Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Naproxen of diclofenac?

Vriend heeft momenteel ernstig last van rugpijn. Op mijn advies slikte hij naproxen, ging later naar de huisarts, die geen bezwaren tegen die naproxen had. Rugpijn werd iets beter, maar later schoot het er weer in dus vriend was terug bij af. En slikt nog steeds naproxen.
Toevallig sprak ik dit weekend een medisch geschoolde vriendin die vertelde dat bij rugpijn gewoonlijk Voltaren wordt voorgeschreven. Even gegoogled, en zo weet ik dat de werkzame stof in Voltaren diclofenac is. Net als Naproxen een NSAID, weet ik nu ook.

Verder googlen kon mij niet duidelijk maken welk medicijn nu beter is. Werking en bijwerkingen zijn vergelijkbaar. De ene zegt dat Naproxen sterker is, de ander zegt juist dat Diclofenac beter werkt. Beide zijn vrij verkrijgbaar bij de drogist, vziw.

OOL-ers, doet uw duiten eens in het zakje: Diclofenac of Naproxen, wat is effectiever bij acute rugpijn?

Dank en groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Diclofenac

geen ervaring met naproxen, maar man slikt bij ernstige rugpijn acuut diclofenac en hij heeft daar geen vervelende bijverschijnselen van. Ook ik heb het geslikt na een nare kaakoperatie...

Let op

Diclofinac kan op de maag slaan dus graag ook maagbeschermers gebruiken. Naar mijn weten is diclofinac niet zonder recept te verkrijgen, dus zal hij toch echt naar de huisarts moeten.

Ik gebruik Diclofinac ook bij rugpijn maar ook bij migraine. dan neem ik 1 Diclofinac met 2 paracetamols werkt goed en snel.

Houdt de rugpijn in de gaten, bij extreem veel pijn toch effe naar de huisarts,evt doorverwijzen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek, succes

ishtar

ishtar

23-10-2012 om 13:36

Man slikt dan diclofenac

maar dan wel via de huisarts voorgeschreven.
Als ik niet bij de ha ben geweest slik ik 'gewoon' een dubbele paracetamol. Maar dat is meer als voorzorg tegen het echte 'er in schieten' Als ik dus wel last heb, maar nog niet zo erg.

Temet

Temet

23-10-2012 om 13:42 Topicstarter

Dank tot zover

Dank tot zover. Miroy, hij is al bij de huisarts geweest. Er zijn geen aanwijzingen dat er echt iets serieus kapot is ofzo, of dat er een hernia is, maar hij heeft wel veel pijn.

Naproxen kan ook maagproblemen geven, maagproblemen zijn een bekende bijwerking van deze familie geneesmiddelen, voor zover ik het begrepen heb.

Ik heb hem gevraagd wat het moet worden en hij koos naproxen, omdat hij weet dat dat helpt. Ik vroeg me alleen af of diclofenac niet beter zou helpen, maar zoals ik al eerder schreef, de arts vond die naproxen ook ok.

Groeten,

Temet

Pijnbestrijding

Je wilt ook niet teveel pijnbestrijding. Pijn is een signaal om het betreffende lichaamsdeel te ontzien. Het komt nu aan op voldoende rust maar ook voldoende licht belaste beweging. Als er verder niets kapot is dan kun je je ook afvragen wat de foute beweging is geweest of dat je chronisch iets fout beweegt. En daar dan je aanpassen.

Temet

Temet

23-10-2012 om 15:01 Topicstarter

Annej

Ik loop dan ook, al sinds het de eerste keer in zijn rug geschoten is, te roepen dat hij naar de fysiotherapeut moet voor behandeling en (bewegings)advies (en spierversterkende oefeningen). Ik geloof dat hij nu eindelijk gaat luisteren

De narigheid is, dat hij nu soms zoveel last heeft dat hij heel raar stram beweegt, waardoor hij volgens mij de zaak eerder nog erger maakt, want nu krijgen andere spieren aanvullend op hun donder. Ook gaat hij veel liggen als hij ernstige pijn heeft. Als hij dat te lang en te veel doet wordt het er ook niet beter op.

Groeten,

Temet

Wel in de gaten houden

de moeder van mijn vriendin had ook erge rugklachten, kon niet fatsoenlijk lopen en liggen en op het laatst schreeuwde ze het uit van de pijn. Verschillende keren huisarts geweest, verschillende medicatie gehad, zelfs methadon. Nu ligt ze in het ziekenhuis en blijkt er een fikse ontsteking tussen haar ruggenwervels te zitten, allerlei onderzoeken gehad bloed, urine niets te vinden, nu gaat ze onder de ct scan want ze snappen niet hoe die ontsteking daar terecht is gekomen

ik wil niet zeggen dat hij dat ook heeft maar je ziet, soms zijn er verborgen kwalen die lijken op spit of hernia

ishtar

ishtar

23-10-2012 om 15:17

Pijnbestrijding

onze arts raadt juist aan om wel voor behoorlijke pijnbestrijding te zorgen, juist omdat je door pijn een deel van je rug gaat ontzien, met alle vreemde houdingen die daarbij horen. En je zo voor een overbelasting van een ander deel van de rug/nek/noem maar op zorgt.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat je niet je rust moet nemen
En hup, naar de fysio!

Ergo

Naast fysio heb ik ergotherapie gehad, ook op mijn werk. Sinds die tijd heb ik een beter beeld waar de rugbelasters bij mij zitten. Bij stofzuigen bijvoorbeeld. Maar dat kun je misschien ook zelf uitvinden. Vooral in een periode dat je voelt waar het fout gaat.

Naproxen

Ik slik bij ernstige pijn Naproxen, op Ibuprofen doe k niets en Diclofenac heb ik nooit geprobeerd omdat ik zo blij ben met Naproxen.

Mijn moeder heeft flinke (maag/darm)klachten gehad van de Diclofenac!De tabletten zijn sowieso ook vrij verkrijgbaar onder de naam Voltaren (K)

Ikzelf denk eigenlijk dat verschillende mensen verschillend op pijnstillers reageren zoals ik geen effect merk van Ibuprofen (advil/nerofen) zo zijn er hordes mensen die er prima op reageren.

Als je man goed effect heeft op de Naproxen, geen maagklachten heeft/krijgt (en geen hoge bloeddruk heeft-Naproxen heeft nl invloed op de bloeddruk) dan zou ik gewoon blijven slikken en op termijn weer wat af gaan bouwen.

(en vooral ook goed blijven bewegen!)

Beterschap!

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2012 om 16:50

Het zit m niet in de sterkte

Nou ja, wel een beetje natuurlijk. Waar het om gaat, is dat elke pijnstiller-groep neerslaat op andere receptoren. Pijnbestrijding gebeurt dmv receptoren op zenuwen (enzo) die het signaal moeten onderdrukken danwel ombuigen. De verdeling van de receptoren is wel wát over te zeggen, maar is toch ook individueel erg verschillend. Ik 'doe' niks op diclofenac, terwijl mijn dochter er bij zweert (overigens is het vrij verkrijgbaar, maar dan in een wat lagere dosering). De profen-groep werkt beter bij mij, blijkbaar heb ik die receptoren meer ontwikkeld.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2012 om 18:26

Ik denk

Ik denk dat iedereen anders reageert op pijnstilling, het is zo persoonlijk. Man en een van onze zonen worden doodziek van paracetamol...niet echt handig spul dus. Diclofenac heeft ooit bij zoon voor flinke maagklachten gezorgd, het is zo persoonlijk.
Temet, even gaan liggen bij ernstige pijn kan geen kwaad, maar de kunst is de balans vinden tussen bewegen en rust.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-10-2012 om 20:42

Naproxen

Bij mij doet diclofenac niks. Naproxen wel. 250 mg werkt al om de ergste randjes van de pijn te halen. Helemaal verdoven is vaak niet verstandig, trouwens. De fysio daarentegen wel (heul verstandig). Sterkte (zowel voor je man als voor de gezinsleden van de arme ruglijder)

Diclofenac geeft mij een trip

.. en naproxen werkt bij mij goed tegen menstruatiepijn.

Het is idd individueel verschillend. Ik zou echt he-le-maal leip worden als ik langere tijd diclofenac zou slikken, dus ik geef je man gelijk

marjanne

marjanne

24-10-2012 om 08:35

Naproxen en.....

Vorig jaar had ik acute rugpijn
Ik kreeg naproxen en valium. Naproxen hielp tegen pijn boven in mijn rug, valium onder in. Het was een 'gouden ' combi zonder een van die twee ging het niet goed. Na een paar dagen ook hulp van de fysio gekregen.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2012 om 15:45

Valium

Is geen pijnstiller, maar een spierontspanner. Dat kan het hem dus nét doen, bij rugpijn.

Tirza

Temet

Temet

24-10-2012 om 22:11 Topicstarter

Dank, allen

Dank allemaal. Vriend houdt het maar bij naproxen, hij weet dat dat helpt. En hij gaat de peut bellen. Hij is vandaag bij de arbo-arts geweest die hem dat ook aanraadde. Lijkt mij ook veruit het verstandigste, misschien kan die de boel wat loswerken en verder bewegingsadviezen geven. En dan maar hopen dat het er niet weer inschiet. Hij is nu wel weer aan het werk, dus het gaat wel weer iets beter, maar dat hebben we eerder gezien en toen ging het toch weer mis. Hopelijk brengt fysiotherapie een (deel van een )oplossing.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.