Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Oorontsteking & zwemmen

hoi

mijn dochter heeft redelijk snel last van oorontsteking, en naar mijn idee ligt er een relatie met zwemmen. In de zomervakantie, of als we een keer zomaar gaan zwemmen dan heeft ze meestal binnen no time last van haar oren. Haar vader en opa hebben dit vroeger ook gehad, dus het is bekend en niet zo erg. ze weet zelf al dat ze niet met haar hoofdje onder water moet gaan, en we hebben van die kneedbare oordopjes gehad.

maar nu is ze bijna 5 en is het tijd voor zwemles. Hoe gaan we dit aanpakken? wat hebben jullie gedaan om oorontstekingen door zwemles te voorkomen?

Groetjes
Gruffalo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
San

San

22-11-2008 om 10:05

Oordopjes

Hier een kind met buisjes in de oren, en ook problemen met zwemmen. Ik zou zeker niet een jaar gaan wachten, want wie zegt dat de problemen met de tijd overgaan? Veel kinderen met buisjes hebben oordoppen: deze laat je op maat maken bij de opticien/audicien. Paar minuutjes werk en je staat weer buiten. Wij betaalden hier 6,50 euro per oordop, vond ik erg meevallen. Voordeel van deze doppen is dat ze erg goed afsluiten, maar wel geluid doorlaten.

gruffalo

gruffalo

23-11-2008 om 09:18 Topicstarter

Dopjes

Hoi

Ik wil mijn jongste graag nu al leren zwemmen, dat is er zo een die als ze water ziet er zo zonder bandjes in springt. Er is misschien kans dat ze volgend jaar er wat beter tegen zou kunnen maar dat blijft uiteraard maar de vraag. als ik met de dopjes het kan redden, dan scheelt me dat al weer veel zorgen.

San, ik ga eens bij de opticien/audicien langs bedankt voor je tip! 6,50 per dopje, dat is inderdaad prima te doen. Heeft jouw kind daardoor tijdens zwemles helemaal geen last van oorontsteking gehad?

Groetjes
Gruffalo

San

San

23-11-2008 om 12:07

Gruffalo

Hoi,

Hij heeft zo nu en dan nog een oorontsteking/loopoor (maar dat is ook normaal met buisjes), maar veel minder vaak en ook niet als directe reactie op de zwemles. Wij zijn er dus erg tevreden mee!

Succes!

Kari1

Kari1

23-11-2008 om 21:05

Welke soort oorontsteking

heeft ze? Dat maakt nogal wat uit voor welke beschermende maatregelen je kunt nemen. Is het een externe oorontsteking (otitis externa), dus een ontsteking van de gehoorgang, voor het trommelvlies, dan kunnen oordopjes helpen. En na het zwemmen de oren meteen druppelen met zure oordruppels.
Is het een middenoorontsteking (otitis media), dat is de "gewone" soort oorontsteking bij kinderen, met een rood trommelvlies dat kan doorbreken, dan hebben dopjes geen zin. Dat soort oorontsteking zit achter het trommelvlies en komt van binnenuit, via de neus en de buis van Eustachius. De gevoeligheid hiervoor vermindert bij het ouder worden door de veranderende verhoudingen in het hoofd. Wil je toch echt nu starten met zwemles dan kun je proberen na de zwemles met neusdruppels de neus goed open te maken zodat er lucht achter de trommelvliezen kan komen.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.