Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ontspannen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

25-08-2010 om 16:20

Manda,

Voor het geval dat je over de reactie van onze Tinus heen gelezen had; laat niet alleen je Hb meten. Er is meer te meten in het bloed. Hoe is het gesteld met de opname van ijzer in je bloed? Hoe is het met de rode bloedcellen? Bij mij hebben de rode bloedcellen een afwijkende vorm, waardoor ze eerder worden afgebroken. Maareh, wat word je lontje klein van bloedarmoede! Ook ik had dat zweten, de sterretjes enz. Sterkte

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2010 om 17:34

Aanvulling bellefleur

En er is meer dan bloedarmoede. Schildklier? B12? Vitamine D? Ik doe maar een greep.

mopperkont

mopperkont

26-08-2010 om 14:51

Wat ik doe en gedaan heb

Ik heb leren ontspannen van Yolanda de Vrij, ik heb bij haar 5 sessies gedaan, alweer een tijdje geleden trouwens: http://www.yolandadevrij.nl/index.php?menuid=2
Ze zit in Rotterdam. Het is al weer een aantal jaar geleden, maar als het weer eens teveel wordt val ik terug op technieken die ik van haar geleerd heb.
Die sessies waren best prijzig, maar iedere cent waard. Sommige dingen, zoals ontspannen, kun je nu eenmaal niet uit een boek leren.
Verder doe ik mijn huishouden ala Flylady en MOET ik een paar keer per week m'n stress "eruit lopen". En ik doe ook wekelijks yoga. Last but not least: water drinken, als ik te weinig drink voel ik me ook sneller moe en akelig.
Bij mij was lichamelijk niets mis, maar ik heb het wel allemaal laten onderzoeken.

Manda

Wat bedoelde je met ik heb mijn cyclus stilgezet?
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

Groetjes en sterkte,
Vonda
(die veel herkent, vandaag nog)

Manda Rijn

Manda Rijn

28-08-2010 om 21:57 Topicstarter

Vonda

ik heb een half jaar nu de cerazette, minipil. Daar zit maar 1 hormoon in, als je die slikt dan stopt op een gegeven moment je cyclus, want je lijf denkt dat je zwanger bent. Idem bij de prikpil, waar ik waarschijnlijk nu op overga, daar zit ook alleen maar dat ene hormoon in en dan stopt je cyclus ook, je wordt niet ongesteld en dat scheelt mij de maandelijke rollercoaster.

maar nu ben ik een week gestopt met de minipil en ga ik maandag naar de huisarts en de prikpil door te spreken (er zijn nu 2 soorten, vroeger had je maar 1 soort).

Manda Rijn

Manda Rijn

30-08-2010 om 10:46 Topicstarter

Terug van ha

morgenochtend bloed prikken, iets met bloedcellen, ijzer en suikerziekte.

Stond wel te kijken van suikerziekte, dat vond de ha wel en goed idee om naar te kijken, lijkt mij meer iets voor te dikke of oude mensen maar goed, maakt niet uit ik moet toch prikken.

En ik ga nu over op de nieuwe prikpil, de eerste van zijn patienten dus hij had nog geen ervaringen gehoord. De nieuwe schijnt een lagere dosering te hebben dan de oude.

Manda Rijn

Manda Rijn

30-08-2010 om 17:04 Topicstarter

Oh kastanjet

ik ben zelf om eerlijk te zijn wat geschrokken dat ik mij op suikerziekte zou moeten testen. En ja ik weet er echt niets van, dus even wat gegoogled en dat is nogal verontrustend.

Maar goed, ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat ik zoiets ergs zou hebben, het idee is vreselijk ! Dus het was niet lullig bedoeld.

We zullen zien, ik geloof dat de volgende dag de uitslagen er dan al zijn dus dan weet ik het woensdag op zijn vroegst of 1 van die 3 dingen niet goed zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

31-08-2010 om 09:53

Check op suikerziekte kan standaard zijn

Bij zowat alle onderzoeken die men aan mijn bloed deed, werd controle op suikerziekte standaard meegenomen. Dus zoek er niet direct een vermoeden van je huisarts achter hoor. Ze kunnen zoveel aan je bloed zien, en vaak worden er meerdere vakjes aangekruisd op het labformulier. Je bent er tenslotte toch om te laten prikken dus nemen ze wat standaard checks mee.

groet, Mamvantwee

Berber

Brievenbus??? Je zegt dat je kat door de brievenbus naar binnen kwam? Ik lig hier naast mijn stoel van het lachen. Wat moet je vreemd op gekeken hebben toen je dat zag.

Dorry

Tinus_p

Tinus_p

01-09-2010 om 09:42

Tamelijk standaard

manda:
'morgenochtend bloed prikken, iets met bloedcellen, ijzer en suikerziekte."
Ja, dat is tamelijk standaard. Bij type 1 ('juveniele' diabetes) hoef je niet oud of dik te zijn, integendeel.
Verder: schildklier, vitamine B12, vitamine D? Een trits diagnoses waarvoor ook geldt, net als voor suikerziekte: De kans is niet zo groot, maar een arts mag ze niet missen.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-09-2010 om 10:57 Topicstarter

Tinus

ik heb nog niet geprikt, ik ga morgen dan is de locatie hier in de wijk open, scheelt mij een rit naar het ziekenhuis.

Op het formulier staat aangevinkt: volledig bloedbeeld, glucose nuchter, Ferritine.

Had de ha er meer dingen op aan moeten vinken ?

Puck

Puck

01-09-2010 om 10:59

Ik mis schildklier

Ik weet niet of dat al eerder gedaan is, maar ik mis de schildklier functies zoals T3, T4, etc.

Tinus_p

Tinus_p

01-09-2010 om 11:35

Vinkje

Manda:
"Had de ha er meer dingen op aan moeten vinken ?"
Ik heb nix gezegd, maar wat let je om het zelf te doen? TSH, vit B12, vit D.

Puck

Puck

01-09-2010 om 11:36

Tinus

Dat heb ik idd wel eens zelf gedaan op een aanvraagformulier....

Manda Rijn

Manda Rijn

01-09-2010 om 12:11 Topicstarter

Mag dat?

dat voelt zo vreemd om zelf te doen... ehh, hm tja.

ik zie tsh, b1, b12, b6, d3 staan. Wat is b12 en tsh dan ? En ik neem aan dat vit d dan d3 is ?

Manda Rijn

Manda Rijn

01-09-2010 om 12:12 Topicstarter

Puck

t3 en t4 zie ik er niet letterlijk tussen staan.

'vrij t4' wel.

Tinus_p

Tinus_p

01-09-2010 om 12:17

Nee

manda:
"Mag dat? "
Nee natuurlijk niet. Maar je zou bepaald niet de eerste zijn.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-09-2010 om 12:34 Topicstarter

Nou

ik heb b12 en tsh aangevinkt, meer durf ik niet, grutjes ik heb wel het kinderlijke gevoel dat ik iets doe wat niet mag, haha.

Tinus_p

Tinus_p

01-09-2010 om 13:40

En vraag straks de uitslagen op. Niet alleen maar vragen 'of alles goed is'; de getallen en de normaalwaarden.

Sja

Tinus schreef:
"En vraag straks de uitslagen op. Niet alleen maar vragen 'of alles goed is'; de getallen en de normaalwaarden."

Ja vraag even een uitdraai of noteer alles langzaam op terwijl je aan de telefoon zit. Misschien nog een opmerking, goh, fijn dat u zo grondig was . En dat je de volgende keer een power point presentatie verwacht, lol.

Je kan ook teveel doen he
(btw zelf ook wel eens wat aangevinkt, bloedgroep meen ik).

Sancy

Sancy

01-09-2010 om 20:35

Judith-t

Tinus zegt dat niet zomaar. Als de uitslagen binnen de normale waarden vallen, zegt dat op zichzelf niets. Je moet ook weten welke waarden het lab als normaalwaarden beschouwt, en dat varieert wel eens heb ik begrepen. Daarnaast kan een laag- of hoog-normale waarde (tegen de normaal-grens aan) bij de één betekenen dat er niets aan de hand is, terwijl de ander bij die uitslag duidelijke klachten heeft. Wat "goedwerkend" inhoudt, varieert ook van individu tot individu.

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2010 om 09:26

Aanvulling sancy

Judith:
"Ja vraag even een uitdraai of noteer alles langzaam op terwijl je aan de telefoon zit. Misschien nog een opmerking, goh, fijn dat u zo grondig was . En dat je de volgende keer een power point presentatie verwacht, lol. Je kan ook teveel doen he "
Nouja, je doet nu net alsof dit heel ongewone manier van doen is. Terwijl er complete internetfora zijn waar mensen hun laatste labuitslagen met elkaar bespreken.

Zoals sancy al zei, voor sommige dingen is dat ook nuttig. Berucht zijn de uitslagen vor vitamine D, omdat de meeste (maar nog niet alle) labs de ondergrens kortgeleden hebben verhoogd.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-09-2010 om 10:36 Topicstarter

Maar wat heb ik daar aan?

wat moet ik met precieze cijfers als ik maar 1 keer ga prikken ?

Puck

Puck

02-09-2010 om 10:44

Manda

Je hebt niet voor alle waardes een verloop in de tijd nodig. 1 waarde zegt in veel gevallen al voldoende om te weten of er aktie moet worden ondernomen of niet.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-09-2010 om 10:46 Topicstarter

Ja maar

ik neem aan dat de ha mij dat dan toch wel verteld. Ik wil ze best noteren hoor, daar niet van, maar ik zie even de zin er niet van.

Tinus en sancy

Het was een :-p: tongue in cheek. Misschien kwam dat niet duidelijk genoeg over, sorry. Natuurlijk zijn laboratoriumuitslagen belangrijk maar je wil ook niet 'gesnapt' worden. De ha weet misschien niet (meer) wat hij precies heeft aangevraagd maar hij weet wel wat zijn manier van werken, onderzoeken is. Meer niet. Overigens vind ik dat uitslagen geïnterpreteerd moeten worden door een (para)medicus bijv. Als je vindt dat de ha daar steken laat vallen is het misschien tijd om naar een andere ha te gaan. Hoe dan ook: excuus voor de mogelijke verwarring.

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2010 om 11:28

Manda

Manda:
"ik neem aan dat de ha mij dat dan toch wel verteld."
Assumption is the mother of all fuck-ups. Je zou niet de eerste zijn met een zogenaamd 'subklinische hypothyreoidie' waarbij de arts 'het nog even aan wil zien'. Inzicht in de getallen geeft je dan de keus of je het daar mee eens bent, of dat je toch aan de pillen wil.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-09-2010 om 11:51 Topicstarter

Maar tinus

dan zou ik nog een keer moeten prikken om te kijken wat het dan is, ik heb dus geen 'normale' waarden, dus wat moet ik zelf dan als leek met cijfers van 1 test ?

Puck

Puck

02-09-2010 om 12:07

Manda

De normaalwaarden staan op het uitslagenformulier vermeld en zijn voor alle mensen gelijk. Je moet voor de meeste bepalingen tussen waarde A en b inzitten en dan is er geen reden tot verder onderzoek. Daaronder en daarboven wel. Ik zoek even in een eerdere posting van je wat er nu aangevraagd is en dan zet ik de normaalwaarden er wel even bij.

Puck

Puck

02-09-2010 om 12:09

Glucose nuchter

Even voor de zekerheid: ze hebben je toch wel verteld dat je dus niet mag eten en drinken voor je bloed laat prikken? Je moet nuchter zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.