Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Narcose

Weet iemand hoe lang een mens na een operatie onder algehele narcose last kan houden van de narcose? klachten als moe, vergeetachtig, snel te veel prikkels krijgen (omegevings geluiden zijn snel te veel.)

Gr Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiegel

Fiegel

25-06-2009 om 19:29

Mijn dochter...

Mijn dochter heeft er zeker een maand last van gehad, toen haar amandelen verwijderd waren. Ze was toen 5 jaar en een maand lang heel snel moe en slaperig.

Minet

Minet

25-06-2009 om 19:29

Verschillend

het hangt in de eerste plaats nogal af van de duur van de narcose. 10 minuten onder zeil zal vast minder gevolgen hebben dan een operatie van 6 uren.
Mijn zoon is vorige week geopereerd, aan hem merk ik helemaal niets (1 uur narcose).
Mijn man is eens in een jaar tijd 16 keer onder narcose geweest, steeds gemiddeld 5 minuten, maar had daar flink last van.
Ik denk ook dat het per persoon nogal anders uit zal pakken.
Waarom wil je dit weten Pham?

Mijn man

heeft het afgelopen jaar een operatie van in totaal 11 uur ondergaan en zijn arbo arts en chirurg hebben hem verteld dat het wel 1 1/2 tot 2 jaar kan duren voordat het echt 100% uit je lichaam is. en dat vermoeidheid en vergeetachtigheid niet vreemd zijn na zo'n ingreep.

Tirza G.

Tirza G.

26-06-2009 om 22:46

Nou groentje

Dan hebben die arbo-arts en die andere arts van je man niet goed opgelegd bij de module anesthesiologie. Narcosestoffen zijn met 24 uur uit je lichaam. En dan is het gewoon kláár.
Alle naweeen, vermoeidheid etc. zijn een gevolg van de operatie, niet van de narcose. Je ziet een enkele keer wel eens wat naijlend effect bij mensen die epileptische klachten hebben of bijv. de ziekte van Meniere, daar wil het nog wel eens een paar dagen aanteuten maar dan is het ook klaar.

Een grote, zware operatie is een gigantische aanslag op je lichaam. En dát doet je de das om.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-06-2009 om 23:54

Narcose

Ik heb vorig jaar een vaginale baarmoederverwijdering ondergaan onder algehele narcose. De operatie duurde ongeveer een uur. Helaas kreeg ik een bloeding en moest ik binnen 24 uur weer onder het mes. Ik heb zo'n ruim drie maanden echt last gehad van concentratie- en geheugenstoornissen en pas na een half jaar voelde ik me weer 100%. Het kan best zijn dat de narcosestoffen binnen 24 uur uit het lichaam verdwenen zijn maar volgens mij is de impact op je hersenen (plotselinge "shut-down") heel groot en vandaar de vergeetachtigheid en het concentratieverlies. Die heb je niet bij een operatie onder lokale anesthesie. Mijn buuf in het ziekenhuis onderging dezelfde operatie maar met een ruggenprik en zij had geen last van de klachten die ik had.

reina

reina

27-06-2009 om 09:19

Soms lang

Ik ben een paar keer geopereerd en dan kreeg ik altijd na 6 maanden (!) erge last van haaruitval, bleek ook een nawerking van de narcose, kun je nagaan hoe lang bepaalde stoffen in je lichaam blijven.

Neuroloog/chirurg

De artsen waar mijn man door is geopereerd zijn een KNO arts,neurochirurg en een neuroloog en ik neem toch aan dat die het niet uit hun duim zuigen. Geen mens is gelijk. Bovendien heeft manlief inderdaad de afgelopen jaren ook een aantal ingrepen met ruggenprik ondergaan en daar was hij heel erg snel van opgeknapt.
Overigens voelt hij zich prima maar kan soms overvallen worden door extreme vermoeidheid . Vergeetachtigheid heeft hij gelukkig geen last van .

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-06-2009 om 12:29

Vergeetachtig

Ik ben iemand die normaal gesproken alle nummers uit haar hoofd weet, van ziekenfondsinschrijving tot sofinummer, maar na die operatie kon ik echt af en toe niet eens meer op m'n eigen thuistelefoonnummer komen En het kostte me bijna 2 maanden voordat ik me weer goed genoeg kon concentreren om een boek te lezen... Er gebeurt gewoon iets in de chemische huishouding van je hersenen waardoor bepaalde verbindingen tijdelijk verstoord worden. Gelukkig kunnen hersenen zich snel herstellen maar narcose is zeker van invloed op bepaalde processen.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-06-2009 om 15:50

Ja geheugen

was inderdaad de 1e tijd na de narcose behoorlijk van slag, en moe, zo ontzettend moe...

Pham

Pham

28-06-2009 om 08:35 Topicstarter

Bedankt voor reacties

Waarom ik het vroeg is dat ikzelf begin maart in 4 dagen 2 operaties heb gehad. Ik ben nu nog steeds snel(ler) moe, heb soms last met dingen onthouden en ben prikkelbaarder.
Toen ik op mijn werk opperde dat het misschien door de narcose kwam werd mijn teamleidster erg fel en reageerde ze met: "Daar heb ik nog nooit van gehoord en ik heb toch erg lang in het ziekenhuis gewerkt." (We werken niet in het ziekenhuis)

Nu heeft zij al wel meer geroepen dat achteraf aantoonbaar niet klopte, vandaar dat ik erg benieuwd was naar jullie mening/ ervaring.

GR Pham

Nu al meer dan een jaar

heb ik er last van. Moet wel zeggen dat er bij mij iets niet goed gegaan is. Mijn bloeddruk en hartslag zijn enorm gedipt en ze kregen ze niet goed omhoog. Ik reageerde niet goed op epinefrine of hoe het precies heet en adrenaline, namen weet ik niet meer zeker maar ze hebben twee stofjes toegediend om me weer te peppen en die gaven allebei niet het gewenste effect. Uren liggen ijlen op de verkoeverkamer.

Ik kon echt geen voornaam of telefoonnummer meer onthouden. Heel erg lastig in mijn werk.

Angie

Angie

29-06-2009 om 06:17

Valt mee

Ik ben nu zes weken post-op, en had de eerste weken last van vermoeidheid en vergeetachtigheid. Ik weet niet of het van de narcose kawm: de ingreep zelf was nogal ingrijpend en daar ben ik nog steeds herstellende van, maar ik voel me prima, kan alles aan (maar mag nog niet alles) en het geheugen werkt ook weer prima. Het was de tweede narcose in korte tijd, trouwens.

Angie

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 09:18

Overtuigt me niet

pandia:
"met 24 uur zijn alle stoffen het lichaam uit. De meeste klachten komen door de operatie op zich."
Toch overtuigt dat argument mij niet definitief. De vraag is dan altijd, of die bloedwaardes wel relevant zijn en of de anesthetica niet een blijvende verandering hebben veroorzaakt. Vooral omdat er voldoende verhalen zijn van mensen die langdurig last hebben van de anestesie.
Wat mij overtuigt: Een case-control studie (of liever een gerandomiseerd onderzoek) waarin mensen worden vergeleken die of anestesie krijgen of een ruggeprik (zonder totale anestesie) voor een vergelijkbare operatie. Is dat ooit gedaan??

Speelt meer dan alleen narcose stoffen

bij een operatie speelt veel meer mee (dan alleen narcosestofjes), zoals ook anderen hierboven beschrijven.

Het is veel te kort door de bocht om te beweren dat de ´stoffen´ in no time uit het lichaam zijn.

Vind ik ook typisch een uitspraak die ervoor zorgt dat je aan je eigen klachten gaat twijfelen (t zal wel tussen mijn oren zitten)

Bij een operatie kun je bijv. schommelingen krijgen in je bloeddruk, je weet niet hoe elk lijf, an sich, reageert op de narcosestof en de operatie zelf.

Daarbij ben je, tot het intuberen, ook even zonder ademhaling, dus wat dat voor effect kan hebben? Ik weet het niet, weet ook niet of er al wetenschappelijke studies zijn gedaan.

Wat ik wel weet is dat ik, na een lange operatie, nog lang vermoeid was en ook woordvindingsstoornissen had en andere vergeetachtigheidjes, maar ik blijk achteraf ook een kwaaltje te hebben die dat ook kan veroorzaken, dus ik weet niet of ik door t een of het ander die klachten had (ik had toen nog niet de diagnose, dus het is moeilijk te zeggen)

Kortom, elk mens is uniek, misschien ook wel zijn/haar reactie op narcose en operatie, je weet het niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.