Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

10-05-2010 om 20:21

Ondergewicht, risico's?

Ondanks dat ik best veel eet ben ik de afgelopen maanden wat afgevallen waardoor mijn bmi nu lager is dan 18,5. Ik vind het niet zo mooi staan, maar heb verder geen gezondheidsklachten. Als ik google kan ik niet zoveel vinden over gezondheidsrisico's, maar volgens mijn collega (zelf een paar kilo teveel) is mijn ondergewicht veel gevaarlijker/slechter dan haar overgewicht. Moet ik er iets aan doen, of kan het geen kwaad om een paar kilo te licht te zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

10-05-2010 om 20:46

Nou

Ik heb toevallig een tijdje terug een boek gelezen over dat biowereld experiment waarbij een groep mensen in een grote kas werd opgesloten en zichzelf jarenlang moest bedruipen. Na x jaar (vijf, geloof ik) waren alle mensen uit het experiment zeer ondervoed naar westerse maatstaven. Ze bleken echter ook bijzonder gezond (en dat dus zonder enige medische hulp tijdens het verblijf in die kas). Ik zou niet zomaar aannemen dat ondergewicht gevaarlijk is, of gevaarlijker dan overgewicht. Het ligt er natuurlijk aan hoe je je er zelf bij voelt. Heb je genoeg energie? Voel je je fit?
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

10-05-2010 om 20:49

Het heet biosphere 2

Even wat info: During the first year the eight inhabitants experienced hunger as they adapted. During the second year, the crew produced over a ton more food, average caloric intake increased, and they regained some weight lost during the first year.
They consumed the same low-calorie, nutrient-dense diet which Roy Walford had extensively studied in his research on extending lifespan through diet[citation needed]. Medical markers indicated the health of the crew during the two years was excellent. Strikingly, they showed the same improvement in health indices such as lowering of blood cholesterol, blood pressure, enhancement of immune system. They lost an average of 16% of their pre-entry body weight before stabilizing and regaining some weight during their second year.[10] Subsequent studies showed that the biospherians’ metabolism became more efficient at extracting nutrients from their food as an adaptation to the low-calorie, high nutrient diet.[11]
Het ligt er dus ook wel aan wat je eet, maar het hoeft niet ongezond te zijn om mager te zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-05-2010 om 20:51

Ondergewicht

Je collega heeft ongelijk; je kan beter een paar kilo te weinig wegen dan teveel! Tuurlijk is het beter om een "normaal" BMI te hebben maar de risico's van ondergewicht (voor zover deze niet veroorzaakt wordt door een of andere ziekte) vallen erg mee. Voornaamste problemen kunnen zijn verhoogde kans op botontkalking, snel kouwelijk zijn en sneller vermoeid raken door slechte conditie. Maar dit zijn relatief kleine problemen, vergeleken met de risico's die overgewicht oplevert als verhoogde kans op diabetes, kanker, hart- en vaatziekten. Ik zou als ik jou was wel nagaan hoe het komt dat je afvalt terwijl je toch best veel eet. Spontaan gewichtverlies zonder aanwijsbare reden is altijd reden om even naar de ha te gaan.

Pippin

Pippin

10-05-2010 om 23:00

Huisarts

Ik ben het met voorgangers eens. Ik zou naar de huisarts gaan. Ik zou uit willen sluiten dat er een ziekte aan ten grondslag ligt en ik zou willen weten of ik alle mineralen nog wel in voldoende mate in mijn bloed zou hebben. Dat hoef je niet altijd te merken, die mineraaltekorten.

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2010 om 23:10

Nou

Echt ondergewicht is toch echt niet gezond hoor dames. Anorecten overlijden aan ondergewicht.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-05-2010 om 23:27

Anorexia

Er is een groot verschil tussen een paar kilo ondergewicht terwijl je redelijk normaal eet en verder gezond bent en extreem ondergewicht veroorzaakt door ziekte of anorexia. Ondergewicht hoeft niet automatisch ondervoed te betekenen. Mijn moeder en ik zijn statistisch gezien "te mager" (BMI >18,5) maar we zijn supergezond, eten normaal en blijven gewoon op een stabiel gewicht. Mijn zus had ernstige anorexia en heeft het gelukkig overwonnen en heeft alweer jaren een normaal, gezond gewicht. Ondergewicht die onverklaarbaar is moet je wel degelijk serieus nemen, of het nou om een paar kilo gaat of een flink aantal kilo's.

Vic

Vic

11-05-2010 om 14:39

Huisarts

Ik denk dat ik inderdaad maar even een bezoekje aan de huisarts ga brengen. Het gaat weliswaar niet om heel veel kilo's (ik zat al op het randje, dus 2 kilo minder betekende gelijk ondergewicht), maar ik vind het toch vreemd dat ik niet aankom. Ik heb de afgelopen maanden vrij veel fysiek gewerkt (klussen, verhuizen), ben ook meer aan het fietsen, maar de hoeveelheid die ik eet ook met zeker een derde vergroot. Dat was niet lastig, want ik heb de hele dag honger door al die beweging. Daarbij heb ik het bij vlagen heel erg warm, en als ik dan ga googelen kom ik uit bij schildklierproblemen. Daar heb ik dan verder weer geen symptomen van, maar een bloedonderzoekje sluit natuurlijk gelijk alles uit.

Vic

Zeker doen hoor, kwaad kan het niet, maar als het maar om twee kilo gaat kan het volgens mij best van verhuizen en meer fietsen komen. Hier heeft die combinatie namelijk eenzelfde gewichtsverlies opgeleverd. Toen ik dat merkte gaf ik nog borstvoeding, maar ook nu ik daarmee gestopt ben blijven die 2 kilo er vooralsnog af. En ik eet best veel.
Trouwens, veel mensen (onder wie ikzelf) zijn in de winter vaak zwaarder dan in de zomer. Geldt dat misschien ook voor jou? Bij mij is het verschil vaak tussen de 1-2 kilo.

Ik krijg de indruk dat jouw zorgen vooral komen door de kreet 'ondergewicht'. Dat lijkt me onnodig. Laatst nog een leuk stuk gelezen waarin uiteen werd gezet dat de BMI een middel voor de statistiek was en is, en eigenlijk niet geschikt is om iets beslissends over individuen te zeggen. Maar zo wordt het in de praktijk wel gebruikt. Waarschijnlijk betekent een BMI van 18 voor jou helemaal geen ondergewicht.

Maar nogmaals, een bezoekje aan de huisarts kan natuurlijk geen kwaad.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2010 om 17:20

Niet wegrelativeren

Sommige mensen zijn idd gewoon dun, maar ik zou echt ondergewicht niet wegrelativeren. Nouja, zie de engelse wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Underweight

Vic

Vic

12-05-2010 om 21:47

Temet

Daar heb je wel gelijk in, ik kijk vooral naar de getallen. Dat is een beetje een overblijfsel van vroeger, toen ik wel problemen met eten en mijn gewicht had. Daar ben ik vanaf gekomen en sindsdien houd ik mijn gewicht op peil aan de hand van de weegschaal. Op de een of andere manier zit ik er nu toch iets anders in, want het stoort me nu wel dat je mijn ribben kunt zien (met 2 kg meer niet). Om nog maar te zwijgen van goedbedoelde adviezen van anderen, je kunt niet met goed fatsoen een gebakje afslaan bijvoorbeeld. En zelfs als ik veel eet krijg ik commentaar, van mensen die dan weer niet geloven dat ik altijd zoveel eet en zich afvragen waarom ik dan zo 'dun' ben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.