Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Op vakantie met koemelk allergie, hoe doen jullie dat?

Onze dochter van 1,5 heeft koemelkallergie en ook soja.

Vorig jaar zijn we wezen kamperen in Frankrijk, dat ging eigenlijk prima, gewoon verpakkingen lezen en ik spreek een beetje Frans, dus dat helpt ook.

Maar dit jaar willen we kamperen in Italië/ Kroatië. Wie weet hoe het daar is met de basis dingen gewoon brood enzo?

Graag tips en trucs, overigens ook voor andere landen! Onze plannen liggen nog niet vast

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

06-01-2013 om 13:36

Zelf rijstemelk meenemen

De rijstemelk gewoon zelf meenemen, dan hoef je daar niet naar te zoeken. Verpakkingen zijn meestal meertalig, die kun je over het algemeen goed lezen, verder geldt ook in het buitenland dat goedkoop meestal koemelkvrij is
Er zijn lijsten met allergenen en hun vertaling in diverse andere talen, dus met google kom je een eind.

Meenemen

Op vakantie nam ik voor de kinderen koekjes mee en crackers in grote hoeveelheden. Ook chocopasta puur van Orinoko. Na het eerste jaar kon ik de kinderen wel kwark en yoghurt geven dat je ter plaatse kunt aanschaffen. Bakken in olie en geen boter of margarine ter plaatse aanschaffen.

Tinus_p

Tinus_p

06-01-2013 om 17:38

Indruk

Ik heb overigens de indruk, dat er nergens zoveel melk door eten wordt gemengd als in Nederland -in andere landen is het dus makkelijker om melkeiwit/lactosevrij te eten.

MarSy

MarSy

06-01-2013 om 18:33 Topicstarter

Voorraad

Die neem ik uiteraard mee!

Het gaat mij meer om de dingen die je vers koopt, brood vooral. Maar ook dingen als een pot saus. Want als ik de voorraad rijstemelk heb ingepakt en een aantal zoet broodbeleg dingen, dan is de kostbare ruimte redelijk op, dus veel meer dan dat wordt lastig. We hebben een kleine camper vandaar.

De lijst via Google is een goede, die zoek ik op.

Rinus, je zou best eens gelijk kunnen hebben, maar in Italië geen kaas bij de pizza??

Verder wordt uiteten gaan ook wel lastig denk ik, hoe ervaren jullie dat?

Tinus_p

Tinus_p

06-01-2013 om 18:50

Pizza

MarSy:
"Rinus, je zou best eens gelijk kunnen hebben, maar in Italië geen kaas bij de pizza??"
T is Tinus
Nouja, je dochter van 1,5 eet nog geen pizza, en die kaas is iig herkenbaar. Ik heb de indruk, dat de neiging om melk te gebruiken om van alles aan te maken (zoals sauzen) veel kleiner is.

Macdonald

Uit eten bij MacDonald. Daar hebben ze boeken met ingredienten en haalde ik weleens friet voor de kinderen. En verder zou ik inderdaad uitkijken met restauranteten. Soms zeggen mensen maar wat en krijg je toch foute ingredienten op je bord.

MarSy

MarSy

06-01-2013 om 19:42 Topicstarter

Niet uiteten dus

Want Mac vinden wij zelf niet te eten en kan thuis ook!

Tinus, sorry, autocorrectie van iPad maakt er wat anders van!!

Tineke

Tineke

06-01-2013 om 19:45

Makkelijker

Mijn ervaring is dat het makkelijker is in het buitenland. Tinus heeft gelijk, ze verstoppen nergens zoveel melk in het eten als in Nederland. Melk in brood is heel Nederlands. De allergie-informatie of ingrediëntenlijst is heel compleet in buitenlanden.
En uit eten: ach, wat eet zo'n ukkie nou? Desnoods brouw je je eigen prutje en neem je dat mee naar het restaurant.

Frankrijk

Het normale stokbrood in Frankrijk is altijd melk en soyavrij. Enkel bloem gist zout en water.
Ik had juist in Frankrijk geen buikpijn en zo kwam ik erachter dat ik misschien een lactoseintollerantie had.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

07-01-2013 om 15:41

Italië

In vers italiaans brood of focaccia zit normaal gesproken ook geen melk of boterprodukten, omdat er olie als vet wordt gebruikt. Als het er wel in zit wordt het juist apart genoemd omdat het normaal niet zo is en dan gaat het meestal on bolletjes als panino al latte (melk) of panino al burro (boter).
Het voorverpakte en voorgesneden brood wat je in de supermarkt kan kopen is meestal voorzien met etiketten in minstens een vijftal talen, waar er snel één bij zit die je kent en soms staat het er zelfs in het nederlands op. Er wordt zelfs de informatie gegeven als het produkt zelf geen melkprodukten bevat, maar wordt geproduceert in een fabriek waar wel andere melkhoudende produkten worden gemaakt voor degenen die zo allergisch zijn dat zelfs een probleem kan zijn.
Ik zou niet weren waarom uit eten een probleem zou moeten zijn. Pizza's kun je prima zonder kaas vragen, ik heb nog nooit mee gemaakt dat er problemen waren voor kleine variaties van de menù kaart en in het deeg zelf zit dus geen melk of boter.
Pasta is ook zonder melkprodukten. Ik zou verder geen kantenklare sauzen kopen, maar doen zoals de Italianen doen, die als basis een fles tomatenpulp kopen en dat met een beetje olijfolie als basissaus op het vuur laten indikken en dan eventueel kruiden of andere ingredienten toevoegen.
Als je roomsausen, pesto en risotto's vermijdt zijn de meeste maaltijden hier toch echt zonder melkprodukten, omdat er standaard olie gebruikt wordt voor bakken en braden en eventuele kaas moet je er pas aan tafel zelf over strooien.

Primavera

Primavera

07-01-2013 om 15:47

Tinus

Tinus, waarom zou een kind van ander half nog geen pizza eten? Zodra een kind brood kan eten kan een stuk pizza ook prima. De italiaanse pizza's zijn verder over het algemeen minder beladen dan de variant die in Nederland geserveerd wordt. In het algemeen wordt hier met minder ingrediënten en minder mengsels per gerecht gekookt.

MarSy

MarSy

07-01-2013 om 21:18 Topicstarter

Primavera

Dank je wel!! Een eye opener voor mij, pizza zonder kaas! Die maken we thuis ook! Stom zeg...

En het brood vind ik ook prettig om te weten, dan weet ik waar ik op kan letten.

Sinds de allergie koken wij een stuk minder uit potten. Inderdaad ook de pasta saus zelf maken enzovoorts.

Ben erg blij met je inbreng, ik ben nog nooit in Italië geweest en maakte mij hier een beetje zorgen over, maar nu krij ik gelijk zin!!

Iris

Iris

08-01-2013 om 16:53

Hier ook ervaring

Inderdaad, de buitenlandse broden zijn meestal melkvrij. Ik nam voor de eerste dagen een melkvrij bruinbrood mee en stopte dat in de diepvries, we hadden een appartementje in Griekenland.
Verder nam ik rijstwafels mee, en ook wat potjesvoer en van die smeerleverworst uit een blikje. Zure melkproducten zolas yoghurt ging altijd wel goed.
Onze dochter is nu 16, toen ze bijna 3 was, had ze geen koemelkallergie meer, ze drinkt nu juist veel melk. Ik wil maar zeggen: het komt meestal vanzelf goed.

MarSy

MarSy

08-01-2013 om 21:26 Topicstarter

Goed komen

Daar hopen wij ook op, dat ze erover heen groeit.

Voor alsnog gaan zure melkproducten ook niet.

Ze krijgt thuis yoghurt en melk in geitenversie en dat gaat prima.

Fijn dat het brood meestal melk vrij is, een hele geruststelling, moet goed gaan komen dus!

Waarom meezeulen?

Waarom zeul je rijstmelk mee? Kind van anderhalf met KEA hoeft toch geen melk te drinken? Thee, water en sap zat te koop in Italie.
Hier jaren koemelkvrij gegeten, nu koemelkarm (eigenlijk alleen kaas, en oudste lust dat niet eens), maar nooit iets anders meegenomen dan mijn rantsoen aan drop en en rookworst voor een heimweehap.

In Italie wordt niet veel elk gebruikt in voedsel, en als het zo is staat het er op. Rode sauzen bevatten geen melk en pizza zonder kaas is erg lekker. Gewoon woordenboekje meenemen.

MarSy

MarSy

11-01-2013 om 13:10 Topicstarter

Omdat..

ze anders geen calcium krijgt? Ze moet toch elke dag calcium binnen krijgen?

Advies van kinderarts is 500 ml calciumrijk product per dag melk of yoghurt of kaas.

Marsy

Er zijn ook pilletjes.

Groeten,

Temet

amk

amk

11-01-2013 om 15:04

Vakantie

duurt niet lang genoeg om ernstige te korten op te lopen. Een paar weken met iets minder calcium kan weinig kwaad.

Tinus_p

Tinus_p

11-01-2013 om 15:43

Calcium

Melk als bron van calcium is zeer zwaar overschat. Hoe dacht je dat oermensen dat deden? Al die calcium in melk wordt ook nog eens slecht opgenomen -brood is beter.

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2013 om 18:39

Klopt

We zijn het land van Joris Driepinter he, dus melk moet, melk doet je goed, blablabla....

Primavera

Primavera

13-01-2013 om 07:44

Rijstmelk gewoon te koop

Ook rijstmelk is gewoon te koop in Italia. Een merk die me te binnenschiet is Rys. Verder hebben ze nog mineraalwater wat natuurlijk veel calcium bevat en als ze dat mag hebben amandelmelk, behoorlijk zoet en smaakt naar vloeibare marsepijn en zit bomvol calcium. Bij warm weer drinken mijn kinderen het graag en dan ijskoud.

Ik begrijp dat je kind geen lactose-intollerantie heeft maar allergisch is. Dan vind je het misschien wel interessant dat hier veel onderzoek over gedaan is en dat afhankelijk voor welke proteinen ze nou precies allergisch zijn deze kinderen vaak wel tegen oude parmezaanse kaas (de echte, niet die zakjes met gedroogd zaagsel die er voor door gaan), gekookte melk of zure melkprodukten, omdat in deze bereidingswijzen nou net dat stukje eiwit kapot gaat waar ze niet tegen kunnen. Experimenteer dat echter niet op eigen houtje, maar onder dokterstoezicht.

MarSy

MarSy

13-01-2013 om 17:37 Topicstarter

Meenemen

Inderdaad misschien wat overdreven, een keertje minder melk is tijdelijk natuurlijk ook niet erg! Bedankt, soms hou ik zo vast aan wat moet en niet mag bij haar, dat kan natuurlijk tijdens vakantie soepeler.

MarSy

MarSy

13-01-2013 om 17:39 Topicstarter

Primavera

Bedankt voor je inbreng, in combinatie met het feit dat ze niet perse moet melk drinken, helpt dat zeker.

Wat betreft onderzoek, dat is mij wel bekent, van de zomer waren we bij de kinderarts en was het advies volgend jaar terug komen, omdat ik ook yoghurt had gegeven en ze daar niet goed op reageerde had testen nu geen zin. Dus volgende zomer gaan we weer langs en is uitgebreid testen, hopen dat ze erover heen is!

nicky

nicky

14-01-2013 om 16:35

Cornflakes

Hoi MarSY,

wij zijn ook in die landen geweest waar je geen ingrediënten kunt lezen, geen duits en engels in ieder geval op de verpakking. Ik heb altijd een pak cornflakes (overal te koop) genoeg melk bij me, ontbijt is geregeld met dit als je geen brood durft te eten, pakjes soep en spaghettisauzen heb ik genoeg bij me omdat dat vaak fout gaat en pannekoekenmix. avondeten is verder niet zo moeilijk wel had ik nog vloeibare bakboter en smeerboter want dat is ook altijd lastig te krijgen.
op allergiesuptermarkt.nl heb je wat vertaling.
succes
Nicky

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.