Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kleine moeder met kleine dochter

kleine moeder met kleine dochter

28-10-2009 om 13:54

Naar de huisarts? Dochter erg klein.

Graag jullie advies..
Mijn dochter van 7 is klein, erg klein. Op de groeicurve zit ze rond de -2,5 SD lijn. Zelf kan ik niet zo heel erg nauwkeurig meten, maar daar ongeveer.
Ze is 7 1/2 jaar, gezond (zo op het oog), speelt en leert leuk, anders dan een achterblijvende groei: niets aan de hand.
Ze is redelijk groot geboren, maar heeft in haar 1e jaar wel een hoop infecties daargemaakt en is toen een tijdje nauwelijks gegroeid (bijna vlakke lijn). Sinds ze 2 is groeit ze via het (lage) lijntje. En nu vind ik haar zo klein.. De kleuters zijn soms langer dan zij is. Zelf vindt ze het niet erg- we zeggen al af en toe dat het niet uitmaakt hoe lang je bent. En daarom de vraag: naar de huisarts of niet?
Voor: ik maak me soms zorgen; ben benieuwd naar een schatting van haar verwachtte eindlengte; vraag me af waar het van komt (achterliggende oorzaak?)
Tegen: zij heeft geen probleem, ik heb dat; ik wil haar ook geen probleem aanpraten door regelmatig de groei te meten; dan wordt het zo belangrijk, blijkbaar. En ik weet niet eens of ik wel doorverwezen wil worden... en eventueel wil behandelen...

Toch eens langs gaan, of niet? Wanneer behandelen ze? En is dat zwaar voor een kind, of niet? Kan je beter klein blijven?

Kleine moeder- zelf ook niet zo lang


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

28-10-2009 om 14:12

Cb?

heeft het cb nooit het advies gegeven naar de huisarts te gaan voor verwijzing?
Hier een te kleine zoon, die met zijn 5 jaar werd doorgestuurd naar kinderarts, voor bloed, urine onderzoek en een foto van zijn pols.
Later heeft hij nog een onderzoek gehad met dagopname, en daaruit bleek dat hij wel wat groeihormonen miste maar niet genoeg om er wat aan te doen.
Na dat onderzoek is hij weer wat gaan groeien ( hypofyse wakker geschut?)
dus, als je je zorgen maakt ga je gewoon naar de huisarts, neem de lengte gegevens van de vader en de opa's en oma's ook mee. Huisarts kan dan besluiten of verder onderzoek nodig is.
groet, polly

Guinevere

Guinevere

28-10-2009 om 15:24

Huisarts

Ik zou dit inderdaad via de huisarts spelen. En neem de grafieken van het CB ook mee. Je dochter weet heus wel dat ze klein is, ze begrijpt ook wel dat het zinvol is om te kijken wat haar verwachte eindlengte is.
Hier ook een -2,5 lijnertje. Hij is na zijn geboorte (nullijn) in 4 maanden tijd afgezakt naar -2 en verder. Er werd verwacht dat hij een inhaalspurt zou krijgen, dat is tot op heden niet gebeurd. Vandaar dat we verwezen zijn naar de kinderarts. Waar ik nog steeds niet geweest ben trouwens, omdat ik er nogal tegenop zie en hoop dat ie opeens gaat groeien. Hij is nu 2,5 jaar, volgens mijn eigen meting gaat ie "al" richting de -2.
Voor een meisje is het iets minder lastig om klein te zijn dan voor een jongen, omdat vrouwen toch op zoek zijn naar een langere partner.

Anonix

Anonix

28-10-2009 om 21:37

Hier een

Kleine zoon.. 10 jaar, 1.28m en 22 kilo. Klein en dun dus. Wij zijn laatst bij een kinderarts geweest (ivm aanhoudende diarree, dus ik had uitgebreide groeicurves bij me), maar die zag dat hij wel in z'n eigen lijn groeide, keek naar mij (1.60m) en haalde z'n schouders op. Hij is klein, gezond, slim. Niks mis mee.

We hebben wel het advies bij een diëtist langs te gaan ivm z'n gewicht (hebben we dus ook gedaan), en moeten daarna nog 'n keer terugkomen. Over z'n lengte is weinig gezegd, terwijl hij echt onderaan de onderste lijn van de curve bungelt.

Het is een lekker kind, zit goed in z'n vel en heeft zich neergelegd bij z'n (gebrek) aan lengte. Op de middelbare school zal het wel weer even moeilijk worden, vooral omdat ik geen vroege groeispurt bij hem verwacht

Je kan natuurlijk altijd eens met de huisarts gaan praten, maar eigenlijk heeft iedereen (CB, kinderarts, huisarts) over mijn zoon gezegd dat hij gewoon zo is, zolang hij gezond is en in z'n eigen curve blijft is er geen reden om aan te nemen dat er meer aan de hand is.

Voor de statistieken: ik ben 1.60, man is 1.75. Grote kinderen zitten hier dus niet in de planning

kleine moeder met kleine dochter

kleine moeder met kleine dochter

29-10-2009 om 09:43

Dank jullie wel

Er zijn er dus meer... Dat wist ik ook wel, de kleinste 2,5 % dat zijn nog steeds best veel kinderen. Man en ik zijn evengroot als Anonix en partner, dus grote kinderen verwachten we ook niet. (160 en 175 zou een meisje van 166 plus of min 9 cm mogen opleveren: dus 155 is nog "normale variatie". Nu zit ze met 7 1/2 jaar op 115 cm, dus net zo groot als de tweeling van jessica5. Ja, kleuters zijn soms net ze groot.
Ik denk dat ik wel even naar de huisarts ga, onder het motto: zeker weten dat ze verder gezond is. Als daar geen redenen voor zijn dan laat ik het er verder maar bij denk ik: tenzij er volgens de huisarts redenen zijn om toch iets te willen onderzoeken.

Dank jullie wel, dit helpt wel even te relativeren.
Kleine moeder

Guinevere

Guinevere

29-10-2009 om 13:01

Niet alleen naar lengte familieleden kijken

Ik zou me niet teveel focussen op eventuele kleine familieleden, en dat het dus wel in de familie zal zitten. Wie zegt namelijk dat er bij hen geen oorzaak voor hun lengte aan te wijzen is, en dat die erfelijk is? Kan best zijn dat er in een familie generaties lang te weinig groeihormoon wordt aangemaakt, of iet anders.

Knurf

waar baseert de cb arts dat op ?

Huisarts

je moet even een doorverwijzing vragen voor een kinderarts, de huisarts kan er weinig mee. Dan wordt er gemeten, bloed afgenomen en een foto gemaakt van haar botleeftijd.

Aan de hand van die eerste onderzoeken (niet belastend behalve die prik dan) kan er iig uitgesloten worden dat ze klein is vanwege iets traceerbaars.

Hier is mijn dochter op haar 4 en onlangs op haar 6,5 gecontroleerd. Ze is klein en heeft een botgroeiachterstand van een jaar opgelopen toen ze rond de 1,5-2 jaar was, echter deze achterstand wordt niet groter dus dat is goed. We gaan weer op gesprek als ze een jaar of 10 is, voordat ze echte tekenen van puberen heeft.

Daarnaast is mijn dochter half aziatisch, bij de Koreaanse groeicurve is ze nog steeds klein maar dan zit ze op de -2 lijn.

Grappig voor ons is nu we een 2e dochtertje hebben gekregen en die breekt alle records en zit bijna op de +2 lijn !

Pelle (ot)

ja leuk hè, de jongste had bij de geboorte al grote handen en voeten en is ook de lichtere variant.

Het is heel gezellig zo met die 2, ze zijn gek op elkaar.

Pelle (ot)

je ziet duidelijk dat ze zusjes zijn, maar toch ook wel verschillend. Vooral dus de grootte en de kleur. Dochter1 was klein en donker, had en heeft kleine handjes en voetjes, had meer haar maar heeft wel een westers spits neusje. Dochter2 is dus groot, roze en heeft grijsbruine ogen maar wel weer een platter aziatisch neusje.

De jongste draagt nu een maat grotere kleertjes dan de oudste toendertijd, dus ze schelen nu al een centimeter of 6

Knurf

ja dat begrijp ik wel dat dat zo is gegaan.

maar mijn dochter is vermoedelijk kleiner (bijna 7 en 110 cm) dan jouw dochter was en de kinderarts heeft 1,65 voorspelt als ze de botgroeiachterstand in loopt in de puberteit.

Snap je, ik snap dan niet waar die 156 vandaan komt. Op welke lijn groeit ze dan ? Stabiel op de -2,5 ?

Hmm

ok, jouw dochter groeide altijd gestaag door en heeft geen periode gehad dat ze stil stond.

Ach we zullen zien, dochter1 groeit nu ook al weer een aantal jaar keurig door op de -2,5 maar zal volgende de arts vermoedelijk wat langer doorgroeien.

Imre

Imre

31-10-2009 om 16:27

Hmm

Hier een dochter van bijna 12 die ook maar niet groeit (zit ongeveer 15 cm onder het landelijk gemiddelde) weegt al 3 jaar hetzelfde en groeit qua lengte ook niet ernstig (terwijl je dat juist nu wel zou verwachten. Afgelopen 3 jaar 2 cm, zit ook op de -2,5 is nu 1.41 en weegt wel 32 kilo, haar broer van net 8 zit haar op de hielen. Kinderarts zegt dat we ons niet druk moeten maken maar met de aankomende puberteit (humeur is nu al ver beneden pijl) lichamelijke veranderingen (zijn duidelijk zichtbaar, vraag ik me af of de kinderarts zich niet heeft blindgestaard op getalletjes. Wij zijn niet klein, zoon groeit ook gewoon gestaag door alleen zij niet.

Imre

Truusje

Truusje

01-11-2009 om 14:53

Ik heb niet het hele draadje gelezen...

Ons zoontje (7,3) is ook klein. Iets van 114 ofzo. Nooit ziek, eet goed. Voor de zekerheid heeft CB ons naar kinderarts gestuurd. Geen groeistoornis (want dat is redelijk makkelijk aantoonbaar dmv bloedonderzoek). Botleeftijd loopt achter en dat is een goed teken. Hij groeit langer door, hij heeft nu de lengte die een 5,5 jarige zou moeten hebben. Ik kwam zelf ook laat in de puberteit, hij waarschijnlijk ook.
Groeihormonen helpen alleen als het kind daar echt een tekort van heeft.
De één is wat kleiner, de ander heeft rood haar. Ik merk dat het nu wat lastiger wordt. Bij voetbal is iedereen groter en sterker. Bij het penaltyschieten komt hij niet eens over.

jippa

jippa

01-11-2009 om 16:42

En bij (nogal) laag gewicht?

Ik heb dit draadje met interesse gelezen. Ik ben zelf best lang, maar jippadochter niet zo. Maar ze is vooral licht. ( 7 jaar, 1.24 m en 21 kilo). Ik ben zelf geniegd te denken: ze is supergezond, eet weinig maar gezond en ze groeit volgens een redelijk stabiliele lijn, dus het zal wel loslopen. Ik ben zelf ook laat in de puberteit gekomen en lang doorgegroeid. Man was als kind ook een spriet.
Maar als ik met dochter naar de dokter zou gaan zou er dan ook onderzoek gedaan worden? Of zou ik adviezen krijgen over voeding of zo? Bij het CB wilden ze altijd al dat ik olie en slagroom door het eten gooide maar dat heb ik nooit gedaan.
Overigens zitten er bij dochter in de klas ook echt duidelijk kleinere kindjes.
Jippa

Annet

Annet

01-11-2009 om 18:13

Jippa

Als je dochter een normale lijn volgt, zal een arts niets doen, zeker als een kind verder gezond is.
Je dochter zit net onder het randje van normaal gewicht. Of ze klein is, maakt daarbij niet uit. Het gaat om de verhouding lengte en gewicht (bij haar leeftijd).
Mijn kinderen zweven ook altijd rond dit punt. Oudste is inmiddels 12 en altijd gezond geweest. Haar gewicht is dus geen probleem. Dat was het ook voor schoolarts etc nooit.
Jongste van 7 is vaker ziek (astma) en valt dan af. Bij hem houd ik het gewicht dus meer in de gaten.

Primavera

Primavera

01-11-2009 om 20:44

Hoezo is een groeistoornis makkelijk aantoonbaar in het bloed?

Zelf heb ik twee zonen met een aangetoonde groeistoornis en het valt me op dat in dit soort draadjes altijd weer dezelfde niet helemaal kloppende geruststellingen gepost worden.
Ten eerste het valt niet makkelijk aan te tonen in het bloed of een kind een groeistoornis heeft. Om dat zeker te weten moet je een eerst de aanmaak van groeihormoon door een bepaalde stoffen stimuleren en vervolgens ieder half uur bloed afnemen. Door de hoogstes van die curve te vergelijken met de normaalcurve kan vervolgens worden geconstateerd of er te weinig groeiormoon aangemaakt wordt of niet.
Wat gelijk geprikt kan worden is het schildklierhormoon, waarvan een tekort ook voor te kleine lengte kan zorgen. Er bestaat wel een snelle test die IGF-1 meet, maar dat zegt niet zoveel. Het is meer een aanwijzing dat er misschien iets aan de hand is te samen met een botfoto waarop de skeletgroei duidelijk achterblijft bij de kalenderleeftijd.
En daarmee kom ik op het tweede punt. Achterlopende botleeftijd is niet automatisch goed. Juist met een groeihormoontekort heb je ook een achterlopende botleeftijd en hoe lang ze ook door zouden kunnen groeien dat kunnen ze nooit meer inhalen. Om een vergelijk te geven, mijn kinderen hadden een botleefijd die ongeveer de helft was van hun kalenderleeftijd. Met 4 jaar, was de botleeftijd 2 jaar en met 6 jaar was de botleeftijd 3 jaar.
Verder is gezond zijn en goed of slecht eten ook geen enkele aanwijzing of een kind nu wel of niet een groeihormoontekort heeft.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 21:01

Jippa, keurig gewicht

Jippa, dat lijkt me helemaal goed, die verhoudingen van je dochter! Even vergeleken met mijn zoon van 7: 1.24 en 22 kilo. Ik vind 'm niet eens mager, alleen goedgebouwd. Dat ie net iets zwaarder is kan komen door zijn spiermassa (hij is nogal sterk, zei moeders trots ). Hij hoort wel overal bij de kleinere, slankere exemplaren, vergeleken met zijn leeftijdgenoten.

jippa

jippa

01-11-2009 om 21:13

Annet & guinevere

Bedankt. Het is fijn om weer even gerustgesteld te worden als de onrust even opspeelt. Ik vind mijn dochter wel sprietig maar niet echt mager. Ze is wel veel lichter dan haar vriendinnen. Ze doet ook aan sport (atletiek), maar is niet echt gespierd.
Met achterblijvende lengte ligt het dus inderdaad anders begrijp ik. Ik ken wel wat kinderen die daar op onderzocht zijn, maar dat is idd een heel traject.
Sterkte allemaal,
Jippa

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 21:50

Wat vinden jullie van mijn zoon?

Zouden jullie met mijn zoon naar de kinderarts stappen, vraag ik me af?
Hij is 2.5 jaar oud, 86 cm, 11.5 kilo. Zit al vanaf zijn 4e maand op de -2 lijn en verder dalende naar de -2,5-lijn. Ouders zijn 1.67 en 1.78. Het kind is buitengewoon levendig en niet ziekelijk (meer).
De verwijzing heb ik wel binnen dus, maar ik zit er nog steeds over te hikken. Wel, niet, wel, niet...

Guinevere

Mijn jongste is bijna 8 maanden, weegt 11,3 kg en is bijna 80 cm. Mijn zoon van 2,5 weegt 16 kg en is 1.05m.
In mijn ogen is jouw zoon dus erg klein!! Ik zou denk ik ook wel gaan, al is het maar voor de zekerheid.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je zoontje verder gezond en gezellig is dat je twijfelt. Lastig dus...

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2009 om 11:18

Guinevere

Ik kijk in het cb-boekje en zie dat mijn zoon met 2 jaar 85 cm was en 13 kg, wel wat zwaarder dus dan jouw kindje maar ook een ukje, 9 maanden later was hij trouwens plusminus 90 cm en 1 kg zwaarder. Mijn oudste zoon volgde dezelfde curve. Wij hebben gewoon twee kleine jongetjes, ik was vroeger ook klein (nu 1.64), man is 1.86. Maakt het cb zich dan zorgen dat je een verwijzing hebt? Of heb jij erop aangedrongen? Volgens mij is het gewoon zo dat kinderen steeds groter worden, dus wat normaal heet wordt steeds anders (groter). Als je zoontje eerder ziekelijk was en nu niet meer zou ik het nu nog een poosje aanzien, ik vrees dat een kinderarts dat ook gaat doen.

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2009 om 11:21

Esmee

Mijn oudste van 4 2/3e is nu ook ongeveer de afmetingen van die van 2,5. Er zit veel verschil in! In mijn ogen is zoontje van Guinvere normaal

Vic

Vic

02-11-2009 om 11:28

2,5 jaar en 1.05 m?

Dat is heel erg lang hoor! Mijn bijna 5-jarige zit precies midden op de curve en is rond de 1.10 m. lang (en bijna 18 kilo).

ishtar

ishtar

02-11-2009 om 11:49

Guinevere

mijn 3 jongens waren op die leeftijd ongeveer hetzelfde als jouw zoon. Ik ben 1.67 en hun vader is 1.94. Er wordt (en werd) wel regelmatig gezegd dat ze zo klein waren en oudste is (ivm andere problemen) wel helemaal binnenstebuiten gekeerd door een ka, maar die heeft maar en passant naar zijn lengte gekeken. (alleen een botfoto) Wat bij ons ook meespeelt is dat zowel mijn beide broers, als mijn man zelf pas rond hun 12e 13e begonnen te groeien. Ken jij of kent jouw man dat ook?
Als je de boel niet vertrouwt zou ik zeker gaan. Aan de andere kant zijn zijn ouders ook niet de langsten, dus erg lang zal hij ws ook niet worden. Groeit hij nog steeds volgens de -2,5 lijn? Of zakt het nog steeds verder af? Ook dat zou ik een reden vinden om wel te gaan.

2,5 1.05 en 16 kilo?

haha mijn dochter van bijna 7 is 110 en 17 kilo.

Goh vic

dan is jouw jongste net zo lang en zwaar als mijn oudste. Aha het is dus gemiddeld voor een 5 jarige.

Vandaar dat mensen wel eens denken dat ze 5 is, maar je merkt zo aan haar dat ze ouder is.

Guinevere

Guinevere

03-11-2009 om 09:24

Stabiel

Hij groeit stabiel langs de -2,5 lijn. Het CB had verwacht dat hij op een gegeven moment zou gaan inlopen, maar dat gebeurt niet. En ik ben voortdurend aan het twijfelen, vooral ook omdat iedereen steeds vraagt hoe oud hij is, en dan nogal verbaasd reageert als ik zeg dat hij 2,5 is. Ze denken iets van 1 jaar en een beetje, qua postuur dan. En ik merk aan mezelf dat ik dat níet leuk vind.
Ik ben zelf wel langer doorgegroeid toen ik kind was, dat klopt wel. Eerst moest ik bij de gym altijd vooraan lopen, met een nog kleiner meisje, en na een tijd liep ik ergens op 1/4e. Het ging nl. op lengte. Inmiddels ben ik stomverbaasd als mensen zeggen dat ik klein ben. Ik ben 1.67, dat is toch normaal? En ik voel me 1.80, dus....
Esmee, vinden ze bij het CB jouw hele grote peuter wel in orde dan?

Reactie

Ja, ik weet het. Mijn kinderen zijn gewoon erg groot. Nou ja, mijn dochter is gemiddeld (5 jaar, 1.15 en een kilo of 17) maar mijn oudste is 7, 1.40m en ik schat een kilo of 35.
Guinevere, nee ze maken zich op het cb geen zorgen. Ik denk dat dat ook komt omdat ze weten dat mijn oudste ook zo groot is en ze kunnen zien dat de jongste ook die kant op gaat.
Ik ben trouwens maar 1.71, mijn man is 1.80 dus wij zijn niet zo groot, maar mijn schoonvader is bijvoorbeeld wel weer bijna 2 meter en mijn vader doet daar niet veel voor onder. Dus het zit wel een beetje in de genen.

Rafelkap

Rafelkap

03-11-2009 om 09:55

Guinevere

Ik ben 3 cm kleiner dan jij, was vroeger altijd de op 1 na kleinste, mijn broer ook en die begon met een jaar of 13/14 jaar flink te groeien. Ik vind mezelf ook niet klein, 1.67 is heel normaal. Ik zou 1.58 worden maar ben nog 6 cm langer geworden dan voorspeld. Ik vond het ook best gek dat nieuwe kindjes op de psz en op school een half hoofd groter zijn dan mijn oudste, maar ik zie hem niet als 'klein'.
Als je zoontje altijd al op die lijn zat, is er volgens mij geen reden tot zorg, er werd mij gezegd dat het eigenlijk niets zegt over hoe lang je kind wordt, die van mij kunnen nog best 1.86 worden, net als hun vader. Maar als het cb jou adviseert om er naar te laten kijken kan je dat toch gewoon doen? Een kinderarts kan je veel beter geruststellen dan wij hier op het forum

magdalena

magdalena

03-11-2009 om 12:03

Ik zou wel naar de k.a. gaan

bij een vriendin van mijn dochter (met kleine ouders) bleek wel een afwijking te zijn, nl. coeliakie. Zij heeft nu een dieet en groeit. Dus ik zou wel gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.