Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mirena eruit, nieuwe erin...

Volgende week wordt mijn mirena (na 5 jaar) vervangen. Aangezien ik niet meer ongesteld word met de mirena weet ik ook niet wanneer de baarmoedermond openstaat. Ik zie er dus erg tegenop.
Heeft iemand ervaring met vervangen? Deed het erg pijn?
groetjes,
missie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jet Burg

Jet Burg

16-09-2009 om 11:23

Ik ga de 24ste voor vervanging

Hoop ook dat het meevalt. Wanneer ga jij Missie? Als jij eerder gaat, hoor ik graag hoe het is gegaan

Missie

Missie

16-09-2009 om 12:38 Topicstarter

Ook de 24e...

heel toevallig dus misschien zijn we gelijk aan de beurt. Het gebeurd overigens gewoon bij mijn huisarts.
groetjes,
missie

marie

marie

16-09-2009 om 13:52

Viel erg mee

Hoi
Ik heb ondertussen mijn derde al en de eerste keer vervangen was pijnlijker dan de laatste keer. De eerste keer was de Mirena een beetje vergroeid in mijn baarmoederslijmvlies.
Trouwens er is ondertussen wel wat veranderd m.b.t. pijnstilling. De allereerste keer en de eerste keer vervangen kreeg ik geen pijnstilling. Eventueel kon ik dat achteraf nog doen.
Nu kreeg ik bij het ophalen van de Mirena bij de apotheek gelijk 2 pillen mee. Een om de avond van te voren in te nemen en 1 om een uur van te voren in te nemen. Dat was nieuw beleid zei de assistente van de huisarts. Het heeft wel wat geholpen, niet dat het de vorige keer erg pijn deed hoor.
Haal dus de Mirena wel een paar dagen van te voren op, anders krijg je de pijnstillers te laat.
succes

nicky

nicky

16-09-2009 om 14:35

Geen centje pijn

Hoi missie,

ik heb de mijne ook laatst laten vervangen en ik zag er behoorlijk tegen op. De baarmoedermond hoef je niet naar te kijken ivm je ongesteldheid. Wel neem ik een half uur van te voren 2 paracetamol en dat helpt denk ik, want ik was klaar voordat ik erg in had.
Heb het overigens wel bij de gynaecoloog laten doen, samen met mijn uitstrijkje, de gyn heeft toch meer ervaring met het plaatsen van mirena.

succes
Nicky

Poekie

Poekie

16-09-2009 om 14:43

Gister gebeurd

Gisteren heb ik mijn Mirena laten vervangen door een koperspiraal.
Ik heb geen pijnstillers gebruikt, maar dat was ook totaal niet nodig. Er waren een paar momenten die "een wee-achtige pijn" konden veroorzaken, maar het viel reuze mee. Al zal het wel geen hobby worden .

Jet Burg

Jet Burg

24-09-2009 om 17:38

Hoe ging het missie?

Bij mij viel het reuze mee. Stond na 10 min al buiten, met alleen wat krampen en wat bloedverlies.
Het zetten was niet echt pijnlijk, alleen voelde het wat weeig (schrijf je dat zo?) aan. Ik had wel 2 paracetamol genomen van te voren.

duif

duif

25-09-2009 om 13:47

Geen klachten

Ik ben enigzins verbaasd over de pijnstilling bij het vervangen van een Mirena. Heb ik enige tijd terug ook laten doen door mijn huisarst, en het viel best mee. Gewoon goed ontspannen en rustig ademenen.
We hebben het niet over pijnstilling gehad, en gelukkig bleek dat ook niet nodig.
De week erna wel dat vage ongesteldheidsgevoel (dat was lang geleden!) en wat meer afscheiding.
Pas controle gehad, en 'hij' hangt er goed in

Duif

Jet Burg

Jet Burg

25-09-2009 om 15:25

Voor iedereen anders

Ik ken een aantal dames die van niets tot flinke pijn hadden, denk niet dat het perse een kwestie van goed ontspannen is.
Want als je wist hoe gespannen ik was, en ik had amper pijn bij het zetten. Maar ja, dat kan ook door de paracetamol komen...ik kan echt niet ontspannen liggen daar, maar dat ligt geheel aan mij hoor.

Duif

Duif

25-09-2009 om 21:41

Kweet t niet

Of t aan de arts ligt. Ik weet dat er voor t plaatsen van een spiraal met regelmaat naar de gyn doorverwezen word, maar echt, het was zo gepiept bij mijn huisarts.
Voor mij ook prettig dat het even snel hier om de hoek kon. Zal wel per huisarts verschillen of deze zich hier vaardig in acht?
Eigenlijk wel apart, kostentechnisch zit er ook een heel ander plaatje aan bij ha of gyn... Dit terzijde.
Duif

Jet Burg

Jet Burg

25-09-2009 om 21:57

Gyn adviseerde mij zelf

Om het in het ziekenhuis te laten doen. Hun reden was dat er door een keizersnede littekenweefsel kan zitten. En dan nog zou ik niet hiervoor naar de huisarts gaan, heb er veel moeite mee, en ben daar wat meer op mijn gemak.

Hier is trouwens het ziekenhuis om de hoek, ben daar sneller dan bij de huisarts

Rafelkap

Rafelkap

26-09-2009 om 08:45

Hier wel ha

Net als Izar, 2x kz, nauwelijks tot geen onsluiting, maar wel de huisarts die de mirena plaatste. Tweede keer (koperspiraaltje) door gyn omdat de touwtjes van de mirena zoek waren. Verschilt dus per huisarts.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

26-09-2009 om 14:08

Ook hier

2 keer keizersnee zonder enige ontsluiting (ik zeg altijd tegen de kinderen, als de dokter jullie er niet uitgehaald had, hadden jullie er nu nog in gezeten ), en een drama in twee bedrijven bij het plaatsen van de Mirena. De huisarts doet het in principe zelf maar was bij mij snel klaar: "Daar begin ik niet aan." Mijn baarmoedermond ligt kennelijk ver weg en de baarmoeder zelf is ook nog eens op een merkwaardige manier gekanteld... *zucht*

De gyn verzuchtte na een paar minuten: "Nou, die huisarts van jou weet ook wel wat hij doorstuurt!" Het deed zo'n zeer (met paracetamol!) dat ik op de behandeltafel bijna van mijn stokje ging. Daarna in de wachtkamer zitten wachten (met een glas water) tot het ruisen in mijn oren wat minder werd en toen in "slalom" van de ene poli-wachtkamer naar de andere (overal even zitten ), kheb er geloof ik een uur over gedaan om bij mijn auto te komen (normaal een minuut of 5/10) en toen nog een half uur voor ik durfde te rijden...

Kzie een beetje op tegen het vervangen, over 3,5 jaar, gek hè?

Maar tot die tijd ben ik er heel erg gelukkig mee, want mijn menstruatie bleef na een maand of 3 helemaal uit!!

Jet Burg

Jet Burg

26-09-2009 om 17:28

Oh jeetje hasse

Wat een ramp...Kan mij helemaal voorstellen dat je er tegen op ziet. "gelukkig" duurt het nog even voor je mag.

Sjonge hasse

Wat een bevalling bij jou, zo'n spiraaltje
Snap het dus wel dat je daar tegenop ziet.

Groetjes, (heb je een tijdje hier niet gezien)
Vonda

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-09-2009 om 15:06

Mirena

Bij mij (1 zeer moeizame vaginale bevalling met pas ontsluiting na epiduraal) was het plaatsen van de eerste Mirena door mijn gyn erg pijnlijk; ook ik ging bijna van mijn stokje en moest door iemand anders thuisgebracht worden. Ik zag dus ook erg op tegen het vervangen maar dat viel reuze mee; ook doordat ik vantevoren twee paracetamol had genomen en me beter kon ontspannen. Maar het was het waard want ik ben in die 6 jaar nauwelijks ongesteld geweest. Helaas kreeg ik een vleesboom en moest mijn baarmoeder er vorig jaar uit maar anders was ik gewoon doorgegaan met het dragen van de Mirena. Een vriendin van mij had dezelfde problemen als Hasse; ook haar baarmoeder was enigszins gekanteld en de ha stuurde haar door naar de gyn om de Mirena te plaatsen. Het bleef toch een pijnlijke procedure (ook omdat zij nog geen vaginale bevalling had meegemaakt) maar ook zij vindt het nog steeds waard. Ik denk dat het scheelt als je je goed weet te ontspannen, paracetamol neemt en als je het door een ervaren gyn laat plaatsen. En ach, er zijn ergere dingen

Kan mirena ook eerder vervangen?

Ik moet mijn Mirena volgend jaar vervangen (heb dus geen ervaringsverhalen over vervangen!). Wel heb ik nu voor de 2e keer een menstruatie gehad, sinds hele lange tijd! Met buikkrampen, rugkrampen, alles erop en eraan. Zou het kunnen dat ik de Mirena eerder moet laten vervangen? Het is toch raar dat ik nu ineens weer ongesteld word?
Groetjes

Zie er ook tegenop...

Huuu, mirena vervangen, ik zie er ook niet naar uit! Ik ben ook binnenkort aan de beurt. En deed zo zielig bij de huisarts ('kan het echt niet onder narcose?') dat ze me een flinke pijnstiller erbij heeft voorgeschreven. voor een uur ervoor en erna ...

Hopelijk valt het dan mee.
Iemand al geweest waarbij het meeviel?

Groetjes
Marlou

Caro

Caro

13-10-2009 om 14:58

Hier ook net gedaan

En dan wel letterlijk net. Half uurtje geleden oude spiraal eruit en nw erin.

Net als bij het plaatsten ( bijna) geen centje last. Idd ff gemeen gevoel bij het "aanhalen" van de baarmoedermond. Maar het help echt als je redelijk kan ontspannen. En ik heb een hele fijne/relaxte huisarts. Mss dat dat ook scheelt.

Groet Caro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.