Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Drietje

Drietje

29-03-2013 om 07:41

Mijn kinderen zorgen slecht voor zichzelf


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook hoor

Jongste (15) is hier de slechte eter en houd ook helemaal niet van douchen of tanden poetsen.
Eten doen we samen, ontbijt en avondeten. Ook al heeft ze 'geen zin', eigenlijk heeft ze zelden wél zin in eten. Maar ze moét gewoon van alles een klein beetje (=1 lepel ong.) en minstens 1 boterham. Ook van eten dat ze wél lekker vind eet ze weinig...qua hoeveelheid.
Geen borden vol dus.
Dat is haar leven lang al zo en die minimaal 2 verplichte maaltijden doen we dus ook al d'r hele leven. Ze sputtert nog zelden tegen wat die maaltijden betreft. Weet dat het 'moet' dus gebeurd het. Hoe dat ooit moet als ze alleen zou wonen daar denk ik nog maar niet aan. Ze heeft (denk ik) gewoon weinig 'hongergevoel' in ieder geval niet zo als wij en de meeste mensen. Niet zo'n rammelende maag enzo...
Ze neemt brood mee (1) en smeert dat zelf en eet dat w.s. ook wel op met haar vriendinnen samen (voor zover ik weet).Geld besteden aan snacks doet ze niet w.s. over het algemeen vind ze dat zonde van d'r geld (logisch als je maag nooit rammelt, ook niet voor snacks) want ze kan toch nooit meer dan een klein beetje op. En je betaalt wel voor zo'n hele bak toch? Hoogstens koopt ze een croissantje ofzo...dat kan ze nog wel op. Hét moment dat ze wel enigzins trek heeft is uit school...'s middags als ze thuis komt. En daarvoor zet ik (of man) altijd wat gezonds klaar dat ze ook lekker vind. Bak geschild fruit, popcorn (gewoon maïs zonder iets erbij), stuk komkommer of zoiets. Fruit of rauwe groente voert op dat moment de boventoon en dan heeft ze daar ook écht zin in. Ook dat is d'r hele leven al zo.
Ze houd ook niet écht van snoep of chips. Dus dat scheelt al weer.
Door ons 'eetregime' krijgt ze in ieder geval genoeg binnen. Maar ze is en blijft erg dun.
Sport ook nog veel (liga's mee) dus dat is het niet.
Douchen doen we eigenlijk hetzelfde....ze 'moet' simpel zat. Poetsen van tanden controleren we met regelmaat. De meeste kans dat het mis gaat is als ze moe is...gisteravond nog maar weer eens betrapt...en eruit gehaald...dan baalt ze enorm en is boos.
Het is niet dat we te laat hiermee begonnen zijn. We hanteren deze methoden al vanaf dat ze denk ik 7 of 8 was. Maar het boeit haarzelf gewoon niet zo (denk ik) soms is er een opleving qua douchen of tanden poetsen...dat zijn d'r puberhormomen (denk ik) dan gaat het opeens heel goed...en gaat ze uit zichzelf douchen enzo. Maar voor het zelfde geld is het over 2 weken weer het oude liedje. Ik denk dat het ooit toch wel zal komen....
Zie het meer als pubers die nog met een knuffel slapen ofzo (buurmeisje b.v.) en écht niet zonder kunnen. Ooit als ze een vriendje hebben zal knuffel heus wel naar een hoekje verbannen worden. Nou deze puber heeft deze kunsten en ooit als er een vriendje is ziet ze wel in dat lekker douchen ook fris kan zijn, toch?
Oudste heeft van dit soort dingen écht nooit last gehad. Die is gewoon anders. En heeft dezelfde opvoeding en ouders
Qua gewicht zit ze nu ongeveer 'goed' en ze is zelden ziek. Dus echt grote zorgen maak ik me niet.
groeten albana

Drietje

Drietje

01-04-2013 om 13:19

Doet me goed

Fijn Eira en Albana om te lezen dat het bij jullie ook niet vanzelf gaat. We zijn de afgelopen dagen goed met de kinderen in gesprek gegaan en ook hebben we dus een soort herinneringskaart gemaakt. Het begin is er dus weer. We kunnen nu vragen: heb je alle punten die bij avond staan gedaan? Jongste smokkelt enorm, dus die is de klos. Bij hem gaan we er dus gewoon bij staan 's avonds. En ws ' s ochtends ook. Die is zo gemakzuchtig. Ik leg me er dus bij neer dat het niet vanzelf gaat allemaal in ons gezin, maar het troost me dat dat dus bij meer gezinnen zo is.

Maar mensen

Onze oudste is 9 en heeft ook nooit zin om te douchen. Hij moet wel, als ik het zeg doet hij het ook, maar als ik het aan hem over zou laten...? Als hij onder de douche staat vindt hij het heerlijk en krijg ik hem er niet meer onderuit, maar de stap zetten om te douchen, nou nee, daar heeft hij gene zin in. Ik weet van vroeger dat ik zelf ook nooit zo'n zin had in douchen en tandenpoetsen. Nu vind ik het heerlijk. Maar ook mijn moeder heeft mij vaak moeten sturen of controleren.
Is dat ook niet iets normaals voor die leeftijd?

Aha

Ik had alleen de eerste berichten gelezen, nu ook de paar laatste. Meer herkenning voor jou dus, Drietje.
En zoiets als harenwassen - welk kind ziet daar nu naar uit?

elsje78

elsje78

02-04-2013 om 22:02

Inderdaad geerke

Ik herinner me nog goed het liedje van kinderen voor kinderen dat over wassen ging, dus dan zal het wel vaker voorkomen...


http://www.youtube.com/watch?v=0Obrg6eOS2U

Drietje

Misschien dat je nog eens bij jullie ouders kunt navragen hoe dat vroeger bij jullie was: misschien dat er dan wat herkenning is, dan kan je het wat meer op lange termijn bekijken (komt misschien vanzelf goed). Zoals je ze verder beschrijft lijken ze erg gezond en doe je er al veel aan. Veel succes hoor!
Vonda

Hoe vaak douchen? (beetje ot)

ik lees hier dat iemand vindt dat er elke dag gedoucht moet worden....is dat niet wat vaak? Hier zijn we met het hele gezin geen enthousiaste douchers/badderaars, en wij douchen ons dus allemaal niet zo vaak (1-2 keer per week) Komt ook bij dat ik en de kinderen een heel droge huid hebben, dus het is ook niet verstandig om elke dag te douchen. Ook voor mensen met een minder gevoelige huid is het dagelijks gebruik van zeepproducten niet zo goed, overigens.
(Ik houd verderook niet zo van zeep/deoluchtjes en ben ook blij dat mijn partner ze niet gebruikt! Hij ruikt echt heerlijk van zichzelf
Ik wou alleen even zeggen dat weinig douchen niet persé ongezond is.

bibi63

bibi63

08-04-2013 om 21:20

Mamahippie

Maar hoe zie/doe je dat dan? Je hoeft natuurlijk niet perse zeep te gebruiken. Gewoon afspoelen kan ook afdoende zijn. Maar ik neem toch aan, dat naast gezicht en handen ook dagelijk billen, geslachtszones, oksels en voeten gewassen worden (wat mij betreft zonder zeep, maar op z'n minst met water). Dat lijkt me toch een heel gedoe, gehannes en geklieder dagelijks aan de wastafel. Dan is fff snel afspoelen onder de douche toch heel wat efficienter? Of wassen jullie die delen niet dagelijks? Tja, dat vind ik dan toch echt onhygienisch.
Bibi

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

08-04-2013 om 23:29

Bibi

Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, was het heel normaal om 1-2 x per week te douchen, sommige mensen hadden niet eens een douche maar een wasbak of zo'n ronde bak waar je als klein kind in kon badderen en waar je de was in kon doen. En wie in een vooroorlogse woning woonde die niet gerenoveerd was, waste zich in de keuken aan het aanrecht.
En dat deed je inclusief geslachtsdelen, billen, oksels en zo. Met washandjes.
We lieten de wasbak met warm water vollopen of de kraan stromen, dan een washandje "voor boven en onder" (het washandje voor onder was gisteren het washandje voor boven ), en je werkte jezelf zo af van top tot teen en sloot af met de "intieme zone".
Geloof me, dat werkte uitstekend en was ook nog eens erg zuinig met water. Ik ken meer mensen die dat zo doen, waaronder ik zelf, en geloof me, ik stink niet
Vroeger werd er dan wel vaker zeep gebruikt, tegenwoordig weten we dat dat niet altijd even gezond voor de huid is. Maar gehannes en geklieder, nee, echt niet. Ik vind het zelfs sneller en handiger! Maar dat komt misschien ook omdat ik het al bijna vijftig jaar zo doe en niet beter weet Ergens rond de jaren tachtig is het veel gangbaarder geworden om dagelijks te douchen, maar ik ben nogal zuinig opgevoed en dat is blijven hangen

Bibi

Kom ook uit een gezin waar een of twee keer per week gedoucht werd. Maar ik ben zelf als tiener elke dag gaan douchen, heerlijk. Mijn kinderen deed ik ook elke dag onder de douchen. Bij een van mijn kinderen ging de hele huid kapot (ook bij douchen zonder zeep), die mag niet elke dag douchen! Dus dat kan ook nog.
Of het zuiniger is betwijfel ik, je kunt elke dag kort douchen en twee keer in de week heeeeeeel lang ).

Rode vulpeninkt

Wij hadden ook nog speciale handdoekjes voor de onderkant + voeten . Maar inderdaad, wel elke dag alle plekken waar het moest wassen. Toch vind ik douchen fijner.

mirreke

mirreke

09-04-2013 om 10:07

Geerke, ja het is des pubers

Bij ons ging het ook zo: bij kleine kinderen houd je een strakke structuur en een strak ritme aan. Ze worden wat ouder en je denkt dat ze sommige dingen zelf overnemen, zoals douchen, tandenpoetsen. Dat viel wel even tegen, was niet zo. Dus dan moet je, ondanks je eerdere ritme en verwachting dat dagelijkse routine 'dus' ingeslepen is, toch weer structuur bieden. Maar bij die pubers, die zich juist willen verzetten tegen jouw macht, is dat best wel lastig.
Na een poos is dat trouwens ook weer vanzelf goed gekomen, vooral als de groep belangrijk wordt. Ik geloof dat iemand op school een keer tegen mijn zoon heeft gezegd dat hij zijn persoonlijke hygiëne wat serieuzer moest nemen, (natuurlijk nadat wij dat thuis al regelmatig hadden aangekaart) en nu is hij erg schoon op zichzelf. Bij dochter is het ook helemaal goed gekomen, nu haar kamer nog )

mirreke

mirreke

09-04-2013 om 10:19

Drietje

Ik zou ook zeker niet met straf gaan werken, maar met aanmoediging. Je kinderen doen dit niet expres.
Ik heb niet alle berichtjes gelezen, dus misschien is het al genoemd maar:
zouden jullie het niet zo kunnen regelen met je werk dat er voorlopig toch iemand thuis is als de kinderen uit school komen?
Of kun je iets lekkers voor ze klaarzetten, iets wat ze wel graag eten.
Of misschien kun je als een reminder idd briefjes of bordjes ophangen met zaken als: vergeet niet te drinken.
Ik probeer mijn kinderen aan te leren dat ze bv elke keer als ze handen wassen ook een beker water drinken.

Verder denk ik dat je er qua eten en drinken misschien al wel genoeg aan doet. De huisarts weet ervan, ze krijgen extra vitaminen. Wat nu nog opvalt is de persoonlijke verzorging. Als jouw kinderen het blijkbaar nodig hebben dat je ze op dat gebied nog aanspoort, zou ik dat zeker doen. Probeer er ook zelf een ritme in te krijgen, want ik heb zelf gemerkt dat ik dat ritme in aansporen en erop toezien snel kwijtraak, maar van mijn kinderen wel verlangde dat zij hun eigen ritme aanhielden. Dus toch ook mezelf weer dingen. Mijn ervaring is ook dat het oudste kind een behoorlijk leidende functie heeft in een gezin. In ons geval kijken ze veel naar onze oudste dochter, en de jongens kijken ook erg naar de oudste zoon (wij hebben vier kinderen, de oudste is een meisje). Dus wellicht moet je je vooral concentreren op je oudste.
Denk niet dat pubers dat allemaal al zelf wel kunnen, ik vind pubers juist vrij hulpeloos, vooral jongens, en dat komt wel weer goed, maar in de tussentijd moet je ze daarbij helpen, en niet straffen. Bovendien is de puberteit ook de periode van verzet tegen jouw autoriteit, misschien uit zich dat bij jullie nu zo. Ik krijg echter niet die indruk uit jouw verhaal, misschien is het gewoon allemaal wat veel voor ze.
Ze doen het niet expres. In die zin denk ik altijd aan die stelling van Ross Greene: A child would do good if he could.

mirreke

mirreke

09-04-2013 om 10:21

Drietje

Ik heb dus net jouw laatste berichtje niet gelezen waarin je vertelt dat je alweer begonnen bent met het aanbieden van structuur. Erger je niet teveel, nogmaals, het is niet expres, en het is ook allemaal vrij gewoon.
Succes ermee!

Huid

Volgens onze huidarts waar wij toch erg vaak komen met oudste met psoriasis en ikzelf met moeilijke huid is elke dag douchen juist érg onhygiënisch.Ook je intieme zones. Het natuurlijke systeem dat je huid heeft wordt erdoor verstoord en je haar gaat vetter en vetter worden je gaat steeds meer zweten. Want dat zijn de natuurlijke afweersystemen van je huid en die doen dat steeds harder en harder en harder...tot je dus écht na 1 dag enorm stinkt en wel moet douchen en je haar na 1 dag al vettig is.
Ook voor intieme delen is het slecht en ook je voeten.
Als je zweetvoeten wil moet je ze gewoon elke dag wassen met zeep dan krijg je ze vanzelf Alleen je gezicht en handen die mag je dagelijks te wassen, het liefste erna wel een creme gebruiken. Dit omdat die altijd in aanraking komen met de buitenwereld...en die worden dus wel altijd besmet met bactillen en bateriën. Maar onder je kleding kruipen die écht niet.
Dat van die intieme zones volgens wij trouwens niet helemaal op. Die wassen we dus wel
Oudste mág maar 2 keer per week douchen en dan alleen met water en haren mag maar 1 keer per week.
Bij haar is het resultaat van teveel douchen trouwens binnen no-time zichtbaar. Dat gebeurd zomers wel eens als we veel zwemmen.
Dus ja ik snap wel dat mensen die elke dag douchen (ken er zelfs die het 2 keer per dag doen) ervan uitgaan dat je gaat stinken na 1 dag.....In werkelijkheid is dat niet zo, alleen als je dus je huid uit z'n natuurlijke evenwicht heb gebracht zoals die dagelijkse douchers doen. Tjsa....
Ikzelf en voor kinderen vind 2 keer per week écht het minium en 's zomers meer...en dan tussendoor dus met de washand.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.