Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ineke

Ineke

19-07-2012 om 14:36

Mijn man heeft al jaren een stijve nek

Mijn man kan zijn hoofd niet goed draaien, ik had het al vaker gezien, maar nu in de vakantie viel het me weer op. Tijdens autorijden of fietsen kan hij gewoon niet goed achterom kijken en moet zijn hele lichaam meedraaien, zowel links als rechts.
Ik sprak hem daarop aan en hij zei, dat hij al jaren daar last van heeft en misschien ooit. t.z.t een naar een fysiotherapeut moet.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Herkent iemand dit?
Ik ben bang dat hij toch niet naar de dokter gaat. Hij heeft ook al jaren plasproblemen en wil daarmee ook niet naar de huisarts...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

19-07-2012 om 14:55

Vraag

Wat denk jij dat de reden is dat hij nog niet naar de huisarts of fysiotherapeut is geweest? Is hij bang, of vindt hij gewoon dat het niet vervelend genoeg is om die moeite te nemen?
In het eerste geval zou ik me wel inspannen om hem erheen te krijgen, in het tweede geval zou ik mezelf verbieden te doen alsof ik zijn moeder ben en het hem zelf laten uitzoeken.
Tenzij jij je zorgen maakt. En ook dan kun je weinig anders dan zeggen dat jij je zorgen maakt en graag zou weten wat er aan de hand is. Dan doet hij het misschien voor jou, of hij kan je geruststellen.
Ben je zelf iemand die snel bij de dokter zit?

Jip

Jip

19-07-2012 om 15:37

Plasproblemen

Eerlijk gezegd zou ik me meer zorgen maak om zijn plasproblemen dan om zijn nek.
Wat voor plasproblemen zijn het precies? Incontinentie of vaak kleine beetjes plassen/niet goed kunnen uitplassen. Dit laatste duidt zoals je misschien wel weet op prostaatproblemen. Ik weet niet hoe oud je echtgenoot is maar vanaf een jaar of vijftig kunnen mannen last krijgen.
Mijn oom bleek ook last te hebben maar had dit nooit aan iemand en zeker niet de huisarts durven vertellen. Het kostte hem steeds meer moeite om te plassen totdat het op een kwade dag helemaal niet meer lukte. Prostaat had de urinebuis volledig dichtgedrukt. Veel pijn en grote paniek want zijn blaas werd steeds voller. Uiteindelijk enkele vervelende operaties moeten ondergaan en nog maanden met een catheter gelopen en weer opnieuw moeten leren plassen.
Ik begrijp dat dit wel een horrorscenario is maar ik zou het zeker in de gaten houden.

jessica 5

jessica 5

19-07-2012 om 16:49

Ineke

Ik heb het ook al een aantal jaren en ik blijk artrose in mijn nek te hebben. Het enigste wat helpt is met wat oefeningen elke dag er voor te zorgen dat hij niet nog veel stijver wordt.
http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/208/212494/stijve-nek-voorkomen-met-oefeningen.html

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2012 om 17:20

Ineke

Weet je wat het is met vragen zoals je nu gesteld hebt? Wij kunnen gissen wat er aan de hand is en je het advies geven je man naar de dokter te sturen, maar daarmee gaat hij nog niet. Hier moet je echt even een scène voor schoppen. Als hij dan niet voor zichzelf naar de dokter wil gaan, dan moet het voor het gezin. Weet hij veel waarom hij plasproblemen heeft? Het is echt dom om dat te verwaarlozen. Struisvogelpolitiek van de bovenste angsthazenplank.
Wat de nek betreft weet ik natuurlijk niet waarom zijn nek stijf is. Als het niet van kindsafaan zo is moet hij daar naar laten kijken. Ik heb een blokwervel in mijn nek. Dat betekent dat twee wervels aan elkaar vast zitten. Ik kan daardoor ook niet soepeltjes mijn nek alle kanten opdraaien. In combinatie met mijn bijziendheid zorgt dat ervoor dat ik als ik fiets liever afstap en goed om mij heenkijk als ik af moet slaan, dan tijdens het fietsen halfbakken om te kijken en ongelukken te veroorzaken. Tja.. iedere gek zijn gebrek)

Ineke

Ineke

19-07-2012 om 17:29

Nog even...

Bedankt alvast voor de reacties. Ik zelf ben wel iemand die als het nodig is naar de dokter gaat en ook met de kinderen. Gelukkig is het niet vaak nodig. Maar inderdaad die plasproblemen hoeven niet onschuldig te zijn. Hij doet wel 4 minuten over een plas en het is meer druppelen dan een straal. Ik hoor het gewoon.
Al vaak met hem over gehad. Hij is al een eind boven de 50. Hij zelf wil er niet mee naar de dokter, wat kan ik doen? Een vriendin zegt dat hij het dan zelf maar moet weten en misschien gaat hij wel als hij echt niet meer kan plassen. Meestal is het een vergrote prostaat en daar zijn medicijnen voor, maar het kan ook kanker zijn en daar ben ik dan wel bang voor. En ik denk hij ook.
Die stijve nek is ook raar. Misschien wel stress.
Het is een volwassen man, ik kan moeilijk een afspraak voor hem maken. Ik denk dat hij er zelf nog niet genoeg last van heeft...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2012 om 18:07

Ineke

Volwassen mannen doen soms onverstandige dingen. Mijn man, ook in de vijftig, gaat nooit naar de tandarts. Ik dwing hem ook niet om te gaan, hoewel ik denk dat het wel nodig is. Maar problemen met de prostaat is voor mij toch iets alarmerender dan gaatjes in tanden. Ik zou hier dus echt een punt van maken.

Jip

Jip

19-07-2012 om 18:50

Ik ook

Ik zou hier ook ruzie over krijgen. Ooit heb ik zelf een afspraak bij de huisarts gemaakt voor mijn man en gedreigd met vanalles en nog wat als hij niet ging. Echtgenoot ging gelukkig wel, was echt ziek en werd door huisarts meteen naar de Eerste Hulp verwezen alwaar hij meteen werd opgenomen. Ik zal je de volgende horrorstory besparen maar veel mannen zijn eigenwijze angsthazen.
Als het werkelijk de prostaat is (wat er wel erg op lijkt) kan het probleem verholpen worden met medicijnen als je er tenminste op tijd bij bent. Hoe langer je wacht hoe vervelender de behandeling. Overigens is een vergrote prostaat meestal goedaardig en niet per definitie kanker.
Maar goed oom had te lang gewacht en moest altijd flink persen om te plassen. Toen hij op een avond op een feest aardig wat gedronken had lukte dat niet meer (niet genoeg kracht) terwijl zijn blaas wel erg vol zat. Catheteriseren lukte ook niet meer vanwege vergrote prostaat dus uiteindelijk werd het een spoedoperatie. Dat had echt allemaal voorkomen kunnen worden.

Dochter

Dochter

20-07-2012 om 01:30

Stoppen met struisvogelen

Mijn vader heeft jarenlang zijn plasproblemen verdoezeld. Niemand merkte er wat van en hij sprak er ook niet over. Hij ging nooit naar de dokter.
Uiteindelijk kreeg hij een fikse ontsteking aan zijn been. Hij was flink ziek en ik heb hem naar de dokter gestuurd. Been was gezwollen en rood en er was risico op bloedvergiftiging. Ik heb de huisarts ingeseind om ook te testen op PSA. De uitslag was zodanig dat mijn vader naar de uroloog werd doorverwezen. Ik ging mee.
In het ziekenhuis bleek dat mijn vader door jarenlang negeren van zijn plasprobleem een uitgerekte blaas had waar 6 liter urine in zat. Door de hoge druk in de nierbekkens is veel nierweefsel verloren gegaan. Zijn nieren zijn nagenoeg kapot (nog maar 15% capaciteit over). Als het nog verder daalt moet hij gaan dialyseren.
Zijn blaas functioneert ook niet meer. Door de uitrekking is het hele systeem van aandrang voelen en urineren kapot. Opereren en blaas verkleinen heeft daarom geen zin meer. Hij heeft daarom een permanente catheter door zijn buikwand.
De plasproblemen kwamen door zijn prostaat. Die was behoorlijk vergroot, maar herhaalde onderzoeken hebben geen kanker kunnen aantonen.
Mijn vader heeft door het slecht functioneren van zijn nieren aanzienlijk aan vitaliteit en levenskwaliteit ingeboet. Dat was allemaal niet nodig geweest.
Hoever wil je man gaan? EIS van hem dat hij gaat. Hij speelt met vuur.
Dochter

Ook zo'n man

Hier ook zo'n man, uit zichzelf gaat hij echt niet. Maar ik heb geleerd met dat bijltje te hakken dankzij een nóg veel eigenwijzere stiefvader (die ik nog steeds achter de vodden moet zitten wat dit betreft). Mijn moeder had een speciale tactiek. Als mijn stiefvader aangaf iets te 'hebben' en nee, naturlijk niet naar de dokter, vertelde mijn moeder enkele 'horrorverhalen' over het betreffende probleempje (ongeacht wat, ze wist er altijd wel 1 te vertellen) en liet die eerst een paar dagen 'sudderen' en dan zei ze als terloops, o,ja ik zal ook vandaag even de dokter bellen voor een afspraak...Die maakte ze dan (eigenlijk tegen haar pricipes, maar anders lukte het helemaal niet) en stiefvader die had zitten broeden op die horrorverhalen, koos dan uiteindelijk eieren voor z'n geld. Mijn moeder deelde alleen nog de tijd van de afspraak mee...Zo en zo laat moet je er zijn.
Met man doe ik het net zo. Als ik zeg dat ie moet bellen, kan het altijd morgen nog...en is het opeens 'zo erg' niet. Dus eerst de horror-story, dan even laten bezinken, dan pas afspraak maken en geen discussie's meer aangaan en ga maar die en die tijd.
groeten albana

marjanne

marjanne

21-07-2012 om 09:13

Verschil

Ik vind een stijve nek en plas-problemen een verschil. Als hij zich niet meer kan omdraaien in de auto is dat voor jou gevaarlijker om mee te rijden. Als dat door bv fysio te verhelpen is zou ik daar toch echt op aandringen. Net als dat ik niet wil zoenen met iemand die uit zijn mond ruikt omdat hij niet naar de tandarts wil
Maar het plas-probleem is zijn probleem. Je kan het aanraden maar zo niet...ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen lichaam. En mag zelf kiezen, ook al is dat in jouw ogen een foute keuze

Dochter

Dochter

21-07-2012 om 10:22

@marjanne

Jouw reactie vind ik kortzichtig.
Als je je klachten dermate verwaarloost dat het uitdraait op een intensief behandeltraject, dan heeft dat impact op je omgeving.
Stel dat je ernstig overgewicht hebt, slechte eetgewoonten hebt en daar niets aan doet. Je vergroot daarmee het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Is dat dan ook iets wat je helemaal zelf moet weten omdat het nou eenmaal jouw lijf is? Ik vind van niet.
Dochter

marjanne

marjanne

21-07-2012 om 12:08

Dochter

Mijn partner is ook (iets ) te zwaar. ik kook gezond, vega, bio. Wat hij zelf koopt en eet daar ben ik niet verantwoordelijk voor.
Natuurlijk heb ik 'last' van het effect, maar dat heb ik ook van andere keuzes die mijn partner maakt. Het is ZIJN leven. EN als hij dat zo invult dat dat niet lang duurt moet ik dat accepteren
Dat je je lichaam verwaarloost kan ik niet begrijpen, dat je de maatschappij daardoor veel geld kost vind ik niet netjes.
Toch als een gezond denkend persoon, misschien uit angst, niet naar de dokter wil, is dat zijn eigen zaak. Naast behandelen hebben we ook een keuze om NIET te behandelen
Het staat er allemaal een beetje zakelijk he, maar ik vind het wel zo. Terwijl ik in mijn werk toch een heel lieve zorgzame knuffel-zuster ben

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2012 om 01:47

Marjanne

Hoewel ik het met je eens ben, dat je het recht hebt om zelf te beslissen of je behandeld wilt worden of niet, vind ik het onbegrijpelijk als iemand een behandeling weigert in de wetenschap dat genezing daarmee uitgesloten lijkt te zijn. Als je 90 bent... a la, maar als ouder in een jong gezin vind ik dat je alles op alles moet zetten om te overwinnen. Is het niet voor jezelf, dan wel voor je vrouw en kinderen of man en kinderen.

marjanne

marjanne

22-07-2012 om 08:52

Kaaskopje

Misschien onbegrijpelijk maar wel een overweging
Nou is het niet zo dat in dit draadje meteen over een ernstige aandoening gesproken wordt he. En als dat wel zo is, tegenwoordig is prostaatkanker of borstkanker meestal erg goed te behandelen. Maar in veel gevallen is het behandelen geen pretje voor alle betrokkenen. Alles op alles zetten: om dan toch dood te gaan en wat win je dan....een half jaar, een jaar in een belabberde toestand... Ik vind dat je mag kiezen of je dat wil en dat er niet vanuit gegaan wordt dat je dat doet.

Puck

Puck

24-07-2012 om 11:20

Terug naar de stijve nek

Ik heb ook een jaar of 2 een stijve nek gehad. Wist ook niet waar het vandaan kwam. Totdat op mijn kamer op het werk een ander ventilatiesysteem gemonteerd werd. Toen viel het kwartje. Dat nieuwe systeem blies veel harder en toen bleek dat ik al jaren heel subtiel op de tocht heb gezeten. Omdat dat nieuwe systeem zo hard blies en irritant blies hebben mijn kamergenoot en ik die hele uitblaasopening dichtgeplakt en binnen een paar weken was mijn stijve nek weg.

Ortho manuele therapie

Bij gewrichtsklachten kan een orthomanueel therapeut heel goed helpen. Kijk maar eens op http://www.nvomg.nl/. Wie weet is het iets voor je man. Het wordt door de meeste verzekeraars gewoon vergoed, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Succes.
Margoth

eni65

eni65

29-07-2012 om 10:03

Ortho

Ik heb bij een orthomanueel arts gelopen, die zet alle wervels recht, ook in de nek. Maar wordt gewoon vergoed is erg ruim gezegd, ik krijg ongeveer de helft terug uit mijn aanvullende verzekering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.