Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stenna

Stenna

15-01-2013 om 16:07

Mirena

Weet iemand of je, terwijl je een Mirena spiraal draagt, in de overgang kunt komen of niet? Ik bedoel: de Mirena geeft hormonen af. Voorkomen die hormonen dat de overgang inzet? Ik heb het al aan de huisarts gevraagd maar die begreep mijn vraag niet helemaal geloof ik (bleef maar herhalen dat je niet zeker weet of je in de overgang bent met een Mirena omdat je dan geen menstruatie hebt, maar ik bedoelde eigenlijk: houdt de Mirena de overgang tegen?)
Ook op internet geen eenduidig antwoord gevonden tot nog toe. Misschien is het ook wel niet bekend? Of weet iemand wel het antwoord (wie kan beter zoeken dan ik?)

groet,
Stenna, met ??ingebeelde?? overgangsklachten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

15-01-2013 om 16:15

Volgens mij niet

Hormonen houden geen overgang tegen, dat doet de pil ook niet.
Het kan wel de menstruatie beinvloeden.

Die klachten

Of die Mirena de overgang tegenhoudt weet ik niet, maar ik kreeg ook allerlei klachten van dat ding. Leken ook op overgangsklachten. Stemmingswisselingen, nachtzweten, vermoeidheid, enz. Ik heb hem laten verwijderen en na een maand of wat was ik weer helemaal de oude, compleet met eisprong, matige pms en een regelmatige menstuatie. Google maar eens op 'klachten mirena'. Ik schrok me rot toen ik het las. Ik ben op het moment man-loos, mocht ik nog weer eens vaste verkering krijgen (scharrels moeten toch met condoom) dan laat ik me wel steriliseren (na de condoomperiode en de HIV test).

Stenna

Stenna

15-01-2013 om 22:24

Klachten, en pil?

Ja maar, Stoepkrijt, ik heb dat ding juist als oplossing voor mijn menstruatieklachten en bijbehorende migraine. Niet zozeer als voorbehoudmiddel. En ik heb 'm al 3 jaar terwijl de klachten (precies die jij noemt + gewichtstoename) iets van de laatste tijd zijn.
Inge, ik dacht eigenlijk dat de pil wel ook de overgang tegenhoudt/uitstelt? Tegen overgangsklachten krijgen vrouwen toch ook wel eens de pil of gelijksoortige hormonen voorgeschreven, of vergis ik me daarin?

Brianna F

Brianna F

15-01-2013 om 22:45

Stenna

Dat is tegen de klachten, de overgang gaat gewoon door hoor

Stenna

Ik had de mijne ook al meer dan drie jaar voordat ik klachten kreeg, dus in eerste instantie dacht ik helemaal niet dat het aan de Mirena lag. Ik had 'm gekregen wegens hevige menstruaties, die volgens de gynaecoloog het begin van de overgang konden inluiden, maar volgens hem kon dat wel 15 jaar duren. Na verwijdering van de Mirena bleek de hevigheid toch weer te zijn afgenomen. Hij is er inmiddels alweer drie jaar uit. Als ik met vakantie ga neem ik nog wel eens een maandje de pil, zodat ik het een beetje kan regelen.

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2013 om 23:13

Volgens mijn huisarts wel

Mijn huisarts bleef er wat vaag over maar wekte wel de indruk dat de Mirena de overgang beinvloedt. Dat lijkt me ook niet zo gek. Ik ken mannen zonder ballen die elke maand een testosteronshot nemen en op die manier hun mannelijke geslachtskenmerken behouden, zoalsb bijvoorbeeld hun zware stem. Nu is de overgang wel heel wat anders, maar met hormonen kan je dus wel iets beinvloeden. En er zit maar heel erg weinig hormoon in de Mirena (een fractie van wat er in de pil zit), dus veel zoden zal het wel niet aan de dijk zetten, maar alle beetjes helpen toch zeker. Ik heb mijn tweede inmiddels, en ik hou 'm lekker. Hierna neem ik er gewoon nog een

Margje

Stenna

Stenna

20-01-2013 om 00:56

Best vreemd

Ja, het heeft mijn menstruatie in elk geval bijna doen ophouden cq verbeterd. Dus het doet zeker wat, die kleine hoeveelheid hormonen.
Maar jouw huisarts bleef dus ook wat vaag. Het lijkt wel of er eigenlijk niet zo veel over bekend is. Vreemd. Er zijn veel vrouwen die 'm gebruiken.

Jip

Jip

20-01-2013 om 08:53

Overgang

Ook met een Mirena kom je gewoon in de overgang. Het helpt alleen tegen klachten als onregelmatig en overmatig bloedverlies. Dit omdat de Mirena er voor zorgt dat het baarmoederslijmvlies niet meer (of veel minder) wordt opgebouwd. Volgens mij zou iedere huisarts dit gewoon moeten weten.

Pil

Mijn moeder slikt te pil en die is toen gezegd door de huisarts dat ze daar eigenlijk mee moest stoppen zodat de overgang sneller zou gaan. Maar omdat mijn moeder 3 weken ongesteld is en 1 week niet vertikt ze dat. Maar ze heeft wel gewoon opvliegers en dat soort dingen, maar in iets mindere maten. Maar als je haar arts moet geloven duurt het dus wel iets langer. Dus het is maar net wat je wilt.

Ik kies zoiezo niet meer voor hormonen. Ben blij met mijn koper spiraal

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2013 om 09:48

Stenna, gisteren hele bijlage in vk

Gisteren was er een pagina's lange bijlage in de volkskrant. Wel leuk om te lezen.

Er stond o.a. in dat men wel met succes geprobeerd heeft de verschijnselen van de overgang tegen te gaan met precies de goede hormonen (daar was een naam voor die ik even kwijt ben), maar dat ook is gebleken dat je dan een kans van 1 op 74 hebt om borstkanker te krijgen. En dus is men er maar weer mee gestopt.

Men schijnt standaard de pil voor te schrijven (waarin ook hormonen zitten maar in een andere samenstelling), wat de verschijnselen op z'n minst reguleert, en dan schijn je dat risico niet te lopen. (Ik begreep het niet helemaal).

In de Mirena zit veel minder hormoon dan in de pil maar ik neem aan dat de werking dan vergelijkbaar is met die van de pil.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2013 om 09:48

Oh, oeps

Ik zie nu dat er hieronder een heel draadje is geopend over die VK bijlage.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.