Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Obstakel in de gezondheidszorg: de doktersassistente


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
huisarts

huisarts

23-10-2010 om 04:57

Jaaa lunchpauze!

dat is altijd zo'n luxe!! tijd om je broodje te eten!!
ja, het systeem dat je in nederland een vaste huisarts hebt - of de huisartsen hebben 'patienten op naam' - het heeft nadelen, en het moeilijk over kunnen stappen naar een andere praktijk is er een van. heeft ook te maken met dat er nog altijd huisvisites gedaan worden (grote luxe, realiseren jullie je dat wel?!) en de huisarts dan niet al te lang onderweg kan wezen, ook (en vooral) niet in het geval van spoed...
hier vrije artsenkeuze, sommige patienten gaan voor het ene probleem naar de ene, voor het andere naar de andere huisarts. heeft ook zo zijn voors en tegens, dat kun je je voorstellen.
sterkte tsjor, je moet je goed voelen en vertrouwen op een huisarts!

Fianna

Fianna

23-10-2010 om 11:57

Huisarts

huisvisites??? Nou, ik heb het nog niet mee gemaakt. Heb een keer meegemaakt hoor, dat ik gesmeekt heb om een huisbezoek van de huisarts, maar nee, was absoluut onmogelijk! Misschien dat het nog wel eens voorkomt, maar volgens mij eerder uitzondering dan regel.

Huisbezoek?

Alleen als je 80-plus en op sterven na dood bent volgens mij.

huisarts

huisarts

23-10-2010 om 12:48

O jeetje

toch al te lang weg dus... deed toch altijd wel een stuk of 3-4 visites tussen de middag, en dat is nog maar een jaar of 6/7 geleden ...
is er heel wat veranderd!
hier niet of nauwelijks, mensen verwachten het niet en vinden het helemaal top als je langs komt ... maar ja... hier word ik per verrichting betaald en huisvisites zijn niet bepaald kost effective... maar wel heeeeel erg mens en voldoening effective! en dat is ook wat waard.

Bastet

Bastet

23-10-2010 om 14:40

Hier wel

Vaak zie ik aan het begin van het middagspreekuur huisartsen terugkomen van visites,en hoor ik assistentes vertellen dat de dokter na het het middagspreekuur langskomt...dus hier is het beslist geen uitzondering.

fladder

fladder

23-10-2010 om 19:45

Hier nu ook

Ooit moest ik, behoorlijk ziek van een astma-aanval, naar het gezondheidscentrum lopen. Idem dito met een stevige bloedneus en een klein kind dat nog niet alleen thuis kon blijven. Maar die tijd is hier wel voorbij.
Vorig jaar werd ik wakker met twee dichte ogen. Pijn alsof er zand in zat, tranen met tuiten, ik kon ze met het grootste geweld niet openkrijgen. Ik belde voor advies (spoelen, misschien een AB-zalfje laten thuisbezorgen, heerst er iets?). Zonder veel omhaal werd me verteld dat er zo snel mogelijk even iemand bij me langs kon komen, maar dat kon ook eind van de dag zijn. Paar uur later stond de huisarts voor de deur, constateerde een stevige allergische reactie op pollen en schreef een receptje voor dat een uur later keurig aan de deur werd afgeleverd.
Het stelde medisch gezien niks voor, absoluut minder dan een bloedneus of een astma-aanval, maar nu werd wél onderkend dat ik toch maar beter niet naar de praktijk kon lopen. Ik ben het gezondheidscentrum er nog steeds dankbaar voor.
Ook op andere vlakken heb ik al gemerkt dat de assistenten en artsen van dit gezondheidscentrum eerder meedenken dan tegenwerken. Het geeft me een veilig gevoel. Als er iets is, zijn ze er voor me, denken ze met me mee en handelen ze adequaat.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-10-2010 om 19:49

Hier ook wel hoor!

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar wil nu toch even mijn bijdrage doen. Hier werden (en worden nog steeds) visites gereden, de huisarts is meerdere malen bij ons thuis geweest. Wel altijd voor behoorlijk ernstige zaken zoals een acute blindedarm of een zware longontsteking. De huisartsen post heeft een heel groot verzorgingsgebied (is echt bijna een half uur rijden voor ons), maar ze hebben wel een auto met chauffeur voor de artsen klaarstaan (ik ken 1 van de chauffeurs). En met de assistentes (zowel bij onze eigen huisartsenpraktijk als bij de centrale HAP) heb ik ook zelden problemen gehad, 2 weken geleden nog was de combinatie van de woorden kind en brandwond genoeg om direct langs te mogen komen op zondagavond.
Marjoleine

Fianna

Fianna

23-10-2010 om 20:20

Goh

Het gebeurt dus nog wel! Ik weet dat de assistente van mijn vorige huisarts een beetje spottend zei: huisbezoeken, nee hoor daar doen wij niet meer aan. Alsof ik iets vroeg wat niet meer van deze tijd was. Maar goed, dat was ook dezelfde huisarts die spreekuur had van 8 tot uiterlijk 11 uur. Zonder vervanger of collega bij wie je terecht kon na 11 uur.
Bij mijn huidige ha praktijk heb ik het nooit hoeven vragen, wie weet doen ze het hier wel.

De huisartsenpraktijk

is dermate breed dat veel patiënten nooit kennis maken met het volledige aanbod.
Huisbezoek bij mensen die nog de auto in kunnen maak ik niet meer vaak mee. Maar de postnatale zorg na een ks bij een moeder met verhoogd risico op psychische problemen of de uitgebreide zorg voor mensen met kanker of een andere dodelijke ziekte gebeurt nog steeds aan huis. Vooral die terminale zorg is een belangrijke reden voor huisbezoeken. Ook bij oudere mensen die niet terminaal zijn heb ik het wel vaker gehoord, ook vanwege meer sociale redenen - kijken of iemand nog thuis kan wonen, of complexe medicatie bijvoorbeeld.

Ik heb zelf weleens de praktijk gebeld omdat een zwaar zieke buurman tussen twee chemokuren naar mijn idee te weinig begeleiding kreeg (moet officieel via ziekenhuis maar dat kent een piepsysteem, als patiënt zelf niet belt is hij alleen, ook met pijn of andere symptomen die hij niet kan duiden). De praktijk reageerde heel alert, ook zonder te laten merken dat ik ze gewaarschuwd had.

Juist bij die zwaar zieke patiënten heb ik ontzettend veel achting voor de huisartsenzorg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.