Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Balletmama76

Balletmama76

27-01-2010 om 07:43

Ongesteld met 9,5?

Dochter werd vanochtend wakker met krampen en pijn in haar onderbuik. Zij is niet misselijk ofzo, heeft wel hoofdpijn.

Zij heeft al een tijdje lichte borstgroei, maar verder nog niks.

Een jaartje geleden echter witte uitscheidingen, die weer stopten.

Zal het kunnen, dat zij voor het eerst ongesteld raakt? Zij heeft wel vaaker lichte onderbuik-pijn de laatste tijd, en ook kwa gedrag is zij erg verandert richting puberachtig de laatste tijd.

Maar zij lijkt mij nog zo jong, echter wat zij beschrijft, klinkt voor mij als menstruatiepijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan best

Sommige kids zijn nu eenmaal vroeg. Borstgroei en begin van de menstruatie heeft met elkaar te maken.

Enige tijd voor de menstruatie zie je een toename van borstgroei. Hormonen

Voor meisjes uit Mediterane landen is menstruatie met 9 a 10 jaar heel gewoon.

Maar ga anders voor de zekerheid even met haar naar de huisarts?

Balletmama76

Balletmama76

27-01-2010 om 09:05

Zij is half mediteran

Zij is half kroatisch.

Heb haar ook vandaag maar thuis gelaten, omdat zij echt heftige krampen heeft en ik haar zo beter in de gaten kan houden.

Zij wilde laatste week al, dat ik haar maandverbanden meebreng voor het geval dat, dus zij had begelijkbaar al een voorgevoel gehad. Ben maar blij, dat ik op haar geluistert heb.

Echt verrasst ben ik ook niet, ik dacht wel, dat zij tenminste nog een half jaar tijd heeft, wel, dat het niet meer veel langer gaat duren.

Ga wel een afspraak maken met de huisarts, omdat ik toch graag haar botleeftijd wil laten vaststellen. De groeispurt heeft zij namelijk nog niet gehad. En zij is klein voor haar leeftijd, maar 1,40 (wat echter ook eraan kan liggen, dat zowel haar vader als ook ik ook geen reuzen zijn).

Re: groeispurt

Die groeispurt kan zeker nog komen. De groeispurt die de puberteit inluid (tussen 11 en 12 jaar, uitzonderingen daargelaten) levert nog ca. 15 cm op.

Jessy69

Jessy69

27-01-2010 om 10:53

Balletmama

Ik zou zeker even naar de huisarts gezien haar lengt. Mijn dochter is ook 9,5 en 1.30 meter. Bij de kinderarts is ons echt op het hart gedrukt meteen contact op te nemen als ze vroeg de pubertijd ingaat i.v.m. haar lengte.

Toevallig

sprak ik laatst een vriendin, aar dochter wordt over een maand of 3 10. Zij is net ongesteld geworden. Het schijnt zo te zijn, dat de voeten van meisjes ineens hard groeien en vervolgens worden ze ongesteld. Zo stond het ook omschreven in 1 van de boeken die ze erover had gehaald. Dus ik zou zeggen, let eens op haar voeten, zijn die ineens flink gegroeid? Overigens groeien ze na de menstruatie nog een cm of 7, dus dat is niet echt veel meer.

groetjes van Charlotte

Maxime.M

Maxime.M

27-01-2010 om 17:01

Dat met die voeten klopt niet

Hoi,

Ikzelf had met mijn 10e jaar al maat 39, tot mijn grote ergernis (vandaar dat ik het onthouden heb) en werd pas op mijn 14e ongesteld (ook weer ergernis omdat al mijn vriendinnetjes het al een jaar waren en ik me ineens erg achter voelde lopen Dus dat met die voeten klopt in mijn geval helemaal niet. (heb nog steeds maat 39 trouwens)

Maxime

Puck

Puck

27-01-2010 om 17:33

Balletmama, ze is niet klein voor haar leeftijd

Balletmama, wat doet je denken dat ze klein isvoor haar leeftijd. Als ik op internet zoek naar groeicurves voor meisjes van 0-21 jaar dan zit ze echt precies, maar dan ook precies op de gemiddelde lijn. Ze is dus niet klein voor haar leeftijd.

Balletmama76

Balletmama76

27-01-2010 om 20:42

Hoe lang...

...kan een meisje PMSen voordat het echt begint? Ik had er toen helemaal geen last van, daar vandaan mijn vraag. Bij mij begon het van een dag op de volgende zonder waarschuwing zeg maar.

Zij voelde zich de hele dag goed beroert, hoofdpijn, krampen en duizelik, ook lichte rugpijn. Zij zei ook, dat de krampen tot in het bovenbeen trokken.

Als zij zich morgen niet beter voelt, gaan we naar de huisarts.

groene specht

groene specht

28-01-2010 om 15:56

Naast lengte is ook gewicht is belangrijk

Ik weet het niet exact (en Google is ook niet zo heel snel my friend) maar ik meen een in een wetenschappelijk krantenkatern te hebben gelezen dat de eerste menstruatie ook samenhangt met lichaamsgewicht dat boven de 40 kg moet zijn (wat ook verklaart dat anorexiapatienten geen menstruatie meer hebben).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.