Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

26-09-2008 om 22:55

Oom rijdt met te veel alcohol in bloed

Even een algemene vraag. Als je visite hebt en er wordt stevig gedronken vind ik dit wel een probleem als ik weet dat er daarna gewoon in de auto gestapt wordt en gereden.
Mijn oom van over de 80 doet dit al heel zijn leven (hij drinkt bijv. 3 of 4 borrels) en wordt nu inmiddels ook erg vergeetachtig. Bij het laatste bezoek vile op dat hij de meest gebruikelijke woorden niet meer weet. Mijn moeder (ook bijna 80) rijdt met hem mee. Ik laat ze eigenlijk met pijn in het hart gaan.
Ik kan toch moeilijk mijn oom van 82 hierover aanspreken? Moet ik hem weigeren alcohol te schenken, of meer dan een?

Hoe gaan jullie ermee om? Voelen jullie je medeverantwoordelijk? Zouden jullie het anders aanpakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tact

Een oude man zeggen dat ie niet moet drinken omdat je z'n rijvaardigheid niet vertrouwt zou ik niet doen.

Probeer het tactisch via een omweg.
Vertel de volgende keer dat er net die hele week bij je in de buurt SUPERstreng gecontroleerd wordt op alcohol met blaastesten en al, en dat je echt niet wilt dat hij op zijn leeftijd nog met een nare hoge boete opgezadeld wordt. En dat je 'm daarom niet meer dan 1 borrel per 2 uur kunt geven.

reina

reina

27-09-2008 om 09:07

Koentje

Als je het heel hard wilt spelen licht je de wijkagent in als hij weg rijdt ..., maar dat is misschien wat te heftig. Maar je moeder rijdt mee, zeg je, daar zou ik toch proberen een stokje vor te steken, want zij loopt dan ook gevaar. Maar waarom kun je een man van 82 niet op zijn verantwoordelijkheden aan spreken? Hij brengt anderen in gevaar door te drinken met 4 borrels was? Ik vind dat je hem ook moet kunnen zeggen dat je het erg onverantwoordelijk vindt, alleen hadden jullie dat al jaren eerder moeten zeggen, want hij is al heel lang zo bezig begrijp ik (of is het wel gezegd, maar legt hij het naast zch neer?) Als iemand kennelijk nog goed bij geest is ( anders zou autorijden sowieso niet meer kunnen, vind ik) kun je hem ook zo behandelen, daar heeft leeftijd niets mee te maken.

Niks zeggen hoor

Ik zou gewoon je moeder mee laten gaan.Het is toch al te erg om je oom aan te spreken.Stel je voor zeg !Laat hem maar lekker drinken, en schenk hem nog maar eens lekker bij.
Dat je oom een leuke avond heeft weegt toch veel zwaarder dan de veiligheid van je moeder? En ja, de kans is groot dat hij ook nog een paar scholieren aanrijdt onderweg, maar daar moet je ook maar niet te veel aan denken hoor.

Damajo

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-09-2008 om 11:28

Niet laten rijden

Hmm, hoe jong of oud iemand ook is, ik zou zo iemand er in ieder geval op aanspreken. Of speel het via je moeder. Drinken onder invloed is ontzettend gevaarlijk; niet zozeer voor jezelf, als ook voor anderen. Ik schenk, als ik weet dat iemand nog gaat rijden, geen alcohol of maar een glaasje. En ik laat iemand met een glaasje teveel op beslist niet achter het stuur plaatsnemen. Want ik heb ook mijn verantwoordelijkheid. Een vroeger buurmeisje is ooit dodelijk verongelukt na een aanrijding met een dronken bestuurder en dat vergeet je echt nooit meer...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-09-2008 om 13:34

Niet strafbaar

Nee, je bent dan niet strafbaar of medeplichtig. Je zal er wel op aangesproken worden maar meer niet. Maar ik zou het gewoonweg niet zo ver laten komen. Rijden met een slok op is naar mijn mening not done. Stom. En als jij degene moet zijn die hem er op moet wijzen, so be it.

Lastig

Wij hadden laatst een goede vriendin van mij te eten die op de bewuste avond haar nieuwe vriend kwam voorstellen. Beiden waren lekker aan de wijn toen echtgenoot opmerkte wie er eigenlijk reed. Daar volgde niet echt een reactie op. Uiteindelijk vertrokken ze om half 1 naar huis waarop hij doodleuk achter het stuur plaatsnam en wegreed. Ik heb alleen gedacht; wat een l*l maar niets gezegd wat ik achteraf enorm slap van mezelf vond. Het is wel duidelijk dat ik geen hoge pet op heb van de "nieuwe vriend" maar ik baal ook wel een beetje dat ik geen ballen had er iets van te zeggen.

koentje

koentje

27-09-2008 om 20:59

Nou...

jullie zijn het over het algemeen eens en Damajo vindt het nodig om er cynisch over te doen. Waarom eigenlijk, Damajo? Ik stel toch een serieuze vraag en probeer me toch verantwoordelijk op te stellen, al kan ik dit niet altijd voorkomen? Vaak zit ik er namelijk ook bij dat hij zit te drinken, omdat we bij een ander familielid zijn en ben ik niet degene die schenkt.

Emmawee

Emmawee

27-09-2008 om 22:40

Verantwoordelijkheid

Ik ben het met je eens, Koentje. Het is lastig. Het is makkelijker praten als je het met elkaar eens bent, dan wanneer je het er niet eens bent. Ja, we kunnen hier allemaal makkelijk van achter onze pc zeggen dat je die man 'gewoon' op zijn verantwoordelijkheid moet wijzen, dat vind ik ook hoor, maar ga er maar eens aan staan.
Zeker wanneer je in de familie geen traditie hebt om elkaar op gedrag en verantwoordelijkheden aan te spreken, dan is dat gewoon hardstikke lastig. Dit soort gewoontes (gezellig samen drinken en daarna in de auto stappen), zitten vaak al jaren in een familie (vanaf je jeugd) en laten zich soms niet zomaar door een jongere telg (wat jij in dit geval toch bent) veranderen.
Als het om je eigen huis gaat, zou ik toch zeggen: schenk de mensen die rijden een borrel en zeg direct dat je het bij één houdt. Leg uit dat je het niet op je geweten wilt hebben dat er iets gebeurt met hen terwijl ze meer gedronken hebben dan goed voor ze was. Zeg dat je zulke nare verhalen hebt gehoord over drank in het verkeer, dat je het risico gewoon niet meer wilt nemen.
Zorg ook voor lekkere niet alcoholische drankjes. Dat vind ik (drink niet) nog wel eens een gemis.
Ja, je loopt het risico dat mensen je het lastige nichtje gaan vinden. De zeikerd, de zeur etc. Dat is best pijnlijk. Je kunt er ook voor kiezen om alles bij het oude te laten. Met alle risico's van dien.
Succes ermee!
Maw.

Koentje

De reden dat ik er cynisch over doe is dat ik helaas van dichtbij meegemaakt hoe slecht alcohol en verkeer samen gaan. Een glaasje alcohol teveel en het kan flink mis gaan.Dodelijk mis.Dat het de toekijkers officieel niet aan te rekenen valt boeit me niet.Veel ellende kan worden voorkomen als omstanders stoppen met zwijgen.De lieve vrede is niet het hoogste goed.
Ik schroom er daarom niet voor om mensen aan te spreken.Dan maar ongezellig of een zeurkous, doet me niks. Gelukkig hoef ik dat bij mijn familie niet te doen, die denken er net zo over als ik.
Ik zou het mezelf niet vergeven als ik aan de zijlijn had staan toekijken wetende dat het elk moment een keer raak kan zijn. Dan maar lastig. In jouw geval zou ik de politie bellen en hem van de straat laten plukken. Daarmee zou je de samenleving een grote gunst bewijzen.
Dat dat niet zo gemakkelijk is zal ik niet ontkennen. maar soms moet je even doorbijten.

Damajo

Verantwoordelijkheid

Maar dat is 't 'm nou juist: mensen die het al zo lang doen, zeker in een familie waar het 'normaal' gevonden wordt LATEN zich niet aanspreken op hun verantwoordelijkheid, want het is al 70 jaar goed gegaan. En van een jong nichtje wordt het al HELEMAAL niet aangenomen.

Vandaar mijn suggestie, pak het anders in. Waarschuw voor de financiële gevolgen. Ze gaan er namelijk van uit dat ze geen ongeluk kunnen krijgen, maar ze weten wel dat, als de politie intensief controleert, IEDEREEN moet blazen en dat ze dan gewoon de lul zijn.

In mijn omgeving ken ik heel veel van dit soort mensen (de meesten al overleden, en nee, geen eentje in het verkeer). Waarschuwen voor financiële gevolgen had meer effect. Vooral (desnoods verzonnen) voorbeelden van kennissen, buren of wat dan ook erbij halen.
Ook bij kinderzitjes werkte dit. Je kunt namelijk heel goed je kind op schoot houden, dat deden ze 50 jaar geleden ook en je krijgt toch nooit een ongeluk. Maar ja, een boete betalen voor zoiets, o en de buren moesten vorige week 120 eurp betalen, en ze controleren er heel veel op in jullie buurt, gut zetten ze zelfs fuiken op? Nee pak dan dat stoeltje maar...

Emmawee

Emmawee

28-09-2008 om 12:56

Dirksmama

ik ben bang dat je gelijk hebt.
Groeten, Maw.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-09-2008 om 13:14

Dirksmama

Ja, je hebt gelijk dat het voor oudere mensen die zo in een bepaalde routine/gewoonte vast zitten misschien moeilijker is om dit soort dingen aan te horen en te veranderen, maar dat neemt niet weg dat ook zij toch aangesproken moeten worden op onverantwoordelijk gedrag en niet met een drogreden. De volgende keer stappen ze als ze bij iemand anders vandaan gaan nl. wel weer gewoon met een slok op achter het stuur. En zeker bij oudere mensen die toch al minder reactievermogen hebben is dit extreem onverantwoord. Ik vind dat het juist de taak is van jongere mensen om oudere mensen hierop aan te spreken. Alleen zo verandert er iets. Overigens ken ik ook iemand die het worst zal wezen dat hij een boete moet betalen hoor. En nogmaals: geen alcohol schenken of hooguit dat ene glaasje en anders niet laten rijden.

Kiki

Kiki

28-09-2008 om 13:17

Koentje laat in ieder geval je moeder niet meer meerijden

Zet haar in een taxi, zorg voor alternatief vervoer of zorg dat ze kan blijven slapen!

N.a.v. dirksmama

.. ik vind het een geweldige tip. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, nietwaar? En je kan het wellicht ook nog op de volgende manier aandikken 'en weet u, oom, niet om het een of ander, maar u bent natuurlijk toch al over de 80, straks denken ze dat u wat mankeert en pakken ze uw rijbewijs af'

Sterkte ermee

Temet

Jesse_1

Jesse_1

28-09-2008 om 22:27

Marith

Ik vind de vriendin net zo dom, die stapt willens en wetens bij iemand in die te veel gedronken heeft. (En ze spreken er samen dus blijkbaar niks over af!).
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

28-09-2008 om 22:28

Eh... dat sloeg dus op:

"Het is wel duidelijk dat ik geen hoge pet op heb van de "nieuwe vriend""

Werkt niet

Echt Elisa, aanspreken op verantwoordelijkheid werkt niet. Om de simpele redenen dat ze het niet zo zien. 't Is een beetje hetzelfde als proberen een atheist van het bestaan van een God te overtuigen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-09-2008 om 13:53

Wel

Hmm, ik heb andere ervaringen. Misschien scheelt het dat mijn vader alcoholist is, de eerste man van mijn moeder alcoholist was en wij al jaaaren bij de Al-Anon zitten. Iedereen, oud en jong, kan op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken en het uiteindelijk ook begrijpen en nemen. Bij de een duurt het wat langer dan de ander, maar het kan. En ik heb en neem de verantwoordelijkheid om mensen erop aan te spreken en ze helpen te doen inzien welke gevaren er kleven aan overmatig alcoholgebruik. Desnoods mbv de foto van mijn overleden buurmeisje van 13 die door een dronken bestuurder (een oudere man!) is doodgereden.

Maylise

Maylise

29-09-2008 om 14:45

Eens met dirksmamma

Ik ben het helemaal eens met Dirksmamma. Je kan iemand best op zijn verantwoordelijkheden aanspreken maar met dit soort onderwerpen is het heel moeilijk zoniet onmogelijk om iemand te overtuigen. Ten meer als die persoon ook nog alcoholist. Mijn persoonlijke ervaring met alcoholisten (heb ook een zuipende vader net als Elisa) dat ze over het algemeen vrij moeilijk te overtuigen zijn een ander standpunt in te nemen

De methode die Dirksmamma hanteert, iemand aanspreken op een punt wat wel overtuigt lijkt me veel slimmer. Het resultaat is dan immers wat je wilt bereiken? Persoon gaat niet meer dronken achter het stuur.

Pollewop

Pollewop

29-09-2008 om 14:52

Wat ik wel eens gedaan heb

Bij een vriend de sleutel uit zijn jas gehaald zodat hij met zijn motor niet meer weg kon, helaas kon hij hem zonder sleutel ook starten maar dan deed zijn licht het niet. Je snapt dat wij ervan baalden toen we dat door hadden en hebben heel lang in de buurt naar hem gezocht, wij waren nog aan het zoeken toen hij al hoog en breed in zijn bed lag. Sleutels afpakken doen we dus nooit meer.
Mijn opa had er ook een handje van, en op het laatst ben ik maar gaan chauffeuren voor hem. Hij had op die manier een gezellig avondje uit en ik zat met een rustig gevoel thuis.

Jesse

Je hebt helemaal gelijk; ik snap ook niets van haar. De volgende keer dat ik haar zie zal ik het onderwerp maar eens ter sprake brengen met de vraag wat zij er eigenlijk van vindt.

Alcoholisme

Misschien ligt het anders met echte alcoholisten. Maar ik zie oudere mensen die hun hele leven gewend zijn om op een gezellig avondje niet 1 maar 3 of 4 borrels te nemen en dan gewoon naar huis te rijden niet als alcoholisten. Anders dan echte alcoholisten hebben ze geen last van verlies van de ongemakken lichamelijk, sociaal, financieel die verslaafden wel hebben.
Het gaat om oudere mensen met een ingesleten verkeerde gewoonte. En je, die kun je ook keihard op hun verantwoordelijkheid wijzen. En dan heb je een familieruzie. Eerst maar eens met tact aan de slag. Werkt dat niet, dan kun je altijd nog naar ergere mededelingen grijpen.

En echt hoor, om even op de kinderstoeltjes terug te komen, foto's van door de voorruit geslingerde crashdummiebabies, verhalen over kennis bij brandweer die bloed en lichaamsdelen van motorkappen moest scheppen, die maakten totaal geen indruk. Want 'wij hebben nog nooit een aanrijding gehad' 'vertrouw je onze rijstijl niet' 'ach die verhalen'...
Verhaal over hoge boetes en grote pakkans liet ze meteen overstag gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.