoeg zijn. om 23.00 uur kwam hij er weer uit,toen heb ik gegeven en sliep hij binnen ene kwartier.

Ik heb met de huisarts overlegd omdat ik het vervelend vind dat hij er zo afhankelijk van is. Hij gaf aan dat het geen kwaad kan. ik wil toch eens lichtere pilletjes gaan halen bij drogist om te kijken of hij niet zonder of met minder kan. het zit misschien toch ook een beetje tussen de oren nu bij hem?

mari39

mari39

01-07-2011 om 20:40

Annemir

Hier krijgt zoon ook op recept melatonine, alleen wij geven in de weekend en vakanties standaard niet, zodat hij niet gewend raakt. Misschien ook een idee? Anders is een pilletje van 0,1 als placebo een idee?

Puck

Iedereen slaapt minder in de zomermaanden, zo bijzonder is dat echt niet. Als je een tekort hebt aan lichaamseigen melatonine, slaap je niet alleen in de zomermaanden slecht.

Tekort

Een kind met diabetes , dus een tekort aan insuline, krijgt het hormoon insuline. Een kind met een melatoninetekort krijgt melatonine.
Wat is nou eigenlijk je probleem?

Mari39

Ja zoiets wil ik gaan doen, ik vergat het vandaag weer te halen, stom van mij.
We hebben nu 3 mg

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

03-07-2011 om 21:25

Karin*

Van een kind met diabetes is door onderzoek vastgesteld dat er een insulinetekort is. Dat weet je dus 100% zeker. van veel kinderen die melatonine gebruiken is helemaal niet zeker of het komt door een tekort aan lichaamseigen melatonine of dat ze ook zouden reageren op andere dingen. Ik vind je vergelijking dus niet zo goed op gaan.
Maar ook dan vind ik persoonlijk het (tijdelijk) gebruik van melatonine op eigen initiatief en het (langdurig) gebruik op doktersadvies nog steeds geen probleem omdat uit heel veel onderzoeken is gebleken dat melatonine veilig gebruikt kan worden.

Testen

er kan heel gemakkelijk getest worden of je kind genoeg melatonine aanmaakt. Met een speekseltest.

Puck

Heb jij bij jouw kind laten vaststellen dat het slaaptekort komt omdat er een te weinig lichaamseigen melatonine wordt aangemaakt?

Puck

Puck

04-07-2011 om 12:26

Judith

Nee, ik heb mijn kinderen niet laten testen omdat ik (volgens jouw eigen woorden) de problemen van mijn kinderen niet serieus neem en ze als een placebo melatonine 0,1 mg geef omdat ik vind dat tijdelijk gebruik van melatonine op eigen advies geen probleem is.

Puck

Puck

04-07-2011 om 12:27

Overigens judith

Ik heb nergens gezegd dat mijn kinderen een slaaptekort hebben, ze slapen momenteel wat moeilijk in en dat komt echt niet zoals jij zegt omdat het nu eenmaal zomer is.

Puck

Puck

04-07-2011 om 17:47

Testen kinderen

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: de kinderen die op doktersadvies melatonine gebruiken, zijn die getest op tekort aan lichaamseigen melatonine-aanmaak of is het daar ook zo dat de arts het voorschrijft zonder te testen.

Getest

Kind hier is getest, dat zal wel duidelijk zijn.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

04-07-2011 om 19:36

Niet getest

Nee, niet getest hier. Maar de problemen waren zo duidelijk en vanaf de prille jeugd aanwezig, dat ik het wel gerechtvaardigd vind om het zonder melatoninetest voor te schrijven. Bovendien komt het nogal vaak voor bij ADHD, dus is het nogal voor de hand liggend.

Puck

"Nee, ik heb mijn kinderen niet laten testen omdat ik (volgens jouw eigen woorden) de problemen van mijn kinderen niet serieus neem en ze als een placebo melatonine 0,1 mg geef omdat ik vind dat tijdelijk gebruik van melatonine op eigen advies geen probleem is."

Nouja omdat jezelf de vergelijking met insuline legt: een stof die pas gegeven wordt als er een tekort ergens aan is aangetoond.

"Ik heb nergens gezegd dat mijn kinderen een slaaptekort hebben, ze slapen momenteel wat moeilijk in en dat komt echt niet zoals jij zegt omdat het nu eenmaal zomer is. "
Dat zijn je eigen woorden. Althans de strekking ervan, volgens mij?

Puck

Puck

04-07-2011 om 21:32

Tjeetje judith, kun je nu eerst eens leren lezen

Ik leg helemaal niet de ling met insuline, dat doet Karin en ik zeg juist dat ik die vergelijking niet op vind gaan.
En het klopt dat ik heb gezegd dat mijn kinderen momenteel moeilijk inslapen, jij maakt daar slaaptekort van. Dat is toch echt iets heel anders.
Ik zou het erg op prijs stellen als je nu eens stopt met alleen op mij te reageren, want ALS je reageert klopt het ook nog eens van geen kant wat je beweert. Op die manier help jij alle draadjes om zeep. Ik zou verder toch nog steeds antwoord hebben op de vraag die ik eerder gesteld hebt: waarom voel jij je geroepen om alles wat ik zeg af te bekken, in twijfel te trekken, verkeerd uit te leggen of er dingen van te verzinnen die helemaal niet gezegd zijn. Bij andere forummers doe je dat in dit draadje namelijk niet. Als jij niet tot normaal discussieren in staat blijkt te zijn dan reageer ik voortaan gewoon niet meer op je ruziezoekende en opruiende postings. Zoek lekker een ander slachtoffer.

Puck

"Ik zou het erg op prijs stellen als je nu eens stopt met alleen op mij te reageren, want ALS je reageert klopt het ook nog eens van geen kant wat je beweert. Op die manier help jij alle draadjes om zeep. Ik zou verder toch nog steeds antwoord hebben op de vraag die ik eerder gesteld hebt: waarom voel jij je geroepen om alles wat ik zeg af te bekken, in twijfel te trekken, verkeerd uit te leggen of er dingen van te verzinnen die helemaal niet gezegd zijn. Bij andere forummers doe je dat in dit draadje namelijk niet. Als jij niet tot normaal discussieren in staat blijkt te zijn dan reageer ik voortaan gewoon niet meer op je ruziezoekende en opruiende postings. Zoek lekker een ander slachtoffer."

Ik snap niet waar je het over hebt. Zijn de vragen te moeilijk?

Puck

Puck

05-07-2011 om 08:52

Karin*

Hoeveel zegt de uitslag van zo'n test dan? En hoe groot is de marge die nog allemaal in normaal valt? Ik kan me best voorstellen dat het ene kind een hogere basaalwaarde heeft dan het andere kind en dat bij dezelfde melatoninespiegels het ene kind wel lekker kan inslapen en het andere kind uren ligt te woelen. Als er een hele grote range is dan is het niet zo zinvol lijkt mij. Om die reden heeft het ook geen zin om bijv. serotoninewaardes te bepalen, tussen personen loopt dat veel te veel uiteen om er iets zinnigs over te zeggen. En als ander voorbeeld kan je bijv. Hb-waardes nemen. Sommige mensen zijn bij een Hb van 6,5 al heel erg moe en hebben veel klachten, terwijl een ander daar nog totaal geen last van heeft.
Weet jij hoe dat voor melatonine zit?

Puck

nee, de waardes weet ik ook niet. Mijn zoon heeft 2 jaar geleden meegedaan met een studie naar melatoninegehalte bij kinderen. Er werd eerst getest hoeveel hij aanmaakte op welk tijdstip. Het bleek dat hij pas om 11-12 uur begon met aanmaken. Daarom kon hij nooit in slaap vallen (als baby al niet) Hij heeft toen 1mg tabletten gekregen en een soort polsbandje waarmee geregistreerd werd hoe snel hij in slaap viel. Het effect was spectaculair.
Na een aantal weken moest hij afbouwen en op een gegeven moment stoppen. De inslaapproblemen kwamen toen net zo hard terug, ook bij 1/2 mg al.
Hij moet de melatonine zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip innemen om een regelmatige cyclus te krijgen.
Maar hij is dus een van degene die er niet mee kan stoppen.
Blijkbaar zijn er kinderen wiens cyclus bijgesteld kan worden en kinderen die altijd een afwijkende productie hebben. Kinderen met ADHD hebben dit geloof ik vaker.
De neuroloog waar hij is, is dr Smits in Ede. Die heeft dat onderzoek begeleid. Misschien kunnen ze je daar meer vertellen.

Puck

Puck

05-07-2011 om 12:43

Interessant karin

Interessante studie, wel jammer dat je zoon er dus niet mee kan stoppen zonder dat de klachten terugkomen, maar 1 mg is nog vrij laag als ik vergtelijk met andere kinderen. Maar jou kind heeft dus meegedaan aan een onderzoek, maar ik weet dus niet of die melatoninebepaling ook regulier diagnostisch gebruikt kan worden, daar zit wel een verschil in denk ik. En ik weet ook niet of het gebruikelijk is om een kind dat inslaapproblemen heeft daar eerst op te testen om te bepalen of het door melatoninetekort komt. Vandaar mijn vraag hier welke kinderen getest zijn voordat ze aan de melatonine beginnen.
Overigens voor de statistieken: sliep 1 kind hier gisteren alweer zonder pilletje: nee hoor mam, gisteren kon ik ook slapen zonder pilletje, gaat nu ook vast lukken. En dat na een drukke week met kamp, paardrijwedstrijd en een verjaardag. Prima toch? Misschien waren die paar pilletjes net voldoende om weer een cyclus te reguleren of was het toch een placebo-effect. Geen idee, maar het doel is bereikt.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

05-07-2011 om 12:49

Kan best puck

Kan prima hoor Puck, dat één zo'n pilletje helpt om een fout slaappatroon te doorbreken. Het is nét dat duwtje in de rug om op een normale tijd in slaap te vallen. En je kind is overduidelijk geen gevalletje melatoninetekort...

Puck

Puck

05-07-2011 om 14:22

Quin

Zou je echt denken dat het van een paar keer 0,1 mg weer op de rails komt terwijl de regelmaat de afgelopen week zo ver te zoeken is geweest?
En nee, dat mijn kind niet een gevalletje chronisch melatoninetekort is dat wist ik al: "normaal" gesproken ruikt ze haar kussen bij wijze van spreke niet eens.

Puck

Puck

05-07-2011 om 16:07

May, ben je er nog

May, het zou wel leuk zijn als je zelf ook nog reageerde in je eigen draadje.

Puck

Puck

05-07-2011 om 19:16

Oke karin*

In die link lees je dat het vooral getest wordt bij langdurige en behoorlijk ernstige slaapstoornissen. Wat ik opvallend vond was dat melatonine niet geregistreerd is als geneesmiddel en dat het bij voorkeur in het kader van onderzoek voorgeschreven moet worden en dan alleen door een arts. Is dat nu achterhaald of doen de meeste huisartsen in Nederland dan maar wat. Melatonine wordt volgens mij best vaak gebruikt, maar ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal in het kader van onderzoek is en dat de huisarts eerst heeft laten testen.

Huisartsen

ik denk dat huisartsen die zomaar melatonine in hoge doseringen voorschrijvenzonder eerst te laten testen inderdaad "maar wat doen". Waarom zou je niet eerst uittesten? Het is supereenvoudig te bepalen met een speekseltest.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-07-2011 om 20:48

Speekseltest

Voor die speekseltest hoef je niet helemaal naar Ede? Kan dat via de huisarts aangevraagd worden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.