Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

margje van dijk

margje van dijk

29-03-2010 om 13:36

Ontstoken duim, moet je daar wat mee?

Ik heb gisteren bij het moestuinbakken maken een nietje in mijn duim geslagen. Niet heel erg. Het nietapparaat haperde, en ik ging eens bekijken waar dat aan lag, en - kreng van een apparaat - net op dat moment schoot-ie het nietje er alsnog uit, in mijn duim dus.

Er kwam een ietsiepietsie bloed uit, het stelde niks voor, dus ik ging gewoon door met nietapparaat en hamer en nijptang.

Maar gisteravond werd ineens mijn hele duim dik. En nu is-ie zeker anderhalf keer zo dik als die andere duim. En hij is warm. Kortom, een ontsteking.

Wat nu? Kan je dit gewoon zo laten, lichaam overwint die ontsteking wel weer en dan is het over?

Ik denk dat een biotex-badje ook wel zou kunnen, ware het niet dat je dat gaatje van het nietje al haast niet meer kon zien, dus er is helemaal geen wond. Zo'n biotexbadje heeft alleen maar zin als de biotex ergens naar binnen kan, stel ik mij voor, toch? Of zou ik er nu misschien met dat doel eerst weer een gat in moeten maken?

Ik ga morgen toevallig naar de huisarts dus die kan ik het ook wel even vragen, maar misschien zijn hier wel ervaringsdeskundigen.

Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm.

Lijkt mij wel een gevalletje van vandaag nog even de huisarts bellen eerlijk gezegd. Sraatvuilige(Modder!) wondjes die gaan ontsteken......misschien moet je wel een tetanusprik of zo! Ik zou het even navragen. Anderhalf keer zo dik. Dat klinkt niet lekker. Zulke knullige dingetjes kunnen lelijk uit de hand lopen als je niet uitkijkt, en een telefoontje is snel gedaan toch?

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

29-03-2010 om 14:05

Nou, vooruit

Als mijn alter ego het al zegt, dan bel ik maar even

Dus ik heb net even gebeld. En ik moet wel met die duim in de biotex, ook al is er maar een piepklein wondje. En ik moet de duim koelen, daarna.

Maar als het dan zo blijft of minder wordt is het verder OK om tot morgen te wachten.

Toch bedankt voor het zetje

M

Kan lang duren

Ik heb net een ontsteking in mijn voet gehad, als gevolg van een boekenplank die naar beneden viel waardoor ik de punt op mijn voet kreeg. EIk kreeg meteen een dikke voet en een grote bloedblaar die ik met een gesteriliseerde naald doorgeprikt heb. Een dag later kreeg ik toch ontstekingsverschijnselen. Ik ben toen twee keer per dag met mijn voet in een emmertje water met soda gaan zitten. Toch heeft het nog twee weken geduurd voordat de ontsteking (en de pijn...) weg was en het wondje dicht ging. Kan dus best lang duren.
Sterkte!

Guinevere

Guinevere

29-03-2010 om 19:38

Wond open houden

Ik heb een keer zoiets gehad met mijn voet. De wond moet dan juist niet dicht gaan, maar open blijven zodat alle viezigheid eruit kan. Ik moest het verbinden met natte gaasjes, gewoon natgemaakt met gekookt water. En die tetanusinjectie heb ik toen ook gehad.

Jeetje

en dat allemaal voor een makkelijke moestuin! Ik leef met je mee, maar van mij mogen de groente nu wel de grond voor je uitspringen; je bent al geleden.

Dorry

Lys Lionne

Lys Lionne

29-03-2010 om 20:41

Nat verband

Jeetje, best gevaarlijk, moestuinbakken maken Je bent er weer lekker mee....

Afijn, een nat verband wil nog wel eens helpen. Gewoon een klein verbandje om je duim rollen, flink nat maken en dan een plastic zakje erom. Elke paar uur flink doordrenken met water, ook 's nachts erom laten zitten. Grote kans dat het dan morgen al stukken beter gaat. Sterkte hoor.

margje van dijk

margje van dijk

29-03-2010 om 23:22

Gaat al iets beter

Dank voor jullie bezorgdheid
Guinevere, de wond openhouden! Brrr.
Volgens mijn man heb ik nog wel tetanusbescherming, dus dat neem ik dan maar aan. (Gelukkig).

Ik heb mijn duim in heet water met een scheut Biotex gehouden, en dat deed wel prettig prikkelend pijn, daar hou ik wel van (dat geeft je het gevoel dat het helpt). En ik heb nu inderdaad iets minder pijn in de duim. Kan hem nog niet buigen natuurlijk maar het begin is er.

Ja, je moet er wat voor over hebben.

Margje

Kari1

Kari1

30-03-2010 om 09:07

Een nat verband

is op zich niet gek, maar dan géén plastic erom doen! Dan gaat het broeien en dat wil je nou net niet. Het gaat om het koelende effect van het verdampende water.
Kari

margje van dijk

margje van dijk

30-03-2010 om 10:24

Toch antibiotica

Ik was vanochtend vanwege de RSI bij mijn huisarts, maar die was meer onder de indruk van mijn duim.

Hij vond hem wel erg dik en rood en warm, ook al zei ik dat het al wat minder was.

Hij zei dat je geen risico moet nemen met vingers en duimen, dat de ontsteking ook de pees of zelfs het bot kan aantasten, en dat hij daar recente voorbeelden van had gezien in de praktijk ("waarvan ik eerst ook dacht: ach, dat gaat wel over"), zodat hij erg wilde pleiten voor een antibiotica kuurtje.

Nou, daar ben ik maar in mee gegaan, want mijn duim wil ik liever niet missen.

Dus ik ben nu aan de pillen.

Margje

Lys Lionne

Lys Lionne

30-03-2010 om 12:52

Je hebt gelijk kari

Daar heb je inderdad gelijk in, plastic gaat broeien. Geen goed plan.

Nou,

je bent wel lekker bezig zo margje...van de ene dokter naar de andere. Maar wees blij dat je toevallig toch bij de dokter moest zijn, en dat je aan de antibiotica gaat. Je kunt dingen soms zelf erg onderschatten. Ik had een paar maanden terug ook iets soortgelijks. Een onderhuids 'pukkeltje' bij mijn navel (of all places) wat nogal rood en dikkig werd. Toen ik de assistente belde om te vragen of ik er iets mee moest doen 9wat ik eigenlijk al wat overdreven vond van mezelf) sommeerde ze me om langs te komen, en toen de dokter het zag moest ik ook meteen een kuur. Ik vond het ook nogal dramatisch klinken, maar ze had er soortgelijke verhalen bij als jouw dokter (wel geen botten in de buurt, maar dit soort ontstekingen schijnt echt heeel vervelend uit de hand te kunnen lopen)

Sterkte ermee! (en ook met je neuroloog vrijdag. is het die van Lidwientje????nee toch? zo dicht wonen jullie toch niet bij elkaar?)

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

30-03-2010 om 23:29

Ingridt

Ja, die kleine dingen kunnen soms vreselijk uit de hand lopen, he. (Klinkt ook niet lekker, zo'n navelontsteking). En nee, ik ga toch maar niet bij Lidwientje langs, want het is wel een end weg. En de test die ze bij mij moeten doen is redelijk voor de hand liggend, dat kunnen ze hier ook wel

Margje

Ik zit hier ook

al een tijdje met mijn vinger in de biotex.

Bij mij begon het toen ik zo'n draadje bij m'n nagel wegtrok. Dat ging deze keer dus ontsteken: Zwelling en een abces. Naar de HA geweest, doorgeprikt, die adviseerde 3x daags biotex en dan betadyne en een pleister erom. Dat leek na een dag of vier te helpen, maar toen kwam het weer terug. Nu ook aan de antibiotica en de biotex behandelingen blijven. Valt me tegen hoe vervelend zo'n ontstekinkje is.

Guinevere

Guinevere

01-04-2010 om 21:41

Almonde

Dat is precies wat ik ook een keer heb gedaan met mijn vinger. Ik had toen geen medische zorg voorhanden, dus ik heb het zelf doorgeprikt en daarna regelmatig in de biotex gezet. Dat hielp echter niet, na een paar dagen gebeurde weer hetzelfde (rood, opzwellen, abces). Ik heb het opnieuw doorgeprikt en er een nat verband opgedaan. Wel blijven ontsmetten etc. En toen ging het wél over. Echt, je moet zulke wonden langer openhouden, dan kan het vuil niet onderhuids gaan zitten etteren. Sterkte ermee.

Moontje

Moontje

01-04-2010 om 23:17

Ik zou

eerst biotex badjes proberen (bijv. 3x daags)
of eventueel soda (maar dat droogt errug uit, niet fijn)
ik zou er Fucidin (antibiotica) zalf opsmeren onder een pleister.
en als dat allemaal niet zou helpen pas naar de huisarts gaan en antibiotica vragen, en krijgen wellicht.

Rembrand

Rembrand

01-04-2010 om 23:54

Ouderwetse trekzalf!

Hier ook een ouderwetse velletjespeuteraar. Als ik zoiets heb doe ik een flinke klodder trekzalf erop en week elke dag in de soda en dan is het zo over.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.