Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Onderzoek asperger zonder toestemming ander ouder

Hallo,

De situatie: vader en moeder zijn gescheiden.

Als vader vermoeden heeft na veel zelfonderzoek dat zoon lijdt aan Asperger en ex-vrouw zegt: het is een lief kind er is niets aan de hand, kan de vader zoon laten testen zonder toestemming van zijn ex vrouw.
De 2 zijn het nergens ooit overeens, en ook over deze zaak niet.
Vader heeft contact gezocht met school en er vindt deze week een gesprek plaats, de leerkracht maakt zich zorgen.

Kan vader en school indien aannemelijk de jongen op asperger laten testen ook als de moeder er niet achter staat?

Alvast dank,
Pria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Weet het niet zeker

Ik denk dat dit officieel alleen mag met toestemming van beide ouders-met-ouderlijk-gezag.
In de praktijk zal het vaak wel loslopen, omdat menig behandelaar helemaal niet vraagt naar toestemming van de andere ouder als ouder 1 met kind komt aanzetten. Ik ken zelfs een geval van een vader die zijn kind aanmelde bij iets GGZ-achtigs en die niet eens het kind had erkend - wettelijk gezien was hij dus niet eens de vader(maar goed, hij was wel de biologische vader, hij kwam met dat kind aan, kind zegt Papa - er kraaide geen haan naar).

Dat 'niet mogen' is overigens iets dat geldt voor de andere ouder. Ik denk niet dat de hulpverlener iets fout doet door niet te checken of de andere ouder toestemming geeft - in elk geval mi. niets strafbaars. Het zou wel kunnen dat een behandelaar dan handelt in strijd met interne richtlijnen.

Overigens denk ik dat school wel fout zit (jegens de moeder) als men weet dat moeder tegen zo'n onderzoek is en men laat het toch uitvoeren.

Uit verschillende draadjes op dit forum blijkt overigens wel dat scholen het sowieso niet altijd zo nauw nemen met het vereiste dat kinderen slechts onderzocht kunnen worden met toestemming van hun ouders. Maar die vragen dan geen enkele ouder om toestemming, gescheiden of niet.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

04-10-2009 om 20:37

Nee

Het simpele antwoord is nee. De hulpverlener die dat toch doet, is fout. De meeste GGZ hulpverleners vragen tegenwoordig ook expliciet om toestemming van beide ouders. Zie hier voor een voorbeeld:
http://www.degeheimetuin.info/toestemmingsverklaring.html

Nee kan niet

Ik zit in soort gelijke situatie, behalve dan dat ex en ik wel op één lijn staan.
Onze dochter gaat onderzocht worden ivm gedragsproblemen. Bij het inatkeformulier moesten zowel vader als ik schriftelijk toestemming geven tot onderzoek en z.n. behandeling. Als één van beiden geen toestemming gaf, was het niet door gegaan.
groetjes, Sonja

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.