Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Canonball

Canonball

16-10-2011 om 16:18

Narcose, moe maar ook depri?

Vrijdag moest ik voor een kleine ingreep onder narcose. Ik mocht dezelfde dag naar huis en alles was goed gegaan.
Dat ik moe zou zijn van de narcose was me bekend, maar ik ben nu echt totaal mezlef niet. Woedeaanvallen huilbuien, echt niet normaal meer. Zaterdagochtend meteen al knallende ruzie aan het ontbijt.
Ik werd ook razend om het feit dat manlief er gister voor vrij had genomen maar helemaal niks in huis had gedaan, zodat het dus in het weekend moest. Omdat ik zwaar allergisch ben voor stof moet dat gewwon bijgehouden worden. Ik heb dus zelf smijtend en gooiend mijn bed verschoond omdat ik wilde slapen, maar ik had al een hele nacht liggen snotteren dus in dat vieze bed....
Dus vandaag weer ruzie, zucht...
Normaal zou ik me daar lang zo druk niet om maken, maar alles valt nu verkeerd, en leidt tot ruzie en woedeaanvallen. Kan dit ook door narcose komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

16-10-2011 om 16:30

Nee

Dit komt niet door de narcose, net zoals de vermoeidheid niet door de narcose komt. Narcose zijn kortwerkende stoffen, die in notime weer uit je lichaam zijn. Vermoeidheid komt door de ingreep. En je gedrag wellicht door spanning?

Tirza

Janneke

Janneke

16-10-2011 om 18:17

Herkenbaar!

Heel herkenbaar je verhaal. Ik ben twee jaar geleden ook voor een korte ok onder zeil geweest. Echt pas na 24 uur was ik weer helder (je mag ook de eerste 24 uur geen auto rijden). Maar ook daarna duurde het gewoon even voordat alles weer op z'n plek was gevallen. Laat het maar over je heenkomen, het is tijdelijk! Optijd naar bed en voor je het weet ben je weer fit!

Sterkte,
Janneke

Vic

Vic

17-10-2011 om 13:29

Gunst?

"Godzijdank heeft mijn man nog vrij vandaag (speciaal voor mij)"
Doe nou niet alsof het een gunst is naar jou toe. Je man zorgt vandaag voor de kinderen, omdat jij dat niet kunt en het net zo goed zijn kinderen zijn. En als je je morgen nog zo brak voelt, moet hij er nog een dagje aan vastplakken. Huppekee, je bed in, deur dicht, en laat ze het maar uitzoeken.

Irritatie

Ik denk dat wat het meeste irriteert het feit is dat je zelf vaak voor iedereen klaar staat en dat je nu zelf nodig hebt dat zij voor je klaar staan. Helaas is dat een lastige vraag. Misschien helpt het als je even tot 10 telt en dan rustig vraagt wat je nodig hebt.
Hier kon ik na een ingreep echt weinig maar als ik vroeg of iemand een kopje koffie voor me wilde inschenken was het: doe het even zelf. Gewoon vergetend dat ik het even niet kon, omdat ze zo gewend zijn dat ik meestal degene ben die dat soort zaken doe of dat ze het zelf uit eigen initiatief doen, maar niet op zo'n vraag van mij.
en ja, wel een wat grotere ingreep maar de narcose was gelukkig snel vertrokken na een paar koppen koffie nog dezelfde dag.

Irritatie

Door die irritatie gaan ze heus niet harder voor je rennen. Gewoon even uitleggen en geduldig zijn tot het doordringt. Mensen hebben ook gewoon even tijd nodig om uit hun routine te komen en iets op een andere manier te doen. En aanmoediging helpt meer dan je irritatie uiten. Want ze weten het wel maar het dringt dan nog even niet door wat de consequenties zijn. Jaja, patient zijn is een kunst.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-10-2011 om 15:07

Canonball

Volgens mij beschrijf je nu gewoon de 'algemene' man. De meeste mannen verzinnen niet zelf wat ze in het huishouden kunnen doen, maar doen gewoon wat hun vrouw zegt Bovendien erger jij je misschien aan rotzooi of lawaai, maar stoort dat hem helemaal niet.

Heb je hem al verteld hoe je je voelt en wat je van hem nodig hebt? Hij kan dat natuurlijk niet raden. Als je iets wilt, moet je dat gewoon vragen, en niet afwachten tot een ander raadt wat je wil en je ondertussen opwinden over het feit dat hij dat niet raadt.

Tijd voor een goed gesprek dus! Sterkte ermee!

Tirza G.

Tirza G.

17-10-2011 om 16:51

Canonball

Ik ben OK-assistent. Niet meer als zodanig werkzaam, maar de narcosemiddelen zijn in de afgelopen jaren alleen maar béter geworden.

Tirza

magoggel

magoggel

17-10-2011 om 22:34

Wel ja

Mag ik even opkomen voor de "algemene man"? Wat overdreven gegeneraliseerd zeg.
En verder ook voor de man van Canonball. Ik vind het niet zo kies om een man in zijn hemd te zetten die een vrouw heeft die haar verwachtingen pas achteraf uitspreekt, die verdorie vrij genomen heeft en dan nog voor kluns uitgemaakt wordt.

Canonball, één tip. Kijk nou naar wat jij zelf (zélf) kunt doen, in plaats van met je vinger naar anderen te wijzen. Die man van je doet ook maar zijn best, en als hij dat niet doet is het nu zeker niet het moment om je daar druk over te maken. Energieverspilling. En voor je ontploft: ik zal je verder niet lastigvallen in dit draadje, je hebt het druk genoeg. Dus vooral veel beterschap gewenst.
Zelf heb ik een keer maanden concentratieklachten gehad na een narcose, dus dat verhaal van binnen 24 uur is alles gepiept daar geloof ik niets van. Het is echt pech voor jou dat je werk gewoon doorloopt. Neem vooral de rust die je kan (met de kinderen op stok bijvoorbeeld, zo lang mogelijk slapen. Overdag kort rust tussen de klussen, al is het maar 10 minuten uit het raam kijken) en besteed de kinderen verder zo veel mogelijk uit.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 08:16

Jeetje...

"Ik had gewoon niet gedacht dat mijn man in zo'n situatie zo'n kluns zou zijn"...misschien was manlief ook wel heel nerveus voor de ingreep en een beetje de weg kwijt? Lijkt me heel logisch, ook voor een wederhelft is een ingreep niet niks.

magoggel

magoggel

18-10-2011 om 09:51

Linzel

Ik ben niet onder de indruk van je redenering. De anesthesist die me maanden later belde voor de nacontrole nam het heel hoog op. Ik ben namelijk niet goed uit de narcose gekomen en heb tot de sluiting op de verkoever gelegen omdat mijn hartslag en bloeddruk niet goed terugkwamen, daarna nog een halve nacht op de IC. Ik heb een aantal injecties met epinefrine en adrenaline gekregen die ook niet goed of zelfs advers effect gaven. Het was echt heel naar en volgens die arts kun je als je zo loopt te werken om iemand uit de narcose terug te halen (bloeddruk bleef bij 40 onderdruk hangen, hartslag was all over the place en niet regelmatig te krijgen) uiteraard effecten veroorzaken die langer dan 24 uur duren.

Dus nee, je overtuigt me niet. Spanning is een kulverzamelterm. Causaliteiten zijn een complex onderwerp, daar kom je niet met zo'n containerbegrip. Als ik die ingreep niet had gehad had ik ook die nasleep niet gehad.

magoggel

magoggel

18-10-2011 om 09:55

@canonball

Wat ik eigenlijk probeerde aan te stippen is dat je me je eigen verwachtingen je eigen wereld schept. Je verwacht - dat je na een ingreep onmiddellijk binnen een week weer fit bent. - dat je man zonder goede briefing vooraf alle ballen opvangt die jij of de dag naar hem toe gooien.

In dit draadje toets je die verwachtingen als algemeen geldend, om gelijk achteraf te krijgen. Maar dat is niet zo productief, ze zijn namelijk gewoon onjuist gebleken in jouw geval. Dus eventuele algemene regels zijn kennelijk niet zo hard. Als je aan je eigen flexibiliteit werkt kom je verder. De eerste belangrijke stap heb je al gezet. Je doet een stap achteruit en observeert. Ik zou je aanraden om dat observeren wat neutraal te houden zonder meteen te duiden. Dan laat je nog meer interpretatiemogelijkheden open.

magoggel

magoggel

18-10-2011 om 10:39

Last van iets of last na iets

Die 24 uur is wat mij betreft gewoon een beetje chemische propaganda. Kan je her en der vinden in foldertjes. De anesthesist heeft bij mij op maat uitgezocht waar ik niet tegen kan, dat was niet op voorhand duidelijk. Ik snap niet waarom iedereen zo stellig is. Ik ben zelf volgaarne bereid om te zeggen dat ik niet maanden last heb gehad VAN de narcose maar NA de narcose . Of zelf NA de ingreep. Geef het beestje maar een naam. Ik voelde met in ieder geval @#$%^^%.

Maar goed, die soep dat herken ik dus helemaal.. nog goed dat je hem in een glas met een bodem hebt geschonken en niet in een servetring of een zeef!

magoggel

magoggel

18-10-2011 om 10:46

@canonball (typen tegelijk)

Nou ja, eigenlijk bedoel ik wat jij schrijft. Het loopt anders dan je van te voren verwacht. Punt. Vaak helpt het om dat echt even te laten doordringen. Doordat het anders loopt dan verwacht bots je ook op een andere manier met je omgeving. Mij helpt het dan erg om me te realiseren dat ik de boel eigenlijk een beetje had vastgezet in mijn hoofd. Kunnen die andere mensen namelijk ook niet helpen. Het is zoals het is. Vaak besef je pas door die botsingen dat je andere dingen had verwacht. Of dat ook mocht worden verwacht doet niet zo ter zake. Gewoon puur door het loslaten of bijstellen van je verwachtingen en door het uitspreken van die verandering klaart de lucht weer.

Wat jij beschrijft is dat je nog vast zit in die oude verwachtingen, en dus overvallen wordt doordat het anders is. Het kan dan helpen omdat dat gewoon tegen je man uit te spreken. "Joh, ik voel me veel slechter dan ik dacht. We moeten het anders aanpakken want ik trek dit echt niet, en daar hadden we van te voren helemaal geen rekening mee gehouden".

Klinkt misschien een beetje makkelijk van mij vanaf de zijlijn, maar ik bedoel het niet lullig. In je laatste posting lees ik toch wel dat je zelf nu ook kijkt naar hoe je kijkt, en dat je ook benadrukt dat je oorspronkelijke vraag was of je emotioneel kan worden van die ingreep. Sluit aan (denk ik) bij wat ik bedoel.

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2011 om 14:20

Magoggel

Jouw verhaal is geen standaardverhaal, dus jouw klachten zijn ook geen standaardklachten.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 14:27

Standaard

Dergelijke folders geven het gemiddelde weer. Zo zou mijn zoon volgens de info na een groot insult met twee dagen fit moeten zijn, maar niks is minder waar.
En ik snap best dat je het moeilijk vindt zo teleurgesteld te zijn in je man, maar iemand dan een kluns noemen,nou ja, ik vind het gewoon niet zo aardig,sorry. Ik wens je een spoedig herstel toe,ik hoop dat je je gauw beter voelt.

magoggel

magoggel

18-10-2011 om 14:41

Tirza

Voor deze hoogst ene keer ben ik niet onder de indruk van/onmiddellijk overtuigd of zelfs maar aan het denken gezet door je redenering. Moet ik nu concluderen dat mensen doordat de middelen binnen 24 uur uit hun lijf zijn geen klachten hebben na een narcose, en dat de mensen die wél klachten hebben geen standaardklachten hebben? En hoe bepaal je dan dat verschil? In mijn geval viel mijn onderdruk onder een bepaalde kritische onderwaarde maar je mag natuurlijk gevoegelijk verwachten dat veel mensen mogelijk mildere fysieke verschijnselen hebben, dus wel een lagere maar niet een heel veel lagere onderdruk bijvoorbeeld, tijdens het uit narcose komen. Al die klachten kennen mogelijk ook een langer naijl- of hersteleffect dan alleen die magische 24 uur. Een middel kan toch binnen die 24 uur een werking hebben dat daarna langere tijd een herstelreactie van het lichaam uitlokt?

Hersteltijd

Mijn OK ging ik tegemoet met de ouderwetse verwachting dat je nog tot een jaar last zou kunnen hebben van moeheid, concentratiestoornissen e.d. na narcose. Bij oudere patienten heb ik ook wat verwardheidstoestanden meegemaakt.
Dat was dus een geweldige meevaller dat ik na een paar koppen koffie dezelfde dag weer bij de pinken was.
Ik kan me voorstellen dat als iedereen roept dat je na 24 uur geen effecten van de narcose meer kunt hebben dat je je genomen voelt als dat wel zo is. En een tegenvaller natuurlijk.
En ja, ik had inderdaad mijn hoofd weer terug om ondanks handicaps mijn gezin gewoon aan te kunnen sturen. Je zou willen dat dat de standaard is, maar ervaringen hier zijn toch weer anders.

Vroeger

leerden wij, als aankomend verpleegkundigen, dat je na de narcose last kunt hebben van een hyperesthetisch emotioneel syndroom.

Je bent dan overgevoelig voor prikkels, al gauw is alles je teveel.

Ik merkte het ooit na een operatie, dat ik op zaal lag na te suffen en het was bezoekuur, al het gepraat (het was een 8-persoonskamer), kindergeschreeuw, iemand die met een ding langs de verwarming rammelde, het kwam keihard binnen en ik kon iedereen wel de tent uitschelden (toen niet gedaan, maar het kostte me moeite )

Al met al merk ik het nu ook nog regelmatig, als ik oververmoeid ben, ben ik gewoon veel chagrijniger en prikkelbaarder.

Een operatie is natuurlijk een aanslag op je lijf en vergeet ook niet dat je tevoren toch stress hebt, ook al denk je dat het meevalt..

Kortom, jouw klachten komen veel vaker voor, na een narcose/operatie, ik denk alleen dat het niet perse van de narcosestoffen zelf komt, maar gewoon door de algehele aanslag op je lijf.

Gewoon een poosje lief voor jezelf zijn, dan word je vanzelf ook weer lief voor je omgeving. Intussen op tijd naar bed, een vast ritme etc etc...

Beterschap!

Ja hoor

Narcose is een aanslag op mijn weerstand; moe (en dan geen gewone moeheid)m hoofdpijn, misselijk, duizelig, snel ziek etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.