Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moeilijke eters


Philou schreef op 25-05-2023 om 18:41:

[..]

Daar wil ik toch wel iets aan toevoegen. Een van mijn kinderen heeft een mond-neus trauma opgelopen op de ic. Dat gebeurt als kinderen teveel vervelende prikkels hebben moeten meemaken. Nu was dat bij degene die de minste medische handelingen heeft meegemaakt (andere kind eet alles). Als een baby besluit dat te veel te veel is, is het zo. Het had als gevolg dat hij als dreumes bepaalde structuren niet kon harden in zijn mond. Alls wat zacht, wit, lauw en solide was, kon er mee door. niet dat pureren een optie voor deze kinderen is, juist niet, maar die gevoeligheid in de mond bestaat wel. Het is enigszins rechtgetrokken mbv een logopediste. Thuis hebben we aan food chaining gedaan. Ik weet niet of het wat is voor je kinderen. Je analyseert wat er gegeten wordt (bijv wit, solide, lauw) en verandert 1 aspect aan het eten met de bedoeling de tolerantiedrempel wat op te rekken en het ontdekken te stimuleren.

Absoluut, het kan echt problematisch zijn. Die van mij groeiden bijna niet. Een moeilijke eter is niet per se een verwend of lastig en onwillig kind.

Hier kinderen waarvan er eentje matig lastig at en de ander super kieskeurig.
Ik heb er ook veel moeite in gestopt met zeer matig resultaat, ik zou het niet nog eens doen. (En voor een groot gedeelte is het allemaal goed gekomen) 
Wat ik wel weer zou doen: het zo positief (en luchtig) mogelijk maken,  niet alleen voor hen maar ook voor jezelf.
Bij lastige kinderen niet zomaar vanalles gaan proberen maar manieren zoeken die echt bij ze aansluiten. Die ze idd kunnen verleiden. (Voor de een is dat een kookprogramma en bij een ander past samen koken weer beter) Overigens vinden ze die manieren idd vaak ook zelf dus achterover leunen kan best een goede optie zijn, zeker voor een hele poos. 
Ik zorgde dat er altijd rauwkost voorradig was dat ze graag aten, ook vaak door de dag al maar zeker vlak voor eten/ tijdens het eten. Hier aten ze net wat meer dan alleen komkommer maar ik zou zeker die komkommer vaak of iedere dag aanbieden. Liefst biologisch met schil. 
Ook serveerde ik bij maaltijd altijd fruit en vaker brood, dat aten ze goed en daarmee was er voor iedereen al een stuk spanning weg aan tafel. 

hier precies het zelfde me jongste eet slecht en ook al smoothie geprobeerd maar trapt er niet in en zegt lust ik niet. Ik lees mee

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.