Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nachtblind...

Het valt me op dat ik sinds een jaar (of zo) steeds meer nachtblind word. 's Avonds op slecht of niet verlichte wegen rijden is echt een stressvol gebeuren. Als het dan ook nog gaat regenen en ik heb niemand voor me op wiens achterlichten ik me kan richten, dan zit ik mezelf soms hardop moed in te spreken. Ben ik eigenlijk in paniek. Vorige week reed ik 's avonds op een onverlichte bochtige bosweg... Ik durfde niet harder dan 30 te gaan en schrok nog van iedere bocht die opeens voor mij opdoemde.
Wie heeft hier ook ervaring mee? Wordt het erger omdat ik ouder (50+) ben? Zou het ook psychosomatische kunnen zijn (stress-uiting) en... is er iets tegen te doen?!
groet,
Onyx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

07-11-2009 om 16:34

Herkenbaar

Niet bij mezelf, maar ik weet dat mijn vader al járen niet meer 's avonds rijdt omdat hij zichzelf dan een gevaar op de weg vindt, heel verstandig dus. Mijn man rijdt al zolang ik hem ken (en dat is al héél lang) 's avonds moeilijker dan overdag, ik blijf altijd alert als ik in het donker naast hem zit. Bij hem wordt het overigens niet erger nu hijouder wordt. Je zult je rijgedrag er op aanmoeten passen, hoe lastig dat soms ook is.

Ook naar niet erger

Ik heb het mijn hele leven al. Maar aangezien mijn instucteur van ooit me wat dingen hiervoor geleerd heeft (rijles was vaak genoeg 's avonds) en ik er ook niet voor afgekeurd ben rijd ik wel 's avonds. Hoewel, niet met écht plezier (zoals overdag) ik laat het dan ook regelmatig aan man over (als dat kan).
Ik rijd alleen op 'bekende wegen' of op verlichte wegen (randstad, grote steden en autobaan). Op verlichte wegen heb ik er veel minder last van en kan ik genoeg zien. Maar hier waar wij wonen is buiten de bebouwde kom toch zeker 60% onverlicht. En dan rijd ik alleen bekende wegen. De weg zoeken en ook nog me zo moeten concentreren om te rijden gaat niet samen. En rijd dan altijd op de 'witte strepen' op de weg en de paaltjes langs de weg. Bochten zie je aankomen door op de paaltjes langs de weg en de kleur ervan te letten. Bij tegenliggers probeer ik niet naar/in de lampen van de tegenligger te kijken (bij mij gaat dat al automatisch) maar naar de weg vóór me (en de strepen/paaltjes) te blijven kijken. Ik pas mijn snelheid aan (natuurlijk). En rijd zelden met groot licht. Groot licht moet je op een gegeven moment bij een tegenligger weer terugschakelen en dat 'aanpassen' aan lichtsterkte is juist wat je als nachtblinde slecht kan. Als ik de hele tijd met hetzelfde licht rijd hoef ik me niet aan te passen en zie ik genoeg. Ik zet geen muziek aan, wil niet dat er geouwehoerd wordt in de auto en pak niet onder het rijden iets uit m'n tas afzo. Alle concentratie op het rijden dus. Zonder muziek helpt ook om de strepen op de weg te horen. De strepen op de meeste wegen maken een ander geluid onder de wielen dan het asfalt zelf en mocht ik dan even 'verblind' zijn dan heb ik dat in ieder geval nog (meestal niet nodig, maar je weet maar nooit). Ik probeer auto's die achter me rijden te ontlopen...die schijnen soms zo vervelend in je spiegel en daar kan ik ook last van hebben (niet allemaal, maar wel als ze pal op je rijden). Pal op me rijden betekent meestal dat ze haast hebben en dan rijd ik meestal even wat zachter (langzaamaan) qua snelheid zodat ze me inhalen.
Er zijn brillen die speciaal voor 's nachts rijden te koop zijn. Maar de laatste keer dat ik daar naar informeerde waren die nog zo duur dat ik daar nog niet over pieker, maar mocht het écht erger worden zodat ik onzeker wordt of het niet meer vertrouw dan zou ik die aanschaffen (zijn oranje/geel van glas). De man van mijn vriendin heeft zo'n bril, die rijd veel 's nachts en is ook enigzins nachtblind (ong. zoals ik) en hij zegt dat het een uitkomst is, dat hij nu 's nachts net zo kan rijden als overdag. Maar hij is iemand die wel eens het gas teveel intrapt en altijd haast heeft en zijn nachtblindheid zit 'm daarbij in de weg als het donker is, en daar heb ik dan weer geen last van.
Als het steeds erger wordt zou ik er wel naar laten kijken. Mijn nachtblindheid hangt samen met mijn slechte zien en voor beiden ben ik 'goedgekeurd'. En het is stabiel (al zo'n 30 jaar). Maar als het zou verslechteren zou ik me er wel zorgen over maken. Rijd je dan slecht omdat je écht zo slecht ziet of omdat je er niet aan 'gewend' bent zoals ik? Dat is even de vraag...
Ik merk ook wel eens aan 'stedelingen' die hier in de omgeving komen en die dan bij ons op bezoek zijn b.v. dat ze in hun eigen omgeving áltijd op verlichte wegen rijden en amper kunnen rijden op onverlichte wegen. Die durven dan b.v. 's avonds niet achter ons aan te rijden met hun eigen gezin in de auto om uit eten te gaan...Omdat ze amper wat zien. Ik vraag me dan altijd af of ze werkelijk niet genoeg zien, of er gewoonweg niet op ingesteld zijn/geen ervaring hebben. Wat dat betreft denk ik dat ik beter af ben en saver rijd. Ik heb die ervaring wel...en je zal maar verdwalen ergens op onverlichte wegen en nog naar huis moeten en dat niet kunnen dan ben je toch mooi de sigaar...
groeten albana

Ook

Er zijn ook vormen van nachtblindheid die veroorzaakt worden door medische problemen, zoals retinitus pigmentosa(daarbij gaan de kegeltjes of staafjes, dat weet ik niet precies, die het licht opvangen in je ogen langzaam aan kapot) of opticusatrofie(de oogzenuw die kapot gaat). Dit laatste is bij mij aan de hand.

Ik heb het in toenemende mate sinds minstens 10 jaar. tegenwoordig kan ik niet zonder 'tast' lopen in het donker, maar ik heb nog best lang gewoon gereden.

Jaren lang heb ik gedacht dat ik niet zo bangig moest zijn en gewoon doorzetten en ondertussen reed ik gewoon min of meer blind rond.

Het is oppassen, want je hersenen hebben de neiging om beelden die niet compleet zijn te 'retoucheren'. Zo ben ik eens vol op de rem gegaan midden op de snelweg omdat er plotseling een grote gele vuilniswagen uit het niets opdoemde..

Maar deze vuilniswagen was er helemaal niet, het effect kwam omdat in van een donker deel van de weg op een met gele lampen verlicht deel kwam.

toch misschien maar even naar de oogarts dus?

Minet

Minet

08-11-2009 om 10:27

Herkenning

Ook ik rij tegenwoordig in het donker behoorlijk onzeker rond. Helemaal niet passend bij mij, ik rij nl. erg graag, dus dit is een nieuw fenomeen.
Bij de opticien heb ik dit voorgelegd, en zie daar......een passende oplossing is gewoon voor handen
Binnenkort laat ik mij een bril aanmeten voor rijden in het donker, en de onzekerheid moet daarmee verleden tijd zijn!

Helen

Helen

08-11-2009 om 12:22

Ook bril voor rijden in donker

Ook ik heb een bril voor rijden in het donker. Is geen aparte, gele bril of zo (die ook schijnen te bestaan) maar een gewone bril met een beetje sterkte. Ik meen in mijn geval maar 0,75 of zo maar maakt een wereld van verschil. Rijden in het donker en dan ook nog regen... Drama's waren het. Nu ben ik dan nog niet blij maar zie in ieder geval weer wat.

Ik zou dus bij de opticien een bril aan laten meten. Misschien is je sterkte maar heel gering maar kan dus wereld van verschil zijn.

Onyx

Onyx

08-11-2009 om 17:53 Topicstarter

Naar de opticien dus...

Wat fijn, zoveel reacties!
Ik zal inderdaad mijn rijgedrag echt aan moeten gaan passen, dwz plannen dat ik voor donker in verlichte streken ben.
Albana's observatie dat Randstedelingen meer moeite hebben in het donkere 'achterland' klopt wat mij betreft goed. Bij mijn ritten van Groningen naar de Randstad heb ik bij Utrecht altijd het gevoel dat ik weer ontspannen kan. Verwend of gewend dus.
Ik ben al brildragend, dus een vraagje hierover aan de opticien is zo gesteld. Dat zou dan een zeer persoonlijke bril worden: met leesgedeelte EN voor veraf EN geschikt om lang aan de pc te werken EN om mee in het donker te rijden... Of is er ergens een nieuwe-ogen-winkel?
Onyx

Of je neemt er 2 ofzo

Die man van mijn vriendin (die met de oranje bril dus) heeft er gewoon 3...
1 voor overdag (leesgedeelte+veraf zien+ voor werk ook p.c.-werk) en 1 voor 's nachts en 1 zonnebril.
Die voor 's nachts laat je dan gewoon in de auto liggen.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.