Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Migraine

IK kreeg precies op mijn 21e verjaardag migraine, wist niet dat het dat was, maar later had ik het wel door. Daarna ha dik het eerst af en toe maar werd hets teeds vaker en heftiger. IK heb jaren Immigran 100 mg gebruikt, dat hielp meestal wel als ik snel genoeg wasom in te nemen, maar heeft best heftige bij werkingen bij mij. Heel benauwd en uitgeput.
Heb nu sindseen paar maanden Metoprolol(Betablokkers) die ik elke dag moet nemen preventief. Werkt wel, maar wat mij betreft nog niet goed genoeg. Dus heb er nu ook Maxalt 10mg smelttablet erbij gekregen en daar heb ik gelukkig minder bij werkingen bij maar werking is iets minder.
Als ik een aanval heb dan is het ook goed raak. Stemmingwisseling, aura, hoofdpijn tot ik er gek van wordt en soms ook overgeven.Op zo'n moment zou ik het liefst een spuitje willen, morfine of wat dan ook slaapmiddel dat ik het niet meer voel.
IK gebruik ook Tokotholinolie en smeer dat op mijn voorhoofd, slapen en nek en hoofdhuid, dat verlicht een klein beetje, maar meer weet ik niet. Ja in een donkere geluidsdichte kamer liggen, maar als je echt hondsbereord bent wil je ook niet liggen want dan let je daar alleen maar meer op.
Wie heeft nog wat tips en middeltjes die verlichting geven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moyodo

Ik slik verapramil en dat werkt erg goed.
Ook heb ik maxalt en bij mij haalt het de scherpte eraf en hoef ik niet meer te spugen.

Bij mij wil een warm bad wel eens helpen. Hoewel als het op zijn hoogtepunt ik enkel met mijn kop onder het franse hakmes (god hoe heet dat ding ook nog maar?) wil

Moyodo

Moyodo

05-02-2010 om 12:43 Topicstarter

Guiliotine

IK snap wat je bedoeld. Dat wat jij nemt ken ik niet. IK was net in warm bad en toen ik eruit kwam had ik juist Migraine. IK moet ook elke ochtend minstens een kopje slappe koffie drinken en vooral weinig chocolade eten, anders heb ik het zo.
Te lang met lege maag en in een flits of felle licht kijken werkt ook triggerend.Ik heb nu een Imigran genomen en het gaat weer een beetje, heb goed gegeten want ik heb dan vaak wel erge trek, alhoewel ik er soms daarna weer misselijk wordt.
SOms kan ik niet eens meer normaal praten en lezen en denken, is het net een puzzel in mijn hoofd en heb ik een tintelend gevoel in mijn handen en mijn tong. IK baal er best van dat ik zo lang en zo vaak uitgeschakeld ben door zoiest onzinnings als Migraine. Mensen zien het niet aan je en dan wordt je vaak gezien als aansteller.

Mijn ervaring

Heb jaaaaaren migraine gehad, vanaf pubertijd. Is sinds een jaar of 5 bijna helemaal weg.
De oplossing bij mij? Helemaal gestopt met koffie en thee. Kost een periode van flink afkicken en dus onherroepelijk een verschrikkelijke migraine aanval van een dag of 3, maar toen was ik er doorheen. Nog een paar keer terug gevallen met koffie, en dan kwam de migraine meestal weer snel terug. (Zewlfde als bij jou Moyodo; te laat koffie werd goed afgestraft met hoofdpijn en bij nog later ingrijpen migraine),
Ik geloof niet dat dit voor iedereen de oplossing zal zijn, maar is wellicht het proberen waard...

Verder bij een aanval zelf was naast absolute stilte, rust, donkerte en wewegingsloosheid voor mij het krijgen van een voetmassage een middel om van de meest erge pijn af te komen (dan heb je dus wel een lieve medemens nodig om het te doen). Ergste pijn trekt weg en als ik stil blijf liggen kan ik dan iig in slaap vallen. Maar het blijft hel on eurth zo'n aanval. Heb in volkomen hopeloosheid met geslepen amethist stenen in mijn mond en tegen mijn hoofd aan in bed gelegen, want deze zouden daartegen moeten helpen, ihkv baat het niet dan schaad het ook niet).
Veel succes
Lunamaya

koentje

koentje

05-02-2010 om 16:36

Ook maxalt

maar ik heb het idee dat maxalt ervoor zorgt dat de aanval uitgesteld wordt. Dan kan ik wel blijven slikken en blijf ik me beroerd voelen. Ik laat het nu gewoon over me heem komen. Maar die wens naar een sterk slaapmiddel o.i.d., dat herken ik heeeeeeeeeeeeeeeel erg.

Moyodo

Moyodo

05-02-2010 om 17:03 Topicstarter

Ook zo

Bij Maxalt heb ik ook het idee dat het wel werkt als je maar een lichte aanval hebt en soms komt het idd later heftiger weer terug. Imigran werkt bij mij uiteindelijk toch het best. Wordt er alleen zo slapjes van.IK heb het ooit op tv gezien dat iemand de muren omhoog ging van de pijn en de huisarts kwam met een spuitje tegen de pijn.

Toen wist ik nog niet wat migraine is. Een ex van mij had het ook vaan in het weekend, juist als hij ging ontspannen en werd dan zelfs misselijk. Dat heb ik maar een paar keer in mijn leven gehad. Rot is als je het krijgt en in de auto zit, met aura erbij, dan kun je bijna niet meer rijden.

Soms kan ik het ook niet goed onderscheiden of het migraine gaat worden of zware hoofdpijn en dan weet ik niet welke pillen ik moet slikken. Pijnstiller werkt niet bij Migraine en MIgrainetablet niet bij hoofdpijn, soms neem ik beiden.Is ook zo goed voor je maag maar niet heus. Dan neem ik ook een tablet Omaprezol om mijn maag te beschermen.

Mp3 speler

Ik ben al sinds mijn jeugd migrainepatient. Helaas is het de laatste jaren, vermoedelijk door de overgang, nog erger geworden en ik moest stoppen met werken, nu dus in de WIA. Ik slik propranolol elke dag en tijdens een aanval gebruik ik paracetamolzetpillen of ibuprofen tabletten. Imigran kan ik niet tegen, en ook andere triptanen werken niet goed, te veel bijwerkingen.
Ik heb er nu mee leren leven.
Mijn tip is het luisteren mbv een mp3speler. Vooral als ik een hele zware aanval heb en erg onrustig ben. Muziek van Mozart helpt goed bij mij. Maar ik heb ook luisterboeken of podcasts van interessante radiouitzendingen.
Angelika

Brianna F

Brianna F

07-02-2010 om 15:40

Angelika

Precies, sommigen geloven het niet. "Als je migraine hebt moet je toch in een donkere kamer liggen zonder geluid?" is het dan. Een MP3 speler zorgt met mooie muziek zorgt er bij mij voor dat ik niet ga liggen malen en nog zieker wordt. Maar ze hoeven niets tegen me te zeggen, want ik geef amper antwoord.

Jammer dat triptanen niet helpen bij jou, ik heb ook heel veel bijwerkingen ervan, maar zolang ze de hoofdpijn wegnemen, neem ik ze op de koop toe. (De laatste tijd heel veel buikpijn ervan)

Bastet

Bastet

07-02-2010 om 17:21

Klopt

Ik ga meestal een dvd'tje kijken,of een beetje rommelen in huis,dat leidt nog een beetje af van de pijn.Als ik mijn bed in ga,is de hoofdpijn erger.Ik vind wat betreft triptanen het middel erger dan de kwaal,voor mij persoonlijk.En ook propanolol gaat niet goed bij mij,dus een kop sterke koffie en pijnstillers,daarop zing ik het uit.En ja,ik baal ook van de verloren tijd,maar ik heb me daarbij neergelegd inmiddels,het is zoals het is.
Groetjes,Bastet

Koffie

Wat ik nog vergeten ben is koffie. Ik heb naast de migraine ook maag en darmklachten (PDS). Dit veroorzaakt veel minder last als de migraine maar sinds ik de diagnose ken drink ik nog maal heel weinig koffie. Mijn lichaam is dus geen koffie meer gewend. Als ik dan de migraine voel aankomen, drink ik juist wel koffie. Misselijk word ik sowieso. En ik heb ook altijd een blikje Red Bull in huis. Helpt ook wel eens.
Angelika

Moyodo

Moyodo

08-02-2010 om 15:12 Topicstarter

Weinig koffie

Ik drink ook niet veel koffie, maar wel in de ochtend 1 bakje wiener Melange met melk.Ik drin k toch al te weinig en het enige wat ik graag drink en mij in de ochtend op verheug is de koffie. Drink ik niets dan krijg ik gegarandeerd migraine.
Maar ik zal eens proberen of het helpt rustige muziek gewoon zachtjes.
Meestal kan ik niet op bed, want vroeger werkte ik en sinds ruim een jaar ben ik dan wel thuis, maar als mijn dochter er is kan ik op bed liggen wel vergeten, dan komt zij mij juist storen en krijgen wij ruzie, dsu lig ik gewoon op de bank en hoop datz e zich enigzins normaal gedraagt.

Lys Lionne

Lys Lionne

08-02-2010 om 23:12

Neuroloog

Ook ik ga zeer geregeld plat door een verpletterende migraine aanval. Nadat ik zelf met de metoprolol gestopt ben omdat ik daar waanideeën en nachtmerries van kreeg, namen de aanvallen hand over hand toe. Op advies van mijn h.a ga ik over 2 weken naar een hoofdpijnpoli. Ben erg beniewd of zij mij kunnen helpen. Als tiener al wel bij de neuroloog geweest, kreeg toen erycof zetpillen. Ik was zo stoned als Herman Brood van die dingen, maar pijn had ik niet meer! Jaren later overgestapt op de Imigran tabl. Neusspray kwam binnen als een bom, daar was ik totaal door van de kook. Idem bij Maxalt. De epipen van imigran heb ik nog niet geprobeerd, maar is nog wel een optie. De tip van rustgevende muziek ga ik misschien ook eens proberen. Ik ben altijd zo jaloers op mensen die hun migraine wegslapen! Ik sukkel nog geen halve minuut weg met die zere kop

Bastet

Bastet

09-02-2010 om 07:09

Lys lionne

Ik kreeg gierende koppijn van erycof....dus dat was ook niet echt een oplossing,dat spul..)
Bastet

marie-laure

marie-laure

09-02-2010 om 09:21

Heel herkenbaar, moyodo

Moyodo,
Ook ik heb al heel lang hoofdpijn en daarnaast migraine. Ik gebruik Maxalt. Ik merk ook dat als ik geen koffie drink ik hoofdpijn krijg. Ik heb jarenlang Indocid gebruikt, daar ben ik nu van afgekickt want uiteindelijk werd de pijn er alleen maar erger en frequenter van.
Ik gebruik coldpacks tegen de pijn, die leg ik eerst in de vriezer en doe er dan iets omheen tegen de ergst kou. Muziek probeer ik ook wel eens, maar ik ben dan zo onrustig. Het liefst wil ik slapen, maar dat lukt niet goed door de pijn. Soms als de aanval afzwakt lukt het me om met wat diazepam in slaap te vallen. Moeilijk he, als je in de tussentijd ook nog voor je kinderen moet zorgen.

marie-laure

marie-laure

09-02-2010 om 09:29

Lys lionne,

Is Metoprolol hetzelfde als Propanolol? Ik heb een tijdje Propanolol tegen de migraine gebruikt maar ik kreeg er ook enorme rare slaaptoestanden van.
Ben benieuwd wat de hoofdpijnpoli voor je kan doen. Ik heb wel goede ervaringen met de hoofdpijnkliniek in Dokkum. Daar ben ik afgekickt van Indocid. Nu gebruik ik alleen nog maar Maxalt en koffie. Maar misschien houdt dat laatste de hoofdpijn ook wel weer in stand op den duur.
Ik gebruikte ook wel eens Cafergot maar dat wordt nauwelijks meer voorgeschreven geloof ik. Dat is ook zoe en paardenmiddel. Mij lukt het het niet om rustig te worden en te slapen, veel te veel pijn.

marie-laure

marie-laure

09-02-2010 om 09:33

Lunamaya

Goed om te lezen dat nog meer mensen de link leggen tegen koffie en migraine.
Ik gebruik Maxalt en koffie tegen de hoofdpijn en migraine. Ik ben afgekick van Indocid. Nu denk ik er ook over om te stoppen met koffie. Maar ik zie er als een berg tegen op. Ik wacht steeds maar op het goede moment, maar ja dat komt nooit....

Marie-laure

Nee, het voelt ook heel tegenstrijdig... je bent nl net zo blij als je eens geen migraine hebt, en dan ga je moedwillig stoppen met koffie en jezelf een aanval in de hand werken... Maar goed. Er is een (kleine maar toch aanwezige) kans dat je er daarna vanaf bent... Ik heb toen dus nog een tijd hele sterke "gewone" thee gedronken, maar ook daar kreeg ik een soort verslaving van. Als ik dat niet op tijd dronk, kreeg ik ook weer een aanval. Dus nu maar helemaal zonder koffie, thee, cola etc. Je moet het trouwens echt wel een paar weken volhouden wil je weten of het werkt. (bij mij duurde het 2 weken voor ik "pijnvrij" was.
Succes! En ik hoop voor je dat het werkt. Ps. mijn moeder heeft ook al jaren migraine, en is ook zeer verslaafd aan koffie. Maar het lukt haar niet om te stoppen, dus ze houdt migraine om de paar weken.

Rectivicatie

"mijn moeder houdt dus migraine om te paar weken"... ik bedoel dus; ze weet nu dus nog steeds niet of het door te stoppen met koffie over zou kunnen gaan, omdat ze het niet voor elkaar krijgt af te kicken.

marie-laure

marie-laure

09-02-2010 om 13:24

Precies lunamaya

Je moet er natuurlijk doorheen. En het is het proberen waard. De meeste mensen zien het ook als iets onschuldigs koffie. En soms denk ik ook ach, het is in ieder geval beter dan die 2 Indocids die ik elke dag nam.
Het is zo zonde. Toen ik afkickte van die pijnstillers kreeg ik in het ziekenhuis ook geen koffie of thee, maar ben er thuis toch weer meebegonnen. Tja, het hielp zo goed en ik had en heb behalve die ene Maxalt per week die ik "mag" nemen, helemaal niks achter de hand.
Maar ik vind het leuk om te lezen dat mijn gevoel dat ik een kans maak nog een verbetering door te maken als ik met koffie stop, bevestigd wordt in jouw verhaal.

Moyodo

Moyodo

09-02-2010 om 15:03 Topicstarter

Elke maand

IK krijg elke maand vanaf een week voor de menstruatie migraine. Bij mij is het ook hormonaal, daarvoor had ik de pil vroeger doorgeslikt, dus zonder pilpauze, maar toen moest ik stoopen met de pil en nu is het regelmatig eens per maand raak.Ik hoorde dat bij sommigen het na de menopauze minder of zelfs over is en anderen juist erger krijgen.
IK weet soms ook niet of het gewone hoofdpijn is en het nog erger moet worden of dat het beginnende migraine is. Dus neem ik alvast pijnstiller en migrainetablet, maar blijft lastig. IK ben een tijd helemaal gestopt met koffie maar dat werkte na een tijdje bij mij niet meer, kreeg toch migraine. Ik drink ook maar weinig koffie, als ik in de ochtend maar een slap bakkie krijg ben ik al tevreden.

Ook helaas veel hoofdpijn en migraine

Wat bij mij nog wel wil helpen is onder de douche gaan staan met zo'n massage straal op de pijnlijke plek. Helaas is het alleen verllichting. Of een hittepit in mijn nek.

volgens mij is tegen een sterke migraine aanval niet veel te doen.

Het allerergst vind ik nog als ik 's-avonds in slaap val met hoofdpijn en dat als ik wakker wordt het er nog steeds zit. bah het verpest zoveel.

Dat op de bank liggen herken ik met kinderen. En dan maar hopen dat ze zichzelf goed vermaken...

liefs lisa

Lys Lionne

Lys Lionne

09-02-2010 om 23:57

Marie laure

Metoprolol is idd net als Propanolol een betablokker, van de 1e ging ik dus raar dromen, van de 2e kon ik nou juist niet in slaap komen...
Ik heb naast migraine ook (spier)spanningshoofdpijn, hiervoor gebruik ik (teveel, ik weet het) saridons. Ben er al een poosje mee aan het minderen en dat gaat eigenlijk heel goed.
Cafergot is idd hetzelfde als Erycof, perfecte pijnstiller waar ik soms wél van in slaap sukkelde. Het scheelt ook echt in de duur van de aanval als ik een aantal uur goed kan slapen, dus misschien is een in-slaapmiddel wel een optie. Weer een puntje wat ik met de neuroloog kan bespreken.

Lys Lionne

Lys Lionne

10-02-2010 om 00:00

Kinderen

Veel herkenning in dit draadje, voelt best wel eens goed
Gelukkig zijn mijn kinderen inmiddels groot genoeg om een dagje voor zichzelf te zorgen, maar toen ze kleiner waren moest ik echt iemand bellen om ze op te komen halen als ik een heftige aanval had. "Uitzieken" op de bank zit er op zo'n moment helaas niet in.
Het niet kunnen slapen door de pijn is zo te lezen ook bij anderen een groot probleem. Mijn vader slaapt echter úren aan een stuk door tijdens een aanval. Wordt alleen wakker om over te geven, strompelt terug en snurkt weer.

Herkenning

Wat fijn om deze berichtjes te lezen, beetje erkenning & herkenning van migraine. Heb nu al zo'n 10 jaar migraine, begon ergens rond mijn 22e. Soms heb ik er een maand geen last van, vervolgens heb ik er gerust 3 per week, dan weer een paar weken "gewoon" 1 per 2 weken, dan weer meer, kortom geen regelmaat! Kan ook niet zeggen waar ik het van krijg. Weet wel wanneer het migraine is, want ik heb de klassieke vorm, met aura & slaaphand, halve gezicht dat doof aanvoelt, een doof aanvoelende neus. Raar praten, moeilijk praten, geen beslissingen kunnen nemen, niet op woorden komen... en dan... HOOFDPIJN!
Als ik vlekken krijg, ga ik zsm op de bank liggen (moet wel want ik zie niks), neem 600 mg ibuprofen & wat brandnetelpillen en wacht tot de vlekken weggaan. Daarna kan ik op een laag verwachtingsniveau vrij redelijk functioneren. Kinderen moeten niet ineens ruzie krijgen, dat kan ik dan echt niet hebben. Op bed liggen werkt het beste, maar dat zit er met een kleuter&peuter gewoon niet in als mijn man niet thuis is.
Overigens kan ik ook echt niet slapen, maar liggen op de zere kant biedt wat verlichting. Douchen ook, maar dat hele proces van aan- en uitkleden is me eigenlijk gewoon te veel.....
In maart mag ik naar de neuroloog, benieuwd wat hij voor me kan doen!

Brianna F

Brianna F

10-02-2010 om 10:10

Op tijd

Het enige "voordeel" aan mijn migraine (hormonaal) is dat ik het bijna in mijn agenda kan aantekenen wanneer het komt, elke 23 dagen. Dus ik plan afspraken er omheen, sla van te voren boodschappen in, huis aan kant en dan: laat maar komen die ellende.

Moyodo

Moyodo

10-02-2010 om 11:53 Topicstarter

Regelmatig

Bij mij is het heel onregelmatig, maar net als bij Sanneke, begon precies op mijn 21e verjaardag en 1x per maand krijg ik het zeker, maar daarnaast dus soms een maand niet en dan weer 1-3 x per week en soms dagen achter elkaar.

Als ik zeker weet dat het migraine si, dus als ik last van aura heb en doof gevoel dan neem ik supersnel imigran of Maxalt, anders krijg ik mega hoofdpijn als de aura weg is. Ik ben trouwens vooraf super snel geprikkeld ook daaraan voel ik het soms aan komen.

marie-laure

marie-laure

10-02-2010 om 12:32

Lys lionne,

Toen ik wilde stoppen met Propanolol vanwege die nachtelijke toestanden werd ik door de huisarts eigenlijk niet geloofd. Daarom vind ik het wel een bevestiging om te lezen dat jij dat ook had.
Ik heb net als migraine maar ook gewone hoofdpijn, alleen dan bijna dagelijks.
Wel vervelend dat ik het niet verdraag want er zijn zo weinig alternatieve naast pijnstillers en triptanen. Depakine zou nog kunnen maar daar schijnen de bijwerkingen ook niet mis van te zijn.
Fijn dat het je lukt om te minderen met de saridon. Het is zo moeilijk hè? Hoeveel gebruik je nu?

Vandaag is het bij mij knudde, ik stond al op met hoofdpijn, nu is het al tegen migraine aan. Maar ik ben ongesteld geworden dus nu snap ik het. Gauw Maxalt nemen.

Ja geprikkeld

Een poosje voordat ik migraine krijg, ben ik geprikkeld, beetje wazig in mijn hoofd, niet heel helder kunnen denken... Meestal komt daarna een aanval, maar heel soms dus niet. Dan heb ik een dag of 2 dat wazige, geprikkelde gevoel, maar ineens is het dan weg zonder migraine te hebben gehad, heel vreemd.

Bastet

Bastet

10-02-2010 om 18:49

Belangrijk om te weten

Kijk wel uit met pijnstillers hoor,zeker als je naast migraine ook vaak gewone hoofdpijn hebt!Dan kan het zo zo zijn dat je inmiddels een pijnstillerafhankelijke hoofdpijn hebt ontwikkeld.Meer info vind je in het zeer aan te bevelen boek:Noortje Russell: Mijn hoofd en ik.Omgaan met migraine.
Groetjes,bastet

Lys Lionne

Lys Lionne

10-02-2010 om 19:09

Mijn hoofd en ik...

Dit boek ben ik nu inderdaad aan het lezen. Herken er zo enorm veel in. Zoveel momenten dat ik denk: hé, dat hoort dus gewoon bij een migraine aanval! De stemmingswisselingen vooraf, normale geluiden die binnenkomen als ware het kanonschoten, huis-tuin-en keukenluchtjes die me ineens misselijk maken, het gevoel verkouden te worden, vlak na het beginnen van de hoofdpijn voortdurend moeten plassen en ga zo maar door. Een aanrader voor iedereen!
Wat mijn saridon-gebruik betreft: er zijn dagen dat ik helemaal niks gebruik, maar als ik spanningshoofdpijn heb (zoals vandaag), dan varieert het gebruik van 1 dd 2 tot 4 dd 2. De laatste weken neem ik echter maximaal 2 dd 2, laat de tijd tussen de tabletten dus oplopen tot het echt niet meer te doen is.

marie-laure

marie-laure

10-02-2010 om 19:40

Bastet

Ja dat klopt. Voor je het weet heb je pijnstillerafhankelijke hoofdpijn en ben je nog veel verder van huis.
Voor mij geen enkele pijnstiller meer tegen de hoofdpijn. Alleen nog met mate Maxalt.
Afkicken is een hel, gelukkig ben ik van de pijnstillers af. Ik ben helaas na het afkicken niet van de migraine/hoofdpijn afgeraakt, wel is het minder heftig. Hiervoor was de situatie jarenlang eigenlijk onleefbaar.
Misschien dat ik nog probeer te stoppen met mijn zeer matige koffiegebruik. Meer kan ik niet doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.