Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

09-07-2009 om 12:44

Naar kinderarts vanwege te klein

Nou, eindelijk mogen we dan met onze peuter naar de kinderarts omdat hij nogal achter blijft in zijn groei. De curve buigt alweer af naar beneden ipv naar boven. Wat kan ik voor een onderzoeken verwachten? Lengte ouders, botleeftijd, en nog meer? En hoe zien ze dan die botleeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

09-07-2009 om 13:39

Ervaring

We beginnen met bloed onderzoek. Urine onderzoek. En een bot foto van de pols. Onze zoon heeft later nog een dag opname gehad. Aan een infuus met bepaald hormoon en elk half uur bloed afname om te zien hoe zijn lichaam reageerde en of hij groei hormonen mist. Hij miste er wel maar niet genoeg om bij te spuiten. Oh neem bij eerste afspraak ook de lengte gegevens van de opa's en oma's mee. Groet. Polly

Monique D*

Monique D*

09-07-2009 om 15:24

Botleeftijd

Om de botleeftijd (skeletleeftijd) te bepalen maken ze een röntgenfoto van een hand. Ze kunnen dan aan de beenderen van de hand bepalen wat zijn skeletleeftijd is. Volgens hun boeken moet dit overeenkomen met zijn echte leeftijd (groeiachterstand). Is dat niet zo, dan zal de kinderarts adviezen geven om de groeiachterstand in te halen.

*Lotus*

*Lotus*

09-07-2009 om 16:44

Gister toevallig

Gister zijn wij met onze zoon van 4 voor het eerst bij de kinderarts geweest.
Er worden standaard vragen gesteld en vragen over zijn eetpatroon, ontlastingpatroon, evt schildklieraandoeningen en de curve word bekeken. Ook word gekeken of hij binnen zijn target valt.
Onze zoon moest idd een rontgenfoto van van zijn hand laten maken en er werden 7 buisjes bloed afgenomen. Bereid je daar dus wel op voor.
N.a.v al deze onderzoeken krijg je een vervolg gesprek als er afwijkende dingen gevonden worden.
Sterkte!

Asa Torell

Asa Torell

09-07-2009 om 20:24

Botleeftijd, kan dat dan al?

Hier loopt dochter ook bij de kinderarts, vanwege ontlastingsproblemen maar omdat haar groei ook behoorlijk achter blijft zal daar de volgende keer ook naar gekeken worden. Ben dus blij met dit draadje! Maar ik meen te hebben begrepen van de kinderarts dat ze die botleeftijdfoto's pas rond een jaar of 5, 6 maken omdat het eerder nog geen zin heeft. Was telefonisch dus ik kan het best verkeerd begrepen hebben.

Guinevere

Guinevere

09-07-2009 om 20:30

Botleeftijd

Dat van die botfoto's werd gezegd door mijn CB-arts, ik heb dus geen idee! Hoe kort is jouw dochter, Asa?
Verder: alvast bedankt, als ik de afspraak ga maken ga ik natuurlijk ook wel informeren wat 'm te wachten staat. Maar gezien onze naderende vakantie kan het nog eventjes duren (moet nog een brief opgestuurd krijgen etc).

Asa Torell

Asa Torell

09-07-2009 om 20:48

80 cm

En dat is maar een halve cm meer dan in januari (was wel op verschillende plekken gemeten). Waarmee dochter nu toch echt definitief op de -2 lijn is aangeland. Maar het heeft allemaal geen haast verder, ik moet over een maand of 3 weer een afspraak maken.
Vanwege de verstoppingen van dochter werd trouwens naar eventuele coeliakie gekeken en daar groei je vaak ook slecht van, maar dat was het gelukkig niet. Maar misschien is dat dus wel iets wat ze bij jouw Pipo gaan bekijken. Daar nemen ze dan ook bloed voor af.

Guinevere

Guinevere

09-07-2009 om 20:54

Hier maar liefst 83 cm, maar mijn Pipo is dan ook een aantal maanden ouder dan jouw Mamalou. Ja, ze zullen vast gaan checken of alle voedingsstoffen goed worden opgenomen door de darmen. Maar Pipo is verder dus kerngezond, niks mis mee behalve zijn lengte. Ik kan me dus haast niet voorstellen dat ie een tekort aan voedingsstoffen heeft.
Ik ben wel benieuwd wat er bij Lotys verder uitkomt, en wat het resultaat bij Polly was? 83 cm is -2,5. Hebben ze al iets bij je dochter gevonden, Asa?

Asa Torell

Asa Torell

09-07-2009 om 22:10

Guinevere

Bij dochter was er dus sprake van verstopping met buikpijn, daarom waren we naar de kinderarts. Hoogstwaarschijnlijk kwam de buikpijn van de verstopping en de verstopping van hardnekkig tegenhouden want het gaat met laxeermiddelen nu veel beter. Werkte wel pas met hoge dosis, vandaar dat eerdere pogingen via de huisarts niets hadden opgeleverd.
Maar bij dat bezoekje was dochter dus ook opgemeten en omdat het woord coeliakie + kenmerk slecht groeien was gevallen, pakte ik thuis gelijk het groeiboekje en dat was dus wel even schrikken. Inderdaad doet dochter ook al meer dan een half jaar met dezelfde kleertjes.
Ik denk trouwens dat het sekseverschil hier meer uitmaakt voor de lengteverschillen tussen onze kinderen dan die twee maanden. Zeker als Pipo daarmee ook nog eens op een nog lagere lijn zit!

ayla

ayla

10-07-2009 om 08:39

Guinevere

Guinevere, als jouw zoontje Coeliakie heeft dan zou je inderdaad verwachten dat hij wel klachten erbij heeft, diarree of obstipatie of buikpijn. Dochter groeide wel goed maar had als peuter vreselijk veel diarree en obstipatie. Maar het kan nooit kwaad om het te laten nakijken

Asa Torell

Asa Torell

10-07-2009 om 11:19

Ayla

Inderdaad, als Guineveres Pipo echt helemaal geen klachten met de ontlasting oid heeft zullen ze daar vast niet als eerste naar kijken.
Overigens herinner ik me jouw getob nog goed, dat het heel lang duurde voordat de artsen eens naar coeliakie gingen kijken. Hier dus niet eens erg typische klachten, alleen verstopping, maar ik mocht het meteen laten testen! Volgens de kinderarts kon coeliakie zich op zoveel manieren uiten dat er eigenlijk geen peil op te trekken valt. Enige nadeel is dat mijn dochter nog zo jong is (net 2) dat het misschien een vals-negatief is, maar gezien het succes met de laxeermiddelen verwacht ik dat niet.
Ik hoop trouwens dat het inmiddels een stuk beter met je dochter gaat! Zowel qua buikklachten als qua gewenning aan haar dieet (vooral het brood ).

ayla

ayla

10-07-2009 om 13:11

Asa

Welke laxeermiddelen krijgt jouw dochter, ayladochter krijgt hier 2 keer per dag 20 mg movicolon, maar om nou te zeggen dat het echt helpt…. Het gaat nog steeds erg moeizaam, De ene dag heeft ze diarree en de volgende dag heeft ze weer obstipatie en kan ze weer een week niet naar de wc. Ze is ondertussen wel redelijk aan het brood gewend, ze lust nog niet alle merken en eet het alleen geroosterd en met dik beleg maar ze eet in ieder geval iets. Probleem erbij is dat ze nu ook erachter zijn dat ze ook een flinke LI heeft. Eigenlijk moet ze dus ook volledig lactose vrij tot komende oktober. Ik heb alleen nog niet echt meel kunnen vinden dat lactose vrij is en waarmee ik ook een fatsoenlijk brood kan bakken. Ik moet wel zeggend at we nu vrij beperkt zijn in de keuze met tussendoortjes en koekjes. Veel dingen zijn met chocola wat ze dus niet meer mag. Ik hoop dus dat ze snel over mag naar een beperkt lactose vrij dieet

Polly Shearman

Polly Shearman

10-07-2009 om 15:53

Resultaat bij pollyzoon

Hij zat altijd op de -2,5 lijn, groeide wel keurig volgens die lijn, dus geen afbuigingen.
Hij heeft dus een groeihormoon onderzoek gehad en daar kwam uit dat hij wel minder groeihormoonen had ( of aanmaakte ) maar niet weinig genoeg om bij te gaan spuiten. De arts had ons uitgelegd dat alleen door het onderzoek kinderen gaan groeien omdat de plek waar het groeihormoon vandaan komt wakker word geschut. Het lijkt erop dat dat bij zoonlief het geval is, Hij is sindsdien weer redelijk normaal gaan groeien, hij blijft wel veel kleiner dan leeftijds genoten, maar hij lijkt heel langzaam in te lopen.
Hij zal 1.65 worden, naar schatting, en daar gaan ze dus qua groeihormoon niks aan doen.
Hij liep trouwens in botleeftijd een half jaar achter, dus zal hij een halfjaar langer groeien als zijn leeftijds genootjes. Ligt ook aan de leeftijd wanneer hij in de puberteit komt, maar dat is bij jongens minder makkelijk te bepalen, omdat de menstruatie ziezo wegblijft hihihh

Guinevere

Guinevere

10-07-2009 om 17:32

Polly

Dat is vreemd, door het onderzoek komt de groei op gang? En het is geen placebo-effect natuurlijk! GOh, ik word er erg nieuwsgierig naar. 1.65 is inderdaad ook niet erg lang voor een man, maar nog wel een tamelijk normaal postuur. Ligt hij nu op schema voor die 1.65?

Asa Torell

Asa Torell

10-07-2009 om 21:03

Ayla

Dochter krijgt forlax, ik dacht dat dat hetzelfde spul bevat als movicolon? We zoeken nog wat naar de juiste dosis, waarschijnlijk wordt het 15 gram. Vervelend zeg van die LI van je dochter! Ik begreep van een ervaringsdeskundige dat dat ook weer over kan gaan bij een goed glutenvrij dieet maar net als jouw dochter had zij dat geluk ook niet .
Sorry trouwens Guinevere voor het OT gaan in jouw draadje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.