Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellatrix

Bellatrix

06-04-2010 om 17:42

Mijn zoon is zo somber

Mijn zoon van tien is zo somber. Het duurt inmiddels te lang om te denken dat er een griepje o.i.d. aankomt. Ik maak me echt zorgen.
Hij was ooit een leuke vrolijke jongen maar hij lacht haast nooit meer. Liefst hangt hij de hele dag op de bank. Hij vind zichzelf lelijk en begint om niks te huilen.
Hij zegt al wat langer dat hij het moeilijk vindt om vrienden te maken. Wij hebben hiervoor onlangs maatschappelijk werk ingeschakeld en daar kan hij een SOVA-training gaan doen. Dit kan echter pas in het najaar. Intussen worden de problemen groter.
Op school loopt het niet lekker. Ook daar hebben we het al besproken. Ik heb niet het idee dat daar verder veel te halen valt. Zo slecht is het er niet. Het lijkt voor een heel groot deel toch echt aan mijn zoon zelf te liggen.
Het plan is nu om opnieuw naar de huisarts te gaan. Daar zijn we voor de SOVA-training al geweest. Ik heb geen idee wat ik daarvan kan verwachten en vind het best eng om met "zoiets" naar de huisarts te gaan. Ik ben benieuwd of dat echt kan helpen.
Zijn er misschien ervaringsdeskundigen op dit forum? Ik zou zo graag wat raad krijgen van mensen die dit herkennen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

06-04-2010 om 19:08

Kindercoach

ik heb zelf naar aanleiding van een draadje hier een kindercoach voor mijn dochtertje (ook 10) ingeschakeld. Kan volgens mij op korte termijn en wellicht kan hij iets voor je zoontje betekenen. Dit is zijn site, dan kan je eens lezen hoe e.e.a in zijn werk gaat. Mijn dochter heeft deze week haar derde gesprek en hij vind het heel prettig. Zijn site is www.esenco.nl

succes
Merel

Merel

Merel

06-04-2010 om 19:17

Schrijffoutje

laatste zin; en ZIJ vindt het heel prettig (in plaats van hij...)

Merel

Bellatrix

Bellatrix

06-04-2010 om 22:53

Sinilind

Bedankt voor je tip! Ik ben in de andere rubriek gaan kijken en herken heel veel. Ik zal snel verder gaan lezen.

Bellatrix

Bellatrix

06-04-2010 om 22:57

Merel

Ik heb de site die jij noemt bekeken. Dat ziet er goed uit! In onze omgeving kan ik zoiets, jammer genoeg, niet vinden. Fijn dat je dochter het prettig vindt!
Weet jij wat zo'n coach nu precies doet wat je als ouder niet kunt doen? Voert hij gesprekken, of moet ik denken aan rollenspellen?

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2010 om 23:25

Dingen die je als ouder niet kunt

Nou kijk. Ik wil je even waarschuwen voor je in een bekende valkuil stapt. Die van: psychische problemen zijn een soort van flauwekul en als een therapeut dat met een paar gesprekkies op kan lossen, moet ik dat als betrokken ouder toch zeker óók wel kunnen.
Er zijn grenzen aan je capaciteiten en betrokkenheid is niet altijd een pré. Iedere moeder kan een pleister plakken en nog wel bij een ander kind ook. Maar met een gebroken been ga je naar de dokter. En zo is het met psychische klachten ook: iedere moeder kan haar kind moed inpraten of een oppepper geven, maar als het echt meer is dan dat - dan red je dat gewoon niet. Dan moet daar een professional naar kijken.

Tirza

Bellatrix

ik weet niet waar je woont, maar misschien is dit dichterbij. Ik heb positieve verhalen over ze gehoord en ze zijn ons geadivseerd door MEE, www.intraverte.nl

MEE had trouwens nog meer tips, dus wie weet is het iets om hen eens te bellen. Wij hebben twee keer telefonisch contact gehad met ze gehad en toen kwamen ze met een paar namen.

groetjes van Purk

Integratieve kindertherapie

Wat lijkt het me rot voor jouw zoon, dat hij zich zo ongelukkig voelt (maar dat gelukkig wel kan vertellen!!)

Mijn zus volgt deze opleiding en ´behandelt´ (werkt) op dit moment ook al met kinderen, als ik haar verhalen hoor (geen privacy gevoelige dingen) en mijn zus kennende, denk ik dat het voor een kind iets is wat heel goed helpt (zuslief is ook erg enthousiast!)
http://www.gewoonhappy.nl/ dit is haar website, in heel NL zijn wel therapeuten te vinden, vast ook wel eentje voor jouw zoon!
Sterkte voor jullie allemaal!

anna van noniemen

anna van noniemen

07-04-2010 om 10:33

Integratieve kindertherapie

dat volgt mijn kind ook! En ik ben er echt enthousiast over....mijn zoon heeft ADHD en ODD. Moeilijke combi omdat hij eigenlijk nooit wil doen wat een ander zegt....daarom werken de meeste therapieen niet bij hem, omdat er dingen "moeten". Bij deze therapie moet er niks maar komt er veel uit hemzelf (uiteraard begeleid door de therapeut, die echt wel weet te sturen, alleen heeft hij dat niet door ).

Bellatrix

Bellatrix

08-04-2010 om 00:26

Tirza

Dat is inderdaad wel een valkuil die ik goed in de gaten moet houden. Rationeel gezien snap ik best dat ik geen therapeut ben, gevoelsmatig kan ik me niet voorstellen dat mijn zoon met een therapeut meer bespreekt dan met mij. Hoogstwaarschijnlijk zit ik ernaast, ik zal er meer alert op zijn...

Bellatrix

Bellatrix

08-04-2010 om 00:30

Mien* en anna

Bedankt voor de tip. Ik heb de website bekeken en dat ziet er goed uit.
We zijn vanochtend bij de huisarts geweest en hebben een verwijzing voor een psycholoog. Morgen (het is nu wel heel erg laat) ga ik bekijken wat ik daar hier in de buurt mee kan. De huisarts had het over een goede kinderpsycholoog hier in de buurt. Daarnaast ga ik kijken of er hier integratieve kindertherapie gegeven wordt, want dat klinkt goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.