Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

P

P

01-02-2010 om 16:04

Nog een gipsvraag

Ok... ik krijg het gevoel dat niemand eerlijk tegen mij durft te zijn dus ik hoop op een echte eerlijke forummer

Tis duidelijk, ze hebben mij om de een of andere reden tot 6 wk gips veroordeeld waarbij ik de eerste 3 wk been zoveel mogelijk omhoog moest houden vanwege de bloeddoorstroming. Ik mocht absoluut niet gewoon op een stoel zitten met been naar beneden (en ja ik heb gevoeld waarom). Dat gaat nu een stuk beter hoewel ik het nog wel doe als ik rustig thuis zit. Been is nu flink geslonken, ik voel ook dat ik ruimte krijg in dat gips.

Nu heeft die pipo toen al gezegd dat er een kans is dat het nog een keer 6 wk is en ik ga inzien dat er nog veel moet gebeuren voor dat dat niet meer nodig is (maar vooruit ik heb nog 2,5 week).

De vraag is dus: stel dat ik NOG een keer gips krijg: moet ik dan WEER 3 wk met been omhoog?

En ja ik ga over anderhalve week eens kijken of ik telefonisch overleg kan krijgen met die pipo ipv afwachten tot d-day dat het gips eraf gaat maar ik wil het gewoon NU weten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Denk het niet

De eerste tijd na een breuk (of operatie) is er meer (kans op) zwelling, dus vandaar in eerste instantie het advies.

Nadien is het ook altijd verstandig om het pootje omhoog te leggen als je zit, gewoon omdat het zwelling voorkomt.

een nieuwe episode met gips lijkt me geen reden om weer volledige rust voor te schrijven (tenzij er nog een operatie tussen zit)

Bijzonder gips dus

krijg je wel bloedverdunners, eigenlijk?

Ik weet niet de reden waarom je gips hebt, als het niet ivm een breuk of operatie is (standcorrectie?).

Been hooghouden is sowieso het best met gips, dus ga er maar vanuit dat dat op zich de beste optie is.

Als je zittend werk hebt zou je evt. een rolstoel kunnen regelen (gratis te leen bij de thuiszorgwinkel (voorheen groene kruis)?) waarbij een beensteun omhoog staat of je regelt een voetenbankje/krukje

Puck

Puck

02-02-2010 om 09:37

Waarom gips

P heeft gips omdat ze haar willen dwingen om rustig aan te doen vanwege een hardnekkige blessure.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet of je nu 3 weken weer helemaal niets mag doen. Als het geen klap geholpen heeft dan kan ik me voorstellen dat ze zeggen dat je eerst nog maar weer eens 3 weken helemaal niets mag doen (sorry, kan het niet leuker maken, maar waarschijnlijk had je dat zelf vast ook wel ergens in je onderbewustzijn bedacht). Maar misschien vinden ze het toch al wel voldoende resultaat en mag je wel gewoon wat actiever weer zijn. Maar die rolstoel op je werk lijkt me nog niet zo'n gek idee, kan je zelfs als je mag lopen vrij makkelijk je voet hoog houden met de steun.

Gips ter ontlasting-observatie afname klachten

Ik vond hier http://www.diakonessenhuis.nl/patientenfolders/Chirurgie/CH51.1%20Gips%20om%20arm%20of%20been.pdf een folder met veel info (ook oefeningen om met je voet te doen als je in het gips zit)

De vraag over bloedverdunners is omdat ik gewend was dat iedereen die een gips om een been kreeg, ook bloedverdunners kreeg, ter voorkoming van trombose (dus niet ter behandeling ervan)..

Zat net even te gluren op google en lees dat het niet altijd meer wordt voorgeschreven..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.