Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mamaluc

mamaluc

09-10-2008 om 21:35

Nieuwe heup...

Ik heb al 7 jaar last van slijtage in mijn rechterheup en nu krijg ik uiteindelijk 17 november een nieuwe heup.
Heeft iemand ervaring met deze operatie, wat moet ik regelen, waar moet ik rekening mee houden en wat zijn daarna de do's en dont's, ook op langere termijn??

Alvast bedankt, Mamaluc

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

10-10-2008 om 22:38

Heup

Geen ervaring met de operatie, maar wel de nodige ervaring met mensen met een nieuwe heup.
Het hangt een beetje van het ziekenhuis af hoe het zal gaan. Ik neem aan dat je een folder krijgt met hoe en wat.
In het algemeen lig je ongeveer 5 dagen in het ziekenhuis en moet je al snel je bed uit. je wordt ook vaak in een groepje geopereerd, om steun aan elkaar te hebben.
je krijgt instructies welke bewegingen je absoluut niet mag maken, om te voorkomen dat je heup uit de kom schiet. In het begin loop je met 2 krukken en mag je je been niet belasten. Langzamerhand mag de belasting opgevoerd worden. De stap van 2 krukken naar 1 kruk is vaak heel lastig, net zoals van 1 kruk naar geen.
Reken ongeveer 6 weken voordat je zonder krukken kunt lopen. Dan mag je ook weer fietsen.

ik weet niet of je nu nog iets sportiefs doet, maar het is belangrijk dat je been en heupspieren in optimale conditie zijn voor de operatie. Hoe sterker je voor de operatie bent, hoe sneller je herstelt. Ik zou dus nog snel even een fysio met oefenzaal opzoeken en oefeningen gaan doen. Mocht je momenteel niets meer kunnen, dan zijn er ook onbelaste oefeningen, zodat je toch kracht kunt winnen.
Na de operatie moet je zorgen dat je thuis fysio krijgt. Fysio's kunnen aan huis komen!. Je hebt recht op een jaar fysiotherapie vanwege je operatie. in het zieknhuis zul je al oefeningen krijgen die je thuis kunt doorzetten. Ook hier geldt dat je een fysio moet zoeken met oefenzaal. Fietsen, lopen, krachttraining etc. moet je doen.
De eerste paar weken zul je in het huishouden behoorllijk onthand zijn.
Afgezien van de bewegingen die je niet mag maken, omdat je heup dan uit d ekom kan schieten, moet je na je herstel ook uitkijken met de belasting. Ga bv geen zware sporten doen. Lopen en fietsen e.d. is prima.
Een enkele keer vindt de orthopeed fysio niet nodig. Laat je niet afschepen. ik heb mensen gezien die zonder fysio zaten na de operatie en na een jaar toch kwamen, omdat ze bijna niet konden lopen.
Veel succes met de operatie en revalidatie!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.