Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mex griep of niet?

ik ben ziek sinds afgelopen maandag,ik heb koorts (39c),vreselijke hoestbuien die soms tot brakens toe leiden,ik heb een hele rauwe keel door de keelpijn,waardoor mn stem er ook niet is en ik ben soms duizelig van de hoofdpijn.verder voel ik me alsof ik door een trein ben overreden..overal spierpijn dus.
volgens de dokters assistente van mn huisarts,is het een kwestie van goed uitzieken.ik mag niet op het spreekuur komen,want stel,dat ik de mex.griep hebt,dan besmet ik dalijk de hele wachtruimte,en dat is ook niet de bedoeling,kreeg ik te horen..en oke,dat begrijp ik!
maar hoe weet ik nu of ik een gewone griep hebt,of de mex.griep? of maakt dat verder helemaal niet uit,of ik het weet of niet?
ik vindt het best wel eng..daar er toch gezonde mensen aan zijn overleden al.

groet nina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moedertje

Moedertje

30-10-2009 om 16:55

Grote kans

dat dit de mexicaanse griep is. Ik begreep van mijn vriendin (en zij had het van haar huisarts) dat ze bij mensen met griep er vanuit gaan dat het mexicaanse is. Dit kan omdat er verder niets hoeft te gebeuren. Je bent blijkbaar geen risicogroep?

Als mijn zoontje het krijgt, heb ik een probleem. Hij heeft vaak verdikkingen (ontstekingen) onder zijn stembanden en dan sluit zijn luchtpijp af. Als hij griep krijgt moet hij naar het ziekenhuis.

Maar voor mezelf zou het betekenen dat ik gewoon thuis moet uitzieken. Geen risicogroep en dus niet meer risico op complicaties.

Tja, het is dus eigenlijk om het even of je gewone of mexicaanse griep hebt.

Beterschap!

mar-ank

mar-ank

30-10-2009 om 16:55

Geen paniek!

Wat naar voor je dat je ziek bent. Maar ga je niet te veel zorgen zitten maken! Kans is groot dat je de mexicaanse griep hebt. Mijn dochter heeft het afgelopen week ook gehad. (Weet ik vrij zeker omdat het broertje van haar hartsvriendin getest is omdat hij kanker heeft gehad, en hij had het) Ze is inmiddels weer op de been.

De symptomen die je beschrijft kunnen zowel bij de gewone als bij de mexicaanse griep horen. En zowel aan de gewone als de mexicaanse griep overlijden (gezonde) mensen. Maar de aantallen zijn echt heel klein! Dus nu niet meteen denken; als het de mexicaanse griep is ga ik dood. Ik heb twee jaar geleden de gewonen griep gehad, en toen had ik ook het gevoel dat ik dood ging, zo rot voelde ik me, maar ik heb het gewoon overleefd. En dat ga jij ook doen! De assistente had helemaal gelijk; gewoon goed uitzieken. En vooral niet teveel gaan piekeren...

Beterschap!

busy

busy

30-10-2009 om 18:02

Dochter kreeg tamiflu

Hoi, Mijn dochter werd van het een op het andere moment ziek, kreeg hoge koorts, hoofdpijn, keelpijn en alles deed haar zeer.
Zij behoort WEL tot de risicogroep en dan is het zaak toch aan de bel te trekken. Dat hebben wij ook gedaan (normaal gaan we met een griep echt niet naar de huisarts), maar nu toch maar even telefonisch overleg gehad. Op de huisartsenpost vertelde ze me dat van de 10 gevallen die nu belde met griepverschijnselen er waarschijnlijk 9 mexicaanse zijn.
Onze dochter kreeg dus Tamiflu. Ze is verder niet getest, dus we weten niet 100% zeker of het de mexicaanse is geweest.

Gelukkig is ze nu weer op de been (na 6 dgn).
Toch wel lastig, want ze krijgt ook de oproep voor de vaccinatie (mosterd na de maaltijd??)

Aan alle zieken... rust lekker uit, blijf binnen en bij twijfel raadpleeg een huisarts.

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2009 om 08:12

Vijf dagen

Je bent al vijf dagen ziek, de mensen die de Mexicaanse griep niet overleefden waren binnen drie dagen overleden. Dikke kans dat je dit dus overleefd Als je suf wordt of benauwd of nu nog meer koorts krijgt wel weer de huisarts bellen.
Het schijnt dat er met een gewone griepgolf veel meer mensen overlijden, dat baat mij wel zorgen. Nooit geweten dat griep zo gevaarlijk is.
Sterkte Nina, hopelijk ben je gauw weer beter!

PDD-ertje

PDD-ertje

31-10-2009 om 10:16

Mex griep

als je op internet zoekt dan vind je veel informatie over de griep. Het lijkt niet uit te maken welke griep je hebt en er wordt ook niet meer zoveel onderzocht zoals in het begin. De meeste mensen hebben een lichte variant. De medicatie die gegeven werd zoals tamiflu schijnt men meer last te hebben van de bijwerkinen dan dat het echt zin heeft. Dus rustig uitzieken, niet bij mensen in de buurt komen die erg gevoelig voor griep zijn en direct aan de bel trekken als je te benauwd wordt of iets dergelijks.....
Beterschap!

Griep complicaties

Mijn zwager heeft toen hij een jaar of 20 was een keer een complicatie gehad van een 'gewone' griep. Hij had eerst griep en toen dat bijna over was werd hij ineens heel ziek en lag ijlend en onaanspreekbaar in bed. Hij is toen meteen opgenomen op de intensive care en heeft daar wel 2 weken gelegen. Het griepvirus bleek op zijn hersenen geslagen en hij had hersenontsteking (hersenen zelf, niet vlies). Hij was echt kantjeboord en heeft het ws overleefd omdat hij vooraf in zo'n goede conditie (jong+gezond) was. Dit soort dingen zijn heel zeldzaam en ik wil geen paniek zaaien. Maar dit soort complicaties treden ook op bij gewone griep en die komen normaal niet in de krant. Als het om Mexicaanse griep gaat wordt het wel breed uitgemeten in de media. Mexicaanse griep is misschien iets gevaarlijker dan gewone griep, maar het scheelt maar weinig!

Ggd of dode?

Voor een test moet je volgens mij bij de GGD zijn, maar dan hangt het vast wel weer per GGD gebied af of ze er iets mee gaan doen of niet.

De kans is groot dat ze de boot afhouden, want ja je zou idd maar de rest besmetten.
Toch zou ik het ergens netjes vinden als ze mensen wel testen op de mexicaanse griep, zeker in geval van kinderen.

Ik ben erg bang dat ze pas testen op het moment dat er een dode in je gezin valt. Dan ineens kan het allemaal wel....

Petra-

Petra-

04-11-2009 om 12:27

Fragfood

Je bent nu wel heel negatief. Hier in ons gezin een geval griep en eerlijk waar, goed geholpen, er is goed naar ons geluisterd en er is een kweek afgenomen om te onderzoeken welke variant het is!

En iedereen testen is onbegonnen werk, logisch nadenken scheelt al heel wat. Als blijkt dat onze dochter de H1N1 variant heeft dan kan je er van uit gaan dat de mensen om haar heen met griep dezelfde variant hebben.

amk

amk

04-11-2009 om 16:49

Daarbij

is 95% van de huidige griep gevallen mexicaanse griep, die in weze op dit moment niet gevaarlijker is als een gewone seizoensgriep.
Dus waarom zo veel kosten maken (die we met zijn allen moeten opbrengen) terwijl je er niets mee wint. Ja, weet dat het mexicaanse griep is maar de behandeling is niet anders als bij gewone griep.

Andere regio?

Misschien hangt het allemaal van de regio af.
Echter als je een kind hebt wat al snel astmatisch is, nooit koorts heeft en dan ineens ziek is met behoorlijke koorts dan wordt er hier iig niet een kweek gemaakt.

Dus negatief of niet, hier doen ze dus niets.
ff luisteren naar de longen en dan zijn ze wel klaar.

Toch knap dat er bij de ene alleen vastgesteld kan worden of het H1N1 is met een kweek en dat de andere dat kan horen aan de longen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.