Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nierstenen

Iemand bekend met nierstenen? Mijn man heeft voor de 3e keer binnen 3 weken een koliek aanval gehad en ligt nu in het ziekenhuis. De berichten zijn zo tegenstrijdig van elkaar dat ik me langzaam begin af te vragen wat nu het protocol is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

07-06-2010 om 17:44

Vergruizen

Hier veel ervaring met nierstenen bij man en schoonmoeder.
Tegenwoordig worden de stenen zoveel mogelijk vergruist, soms is toch een operatie nodig.
Het vergruizen is natuurlijk de minst ingrijpende behandeling, maar vaak afdoende.
Als de steen onderin de nier zit moet je na het vergruizen flink op manliefs rug meppen, 1 of 2 keer per dag, terwijl hij ondersteboven over bv. de bankleuning hangt. Het gruis gaat nl. niet vanzelf naar boven via de afvoer naar buiten, maar moet dan losgeklopt worden.

koentje

koentje

08-06-2010 om 09:15

Oh...

gaat weer lekker bij jou he?
Red je het ?

Nikus

Nikus

08-06-2010 om 11:05 Topicstarter

Update

@Minet,

Man heeft net een CT scan gehad en de uitslag komt vandaag nog. Hij heeft nu geen pijn meer maar ook de steen is nog niet uitgeplast.

@Koentje, Ja het gaat fantastisch.. Binnen drie weken had hij drie aanvallen waarbij hij letterlijk over de vloer kroop. Ik heb hem nog nooit zo blij gezien toen ze hem opnamen en hij een morfine shot kreeg. De timing was wel wat beroerd, zoon ging gisteren op schoolkamp. dus ik moest 2 tassen in pakken en ben nu helemaal alleen.

Net belde manlief, hij mag naar huis. De CT scan toonde geen steen meer en waarschijnlijk zit hij nu in de blaas. Vrijdag terug naar de uroloog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.