Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nog een narcosevraag (prik/kapje)

Precies een jaar geleden kreeg mijn zoon (nu 6) zijn eerste trommelvliesbuisjes en stelde ik hier de vraag mbt de narcose: wat kiezen we: prik of kapje? Uiteindelijk is het het kapje geworden. Nu is hij hard aan zijn 2e setje toe (o mèn wat is-ie doof), en hij wil nooit meer een kapje, kiest nu zelf voor de prik al vindt-ie dat ook niet leuk. Kapje is blijkbaar toch slechter bevallen dan ik dacht. Nu mijn vraag: is er verschil in de narcose? Zijn ze minder/meer moe/suf/misselijk/warrig/whatever met prik? Of verschilt dat sowieso per kind?
Kan het ook aan de anaesthesist vragen, maar die zie ik pas vlak voor de operatie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-06-2009 om 15:04

Narcose

Mijn zoontje heeft drie keer buisjes gehad; de eerste keer ging hij onder narcose met het kapje (standaard bij hele jonge kinderen hier), de tweede keer ook en de derde keer mocht hij kiezen. Hij koos toen voor de prik want hij vond het kapje vies en een beetje eng. Van die prik heeft hij helemaal niks gemerkt en hij was niet misselijk bij het wakker worden. Met het kapje was hij een beetje misselijk maar dat kan ook komen omdat toen ook zijn neusamandel verwijderd werd. Succes!

Tirza G.

Tirza G.

26-06-2009 om 22:52

Nee

Geen verschil in stoffen die gebruikt worden (of althans, nauwelijks) maar een kapje is eng. Veel kinderen zijn sowieso al wat angstig (logisch natuurlijk) en zo'n kapje wordt vrij stevig op de onderkant van het gezichtje geklemd. Dat is niet voor ieder kind een prettige ervaring. Het kapje heeft ook een geurtje, zo'n weeig plastic-luchtje, dat vinden ook veel kinderen niet fijn.
Het voordeel van prikken is dat de plek waar ze prikken vrijwel meteen verdoofd is. Je voelt de verdoving zó naar boven kruipen.

Tirza

Anneque

Anneque

27-06-2009 om 07:12 Topicstarter

Oké

Dank.
Het maakt dus qua werkzame stoffen niet uit. Vorig jaar kozen we voor kapje omdat hij echt geen prik wilde, en ik dacht dat een kapje (door jarenlang gebruik van de aerochamber) wel vertrouwd aan zou voelen. Not. Dus deze keer mooi een prik en dan maar hopen dat hij er es van af is.

Anneque

Anneque

27-06-2009 om 07:49 Topicstarter

O, nog 1 vraag!

Wáár krijgt-ie die prik?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-06-2009 om 12:34

Hand idd

Inderdaad op de hand. Eerst wordt er een verdovende zalf op gedaan met een beschermende foliepleister.

marie

marie

27-06-2009 om 14:26

Prik = langer blijven?

Hallo
Met onze dochter ook diverse "buisjessessies" meegemaakt. Wat ik me er nog van herinner (laatste keer is gelukkig alweer 7 jaar geleden ofzo) is dat de oudere kinderen inderdaad mochten kiezen uit een prik of kapje. Maar zei de verpleging er direct bij: bij een prik moesten ze langer blijven na de ingreep en bij een kapje mochten ze direct na afloop naar huis. Dat had geloof ik te maken met het wakker worden. Dat gaat met een kapje sneller als met een prik.
Ik weet dus niet of dat nog zo is - vraag daar dus even naar bij het ziekenhuis.
succes

Amc

Bij het AMC prikken ze bij voorkeur, met verdovende zalf op de handjes. Alleen als kinderen te veel in paniek raken, krijgen ze nog een kapje.
De reden: het was gebleken dat de OK-medewerkers (artsen+verpleegkundigen) telkens ook hele kleine hoeveelheden binnenkregen bij gebruik van het kapje. En op een dag met 15 kleine ingrepen achter elkaar...

En over 4-jarige dochter. Ze heeft een aantal keer al narcose gehad, zowel kapje als prik. Ik heb geen verschil gemerkt bij haar.
De laatste keer was ze tot 3 uur na het onderzoek nog suf (8.00 onder narcose, 12.00 weer naar huis). En 's middags moest en zou ze weer naar school (hebben we niet gedaan, maar zegt wel wat over hoe fit ze zich voelde).

Houbaarheid van buisjes? en over het kapje

Hoi,

Mijn zoon van 5, wordt deze zomer nog 6, heeft in april buisjes gekregen. Hij lag op een kamer met oa meisje van 16 die bang was voor prikken. Ze wilde persé geen prik want dat vond ze heeeeeeeel eng. Toen heeft de verpleging uitgelegd dat hoe ouder, en zwaarder je bent, des te langer het duurt met een kapje voor je helemaal onder zeil bent. En dat het voor iemand van 16 dan veel te lang zou duren (wel een kwartier of nog langer, als ik het me goed herinner).

Zoon heeft toen ie 2 was ook buisjes gehad en was toen direct vertrokken. Maar nu, met 5.5 jaar, heeft het wel een paar minuten geduurd. Dat kan dus ook nog een overweging zijn: hoe vervelend is het voor je kind om het kapje met die vieze lucht te ondergaan terwijl hij nog bij kennis is.

Het meisje heeft uiteindelijk toch ingestemd met de prik en ze was daar achteraf heel blij over (een mens lijdt het meest....)

Maar Anneque, ik had eigenlijk de hoop dat buisjes bij een 6 jarige langer meegaan dan (amper) 1 jaar. Hebben jullie pech gehad of is de houdbaarheid idd maar kort?

Ik weet nog van toen zoon 2 jaar was dat de kno arts zei dat de buisjes gemiddeld 9 mnd in blijven zitten.
Wij hebben bij zoon nooit gemerkt dat de buisjes eruit zijn gekomen. Het bleek ook dat die gewoon in z'n oren in het oorsmeer zijn blijven plakken. Achteraf vind ik dat heel jammer. Want zijn slechter horen is er toen geleidelijk ingeslopen en bij onze verlegen peuter hebben we dat gewoon niet snel doorgehad.

Maar (zie ook de perikelen bij ouders en school) wat heeft ie daar last van gehad zeg! Het heeft hem echt in z'n ontwikkeling belemmerd. Bij een verkoudheid enkele weken terug hoorde hij weer enkele dagen minder (ondanks de buisjes): direct merkbaar in zijn praten en horen.

Ik heb me dan ook heilig voorgenomen om te voorkomen dat het ons (hem natuurlijk) nog eens overkomt: dat hij zo lang slecht hoort.
Hoe lang hebben de buisjes bij jouw zoon er goed ingezeten? Ik heb begrepen dat vanaf ca 7 jaar de buis van Eustachius schuiner komt te liggen waardoor het vocht achter het oor beter weg kan.
Maw als een 6 jarig kind nu buisjes krijgt, blijven die dan 1 jaar houdbaar en is de kans groot dat je er dan vanaf bent of moeten we rekenen op nog enkele sessies?

Voor mijn part komen er nog 5x buisjes. Ik vraag me af hoe lang we alert moeten blijven. Ik wil het slecht horen graag voorzijn. Wij hebben pas in november weer controle met zoon bij kno-arts.

Succes met je zoon bij de operatie!

Geurstiften op

Oja,

in ons ziekenhuis hadden ze nog maar 2 geurstiften en als die opwaren konden ze niet meer bijbesteld worden, want de leverancier was ermee gestopt.

Dus de vieze lucht van het kapje verdoezelen kan binnenkort ook niet meer, misschien is dat bij jullie in het ziekenhuis al het geval....

Anneque

Anneque

29-06-2009 om 13:04 Topicstarter

Mamamic

Dit was zijn eerste set buisjes, en ze zijn 11 maanden goed blijven zitten. Hij werd wel van de ene op de andere dag bijna stokdoof, dus het was ons gelukkig wel snel duidelijk dat ze eruit waren. Nou ja, eruit, ze waren nog wel te zien, zitten nog wel ergens, maar waren afgestoten, aldus de kno-arts, dus ze doen het niet meer. Ik meen dat hij vorig jaar zei dat ze tussen ½ - 1½ jaar zouden blijven zitten, dus we zitten op een gemiddelde gebruikstermijn denk ik. Hoe dat nu zal zijn, weet ik niet, ik hoop dat ze wat langer blijven zitten (maar nog meer hoop ik natuurlijk dat-ie ze na deze niet meer nodig heeft). Ik vraag dat bij de 6-weken-controle na bij de kno-arts, was deze keer geen tijd voor.
Wb kapje/prik: voor mijn gevoel duurde het idd best lang voordat-ie weg was, de vorige keer. Ik was ingesteld op enkele seconden, maar het duurde zeker een halve minuut. Iets om te geur mee te verdoezelen hebben ze hier niet. Maar het wordt sowieso deze keer een prik.
Ja, doofheid kan de ontwikkeling van een kind enorm vertragen, ik ben ook blij dat-ie met verse buisjes naar groep 3 gaat straks. Wel heb ik ooit een klok horen luiden over verminderd gehoor op latere leeftijd na meerdere buisjes, maar daarvan moet ik het fijne nog maar es opgooglen.

Anneque

Anneque

02-07-2009 om 12:58 Topicstarter

En het is weer gebeurd!

Poeh, ben toch weer opgelucht dat 't achter de rug is. Buisjes zitten er goed in, narcose ging ook prima. Die prik was veeeeeeeeeeeeeeeeeeel prettiger dan dat kapje, dat doen we nooit meer. Hij keek geïnteresseerd naar wat de arts aan het doen was, (had nog verdoving op zijn handje ook, dus het deed niet eens pijn), begon wat te protesteren toen het slaapmiddel werd toegediend (prikte wat in zijn hand), en viel daar middenin in slaap. Weg was-ie. Op dat moment vond ik het ff lastig om dat slappe lijfje over te leveren aan dat bataljon (para) medici, maar goed. Het is goed gegaan, en hij zit nou met een dapperheidsdiploma en zijn lievelingskostje op de bank .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.