Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

dochter

dochter

19-05-2011 om 20:22

Moeder leukemie en dement

Zoals de titel al zegt: mijn moeder is dement, en heeft chronische lymfatische leukemie.Van dat laatste had ze weinig last, ze is wel ERG vergeetachtig, woont nog wel op zichzelf, maar eigenlijk kan dat al amper meer. Ze heeft thuiszorg, huish hulp en gaat door de week naar de dagbehandeling van een verpleegsinstelling. Nu is er vandaag ontdekt dmv bloedonderzoek dat ze ook flink bloedarmoede heeft.De uitslag van de differentiatie van de witte bloedcellen is nog niet bekend. Ze moet over 2 weken naar de geriater voor controle.
Ik weet dat de leukemiebehandeling eventueel start als er bloedarmoede ontdekt wordt. Ze zou dan chemotherapie krijgen. Met alle bijverschijnselen die daarbij horen, zonder kans op genezing.
Ik vind dat erg moeilijk. Zelf kiezen kan bij haar niet meer, ze heeft geen benul van haar dementie en al helemaal niet van haar leukemie.
Wat moet ik nou, haar de behandeling afraden? of haar laten behandelen met chemotherapie waar ze ziek van wordt,maar niet geneest en dan missschien langer leeft, maar dan steeds dementer wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

19-05-2011 om 20:47

Dat is een zware keuze!

En de enige manier waarop ik die keuze zou kunnen maken is door te bedenken hoe ik zou willen dat men met mij omging als ik niks meer kon beslissen.
Dus, als jij je moeder was, wat zou je dan willen dat 'men' met je/voor je zou doen?
Veel sterkte met de beslissing! Heb je ook mensen met wie je samen kunt beslissen, of komt dat op jou alleen terecht?

dochter

dochter

19-05-2011 om 20:56

Keuze voor mezelf

Dat vind ik een stuk makkelijker. Ik zou liever doodgaan, dan nog dementer worden.
Ik heb niet echt mensen met wie ik dat samen kan beslissen. Mijn zus bemoeit zich nergens mee, heeft zelf problemen. Partner is niet zo communicatief.

Bespreken

Dit lijkt me iets om te bespreken met de geriater. Samen nadenken wat nu realistisch is voor je moeder.
Wij denken bij bestraling direct aan misselijkheid, haaruitval en allerhande ziekte maar mischien valt het wel mee. De wetenschap gaat ook vooruit en de dosering is ook steeds preciezer. Uiteindelijk is het ook geen pretje om dood te gaan aan leukemie.

Lieve dochter

Ik kan je misschien niet het beste advies geven in deze, want ik heb nooit in een situatie als deze gezeten, maar mijn advies aan jou is: wat je keuze ook wordt, zorg dat je hem niet alleen maakt, maar samen met iemand. Dat kan een familielid zijn, of een arts. De verantwoordelijkheid is al zo groot, zorg dat je niet alles hoeft te dragen.
Veel sterkte.

dochter

dochter

20-05-2011 om 19:10

Palliatief

Ja, palliatieve behandeling, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Ik beslis al jaren alles alleen helaas, maar ik kan wel goed met mijn huisarts praten, dus ik denk dat ik daar maar een afspraak maak om er eens over te praten, nadat we bij de geriater geweest zijn.
Bedankt voor de meelevende reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.