Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

23-01-2013 om 19:37

Ogen-vraag (opticiens in de zaal)

Zoon heeft nu zo'n 1,5 jaar een bril. Hij heeft maar een vrij geringe afwijking, nog geen -1, maar wel cylinders aan (of is het in) beide ogen. Hij heeft de bril alleen nodig voor afstand zien, in de klas bijvoorbeeld. Daarom kreeg hij er de keuze bij om het ding wel of niet te dragen. In de praktijk zit de bril dus het grootste deel van de dag in zijn (nu) middelbare school-tas.
Maar nu begon hij te klagen; kon ook met de bril het bord in de klas niet goed mee lezen. En aangezien ik destijds al gewaarschuwd was dat zijn afwijking met het groeien groter kan worden, zijn we dus maar bij de opticien langs gegaan. En inderdaad; hij heeft nu iets meer dan -1 en vooral de cylinder-correctie is groter geworden. Kortom; de opticien adviseert dus nu echt om de bril de hele dag te gaan dragen.
En zoon mokt... Dus proberen wij hem te stimuleren dat toch maar te doen. Een van de argumenten die mijn man daarbij gebruikte was 'dat je ogen verder achteruit gaan als je je bril niet draagt'. En ik weet niet of dat waar is.. Is dat een broodje aap-verhaal of klopt die theorie?? Opticiens in de zaal?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-01-2013 om 19:48

Volgens mij niet

Volgens mij klopt de theorie niet. Maar het is wel zo dat je zonder bril veel zit te turen en sneller moe bent, misschien last hebt van hoofdpijn, dat soort dingen. Je het er dus wel last van.
Ik heb een iets grotere afwijking dan je zoon, en kan op zich prima zonder bril functioneren, zeker als ik moet teveel hoef te lezen. Maar ik heb echt liever m'n bril op
Tja, wat te doen? Als je kind geen zin heeft in een bril (snap ik best voor een puber), dan zou ik het denk ik maar even zo laten. Hij moet dat ding op. Het heeft voordelen, maar voor hem duidelijk ook nadelen. Ik geloof dat ik hem zelf die afweging laten maken. Er komt vanzelf een moment dat hij graag weer aan de bril (of lenzen) gaat.

Lenzen

Nadat zoon, met een forse afwijking, een jaar tastend over straat gegaan was zonder broodnodige bril ben ik overstag gegaan en heeft hij lenzen gekregen. Geen kruid tegen gewassen hij wilde zijn bril gewoon niet meer op terwijl hij er op de basisschool mee vergroeid was.

Carolien

Carolien

24-01-2013 om 09:25

Antwoord is nee

Nee, de sterkte van de ogen gaat niet achteruit door het niet dragen van de bril. Zou hem wel zo veel mogelijk stimuleren de bril op school te dragen, en lenzen is idd ook een goed alternatief.

Carolien, werkzaam in de oogheelkunde

Tihama

Tihama

24-01-2013 om 19:43

Nee

Je ogen gaan niet achteruit, maar je raakt 'verwend' omdat je je minder hard hoeft in te spannen. Het voelt dus zwaarder als je je wel weer moet inspannen.

Ik ben sinds een paar maanden aan de lenzen. Het vreemde was dat ik daardoor niet beter ging zien, want mijn ogen konden het namelijk prima zelf corrigeren. Maar: mijn dagelijkse hoofdpijn en nekpijn is wel verdwenen. Die inspanning is verdwenen.

Voor ik een bril had, was het voor mij normaal om altijd in te spannen. Ik wist het niet eens. Toen ik in het begin een bril had, merkte ik dat ik bij het afzetten binnen echt een fractie van een seconde weer scherpgesteld had. Maar nu na 3 maanden, duurt dat minstens een seconde. Ik moet gewoon harder werken om weer scherp te stellen.

Ik merk dat effect trouwens niet vaak, want ik heb over het algemeen mijn lenzen de hele dag in. Ik begrijp het dan ook volkomen dat je zoon er van baalt. Ik ben heel blij met mijn lenzen.

Tihama

Tigress

Tigress

29-01-2013 om 21:11

Bij mij

Ik moest aan de bril toen ik elf jaar oud was. Min een half. rechts. Binnen 4 jaar steeds weer correcties en andere glazen, ook bij mijn linkeroog. Op mijn 15e ben ik aan de lenzen gegaan want op die leeftijd wou ik nog niet dood gevonden worden met een bril op.
Ik heb ruim 30 jaar lezen gehad en in die tijd is mijn gezichtsvermogen nauwelijks veranderd. Helaas kan ik door hormonale schommelingen geen lezen meer verdragen en draag nu sinds 4 jaar weer een bril. En verd... toch weer achteruit en nu zelf dubbelfocus i.v.m. leesbril. Leeftijd dus...

Hombre

Hombre

29-01-2013 om 22:09

Spieren

Ik kan me vergissen (werkzaam in een heel andere branche) maar voor zover ik weet stellen je ogen zich in de verte scherp (schoolbord) door de spieren die de lens aansturen te *ontspannen*. Je kunt wel je ogen dichtknijpen waardoor de scherptediepte toeneemt en je een grotere range scherp te zien krijgt. En bij je ogen dichtknijpen gebruik je vast heel veel spieren.

Bijziendheid is dus niet te compenseren met extra spierkracht. Bij verziendheid (zoals ik nu begin te ervaren) zou dat misschien wel kunnen spelen.

Maar IANAD, natuurlijk.

Tigress

Tigress

30-01-2013 om 08:50

Lezen

Nou ja zeg! Staat er tot twee keer toe lezen waar lenzen bedoelt wordt in mijn reaktie.
Met leeftijd bedoelde ik de leesbril. Maar het valt vooral op dat ook het gedeelte voor mijn bijziendheid sterker moest in combinatie met een cylinder sinds ik weer een bril draag. Zou dat komen doordat lenzen óp de ogen zitten en een bril ervoor? Dat die piepkleine afstand die overbrugd moet worden een bruggetje te ver is?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.