Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Belle Époque

Belle Époque

24-08-2011 om 17:14

Ontstoken teen

Zoon komt net thuis met een rode grote teen: ontstoken. Er is een klein wondje, maar omdat hij de hele dag dichte schoenen draagt wegens zijn werk is dat lekker gaan smeulen en smetten. De dokter is al weg, en voor een HAP vind ik het niet erg genoeg. Ik bel wel morgen, maar de kans is groot dat hij pas vrijdag of maandag terecht kan.

Hij heeft bij thuiskomst direct zijn schoenen uitgedaan om het lucht te geven, en zijn voeten gewassen. Wat, behalve sodabadjes en biotex (blauw of groen?) kan ik nog meer doen?
Het feit dat hij momenteel elke dag dichte schoenen aan moet voor zijn werk helpt natuurlijk niet echt, dus alle tips zijn welkom!

Mede namens zoon: bedankt!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Betadinezalf

Bij kleine ontstekingen doe ik, vooral op/aan mijn voeten, vaak betadinezalf op een pleister om het wondje te bedekken en ontsmetten, werkt hier altijd goed!

Niet teveel betadine, vlekt nogal, maar gewoon het witte deel van de pleister dun insmeren en plakken op de ontstoken plek

Guinevere

Guinevere

24-08-2011 om 18:01

Ligt eraan

Als die ontsteking "gesloten" is moet de wond toch open om de smurrie eruit te laten. Anders wordt het dik en gaat kloppen en kan de ontsteking zelfs in een uiterst geval doorslaan naar het bot. Is het een "open" of "gesloten" ontsteking?

Ho!

Dit is nou echt iets waar je niet mee moet wachten. Als je morgenochtend de ha belt moet je dezelfde dag nog gezien worden. Hier moet altijd plaats voor zijn. Wat Guinevere al aangeeft, het hangt er maar helemaal vanaf of de boel open of dicht is.

Niet mee aanmodderen...echt naar de dokter.

Belle Époque

Belle Époque

24-08-2011 om 19:28

Ik bel in ieder geval

Het wondje kan ik amper zien en de teen is rood en pijnlijk, dus ik heb er geen goed gevoel bij. Verder heeft hij een hoge pijngrens, dus als hij aangeeft pijn te hebben gaan bij mij de alarmbellen af.
Morgen zou ik sowieso bellen, en 'm eventueel terug laten komen van z'n werk als hij morgen al terecht kan. Wat overigens zelden mogelijk is, maar zeg nooit nooit .
Maar was het nou Biotex blauw of Biotex groen bij infecties?

Terpi

Terpi

24-08-2011 om 20:11

Kleur

Ik weet niet meer welke biotex het is, wat ik wel weet is dat badedas (classic, die knalgroene) heel goed werkte toen mijn zoon een paar weken terug een ontstoken teen had. Tweemaal daags een badje, de tweede dag was het al een heel stuk beter en na 4 dagen was het schoon en niet meer ontstoken.

Janeway

Janeway

24-08-2011 om 20:19

Teen

Zorg iig dat je de teen schoon kan houden door soda of andere badjes.. En morgen naar de dokter.. Ik heb ooit te lang gewacht met een ontstoken kleine teen. Ik kreeg een Lymfevatontsteking tot bleek later aan mijn knieholte.. Dat was niet echt ok.. Ging wel snel trouwens en ik had zelf eigenlijk weinig last van de ontstoken teen, maar werd toch wel ziek van die Lymfevatontsteking met gevolg zware antibiotica kuur
Sterkte voor je zoon

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-08-2011 om 20:49

Biotex groen

Zo lang mogelijk laten weken, dan heb je kans dat de pus er vanzelf (een beetje) uitkomt, dan is al een stuk van de druk eraf. Vanacht misschien met zijn voet omhoog, anders gaat het zo kloppen en dat is 's nachts echt een ramp.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-08-2011 om 21:30

Nat verband

bij een ontsteking aan een ledemaat zal een arts in eerste instantie niks doen, hooguit een penicilline zalf voorschrijven. incl nat verband.
Je moet dus nu beginnen met nat verband aanleggen. gewoon nat, mag soda nat zijn, hoeft niet. Elk uur nat maken en dan trek de vuiligheid er zo uit.

marie

marie

24-08-2011 om 21:48

Geen biotex wel trekzalf

Hallo
Laatst had dochter een ontstoken teen en dat vertrouwde ik ook niet en zijn we mee naar de huisarts geweest.
Daar vertelde ik dat ik haar teen voet in de Biotex liet weken, maar daar moesten we gelijk mee stoppen, omdat Biotex zo agressief is dat het ook het goede weefsel aantast.
De huisarts raadde geregeld weken met Soda aan.
Maar omdat ik het wat lang vond duren heb ik haar teen een nacht laten weken met zwarte trekzalf (even een flinke klodder op de pleister en die om de teen) en de ochtend erna was het al een stuk beter.
Succes

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2011 om 22:44

Nat houden

Zodat de huid over de pus heen week wordt en de pus er als het ware 'uit' zweet/doorslaat.

Tirza

Belle Époque

Belle Époque

25-08-2011 om 09:38

Afspraak gemaakt

Morgenochtend is hij de eerste

O, sorry

ik dacht dat het een open ontstoken wondje was.... Zul je zien dat het morgen beter is, als je naar de dokter mag..(?!)

Asa Torell

Asa Torell

25-08-2011 om 10:07

Kan zelfs zonder wondje

tenminste, man krijgt altijd een ontstoken kleine teen van skischoenen. Gewoon door de druk. Hij wacht altijd af tot het vanzelf overgaat, wat ook gebeurt bij hem, maar dat zou ik niet aanraden. Maar mocht het dus steeds blijven terugkomen met die dichte schoenen, zoiets kan dus blijkbaar.

Belle Époque

Belle Époque

26-08-2011 om 09:27

Naar dokter geweest

Het is een ingegroeide teennagel waar hij maandag aan geholpen gaat worden. Hij mag er niet mee werken (fysiek werk), moet de teen afkoelen met een natte doek en rust nemen. Verder krijgt hij antibiotica.

Asa Torell

Asa Torell

26-08-2011 om 12:48

Rottig

Wat een vervelend kwaaltje (en van zoiets sufs als een ingegroeide teennagel)! Dat ie er nu ook niet mee kan werken, balen lijkt me. Hopelijk is de pijn wel een beetje dragelijk!

Angela67

Angela67

26-08-2011 om 13:18

Ook gehad

Belle Epoque,
ik heb helaas een aantal jaren geleden ook een stukje ingegroeide teennagel gehad bij m'n grote teen. De huisarts heeft iets gedaan met snijden (brr.r.r.r) en dat deed pijn. ... (sorry). Maar dat is niet zo'n punt want dat is alleen tijdens de ingreep. Het probleem zat 'm meer daarna omdat ik een fiks verband erom heen had zodat m'n schoen of iets anders niet direct tegen het wondje aan zou gaan. Anders ging ik weer tegen het dak. Mocht dit bij jouw zoon ook het geval zijn, dan zit je dus weer met dat schoenprobleem en z'n werk. Is er al een mogelijkheid om toch met 1 dichte schoen en 1 slipper-met-dikke-sokken te werken? Misschien kan hij het vast in de groep gooien daar? Ik weet niet of het nodig is om z'n 'goede wil' te tonen, maar misschien kan hij zelf iets bedenken om daar te doen?
Veel sterkte en ik hoop dat het meevalt bij hem.
Groet,
Angela

Belle Époque

Belle Époque

26-08-2011 om 15:00

Ingegroeide teennagel

Ik gebruik altijd nogal minachtend de uitdrukking "die blijft al van zijn werk thuis om een ingegroeide teennagel"... Oeps, bij deze mijn excuses met terugwerkende kracht aan iedereen met een ingegroeide teennagel!
Hij moet de hele dag met een natte lap om zijn voet en even géén dichte schoenen, terwijl hij lichamelijk actief werk doet waarbij hij toch echt dichte schoenen moet dragen. Verder zit hij al op een maat 47 qua schoen en nog groter vanwege het verband (of een slipper) kan ik zo snel niet scoren (ja, of heel dure, dat gaat me niet lukken!).
Wat ik wel wil is dat hij dinsdag contact opneemt om te overleggen of er eventueel vervangend (zittend) werk kan komen doen.
Hij heeft een heel hoge pijndrempel, als hij klaagt is er ook echt iets loos. Ik heb erg met hem te doen en word al plaatsvervangend misselijk als ik aan de ingreep denk (maar hij wil toch dat ik er maandag bij ben... HELP!).

Vic

Vic

26-08-2011 om 17:35

Pijnstillers halen

Vertel het hem maar niet, maar ik ken twee mensen die aan een ingegroeide teennagel zijn geholpen en beiden noemen dat het ergste wat ze ooit hebben meegemaakt (zijn wel allebei mannen, dus nooit bevallen Ik zou dus zeker met hem meegaan en zijn hand vasthouden. En zorgen voor flink wat pijnstillers in huis. Sterkte ermee (zielig hoor).

Belle Époque

Belle Époque

26-08-2011 om 19:19

Ai ai ai ai ai ai ai.......

En ik ben al helemaal niet zo'n held, vooral niet als mijn spruitje onder het mes ligt (al is spruitje inmiddels zo'n 1m90 met schoenmaat 47...)

Ik ga eens héél laf vragen of zijn pa toevallig niet vrij heeft maandag...

*kruipt zacht jankend weg met staart tussen de pootjes*

Fianna

Fianna

26-08-2011 om 20:01

Waarom?

Waarom moet die behandeling zo'n pijn doen? Wordt het niet verdoofd?

Angela67

Angela67

26-08-2011 om 22:34

Nu nog steeds gevoelig

Ik weet niet of het door de ingreep zelf is gekomen, of doordat ik op diezelfde teen na ongeveer 2 weken een kettingslot liet vallen (echt waar. . . ), maar ik heb nog steeds een gevoelige grote teen, heel vervelend. Met schoenen dragen geen last, maar als ik 'm stoot dan is het echt veel pijnlijker dan aan andere tenen...
Iets met zenuwen misschien die daar lopen ofzo?
Angela

liora

liora

26-08-2011 om 23:16

Hmm

Oh wat naar, ik heb het ook een aantal keer gehad. Omdat ik het idee niet trek dat ze een stuk nagel eraf snijden, ben ik zelf aan de slag gegaan.
Door sodabadjes en aanprikken de etter eruit en de druk eraf.
Daarna eens heel goed de nagel bekijken. En dan proberen het ingegroeide stukje eruit te knippen. Is mij nu drie keer gelukt!
Is wel eng want als je niet het ingegroeide stukje pakt, maak je het eigenlijk erger.

Sterkte sowieso!

Liora

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2011 om 08:08

Inderdaad liora

Mijn zoon deed het recent net zo.

Polly Shearman

Polly Shearman

27-08-2011 om 16:59

Verdoving

Zelfs met verdoving is het ongelooflijk pijnlijk. De verdoving zelf is afschuwelijk pijnlijk, omdat er het heel veel vloeistof in moet. En de napijn is ook gewoon heel erg. Bevallen is maar een klein beetje pijnlijker. Groet pol

Sancy

Sancy

27-08-2011 om 18:21

Belle (licht o.t.)

"Ik gebruik altijd nogal minachtend de uitdrukking "die blijft al van zijn werk thuis om een ingegroeide teennagel"... Oeps, bij deze mijn excuses met terugwerkende kracht aan iedereen met een ingegroeide teennagel! "
Je mag als alternatief wel een variatie van mijn moeder zaliger adopteren:
"die blijft al van zijn werk thuis om iedere scheet die hem dwars zit"

Belle Époque

Belle Époque

28-08-2011 om 13:18

Reacties

Ik heb zelf al voorgesteld dat hij doet wat Liora heeft gedaan, maar hij zat meteen in de gordijnen. En ja, ik kan hem niet dwingen...
Noem me een slechte moeder, maar ik griezel van de aanstaande ingreep. Zoon heeft een heel hoge pijngrens, dus als die aangeeft ergens last van te hebben is het ook goed mis. En zelf heb ik als kind wel eens wat aan mijn teen gehad, dat was niet prettig (understatement) en ik mocht een week niet lopen.
Godzijdank wil zijn vader wel met hem mee, die is nuttiger dan ik met dit soort problemen. Want zoon wil absoluut iemand bij hem hebben, maar het is vast niet de bedoeling dat dat een moeder is die volkomen overstuur van de zenuwen van haar graat gaat...!

Belle Époque

Belle Époque

28-08-2011 om 13:19

Sancy

Dan kan verdomd lastig zijn, een dwarsliggende scheet...!

Pluk53

Pluk53

28-08-2011 om 14:30

Wijsvingernagel

is bij mij ooit uitgetrokken, omdat het nagelbed ontstoken was. Daar hebben ze zo'n speciale platte tang voor, met in de ene bek gaatjes, en in de andere pinnetjes zodat ze goed grip hebben op de nagel. Verdoofd met twee spuiten, en in een ruk eruit. Viel me toen erg mee. Nagel is weer mooi teruggekomen.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2011 om 14:36

Belle

Tuurlijk hik je hier tegenaan...bij mijn dochter meosten laatst drie melkkiezen getrokken worden, ook zoiets,bbrr...
Sterkte!

Primavera

Primavera

28-08-2011 om 15:10

2x gehad

Ik heb twee keer een ingegroeide teennagel gehad. De eerste keer met een zwaar ontstoken kloppende teen heb ik geëist dat ze de verdoving aanpasten, want na de eeste spuit voelde ik echt nog alles, na een dubbele dosis ging het beter. Ze hebben toe de hele nagel eruit getrokken. De ingreep op zich deed niet erg pijn, maar toe de verdoving uitgewerkt was, was lopen wel erg lastig en niet pijnloos.
Helaas groeide de uitgetrokken nagel weer precies zo terug als de eerste keer en zat ik weer met een ingegroeide teennagel.
Toen heb ik niet zo lang gewacht en ben gelijk voor een operatie gegaan. Die keer hebben ze ipv de hele nagel eruit te trekken alleen over de hele lengte het reepje wat ingroeide weggehaald en vervolgens chemisch in dat stukje de cellen in het nagelbed (die de nagel aanmaken) gedood. Sinds dien heb ik nooit meer last gehad. Linkerteennagel is nu alleen wel ietsje smaller dan de rechter.
Wel moet ik uitkijken dat het niet ook rechts gebeurd. Schoenen kopen waarin je tenen ruimte hebben helpt erg, net zoals thuis schoenen uit doen. Verder houd ik die teennagels wat langer zodat ze altijd over het ingroeihoekje uit steken.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.