Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Menstruatie verandert na je 40e?

Hebben jullie dat ook? En betekent dat dat de hormonen in een pre-overgangsfase aan of zo?

Ik merk het laatste jaar dat ik als ik ongesteld moet worden vaker een 'valse start' heb. 1 of 2 dagen voor ik ongesteld moet worden verlies ik al wat bloed, maar de echte start laat dan nog even op zich wachten. Ook heb ik tegenwoordig na 1 of 2 dagen 'echt' ongesteld zijn een soort 'dipdagje' waarna de boel toch weer aantrekt voor een paar dagen.

Vroeger was het gewoon BOEM, 5 dagen ongesteld, en klaar.

Hebben jullie dat ook? En betekent dat dat ik binnenkort in de overgang kom of zo? 44 vind ik wel wat vroeg....Of is het hormomonaal pre-gerommel wat nog jaren door kan sudderren. Ik heb verder nog nergens last van. Ben hartstikke regelmatig, geen opvliegers of wat dan ook.

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

10-08-2009 om 11:36

Ingrid

Helemaal herkenbaar, heb ik ook en volgens mij heb ik in een draadje in het verleden wel eens gelezen dat veel meer vrouwen dat hebben. Zal er wel bij horen dan. Volgens mij heeft het nog niet zozeer met een aankomende overgang te maken.

IngridT

IngridT

10-08-2009 om 11:42 Topicstarter

Dank je puck,

voor de herkenning. Ik vind het gewoon irritant. Zie je bloed, pak je een tampon, ontdek je de volgende ochtend dat het nergens voor nodig was. En dan loop je vervolgens 2 dagen lang bij elk toiletbezoek te checken of het nu echt zover is, of niet. Ik hou van duidelijkheid!

Ingrid

Puck2

Puck2

10-08-2009 om 12:33

Juist wel handig die valse start

Zonder valse start moest ik altijd in mijn agenda bijhouden wanneer ik weer ongesteld zou worden. Nu met die valse start vind ik het eigenlijk wel handig: niets meer bijhouden, gewoon wachten tot 3 druppels en dan de boel paraat houden voor als de dijken echt open gaan

Overgang

Kan zomaar. Mijn moeder was op haar 43e helemaal "klaar" met menstrueren. Ik was altijd al onregelmatig en het wordt alleen maar onregelmatiger voor mijn gevoel. En de valse starts herken ik ook.

Vic

Vic

10-08-2009 om 16:30

Ook

Ik heb ook sinds een tijdje valse starts. Volgens mij heeft dat niets met de overgang te maken, ik ben nog hartstikke jong en de vrouwen in mijn familie menstrueren vrolijk door tot hun 55e. Ik vind het wel enorm onhandig. Voorheen altijd een perfecte cyclus en nu vaak al op dag 25 ineens een verrassinkje, dan twee dagen niets, en dan nog 4 dagen er achteraan. De ene maand drie druppels en de andere maand alle zeilen bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-08-2009 om 01:32

Hier ook (48)

geen valse start, maar het is wel anders geworden dan vroeger. Ik heb ook meer last gekregen van 'pms'. Hoewel dat ook per keer kan verschillen. Meestal heb ik rond de eerste dag een barstende hoofdpijn. Dat kan een paar dagen aanhouden. Dat had ik vroeger niet. Ik heb inmiddels ook een maand overgeslagen, maar van verdere kenmerken heb ik (nog) geen last.

koentje

koentje

12-08-2009 om 14:34

Ook ik...

veel herkenning: onregelmatiger(zelfs periodes van elke twee weken ongesteld), meer PMS klachten (labiel!), na menstruatie enkele dagen later toch steeds roodachtige afscheiding en hoofdpijn voorafgaand aan menstruatie, maar dat heb ik al zo lang ik me herinner...
En ik ben nu 47, dit speelt ongeveer vanaf mijn 40ste.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.