Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Obstakel in de gezondheidszorg: de doktersassistente

Ik loop sinds enkele jaren steeds meer aan tegen het probleem van de doktersassistente, als ik naar de dokter wil voor een van mijn kinderen. Ik ga niet vaak, dus ik heb niet veel voorbeelden, maar de keren dat ik de dokter wilde bellen verloopt vrijwel altijd problematisch.

Gisteren bijvoorbeeld: dochter heeft al 5 dagen koorts, pijn in de nek en hoofdpijn. Twee weken geleden had ze een gewone griep (na drie dagen weer ogpeknapt), maar nu zakt de koorts maar niet en blijft ze ziek. Ik wil zo het weekend niet ingaan en ik vermoed dat er iets anders aan de hand is, wellicht heeft ze anti-biotica nodig. Dus ik bel de dokter om een afspraak te maken.

De assistente wil eerst weten waarover ik bel. Het gevecht over het recht om dat alleen tegen de dokter te hoeven vertellen laat ik vandaag maar achterwege.
Hoofdpijn, pijn in de nek en stabiele koorts zonder peieken, maar ook zonder dat het daalt.
Of ze ook spierpijn heeft.
Weet ik niet, ze klaagt over hoofdpijn, pijn in de nek en ze heeft koorts.
Dan begint de doktersassistente over een virusinfectie.
Ik heb geen zin in een telefonisch lesje over virusinfecties. Ik zeg dus dat mijn dochter twee weken geleden een virusinfectie heeft gehad, maar dat dat na drie dagen over was, zoals gebruikelijk. Alleen nu blijft de koorts al vijf dagen aan.
Wat ik dan had gewild, vraagt de assistende.
Nou, misschien antibiotica?
Dan moeten we eerst weten wat er aan de hand is, zegt de assistente.
Ik ben ondertussen al aan het koken: prima, dan zoek ik dat even uit en bel ik wel terug als ik dat weet.
Nee, zegt de assistente, daar zijn wij voor.
Ik zeg dan: precies, dus wat ik meestal doe in dit soort situaties is dat ik de dokter opbel om een afspraak te maken. En dat is wat ik nu doe.

Oké, ze kan wel overleggen met de huisarts en dan belt ze me terug.

Ondertussen zijn we al bijna tien minuten aan de telefoon geweest, terwijl er waarschijnlijk mensen wachten omdat ze ook een afspraak willen maken.

Enite tijd later belt ze terug: of er problemen zijn met ontlasting en urine.
Nee, er zijn geen problemen of niet dat ik het weet.

Dat schijnt het goede antwoord te zijn! Ik krijg een afspraak voor dezelfde middag!

Dokter hoort het verhaal van dochter aan, kijkt in de keel en constateert na één minuut dat haar amandelen ontstoken zijn en hij schrijft een antibioticum voor: meestal gaat het vanzelf weg, maar omdat het nu al vijf dagen duurt krijgt ze toch medicijnen.

Gelukkig maar, want vandaag (weekend) is ze eigenlijk nog zieker, dus ik ben blij dat ik weet wat er aan de hand is en ik hoop dat de medicijnen goed aanslaan.

Deze assistente werkt precies hetzelfde als bij de vorige huisarts, waar ik weg gegaan ben omdat ik soms niet door die assistente heen kwam en vervolgens bij een ronduit slechte huisarts zat. De nieuwe huisarts is gelukkig vele malen beter, in dat opzicht ben ik erop vooruit gegaan. Maar die assistentes....

Het zal wel in nieuwe afspraken vastliggen, er zal ook wel een interessante opleiding en een interessant beroep aan vast zitten. Maar je kunt mij niet wijs maken dat het iets met efficiency te maken heeft als een assistente telefonische trials gaat zitten doen volgens het boekje, die zeker tien minuten in beslag nemen, vervolgens gaat zij op basis van een gebrekkig aftreksel van eht verhaal met de huisarts overleggen, om dan terug te bellen en alsnog de afspraak in te plannen; terwijl de huisarts in een oogopslag ziet wat er aan de hand is.

Zo langzamerhand vind ik de doktersassistente een gevaar voor de gezondheidszorg worden. Ik hoor talloze verhalen van hetzelfde probleem: mensen die moeten drammen om er dorheen te komen, paracetamol-tips bij ernstige klachten, meisje van 19, pas na een huisarts lopen dankzij een drammende moeder doorverwezen: bultje op het been blijkt dan al uitgezaaide botkanker te zijn etc.

Oh ja, moeders willen niet drammen en zeuren. We willen alleen een afspraak.

Heeft iemand een uitdraai van die telefonische trials beschikbaar, zodat ik volgende keer precies weet welk antwoord ik moet geven om een afspraak te krijgen? Liefst ook een versie voor mijn kinderen, zodat ze zelf de dokter kunnen bellen.

Of is er een andere manier om de assistente te omzeilen?

Desgewenst kan ik dit ene voorbeeld nog aanvullen met enkele andere ervaringen van de afgelopen vijf jaar. Niet zo heel veel, want ik kom er bijna nooit, alleen als er echt iets aan de hand is.
Hiervoor woonde ik in een andere plaats, met een andere huisarts, een andere praktijk, en had ik nooit enig probleem, was alleen maar positief over het fenomeen huisarts.
Nu geef ik er de voorkeur aan om de telefonische trial bij de ziektekostenverzekering door te lopen (moet ik hiermee naar de huisarts? Advies: ja, nee, of als de verschijnselen zus en zo worden), vervolgens wacht ik tot na 17.00 uur of tot het weekend en ga dan naar de huisartsenpost. Alleen voor langlopende zaken zou ik nog naar de huisarts gaan.

Heb ik toevallig pech met de assistentes of is het gewoon een fenomeen dat we om een of andere reden moeten accepteren?

Tsjor


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

16-10-2010 om 14:41

Vorige huisarts ook

Een drama was dat. Eerst een half verhoor en dan bij gratie een afspraak bij een nogal gehaaste huisarts. En altijd tijden wachten in de wachtkamer.

Maar toen gingen wij verhuizen. Ongeveer 2 kilometer verderop maar in een andere wijk dus een andere huisarts (ook in zo'n grote huisartsenpraktijk). Maar nu kan ik opeens bellen en aangeven dat ik graag voor mijn zoon een afspraak wil. En dan maakt ze zo een afspraak. Vaak zelfs nog voor dezelfde dag. Echt, ik viel van mijn stoel toen ik de eerste keer belde. Ik zat al helemaal klaar om flink in discussie te gaan. Alleen als de afspraak al min of meer staat vraagt ze nog wel even waar ik voor kom (zodat de huisarts dat vast weet). Alleen bij spoed moet je natuurlijk iets meer aangeven.

En soms ook wel grappig. Ik belde voor een afspraak. En toen hoorde ik de assistente een beetje mompelen. Bleek dat ze geen plek had op die dag. Maar ik gaf uit mijzelf al aan dat het geen haast had en een paar dagen later was ook goed. Assistente helemaal opgelucht. Echt ideaal. Geen enkel gezeur meer. Ik kan zelfs een tijdstip en dag aangeven en ik hoef nooit meer te wachten in de wachtkamer. Het kan dus wel.

En ik snap je frustratie. Het is zo vervelend als je zo moet aandringen om langs te mogen komen.

Bastet

Bastet

16-10-2010 om 16:13

Alhier

Hier wordt alleen om een reden gevraagd als je echt dezelfde dag terecht wilt kunnen en de afspraken al vol of bijna vol zitten.Dan willen ze weten waarvoor je komt en of je dat "recht" hebt op de extra plekken in de agenda.

tsjor

tsjor

16-10-2010 om 16:18 Topicstarter

Informatie

Met de eerste huisarts had ik het besproken, ook wat het kost aan tijd aan de telefoon 's morgens om een afspraak te maken etc, en wat voor risico het oplevert voor de gezondheid van de kinderen. Haar antwoord: zo werken we hier en dan ga je maar naar een andere huisarts.
Na nog een keer slechte zorg heb ik dat ook gedaan.
bij andere huisarts direkt verteld, ook daar: zo werken we hier. Waarop ik zei dt ik hoopte dat de huisarts dan in elk geval beter was, wat gelukkig ook zo is. Maar de assistente volgt dezelfde frustrerende procedure.

Kan de tweede huisarts het weten? Ik denk het wel. Bijvoorbeeld (een van de andere verhaaltjes):
zoon had ooit die keelinfectie, bleek later (via een spaanse arts nb) waarschijnlijk een bacterie te zijn die bij zijn vriendin menigitis veroorzaakt had. Vriendin heeft het gelukkig overleefd, na enkele dagen op de intensive care gegeven te hebben. Zoon bleef vervolgens vaak kwakkelen. Na een paar keer aanmodderen toch maar gekeken wanneer de vervangende arts dienst had en daar weer naartoe: afgezien van medcijnen adviseerde zij toen om te testen op pfeiffer als hij zo door bleef gaan. Na bijna een jaar beter zijn, ziek zijn, beter zijn, herinnerde we ons dat advies. Zoon wilde bij de oude huisarts een test op pfeiffer. Deed ze niet, want 80-90% van de kinderen hadden pfeiffer gehad. Ze wilde wel testen op allergieën, daar is overigens niets uitgekomen.
Nieuwe huisarts: zoon zelfde vraag, heeft het serieus genomen en goed onderzoek laten doen. Zoon belt om een afspraak te maken voor de uitslag. De assistente. 'Oh nee, dat was verder niets, maar de dokter zal je nog daarover opbellen (uitslag was blijkbaar al een week binnen). Zoon dringt aan, wil een afspraak met de huisarts. Zowaar, het lukt! De afspraak komt er. Zoon vertelt aan de huisarts wat de assistente heeft gezegd. Huisarts: nou, niets, wel pfeiffer dus en hij kon ook precies aangeven wanneer de actieve periode was geweest en hoe ver hij nu was.
Dan denk ik dat de huisarts dus weet hoe het met de assistente gaat.
Is dat nu een gevaar voor de gezondheid? Ik vind van wel. Ernstig zelfs. Om twee redenen:
- zoon werd al aardig depressief, omdat hij alsmaar moe was en niets hielp. Bijvoorbeeld: bij depressie is een vand e adviezen om regelmatig te gaan wandelen. Maar daar werd hij doodmoe van. Nu heeft die moeheid een oorzaak, hebben de goede dagen meer betekenis en weet hij dat hij niet moet forceren. Dat lucht op. Beter dan welke psycholoog etc. ook.
- zoon had nog een ander probleem dat hij graag met de huisarts wilde bespreken, maar niet met de assistent. Als hijg een afspraak had gekregen was dat ook niet mogelijk geweest. En dat zou hem zeer geschaad hebben.
Dat hoeft die assistente niet te weten, maar de huisarts weet het wel.
Als ik zelf ooit weer eens naar de huisarts moet zal ik het nog een keer bespreken, want ik vind het echt schadelijk en niet acceptabel.

Ik zal het ook eens bespreken met de ziektekostenverzekering, die hebben me ook geholpen om een andere huisarts te vinden (hier nam niemand over van elkaar, dus ik kon eerst nergens anders naartoe).

Van mij mag het bij de kwaliteitseisen, zoals ziektekostenverzekeraars die nu stellen aan ziekenhuizen: patiënten moeten gemakkelijk een afspraak kunnen maken met de huisarts, laagdrempelig, op eigen verzoek, zonder nadere motivatie. Hooguit informatie die iets zegt over de urgentie (moet het vandaag of kan het even wachten....dat mag een vraag zijn) en over de duur (wilt u een dubbele afspraak....dat mag ook een vraag zijn). Als blijkt dat iemand met een eenvoudige vraag er niet doorkomt mag de verzekering wat mij betreft het kontrakt met de huisarts opzeggen. In de hoop dat huisartsen dan andere afspraken maken met hun assistentes.

Tsjor

Nasha 1st

Nasha 1st

16-10-2010 om 16:26

Oude huisarts

was het ook nooit een probleem, maar toen nam deze de praktijk over omdat hij met pensioen ging. Dezelfde assistente bleef en vraagt nu dus wel waar het voor is. Ik denk dus dat de huisarts dit bepaald, niet de assistente.

Dat vertel ik liever aan de dokter

is mijn standaard antwoord. Wel duidelijk aageven of het vandaag moet of kan wachten...en als het vandaag moet ook een reden aangeven (b.v. zo wil ik het weekend niet in). Hier werkt het altijd. Ook bij de (vervangende) dokterspost die hierom bekend staat....
groeten albana

Ooievaar

Ooievaar

16-10-2010 om 16:32

Hier allebei gezien

In de loop der jaren heb ik voor slechte assistentes, die een hoge drempel opwerpen en inderdaad soms een gevaar zijn voor de volksgezondheid, een standaardscript ontwikkeld. Want je kunt niet altijd snel een betere praktijk vinden en soms ben je afhankelijk van de HAP. En ook op de HAP zitten soms hele nare waakhonden aan de telefoon. Het script gaat als volgt:
"Goedemiddag/morgen enz. ik weet niet of ik er goed aan doe om te bellen. Vermoedelijk is het he-le-maal niet nodig om te komen. Maar:"
en dan presenteer je de klacht, waarbij je ervoor waakt dat je van te voren de huisartsenprotocollen op internet hebt geraadpleegd. Je zorgt er zorgvuldig voor dat je de klacht tegenover de assitente zó presenteert dat volgens het protocol (inderdaad bij aanhoudende koorts bijvoorbeeld), de patient gezien moet worden.
Op het moment dat jij zegt: "vermoedelijk is het niet nodig om te komen", denkt zij meestal al: "dat maak IK wel uit". Ze kan je dan toch weer tegenspreken, namelijk door je een afspraak in de maag te splitsen. Hier werkt het tot nu toe feilloos, zowel bij onbekende assistens bij de HAP als bij de (overigens goede) eigen praktijk.
Overdrijf rustig. Ze speelt je letterlijke tekst toch niet door aan de huisarts.
Helpt niets meer en is het dringend dan is de tekst: "Ik neem aan dat dit gesprek is opgenomen. Ik moet nu eerst met de patient/met mezelf naar het ziekenhuis want dit kan echt niet wachten. Maar voor daarna wil ik graag een klacht in kunnen dienen over dit gesprek." Dit alles op een uitermate rustige, vriendelijke toon. Ik heb die laatste reactie echter maar 1 keer in stelling hoeven te brengen. Hielp ook. Overigens kwamen we toen via de huisarts alsnog bliksemsnel inderdaad in het ziekenhuis terecht.

soepstengel

soepstengel

16-10-2010 om 17:01

Hier geen probleem

Ik maak gelukkig weinig afspraken maar als eht nodig is dan kan ik eigenlijk altijd terecht. Soms geef ik zelf aan dat het niet dezelfde dag hoeft en anders wel.Ik geef altijd wel antwoord op de vraag waarom ik de arts wil zien, ik heb daar geen moeite mee.

Herkenbaar

..en wat hierboven al werd geopperd: als ik écht een afspraak wil dan raadpleeg ik eerst de NHG-standaard via internet. Vervolgens dik ik dan de symptomen aan conform die standaard. Dit vooral bij infecties bij de kinderen of mezelf.

Het is niet anders.

Overigens vragen de assistentes hier de ene keer mee dan de andere. Afspraak kan altijd pas over een week, of zeker drie werkdagen. Dus spoed moet altijd beargumenteerd worden.

Biene M.

Biene M.

16-10-2010 om 17:53

Bij ons makkelijker geworden

Een paar jaar terug was het nog wel zo dat als ik zei dat ik keelpijn had, de assistente begon te vragen hoe lang al en of ik dit al had gedaan en dat enz enz. Maar tegenwoordig geef ik door wat de klacht is en dan stelt zij een datum/tijd/arts (is groepspraktijk) voor en that's it. Wel fijn.

tsjor

tsjor

16-10-2010 om 19:15 Topicstarter

Iets duidelijker?

Hij belde inderdaad om een afspraak te maken over de uitslag, want als er niets gevonden was wilde hij toch verder praten over wat er dan aan de hand kon zijn. De problemen waren namelijk niet over. Toen pas bleek dat de uitslag al bijna een week binnen was.

'Daar zou ik niet in meegaan,...'Dat kun je wel willen, maar dan krijg je helemaal geen afspraak.

Waar vinden jullie de protocollen van de huisarts? Zoiets zoek ik namelijk.

Wat betreft dat overdrijven: hier vond de oude huisarts mijn zoon juist een prettige patiënt, omdat hij zijn klachten niet zo erg voorstelde. Waarop ik zei: maar hij kreeg dus ook geen afspraak! Er zal toch wel enig intelligentieniveau nodig zijn voor een huisartsenopleiding?

Verder bewaar ik de tip over de opname van het gesprek enz. voor als het nog erger echt nodig is.

Tsjor

tsjor

tsjor

16-10-2010 om 19:23 Topicstarter

Gevonden

Op artsennet.nl. Handig inderdaad. Ik bewaar hem.

Tsjor

Ik bof dus

Hier kun je gewoon bellen en een afspraak vragen, geen probleem. Reden hoef je niet te geven. Soms is er dezelfde dag plaats en anders een dag later. En als ik alleen een paar vragen heb word ik keurig telefonisch geholpen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-10-2010 om 21:26

Geen inloopspreekuur?

Hebben jullie huisartsen dan geen inloopspreekuur? Hier kun je je gewoon iedere ochtend tussen 8 en 10 terecht, zonder afspraak.

Sawo

Sawo

16-10-2010 om 22:08

Heel erge assistente

Mijn dochter kwam s' avonds om een uur of 8 lelijk te val op een camping. We dachten dat het vanzelf over zou gaan. Maar ze huilde de hele nacht.

We besloten op zondag de lokale huisartsenpost te bellen. Daar kreeg ik een assistente die door middel van allerlei protocollen me probeerde aan te praten dat er niets aan de hand was en dat ik maar een mitella moest omdoen en dan de volgende dag naar mijn eigen huisarts moest gaan. Zij hoorde aan mijn stem dat ik het er niet mee eens was. Het hele gesprek duurde minimaal 20 minuten. Na dan mocht ruim een uur later wel bij de dokter komen. Daar nog best lang gewacht. De dokter zei dat zij zonder rontgen geen diagnose kon stellen. (nu haar assistente wel dacht dit wel telefonisch te kunnen????)
Dus uiteindelijk zaten we nog weer veel later in het ziekenhuis en konden daar weer lang wachten om uiteindelijk te horen dat dochter haar arm had gebroken.

Dus een advies ga bij eventuele breuken direct naar de 1e hulp.

Uiteindelijk waren we om 5 uur terug op de camping terwijl we om 10 uur begonnen waren.

groet

Saar

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2010 om 22:58

Tsjor

De assistente volgt (als het goed is) de NHG-telefoonkaarten. Dus die standaarden die je gevonden hebt op artsennet, maar dan een andere versie voor de praktijkassistente om de patiënten aan de telefoon te 'ondervragen' (staan volgens mij niet op internet).Maar met de NHG-standaarden heb je ook een aardige indruk.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

16-10-2010 om 22:59

Saar

Niet iedere eerste hulp wil je behandelen als je niet eerst langs de huisarts bent geweest.... (afhankelijk van het ongeval natuurlijk).
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2010 om 23:08

Heimwee

Ik heb soms heimwee naar mijn eerste huisarts hier in de stad. Eigen praktijk, 1 assistente. Wat ik te bespreken had, besprak ik met de ha en niet met de assistente. Nu zitten we met een groepspraktijk en dat gaat me steeds meer tegenstaan. Ik vind het onpersoonlijk, de assistentes lijken je nooit te herkennen en als je niet uitkijkt wordt je bij een groepsgenoot ingedeeld in plaats van bij de eigen huisarts, omdat de eigen huisarts er niet is op woensdag. Toen mijn dochter laatst van haar fiets geschopt en mishandeld was, maakte mijn man de volgende ochtend een afspraak. Kon het die en die dag?? Nou néé, vandáág! "Oh, ze kan om half 11 komen." Had dat gelijk gezegd! De volgende keer wil ze bespreken dat ze nog steeds pijn heeft, moet ze het hele verhaal weer herhalen tegen de praktijkgenoot omdat haar eigen huisarts zijn vrije dag heeft. Als je tussen tien en half vier een probleem met je gezondheid krijgt, moet je de 'ik ben op een haar na dood'-lijn bellen om iemand aan de lijn te krijgen, anders kun je mooi wachten tot half vier.
Daarentegen heeft de doktersassistente ook wel eens een praktische kant. Ik hoef voor blaasontsteking niet naar de huisarts. Ik lever een potje in en kan een paar uur later naar de apotheek. Mijn man moest laatst zijn oren uit laten spuiten. Geen dokter gezien, maar wel bevrijd van die prop. Het is niet altijd narigheid met de assistentes, echt niet, maar ik zou gráág terug willen naar de gemoedelijkheid van mijn huisarts en zijn enige assistente van weleer.

Massi Nissa

Massi Nissa

17-10-2010 om 08:24

Verschrikkelijk

Tsjor, wat een rotverhaal. Hier is het ook standaard dat je pas na drie werkdagen terecht kunt (als je niet aangeeft dat je dood ligt te bloeden, zeg maar), maar het probleem is niet de assistente. Mijn huisarts heeft gewoon teveel patienten die te vaak komen, volgens mij. Zijn wachtkamer zit altijd propvol, met name met bejaarde dames en moeders met kleine kinderen. Ik weet dat hij regelmatig overwerkt tot een uur of zes, half zeven, vooral op vrijdag. En het is een huisarts die echt de tijd neemt als dat nodig is. Hij komt zelfs nog aan huis als het niet anders kan (meegemaakt met een zieke buurvrouw enkele jaren geleden). Ik denk dus dat in sommige gevallen de huisarts ook teveel op zijn/haar bordje heeft.
Wat de assistentes doen die in het verhaal van tsjor en anderen beschreven zijn, is ontoelaatbaar. Op die manier worden ze inderdaad een grote hindernis en zelfs een regelrecht gevaar - je zult maar niet goed gebekt zijn, of de taal niet goed beheersen, of niet op de hoogte van die NHG-standaarddingen op internet.
Ooievaar, petje af voor jouw benadering. Briljant.
Groetjes
Massi

Ook zo'n assistente

Ik heb precies zo'n assistente en huisarts gehad (in mijn oude woonplaats en 1 voor ik verhuisd was naar deze woning). Ik raad je aan het aan te kaarten bij de huisarts *maar* zo'n assistente doet zo iets niet voor niets. Ze krijgt of die ruimte en huisarts vindt het best of ze neemt die ruimte en huisarts vindt het best. Beide huisartsen reageerden dan ook met "tja dat moet je met haar opnemen". En toen heb ik beide keren gezegd dat het zijn personeel is en dat ik anders alleen nog fax of mail en een door hem persoonlijk gemaakte afspraak wil. Uiteindelijk ben ik bij de 2de huisarts naar een ander gaan zoeken. Deze assistente blijft of wordt vervangen door een ander die dat zo doet.

Shifra

Shifra

17-10-2010 om 09:50

Politiek

volgens mij komt dit door de enorme administratieve druk die er bij de huisartsen is komen te liggen.Ze hebben hierdoor veel meer werk, en moeten ander werk delegeren aan assistentes.
Er zijn daarnaast ook protocollen ontwikkeld,zodat de assistentes de eerste schiftingen doen mbt het maken van afpsraken,wat dringend en wat niet dringend is.
Ook zijn er allerlei protocollen ontikkeld over wat wel en niet per so door een huisarts, maar ook door een minder duur betaalde kracht,gedaan kan worden.En dat laatste zie je nu ook vaak in huisartsenpraktijken gebeuren.
We moeten bij de politiek zijn, als dit veranderd moet worden.
Mijn eigen huisarts had ook zo'n opdringerige assistente.Maar nu ik enkele keren niet van mijn stuk ben geraakt en gewoon een afpsraak eis met de arts zelf, geeft ze me zonder gedoe nu een tijdstip en meestal nog op dezelfde dag door.
groet van shifra

reina

reina

17-10-2010 om 13:38

Ook geen herkenning

Hier kun je gewoon een afspraak maken, gaat via de assistente, maar zij vraagt niet waarvoor het is. Als de eigen huisarts niet snel tijd heeft wordt vaak gevraagd of je toch bj haar/hem wilt of dat je evt bij een andere arts uit het gezondheidscentrum naar het spreekuur wilt. En als het niet gevraagd wordt en ik wil graag snel aan afspraak vraag ik het zelf en meestal is er dan wel ergens een plek vrij bij een ander

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-10-2010 om 14:28

Ouderwets?

Inloopspreek-uren ouderwets? Ze voorkomen in ieder geval de problemen die in dit draadje worden beschreven. Je kunt altijd de volgende ochtend terecht. Laat mijn huisarts dus maar lekker ouderwets zijn.
By the way: de rest van de dag gaat op afspraak. Als patiënt heb je dus zelf de keuze. Ik vind het zo gek nog niet.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-10-2010 om 17:07

Hier

fijne praktijk, assistent vraagt waarover het gaat, ivm tijdsplanning. Meer niet. Kinderen gaan vaak voor: als ik voor zieke zoon bel, kan ik binnen een paar uur terecht, voor mezelf, dezelfde of de volgende dag.
Huisartsenpost ook heel goed voor kinderen: Kom maar langs horen we gelijk! beter te vaak dan te weinig, al bel ik alleen voor advies.
Voor zeer simpele dingen hebben wij ook een terugbeluur: ik bel assistent voor 14.00, arts belt mij tussen 14 en 15 uur terug; voor verwijs brieven, of simpele vragen:
Via internet kunnen wij ook een E-consult vragen: nog makkelijker en simpeler. Meestal binnen 20 antwoord ( arts kijkt tussen elke patient door of hij nog een vraag heeft in zijn virtuele postvak) maar dat gaat natuurlijk over simpele dingen.

groet, pol

polly dat klinkt ideaal, een terugbel uur en emailservice.
ik snap ook best wel dat er een beperking moet zijn, een 'drempel', er schijnen veel mensen te zijn die om het minste en geringste langs komen.
maar ik kom bijna nooit langs, bel bijna nooit en ALS ik dan een keer bel dan wil ik ook serieus genomen worden.

bij de huisarts vind ik het nog meevallen, bij ons is het bij de huisartsenpost bij het ziekenhuis (voor avond/nacht/weekenddienst) erg vervelend.
Een maand geleden heeft man voor het eerst voor mij er naar toe gebeld. Overdag naar de ha geweest, verdenking van galstenen. Ik lag te trillen in bed, alsof het ijskoud was terwijl ik 2 dekbedden over me heen had, kon niet stoppen met trillen en voelde me zo verschrikkelijk beroerd.
Reactie: geef maar een kopje thee dan gaat het vanzelf over.

achteraf weet ik dat dit een symptoom van blinde darmontsteking was. midden in de nacht heeft mijn man ge-eist dat we mochten komen al stribbelden ze toen ook weer tegen: kijk het nog maar een paar uur aan. Man vertikte het, ik ben daarna meteen opgenomen in het zkh en geopereerd aan een geperforeerde blindedarm.

Ik heb me voorgenomen om me nooit meer zo te laten afschepen. Ik ben onwetend wat medische kennis betreft maar voortaan blijf ik niet meer zo aardig en beleefd. Ik ga overdrijven, desnoods verzinnen maar als ik denk dat het nodig is (en ik weet van mezelf dat ik dat niet vaak denk) dan wil ik naar de huisarts kunnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2010 om 20:02

Inloopspreekuur

Ik had het laatst met mijn man ook over een inloopspreekuur. Ik hou er niet zo van, omdat je dan echt niet weet hoe lang je moet wachten. Bij een gewone afspraak mag je aannemen dat de afspraak een half uur uit kan lopen, maar meer ook eigenlijk niet (tenzij er sprake is van overmacht door een spoedgeval of zo). Ik heb dus liever een afspraak dan een inloopspreekuur, maar ik vind het niet ouderwets. Onder de mensen die ik ken zijn er een paar die het handig zouden vinden. Iets waar vraag naar is, is naar mijn idee niet ouderwets, hooguit retro

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2010 om 20:14

Parttime dokter

Pelle, hoe onredelijk het misschien ook overkomt heb ik inderdaad liever geen deeltijddokter. Ik wil met 1 dokter een vertrouwensband en niet met de hele praktijk.
Ik werk inderdaad parttime, maar dan mag ik toch wel mijn voorkeur hebben wat de dokter betreft?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2010 om 20:17

Kaartjessysteem

Pelle, dat is inderdaad best een handig systeem

Tihama

Tihama

17-10-2010 om 20:35

Vertrouwensband

Mwah. Mijn huisarts werkt ook parttime. In het gezondheidscentrum met nog 8 artsen. De kans dat ik een spoedklus heb die OOK nog eens vertrouwelijk is, is niet zo erg groot.
Als ik snel een dokter nodig heb, dan kan ik dezelfde dag nog terecht. Als ik geluk heb bij mijn eigen arts, en anders bij een van de andere 8. Werkt geweldig. We hebben hier heel fijne assistentes. Door de jaren heen altijd afspraken de volgende dag en in wat serieuzere zaken:'Kom direct'. En dan binnen 10 minuten bij een arts. Een paar keer zelfs daarna binnen een half uur bij de specialist in het ziekenhuis.

Ik dacht trouwens lang dat het gemak waarmee alles hier in ons gezondheidscentrum werkt, te danken is aan het fenomeen gezondheidscentrum. Maar ik hoorde laatst van iemand uit een andere wijk met een gezondheidscentrum dat ze altijd minstens 3 dagen moet wachten voor ze terecht kan.

Ik vind dat zo vreemd. Kijk: als je 1 arts hebt, dan kun je heel vreemde wachttijden krijgen, want je kunt het aanbod niet bepalen. Maar als je 8 artsen hebt, dan is het toch net alsof er 8 kassa's tegelijk open zijn. Dan hoeven er toch geen lange wachtrijen te ontstaan?

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2010 om 21:12

Tihama

Bij voorkeur plannen ze patiënten bij ons gezondheidscentrum ook later in de week in. En als je dan een beetje doorzeurt blijkt er dezelfde dag toch wél plaats te zijn. Als ik vandaag de dokter bel, heb ik vandaag ergens last van en wil ik niet pas over 3 dagen weten wat ik heb.

Bastet

Bastet

17-10-2010 om 22:33

Nou kaaskopje

Dat hoeft niet altijd zo te zijn,ik had laatst last van mijn huid,ik kan best even een paar dagen wachten.Het was niet dusdanig dat ik verwachtte binnen 24 uur te vergaan,dus waarom moet het dan ala minute? Ik bewaar doorzeuren dan liever voor de keren dat het er werkelijk toe doet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.