Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Brit

Brit

09-03-2009 om 22:41

Mijn hart slaat over, wie herkent dit...

Sinds een tijdje ben ik erachter gekomen dat mijn hart regelmatig een hartslag over slaat. Het is een heel vervelend gevoel, alsof ik heel iets dreig flauw te vallen. Daarna klopt mijn hart alsof hij mn borstkas uit wil bonzen. Ik voel het ook aan komen maar vind het moeilijk om uit te leggen hoe het voelt. De klachten heb ik al langer alleen lijken ze steeds erger te worden. Vorige week werd het ineens heel erg, kreeg pijn op mn borst, kreeg het warm en begon te zweten. Mijn man schrok nogal van pols (mijn hart sloeg regelmatig over en klopte onregelmatig) en belde de dienstdoende huisarts. Deze wuifde het weg met de tel. diagnose: hartritme is licht verstoord en hyperventilatie (dit heb ik overigens nog nooit gehad ) maar kan geen kwaad. Inmiddels ben ik naar mijn eigen huisarts geweest die er ook erg luchtig over deed. Het feit dat ik het als erg naar ervaar en zelfs 's nachts wakker van wordt maakte niet veel indruk.
Wel krijg ik over een aantal weken 14 dgn een kastje die mn hartslag moet registreren op het moment dat ik op een knopje druk (zo heeft ze me het uitgelegd).

Wie heeft hier ook zoveel last van? Wat hebben de artsen hierover gezegd? Kan ik er zelf iets aan doen? Kortom alle informatie is welkom....
Alvast bedankt!
Brit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjoleine64

Marjoleine64

09-03-2009 om 22:49

Minder koffie drinken

kan helpen. Ik ken iemand die ook (vrij ernstige) hartritmestoornissen had, en van de arts het advies kreeg alleen nog maar decafe te drinken. Na een paar weken was het al veel beter. Maar hij dronk dan ook ruim 10 kopjes per dag, ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo is.
Marjoleine

Alcohol

mijn man drinkt ook geen alcohol meer, als hij daar teveel van binnen krijgt, krijgt hij last van hartkloppingen. laat het niet wegwuiven bij de dokter dat er niets aan de hand is, je kan je beter goed na laten kijken, ben jezelf ook geruster, een dokter kan er van achter zijn bureau ook niet inkijken toch?
krulleke

reina

reina

10-03-2009 om 06:55

Gehad

Al weer een aantal jaar geleden, precies zoals jij het omschrijft. Er waren geen redenen aan te wijzen (zoals bijv. de genoemde koffie of alcohol), het werd op een gegeven moment minder en nu heb ik er nooit last meer van. Nadat de huisarts me vertelde dat het geen kwaad kon en alles okee leek, vond ik het niet eng meer en besteedde ik er geen aandacht meer aan, misschien dat da al scheelde.

lijkt het toch wel serieus te nemen, gezien het feit dat je een aanvullend onderzoek krijgt. Dat is geen wegwuiven, dat is gerust proberen te stellen én extra zekerheid te geven door een onderzoek te doen.

Als je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden (hehe, wat een rare zin) dan kun je dat best noemen, dan kan de HA toelichten hoe hij (zij) het bedoelt, scheelt vast veel frustratie, nu en later.

Mamvantwee

Mamvantwee

10-03-2009 om 09:18

Ja, heb ik ook: ves

Allereerst fijn dat je nog extra onderzoek krijgt.

Uit je verhaal herken ik wat ik ook zo nu en dan heb, en dat heet ves: vetrikel extra systole. Het voelt alsof je hart een slag mist. Maar: dat is niet het geval. Je hart is eigenlijk te vroeg met de normale slag, en wacht dan wat langer tot de volgende slag. Intussen vult het zich met bloed, en dat wordt iets meer dan bij een normale hartslag, waarna dat met een extra kracht (dat is die 'boem') weer eruit geduwd wordt.

Ik heb het met perioden ook. Vooral in/net na periodes van drukte en stress, of als ik oververmoeid ben door die drukte bv. Mijn vader heeft dat ook gehad trouwens. Het kan inderdaad geen kwaad, het is alleen erg irritant.

Mijn ha zei dat mijn hart het gewoon wat té goed doet. Te enthousiast. Heel veel mensen hebben dit, maar meestal merk je het niet. Bij mij bleek trouwens dat mijn bloeddruk te hoog was, waardoor ik die hartslag zo goed opmerkte. Nu met bloeddrukverlagende medicijnen merk ik er nl nauwelijks nog wat van!

En het helpt inderdaad ook als je minder/geen koffie meer drinkt, minder stress hebt (want hyperventilatie kun je ongemerkt ook hebben) en probeert goed te slapen.
Ik ben gestopt met koffie en drink vooral nog kruidenthee (rooibos) en groene thee. Daar zit niets/weinig caffeine in. En de hartkloppingen zijn beduidend minder geworden.

rustig aan dus...geen paniek!

Mamvantwee

Mamvantwee

10-03-2009 om 09:19

Ventrikel dus

typefoutje: ventrikel dus.

Ik ook

Ik heb het een paar jaar geleden ook gehad. Zelf schrok ik hier erg van en van de stress kreeg ik een enorm hoge hartslag. De huisarts nam het gelukkig heel serieus en stuurde me door naar de cardioloog. Hartecho gemaakt, kastje dat 24 uur de hartslag registreerde en een inspanningstest. Ik heb een korte tijd betablokkers gebruikt om het ritme te reguleren. Dit hielp goed. Daarna heb ik eigenlijk nooit meer last gehad. Mijn mening is dat je hartklachten goed moet laten onderzoeken. Als het dan onschuldig is, dan kan je er gemakkelijk mee leren leven. Anders blijf je jezelf maar ongerust maken en dat levert toch weer stress op. Dat is ook niet goed voor je hart. Bij mij had het hoogstwaarschijnlijk te maken met overgangsklachten.

Omi

Omi

11-03-2009 om 12:32

Toch goed dat je het laat onderzoeken.
Een goede vriend van ons had dit ook regelmatig, nu blijkt toch dat hij een hartafwijking heeft. Aorata-insufficiëntie (hij heeft 2 flapjes die open en dicht gaan en het moeten er 3 zijn). Maar bij hem is het altijd aanwezig, het overslaan, ik denk dat dat ook wel verschil uitmaakt of je het altijd hebt of zo af en toe. Heb ook weleens gehoord dat het te maken kan hebben met voedselintoleranties. Succes ermee.

Iets anders

... het kan ook voorkomen bij allergie. Ik heb het als ik iets eet of drink waar ik niet tegen kan, maar dat is wel weer een heel ander verhaal misschien?
Jonne

Brit

Brit

12-03-2009 om 16:34

Bedankt....

voor alle reacties !!
De koffie ga ik zeker in de gaten houden want ik mag het graag drinken. Stress....zal misschien ook mee spelen maar gezien mijn thuissituatie ontkom ik hier helaas niet aan.

Ik maak me er niet echt zorgen over (alhoewel ik wel iedere keer blij ben dat mn hart erna weer vrolijk verder klopt)maar het is zo'n vreselijk vervelend gevoel. Vooral als ik rustig zit of in mijn bed lig dan begint het en kan soms wel 1x per minuut zijn.
Maar ik weet nu in ieder geval waar ik op kan letten en ga nog even googlen op ventrikel extra systole (Mamvantwee bedankt hiervoor).
Groetjes Brit

Mamvantwee

Mamvantwee

13-03-2009 om 08:49

Frequentie

Tja, het is een lastig gevoel inderdaad. Maar als ik je goed begrijp, is het ook niet permanent aanwezig, alleen zo nu en dan? En 1 keer per minuut is in mijn ervaring niet zo vaak hoor: ik heb perioden gehad dat ik elke 7 hartslagen een extra slag had, en dan een rijtje achter elkaar. Ik merk het ook vooral in rust, alsof het dan pas begint. Maar nu is het alweer een maand rustig. En daarvóór was het ook alweer 2 jaar geleden. Ik heb er meermalen voor bij de huisarts gezeten, maar intussen geloof ik het wel: ik leef nog, en heb eigenlijk nergens last van, dus het zal wel onschuldig zijn.

Op dit moment heb ik weer een kop koffie voor mijn neus staan, voor het eerst sinds een paar weken, zal wel zien of dat effect heeft.

Succes ermee.

Omi

Omi

15-03-2009 om 21:00

Toevallig...

Toevallig had ik hier vorige week gereageerd en een dag later werd ik door mijn zus gebeld met de mededeling dat mijn zwager met de ambulance afgevoerd was en op de hartbewaking lag. Hij was die ochtend opgestaan met een erg hoge hartslag, overslaand hart en dan weer hele lage hartslag. Hij werd er erg benauwd van. Hij is nog maar 38. Hij belde de huisarts met de mededeling dat hij het heel erg benauwd had en dat zijn hart erg snel sloeg. De assistente zei dat er pas om 10 voor 10 een plaatsje was. En het was kwart over 8... Hij zei een beetje erg paniekerig dat hij dat niet vol zou houden. Toen mocht hij direct wel komen, op de fiets?!? De huisarts ging gelijk zijn bloeddruk bekijken, die was goed, maar zijn hartslag sprong over van 180 naar 80 en weer terug. Zijn hele hartritme was enorm van slag en hij voelde zich er echt niet goed bij. Hij is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Hij lag aan alle toeters en bellen, maar het hart wilde niet meer rustig worden. In de loop van de middag hebben ze hem aan een infuus gelegd, als het hart daar niet rustiger van zou worden dan moest hij een el. shock onder narcose. Gelukkig hoefde dat niet want de medicijnen sloegen uiteindelijk aan. Hij lag daar tussen allemaal mannetjes van in de 60 en die zeiden allemaal: hij is jong?! Maar in het kort gezegd heeft hij een boezem fibratie gehad, en dat schijnt iedereen te kunnen krijgen. Het ritme is dan verstoord in de kamers. Op zich niet ernstig als je er geen pijn bij hebt (linker arm, kaak of pijn op de borst). Hij heeft nu standaard tabletjes in zijn portemonnaie, als hij het weer krijgt kan hij die nemen. Hij wordt in mei helemaal onderzocht. Kortom, je kunt zomaar iets krijgen dus.....

Mamvantwee

Mamvantwee

16-03-2009 om 09:45

Omi

Dat is schrikken, sterkte voor je zwager!

Maar dit is natuurlijk wel iets anders dan wat Brit vertelt. Ik ken ook mensen met andere (al dan niet tijdelijk) hartritmestoornissen, er schijnen nogal wat soorten te zijn. Laten we niet teveel enge verhalen posten, daar worden we weer zenuwachtig van en voilá, daar gaat je hart van trillen...

Mamvantwee

Hes@

Hes@

17-03-2009 om 10:34

Ik ook

Ik had het zelf nooit gemerkt tot een arts het een keer zei. TOen is er een hartfilmpje gemaakt en daaruit bleek dat het iets onschuldigs is. ALs ik erg moe of gestressd ben slaat het hart veel meer over (om de 2 slagen) dan als ik kalm en rustig ben(om de 30 of 40 slagen). Heb jij dat ook?

Ik voel het niet.
Als ik het gevoel heb dat mijn hart uit mijn lichaam bonst dan komt dat omdat ik te hoog zit met mijn schildkliermedicijn. Het zou dus best kunnen dat er bij jou ook twee verschillende dingen spelen. Als je het onderzoek gehad hebt, weet je meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.