Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marjoleine64

Marjoleine64

29-01-2012 om 20:09

Ontstoken kuit

Onze oudste zoon (14) is afgelopen vrijdag plotseling opgenomen in het ziekenhuis. En hij is niet eens ziek, maar bleek wel een zodanig flinke ontsteking in zijn kuit te hebben dat ze hem op een antibiotica-kuur via het infuus gezet hebben, 4x per dag. We zitten nog wel met een paar vragen...
Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt, een ontsteking binnenin een been? Er zit wel een voorgeschiedenis aan, hij heeft op school met gym zijn knie overbelast, maar had daar niet veel pijn aan dus zijn we niet naar de dokter geweest. En vorig weekend heeft hij met scouting winterhike (20 km lopen, en kamperen) gedaan. Daarna kreeg hij pijn in zijn kuit (zelfde kant als de knieblessure), dus wij dachten aan spierpijn door scheve belasting. Maar maandag was het nog erger, en dinsdag hebben we de HA gebeld waar we donderdag terecht konden. Inmiddels was de kuit flink gezwollen (de knie was ook nog steeds dik), dus de HA dacht aan trombose. Vrijdagochtend gelijk laten prikken, en vrijdagmiddag alarm (voor de kenners, D-dimeer > 3000). Dus wij (inmiddels eind vd middag) naar het ziekenhuis, waar na verder onderzoek (echo, bloed-analyses) de conlusie 'ontsteking' was, en geen trombose.
Wat kunnen we verder verwachten? Morgen krijgen we (hopelijk, via de telefoon) de uitslag van de bloedkweek, en meer info over de verdere behandeling. Ik hoop maar dat hij snel over kan op gewoon pillen slikken, thuis, want het is voor hem niet leuk in het ziekenhuis, infuus is vervelend en af en toe heel pijnlijk (in 48 uur al twee keer opnieuw aangelegd). Overdag vermaakt hij zich prima met de laptop, maar de nachten zijn heel lang... En voor ons is het ook erg lastig, ziekenhuis op 25 min rijden (en man heeft geen rijbewijs), eigen werk, nog een zoon. En hij wil gewoon naar school, want hij is niet ziek!
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karen

Karen

29-01-2012 om 20:32

Wat ik weet

Ik ben geen deskundige maar weet inmiddels wel dat een ontsteking in een been bijv. kan voorkomen. (zonder wond ofzo, dacht eigenlijk dat een ontsteking altijd van buitenaf kwam) maar een vriendin van mij heeft al eens een ontstoken knie gehad (waarschijnlijk overbelasting) en is hier met rust en massages van de kuit (bloedsomloopstimulatie) vanaf gekomen. Dochter had last van een ontstoken scheenbeen (voorkant) en moest ook rust houden (was niet zo erg als jouw zoon) en kwam ook door overbelasting.
Sterkte met je zoon, hoop dat het gauw weer beter gaat.

mar

mar

30-01-2012 om 14:57

Spraakverwarring

Er ontstaat al snel spraakverwarring met de termen infectie en ontsteking. Een ontsteking heb je al bij een normaal sneetje en de naam geeft eigenlijk een irritatie van het weefsel weer. Een infectie krijg je als de sneetje geïnfecteerd raakt met bacterieën en er dus pus etc. uitkomt.
De zoom van Marjoleine heeft dus hoogstwaarschijnlijk een infectie, anders zou hij ook geen antibiotica krijgen. Of er is iets anders aan de hand en ze geven uit voorzorg antibiotica.
De d-dimeer blijkt niet zoveel te zeggen, want die kan bij trombose heel hoog zijn, maar ook bij ontstekingen en zwangerschap (volgens wiki).
Je hebt grote kans dat als hij goed reageert op de antibiotica en ze uitgezocht hebben waar het om gaat, hij met pillen naar huis mag. Bij onze diverse ziekenhuisopnames kregen wij allen breedspectrumantibiotica en zodra er gegevens waren over de kweken mochten we naar huis met pillen.
Veel sterkte.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-01-2012 om 21:15

Nog niet naar huis

Helaas, het bericht vandaag was dat hij waarschijnlijk de hele week moet blijven. De kweek was nog niet bekend (hopelijk morgen) maar hij heeft nu een dosis antibiotica die 2 keer zo hoog is als ze met pillen kunnen geven. Gelukkig vermaakt hij zich nog steeds redelijk met z'n laptop, en skypet met z'n vrienden en met ons ook tussendoor.
Marjoleine

mix

mix

31-01-2012 om 11:07

Toch mar

heb ik geleerd en lees ik zojuist terug op internet dat een ontsteking het gevolg is van een infectie. De infectie is de aanval, de ontsteking het verdedigingsmechanisme van het lichaam met bijbehorende aanslag op de ziekteverwekker in de vorm van ontstekingsreacties (roodheid,warmte, zwelling, evt koorts, pus)

Puck

Puck

31-01-2012 om 12:57

Mix

Ik geloof niet dat ik jou begrijp. Er hoeft niet altijd een infectie ten grondslag te liggen aan een ontsteking. Google maar eens op steriele ontsteking dan zie je dat ook bijv. overbelasting een oorzaak kan zijn.
Maar in het geval van Marjoleine denk ik ook dat er een infectie aan ten grondslag zou moeten liggen omdat haar zoon hoge dosis antibiotica krijgt, bij een steriele ontsteking wordt je meestal met corticosteroiden, een ontstekingsremmer, behandeld.
En P: als je erg hoge doseringen a.b. krijg dan wil je dat liever per infuus geven omdat oraal dan heel erg forse bijwerkingen kan geven, per infuus is dat vaak minder.
Beterschap MArjoleine

mix

mix

31-01-2012 om 13:51

Puck

http://www.red-antibiotica.org/Webtekst-Infecties.htm
(een van de sites)
Een infectie roept een ontstekingsreactie op. Een ontsteking kan uiteraard ook elders in het lichaam bestaan, door beschadiging of irritatie.
Een infectie kan dus een van de oorzaken van een ontsteking zijn. Mar draaide het om: "Een infectie krijg je als de sneetje geïnfecteerd raakt met bacterieën en er dus pus etc. uitkomt. ".

Maar het is: je hebt een infectie en daarop volgt een ontstekingsreactie. Dat een ontsteking ook op een andere manier voorkomt bestrijd ik dus niet

Ab per infuus kan in principe

ook thuis via thuiszorg (al weet ik niet of ze voor een relatief korte periode dat regelen) maar het kan dus wél

mar

mar

31-01-2012 om 17:11

Ontsteking

Ontsteking is de (plaatselijke) reactie van een weefsel op een schadelijke prikkel en dat veroorzaakt ontstekingsverschijnselen. Meestal praat men ook niet over ontsteking, maar over ontstekingverschijnselen en/of infectie, omdat dit duidelijker is.
De prikkel kan zijn van fysische, chemische en immunologische aard of bestaan uit micro-organismen.
De ontstekingsverschijnselen zijn dus in normaal nederlands warmte, pijn, roodheid, zwelling en gestoorde functie.

Infectie is ook niet de aanval. Dat zijn de bacteriën etc.
Infectie is het zich na besmetting handhaven en vermenigvuldigen in weefsel van ziekteverwekkende parasieten, schimmels, bacteriën of virussen, waardoor een plaatselijke ontsteking of ziekte van het hele organisme wordt veroorzaakt.

Je wordt continue besmet, maar meestal wordt er gelijk korte metten gemaakt met de ziekteverwekkers en krijg je dus geen infectie. Als je wel een infectie hebt, krijg je ontstekingsverschijnselen.

Aldus de ingekorte definitie in het zakwoordenboek der geneeskunde

mix

mix

31-01-2012 om 17:28

Mar

"Infectie is het zich na besmetting handhaven en vermenigvuldigen in weefsel van ziekteverwekkende parasieten, schimmels, bacteriën of virussen, waardoor een plaatselijke ontsteking of ziekte van het hele organisme wordt veroorzaakt. "

dat zei ik. Infectie (oorzaak/aanval hoe je het wilt noemen--> (vaak)ontstekingsreactie(verdedigingsmechanisme lichaam)

In je andere posting zei je: "Een infectie krijg je als de sneetje geïnfecteerd raakt met bacterieën en er dus pus etc. uitkomt"
Daar begreep ik uit dat je het "zien" van pus als de infectie ziet, maar er stond geen punt (.) achter bacterieen
het pus is de ontstekingsreactie die vaak op een infectie volgt, de infectie heb je dan inmiddels al ondergaan.

Maar goed, verder niet belangrijk, belangrijk is dat zoon beter wordt, sterkte!

Marjoleine64

Marjoleine64

01-02-2012 om 13:05

Dank voor de uitleg...

maar daar wordt zoon helaas niet beter van. Het zou heel goed kunnen dat de ontsteking ontstaan is door overbelasting, zoals ik al schreef had hij een knieblessure en heeft daar nog 20 km mee gelopen in de kou... Tsja, hij had niet veel pijn.

Vanmorgen hebben we gehoord dat er nog eigenlijk geen verbetering zichtbaar is, niet uitwendig (zwelling, pijn) maar ook niet in de ontstekingsparameters (nee, ik heb geen getallen). Gisteravond had hij zelfs voor het eerst 38.7 koorts en daarom hebben ze vanmorgen vocht afgenomen uit de zwelling boven zijn knie (behoorlijk pijnlijke prik) om verder te onderzoeken.

Marjoleine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.