Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

May

May

27-06-2011 om 15:26

Melatonine

Zoon en dochter (10) die normaal niet voor een uurtje of tien slapen, geef ik sinds een paar dagen melatonine (0,1 mg). IK weet niet wat me overkomt, ze slapen er binnen vijf minuten van en zijn overdag eindelijk weer eens uitgerust. Kun je melatonine voor een langere tijd geven of kleven daar risico's aan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Quin van der Veer

Quin van der Veer

05-07-2011 om 20:55

Waarom

Waarom ze niet eerst naar de pilletjes van de drogist zouden verwijzen is mij ook een raadsel. Gelijk het zware geschut inzetten, hoppa.

Bellen

Volgens mij kan je huisarts bellen naar de poli om de test aan te vragen. Zelf bellen voor info kan natuurlijk ook.
van de site gekopieerd:
"De melatoninepoli is (bij voorkeur) bereikbaar per e-mail: [email protected].
Telefonisch op dinsdag en donderdag van 11.30 tot 14.00 uur (0318) 43 50 40. "

Je moet trouwens wel een tijdje geen melatonine geslikt hebben voordat het getest kan worden geloof ik.

May

May

05-07-2011 om 22:48

Ik ben er nog...

Zoon slaapt nog steeds prima op de 0,1.. Ik ben echt verbaasd. Af en toe geeft hij aan dat hij geen pil hoeft, maar dan ligt hij meteen heel lang wakker. Met pil slaapt hij binnen vijf minuten... Ik weet nog niet of ik ze ook op vakantie ga meenemen, wil eigenlijk dat het geen gewoonte wordt, maar ik heb nu overdag weer een blij mannetje en dat is me heel veel waard!

Puck

Puck

05-07-2011 om 23:31

Fijn may

Lekker houden zo en ik ben van mening dat die 0,1 mg niet zo veel kwaad zal kunnen. Gewoon voor de zekerheid meenemen op vakantie. Kun je eerst kijken hoe het gaat zonder en loopt het echt de spuigaten uit dan gewoon geven.

Puck

"Overigens voor de statistieken: sliep 1 kind hier gisteren alweer zonder pilletje: nee hoor mam, gisteren kon ik ook slapen zonder pilletje, gaat nu ook vast lukken. En dat na een drukke week met kamp, paardrijwedstrijd en een verjaardag. Prima toch? Misschien waren die paar pilletjes net voldoende om weer een cyclus te reguleren of was het toch een placebo-effect. Geen idee, maar het doel is bereikt."

Kan je me uitleggen waarom je liever nog een hormoon geeft aan een kind zonder diagnose, ervan uitgaande dat er geen tekort is, denkt aan het placebo-effect.. ipv een volledig onschuldig nutteloos placebo te gebruiken ?
Hou me ten goede hoor; het moment dat ik denk aan een tekort ga ik daarover in gesprek met deskundigen en als daar melatonine uitrolt.. geef ik dat.

Puck, kan je ook eens reageren op m'n andere vragen? alvast bedankt,

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-07-2011 om 14:33

Melatonine

Ik heb contact gehad met de Melatoninepoli van Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede. Voor zoon heb ik de zelftest slaapstoornissen gedaan; deze moet de huisarts ondertekenen en opsturen naar Ede. Vervolgens krijgt de huisarts de speekseltest toegestuurd die we thuis kunnen doen. Deze weer opsturen naar Ede en dan moeten we een keer langskomen voor de uitslag en adviezen mbt behandeling. Dit kan de huisarts dan doen.
Verder hier nog een nuttige link over melatonine https://www.kinderpsychiater.be/melatonine.htm
Nee, er zijn nog geen studies over evt. bijwerkingen op de lange termijn van met name hogere doseringen maar lage doses lijken volkomen veilig te zijn en melatonine blijkt juist een gunstige rol te spelen bij diverse ziektes en aandoeningen. Omdat het een krachtige, natuurlijke antioxidant is.
Zolang je niet zelf aan gaat rommelen met hoge doseringen kan het mi absoluut geen kwaad om als het nodig is wat melatonine te geven/gebruiken.

Puck

Puck

10-07-2011 om 22:05

Waarom

Waarom ik melatonine geef: dat heb ik al eerder uitgelegd en kan je in dit draadje zo terugvinden, maar ik wil het best nog een keer uitleggen. In mijn ogen en naar wat ik voordat ik melatonine kocht uitgebreid heb gelezen op o.a. internet is melatonine in een hele lage dosering een volstrekt onschuldig middel. Dan kun je wel zeggen dat het een hormoon is, maar hormonen is een beladen term, maar zijn niet per definitie "eng" of "schadelijk" vind ik. En waarom geen onschuldige echte placebo: ook dat heb ik al uitgelegd, daar trappen mijn kinderen niet meer in.
En voor de rest ga ik niet op je vragen in, ook niet in die van andere draadjes omdat het allemaal meta is en het een persoonlijke aanval op mij is. Je smijt aan alle kanten met modder en daar ga ik gewoon niet in mee. Zodra je met in mijn ogen met relevante vragen komt die van nut kunnen zijn in een draadje en die op een normale manier stelt zonder direct denigrerend of hatelijk te doen dan wil ik die, in het belang van anderen best beantwoorden, maar doe je dat niet dan kun je wat mij betreft de boom in en reageer ik niet meer.

May

May

10-07-2011 om 22:54

Wat een moeilijke discussie..

En dat over een simpele vraag waar ik al lang een antwoord op heb.... Ik zou zeggen, discussie gesloten, zoon slaapt en doel is bereikt!

Puck

Puck

11-07-2011 om 09:38

May

Heb je ook al geprobeerd wat er gebeurt als je de melatonine niet geeft? Jongste slaapt alweer als vanouds. Oudste heeft al vakantie en gaat daardoor al later naar bed en doet 's morgens op zijn gemak. Hier gaat de pot dus weer even de kast in tot ze zelf weer vragen.

Maar puck

puck, dat het vakantie is doet niets af aan het feit dat zoon heel lang wakker ligt savonds zonder zijn melatonine.
Hij vindt dat heel vervelend. Daarbij is hij smorgens toch altijd vroeg wakker dus giga slaapgebrek.

Ik zou willen dat het bij ons zo simpel ging

Puck

Puck

11-07-2011 om 14:13

Nee annemir

Zoals jij het stelt lag de situatie hier niet. Kind kan in de vakantie prima uitslapen (soms ligt ie tot 9 uur te slapen) en heeft dus geen giga slaaptekort. Maar de weken ervoor waren hectisch, onregelmatig en moest hij wel om 7 uur op de fiets zitten op weg naar school. Kijk, dan is het wel een probleem als je tot 11 uur wakker ligt. Dat is de reden dat ik toen melatonine ben gaan geven. Nu het vakantie is gaat hij gewoon later naar bed en slaapt dan veel sneller in en vind het dus ook niet vervelend. En ik realiseer me best dat het bij andere kinderen een veel groter probleem is en blijft.

Oke

Oke, ik snap het. Gisteren heb ik het er met zoon ook over gehad, om in de vakantie te stoppen. Hij wilde het wel proberen,maar hij gaf meteen aan dat hij altijd zo verdrietig wordt als hij zo lang moet liggen en zijn broer hoort slapen....

Puck

Puck

12-07-2011 om 16:35

Annemir

Als je zoon het zelf wil kan je het in ieder geval toch proberen. En lukt het niet of wordt hij er verdrietig van: dat lijkt me het niet waard, dan maar aan de melatonine zou ik zeggen. En hoe meer je je op ligt te fokken dat je niet kunt slapen, des te slechter val je ook in slaap, maar ja, leg dat maar aan een kind uit en dan nog: doe er dan maar iets aan, dat valt niet mee.

May

May

12-07-2011 om 20:21

Hij wil ze zelf..

Ik probeer er 's avonds niets over te zeggen, maar hij wil ze zelf heel graag. En slaapt er nog steeds geweldig op... Ik neem ze wel mee op vakantie, maar probeer het gewoon zonder..

mari39

mari39

13-07-2011 om 18:55

Annemir

Ben ff niet online geweest annemir, dus heb niet alles gevolgd, maar je kunt ook placebo geven (1 tabletje van 01,mg), als je zoon niet kan slapen. Hoeveel krijgt je zoon normaal?Is er een reden waarom je zoon slecht inslaapt (misschien heb je dit in het draadje al gemeld maar heb ik niet terug kunnen vinden). Als hij normaal gesproken veel krijgt kun je het wellicht ook afbouwen. Ik kan mij voorstellen dat het lichaam en ook zijn geest even wat moeten aanpassen en dat geen pil een te grote stap is. Of iets homeopathisch geven, ook een soort placebo.Valeriaan of zo?
Als ook dat niet lukt, zou ik net als puck zegt gewoon weer geven hoor, niets is zo frustrerend om wakker te liggen in bed als je wilt slapen. En misschien volgende vakantie opnieuw proberen? Als het winter is? Dan gaat slapen bij de meeste mensen toch altjd wat anders met die donkere dagen.

Hier slaapt zoon al sinds geboorte slecht in, met 6 jaar ASs diagnose en omdat het inslapen zo slecht ging ben ik melatomine gaan halen bij drogist.Hij kreeg toen iets van 0,2 of zo. Vorig jaar ging hij ook aan de medikinet en toen begonnen de slaapproblemen weer, dus iom psychiater nu 3 mg. Maar in de weekenden/vakanties krijgt hij geen medikinet, en dus ook geen 3 mg. Vaak niets als hij heel laat naar bed gaat (camping enzo), anders 0,2mg als placebo. Hij is nu op scoutingkamp en heeft helemaal niets bij. Maar goed, ze gaan daar zo laat naar bed (denk ik) en is daar ook zo moe van alle activiteiten dus is ook niet nodig.Ik ga er van uit dat als hij ouder is en het normaal is om laat naar bed te gaan (10-10.30), hij ook die melatomine niet nodig heeft.

Succes

Guinevere

Guinevere

13-07-2011 om 20:54

2 dingen mari39

Mari39, melatonine heeft gewoon een werking dus het is géén placebo. Ook in 0,1 mg zit werkzame stof.
Verder kan valeriaan best helpen bij slaapproblemen, maar dat is beslist niet homeopatisch. Het is plantaardig en dat is heel iets anders dan homeopatisch.

mari39

mari39

13-07-2011 om 21:15

Wat ik bedoel

met placebo, is dat als je normaal 3 mg. slikt (bijv.) dat dan een pilletje van 0,1 niet echt genoeg zou zijn. Maar wellicht wel genoeg om annemirzoon het idee te geven dat hij toch melatomine neemt.
En dat van valeriaan, dat wist ik niet. Bedankt voor de info.

Rust

Ook al is mijn man moe, toch neemt hij melatonine. Hij slaapt er namelijk ook rustiger door, doordat zijn slaap beter is. Anders heeft hij veel last van (vervelende) dromen.

En onze dochter neemt hem ook als ze moe is, anders ligt ze alsnog wakker, al duurt het korter dan als ze vroeg gaat.

3mg

Hij gebruikt idd 3 mg op dokters advies. Hij is erg druk en beweeglijk. Ik "verdenk" hem van ADHD. Maar we twijfelen en aangezien school het nog niet storend vindt laten we het zo.
Slapen blijft een probleem. Als hij laat gaat na een feestje kan hij ook niet slapen zonder pil. Volgens mij puur omdat hij denkt dat hij het nodig heeft.
Ik wil ook lichtere gaan alen om te kijken hoe hij reageert

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik geef het dochter af en toe

Die heeft er ook nog wel eens een handje van om uren wakker te blijven, vooral als er de volgende dag iets spannends gaat gebeuren en het dus juist handig zou zijn als ze een goede nachtrust had . Het werkt inderdaad altijd prima, dus ik ben er blij mee. Maar we gebruiken het dus niet voor langere tijd, gemiddeld eens per 2 weken denk ik. Maar ik zou zelf proberen om het niet standaard te geven, gewenning is denk ik niet goed. Je zou misschien kunnen kiezen voor alleen de schooldagen, of bijvoorbeeld alleen de woensdag- en de donderdagnacht, zodat ze de laatste dagen van de week wat energieker blijven. Maar zo treedt er in ieder geval denk ik geen gewenning op en geef je het ze alleen ter ondersteuning.
Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.