Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

diewertje

diewertje

14-03-2019 om 09:37

migraine bij zoon van 14 jaar


diewertje

diewertje

16-03-2019 om 18:11

wow

wat een reacties.! Dank!
Op z'n rapport staat bij de meeste vakken als advies havo/VWO. Tja, dan weet je nog niks. Docenten exacte vakken zeggen allemaal havo (logisch), evenals docent economie, terwijl hij daar nu een 7 voor staat....Zoon wil profiel em kiezen, dus haar advies is wel belangrijk. Maar ook wat ondoorgrondelijk. Docenten Engels en Nederlands adviseren VWO.
Met andere woorden: dit schept geen duidelijkheid.
Op school zijn ze hem overigens wel terwille: periode 3 en 4 al geen natuurkunde meer, en voor wiskunde een aangepast programma met alleen nog wiskunde A-stof.

Magnesium

Kan idd helpen, lijkt me zeker de moeite waard. Een kennis van me slikte het op aanraden van haar neuroloog en heeft er veel baat bij. Ik helaas niet.
Overleg wel even over de dosering, want hier geldt: Baat het niet, het zou kunnen schaden

Ontheffing

Correctie twee vreemde talen op het vwo; het blijkt dat een school ontheffing kan regelen voor een tweede vreemde taal. Dat wist ik niet. Wel iets om mee te nemen en dan meteen ook de vraag welk vak hij als extra vak zou kunnen volgen, indien hij toch havo gaat doen. Wel positief dat school hem terwille is.
Anderzijds kan dat ook een adder onder het gras zijn; een bevestiging dat het huidige niveau te zwaar voor hem is zonder dat hij heeft kunnen aantonen het niveau van 4-vwo aan te kunnen met een juist profielkeuze.

(Hier ook kind eens op wip. School stuurde het op afstromen maar kind stond op doubleren. En zo is het gegaan. Als je kind gemotiveerd is op het vwo te blijven, moet hij dat aangeven. Mocht hij in 5-vwo stranden en doubleren, is dat voor een vroege leerling geen groot drama.)

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/ontheffing-voor-tweede-vreemde-taal-op-vwo

Maartje

Maartje

17-03-2019 om 08:41

Vreemde talen - Flanagan

Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar het probleem van de zoon van Dieuwertje zit toch in de wiskunde (dyscalculie). Twee vreemde talen op VWO is geen probleem lijkt me, wel de verplichte wiskunde.

Economie zou een probleem kunnen zijn, maar als de zoon van Dieuwertje overgaat naar 4 VWO wellicht toch het proberen waard. Zeker als hij zo gemotiveerd is en echt graag wil; dat helpt altijd. (Als het niet lukt, wel tijdig profiel/vakkenpakket aanpassen en economie laten vallen)

Een C&M profiel, dus zonder economie op het VWO hoort ook nog tot de mogelijkheden. Een belangrijke vraag is dus: zou hij een eindcijfer van een 4,5 (afgerond een 5) voor wiskunde C op VWO niveau kunnen halen, met bijles? Zou het gebruik van een grafische rekenmachine (dat mag in de bovenbouw en op het eindexamen) kunnen helpen? Misschien hem toch nog een keer laten testen, met dit soort, meer specifieke vragen in het achterhoofd?

Van wat voor iemand heeft je zoon bijles? Een student, of b.v een remedial teacher met wiskunde-achtergrond? Voor onze zoon was dat voor Nederlands een wereld van verschil; wij hebben echt geboft toen we, via de school, een gepensioneerde lerares Nederlands, tevens remedial teacher vonden.

Heeft je zoon enig idee wat hij na zijn eindexamen wil gaan doen, Dieuwertje? Kan dat ook op HBO? Maar, een geïnteresseerd, nieuwsgierig kind voelt zich wellicht meer thuis op een universiteit.

Maartje

#17: ‘@Maartje, dank voor je reactie. Zoon heeft naast Adhd ook dyscalculie. Dit zorgt ervoor dat naast de moeite met rekenen onder andere automatiseren (bv woordjes leren) lastig is.’

#27: ‘En als hij Duits moet leren (wat hij verschrikkelijk vindt...).’

Toch

heeft iemand het artikel gelezen waar Ad Hombre naar verwees? Afgezien van het laatste stukje over eventuele behandeling met nieuwe medicatie vond ik het een zeer vehelderende beschrijving geven waarin goed uiteen gezet wordt wat de wetenschap wel al weet over oorzaken etc. en wat niet. Ik heb een samenvatting naar mijn dochter geappt, die af en toe migraine heeft.

Tsjor

Rust

Tsjor, ik had het wel gelezen maar ik was verbaasd dat spanning als trigger en rust als preventie nauwelijks aan bod kwamen, terwijl migraine toch vaak veroorzaakt wordt door spanningen of prikkels en preventieve rust kan bijdrage aan de beperking van de heftigheid van een aanval.
Een overbelasting van de hersenen, niet alleen door bloedvaten in de hersenen of hormoonpieken ( lichamelijk euvel, net als een hersenaandoening) , maar ook door een teveel aan stress. Het artikel was m.i. een puur fysiologisch benadering.

Migraine is ook ongrijpbaar. De ene krijgt het bij stress, de ander bijvoorbeeld door hormoonpieken. De ene wordt zwaar misselijk en knapt direct flink op als hij de maag heeft omgekeerd alsof het lichaam vergiftigd is en de ‘gif eruit moet, de ander krijgt drie dagen koorts en blijft er in hangen, een derde krijgt op haar 50ste voor het eerst in haar leven een migraineaanval (waarbij geflikker op het netvlies verschijnt).

Maar het artikel was voor een leek als mij sowieso interessant.

diewertje

diewertje

17-03-2019 om 11:23

Gezien

z'n wisselende cijfers maakt het moment waarop je vraagt wat hij wil veel uit. Zo heeft hij dus ook al tegen de mentor gezegd dat hij naar de Havo wil. Zijn mentor is toevallig ook zijn economiedocent, erg bij hem betrokken en stelt z'n welzijn voorop. Mede daardoor denk ik gaf zij voor economie een havo-advies.
Zoon weet nog concreet welke kant hij op wil. En als ik om me heen kijk en ook naar mezelf kan dat best nog wel even duren. Tot ergens in de 20 ofzo.... Reden temeer om zoveel mogelijk opties open te houden. School zei wel dat ze goed zijn in de overgang 5 havo naar 5 VWO. Dat moeten we dan maar geloven, mocht het toch Havo worden. Ik weet niet... ergens blijft de gedachte toch kriebelen dat op de havo de kans groot is dat z'n nieuwsgierige kant niet de ruimte krijgt. Voor de rest zou ik het hem gunnen de druk wat van de ketel te halen.

diewertje

diewertje

17-03-2019 om 11:31

bijles

heeft zoon van een wiskunde docent in opleiding die vooral werkt aan planmatig en gestructureerd werken. Hij is net twee keer geweest dus kan er nog weinig over zeggen. Belangrijk is dat zoon het goed met hem kan vinden.

Tijd

Nu: Voor de rest zou ik het hem gunnen de druk wat van de ketel te halen.
Later: meer ruimte voor de nieuwsgierige kant. Zeker als hij weet welke kant hij uit wil.

Tsjor

Flanagan

'ik was verbaasd dat spanning als trigger en rust als preventie nauwelijks aan bod kwamen, terwijl migraine toch vaak veroorzaakt wordt door spanningen of prikkels en preventieve rust kan bijdrage aan de beperking van de heftigheid van een aanval.'
Kan het ook zijn dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is voor een relatie tussen spanning en een ontstekingsaanval in de hersenen?

Tsjor

diewertje

diewertje

17-03-2019 om 12:13

dat

kan, maar het is wel opvallend dat zoon in de zomervakantie geen aanvallen had. Vraag me af hoe dat te verklaren valt.

Aurelie

Aurelie

17-03-2019 om 12:42

heb ooit (op de wetenschapspagina van de NRC) gelezen dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor een verband is tussen stress en migraine. Maar dat is wel al enkele jaren geleden, dus misschien zijn er nieuwe inzichten. Of is er een verband tussen migraine en andere verschijnselen die met stress gepaard kunnen gaan, zoals spanning in de nek en/of schouders of een slechte nachtrust. Of, in het geval van de zoon van ts, andere verschijnselen die met schoolbezoek samen kunnen gaan, zoals weinig nachtrust, of turen naar het bord. Ik heb zelf wel eens ogenblikkelijk een migraineaanval gekregen toen ik heel slecht nieuws kreeg.

Stressie

Stressie

17-03-2019 om 20:25

Ach stress

Sorry, maar ik krijg wat van stress
Oorzaak (factor, whatever) stress is codetaal voor 'geen idee, maar dat zeg ik natuurlijk niet'.
Hoe meet je stress? Lijkt me erg lastig goed/grootschalig te onderzoeken.

In ieder geval hier veel stress de afgelopen jaren.
En toch nauwelijks last van migraine. In ieder geval heel veel minder dan toen ik puber/adolescent was.
Verschil? Weet ik niet, misschien spiraaltje.
(maar ook even eruit gehad en toen geen verschil)
Of wie weet magnesium. Ik at als kind/puber niet heel erg gezond.

Overigens kan minder last in vakantie wijzen op schoolstress. Maar wie weet spelen andere factoren mee, bekijk die ook goed. Zonlicht, beweging, ander ritme, rust, voeding, toeval.

Maartje

Maartje

18-03-2019 om 09:34

# 36, automatiseren

Ik reageerde vooral op het VWO-advies van de docenten Engels en Nederlands. Frans en Duits had ik in de gauwigheid even over het hoofd gezien. Maar ja, de automatiseringsprobleem bij dyslexie en dyscalculie; die was ik bijna vergeten. Zoon heeft dat soort vakken uit zijn pakket “geschrapt” en in de bovenbouw wordt je er minder mee geconfronteerd. Hij had mede door automatiseringsproblemem enorme moeite met Frans en Duits, maar ook met rekenen. In de bovenbouw wordt het onderwijs in de talen wel anders; meer lezen, luisteren, spreken, maar ja, basiskennis is wel nodig.

Door te kiezen voor aardrijkskunde, geschiedenis en kunst kun je wel vakken met de grootste automatiseringsproblemen vermijden. En dat is echt geen pretpakket, zoals er vroeger wel tegenaan werd gekeken; veel stof en veel begrip- en “doordenkvragen”. Met deze vakken krijgen de leerlingen een brede algemene ontwikkeling en om ze goed te doen moet je echt kranten lezen en de actualiteit volgen. Echt wel iets voor een nieuwsgierig en breed geïnteresseerd kind. Alle automatiserings- en rekenproblemen kunnen daarmee niet volledig ontweken worden, maar wel verminderd. Elke school of studie brengt voor kinderen/mensen met dyslexie / dyscalculie / AD(H)D iextra uitdagingen mee.

Echt fijn dat de school zo meedenkt; ik vraag me bijna af of onze zonen op dezelfde school zitten, want hier dacht de school ook zo mee. Dat is echt heel fijn en helpt enorm. Maar hier geen drie-jarige brugklas, dus niet dezelfde school.

Succes en ik hoop echt dat de migraine in de komende jaren minder wordt.

Pluis

Pluis

18-03-2019 om 13:49

Stress

kan zeker wel een rol spelen. En ont-spanning ook. Mijn zus heeft jarenlang steevast het weekend na elke toets- of examenperiode met migraine op bed gelegen. En na stressvolle perioden op het werk. Dus zeker wel stressgerelateerd en geen toeval. Of in ieder geval gerelateerd aan de wisselwerking tussen stress/spanning (fysiek en mentaal) en ontspanning. Het zal best dat daar geen wetenschappelijk bewijs voor is gevonden, maar wij hadden er geen andere verklaring voor.

Meer inzichten

Voor een goed medisch beeld heb je toch wat meer informatiebronnen nodig dan de avonturen van een zoon in de vakantie of een zus in het weekend. Zou ik denken. Maar als iets helpt bij jouw kind, dan helpt het bij jouw kind. Maakt niet uit wat de wetenschap zegt.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.