Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Opgezette buik

Ik heb steeds last van een opgezette buik. Ik vraag mij af of dat kan komen door brood? Ik lijk wel 6 maand zwanger. Ook wel eens iets gehoord over zuivel, dat het daar door kan komen?
Iemand een tip? geen brood en zuivel meer eten lijkt me geen goeie optie....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 09:38

Heu

Waarom denk je aan brood en zuivel?

(het kan trouwens best, geen brood en geen zuivel)

reina

reina

23-03-2009 om 10:30

Hoezo

Waarom geen brood en zuivel? Donker brood helpt juist het voorkomen van een opgezette buik. Zelf heb ik er last van als ik appels eet. Probeer uit te vinden waar jouw lichaam op reageert.

MaximeM

MaximeM

23-03-2009 om 10:44

Kan best

Hoi,

Mijn nichtje had ook altijd zo'n last van een opgezette buik en bleek een glutenallergie te hebben. Probeer inderaad eens uit te zoeken wat het bij jou kan zijn, je kan best glutenvrij brood vinden of een andere variant op brood en zuivel vinden hoor (ik hou niet van zuivel en mis er niets aan)

Maxime

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 11:00

Heu2

Maxime:
"Probeer inderaad eens uit te zoeken wat het bij jou kan zijn, je kan best glutenvrij brood vinden of een andere variant op brood en zuivel vinden hoor"
Als je serieus denkt dat je last hebt van zoiets, moet je wel naar de huisarts.

pluto1

pluto1

23-03-2009 om 11:21 Topicstarter

Kaas op brood

Hoi allemaal,
Ik lees net iets over voedselcombinaties. Het blijkt dat kaas op brood, last geeft bij vertering...dus brood en zuivel...straks even in verdiepen.
groetjes

Tinus_p

Tinus_p

23-03-2009 om 11:38

Hmm

pluto1:
"Ik lees net iets over voedselcombinaties."
Waar lees je dat??

Lucht of vocht?

Hoi Pluto,
Sinds wanneer precies heb je last van een opgezette buik? Heb je ook last van buikpijn, hoe is je ontlasting? Allemaal vragen, die belangrijk zijn om erachter te komen waarom je buik opgezet is. (Ik neem aan dat zwangerschap wel uitgesloten is )
Het is belangrijk om te weten te komen of je buik is opgezet door lucht of vocht. Vocht kan door een (stille) infectie of andere medische problemen komen. Zelf heb ik hier ervaring mee, waardoor ik twee jaar geleden van het ene moment op het andere in het ziekenhuis belande voor een levensreddende operatie omdat die "stille infectie" zich tot een afschuwlijk pijnlijke peritonitis had ontwikkeld. Ik kan het je niet aanraden, tijdig een ab-kuur was een stuk prettiger geweest.
Lucht kan komen door simpel inslikken van lucht door te haastig, teveel of onder stress te eten. Oplossing: eet rustiger en gezond, vermijdt teveel koffie en roken.
Of je kunt ophoping hebben van lucht doordat je een bepaald voedingsmiddel, al of niet tijdelijk, niet goed kan verteren. Meestal gaat het om voedselintolleranties, allergiën hebben andere manifestaties ipv alleen luchtvorming. De bekenste voedselintolleranties zijn voor lactosio en gluten (coeliackie). Bij een intollerantie tegen lactosio kunnen vaak wel kleine hoeveelheden zuivel verdragen worden en gaat het vaak beter met zuivel in aangezuurde of bewerkte vorm.
Bij coeliackie gaat het er niet alleen om om alleen de klachten te vermijden, maar ook dat coeliackiepatiënten als zij gluten bliven innemen een sterk verhoogde kans op bepaalde tumoren van het maagdarmstelsel hebben. In dat geval moeten dus alle gluten worden vermeden en dat is een levenslang, behoorlijk impegnatief dieet.
Beide problemen kunnen via de reguliere medische weg uitstekend gediagnoseerd worden. Wel is het belangrijk voor de diagnose dat je niet alvast uit jezelf stopt met het weglaten van het verdachte voedsel, omdat de test anders vals-negatief uit kan vallen.
Soms kun je ook tijdelijk bepaald voedsel minder goed verdragen, doordat je darmwand op dat moment niet optimaal functioneerd, bijv. na een buikgriep of iets dergelijks. Een tijdje rustig aan doen en makkelijk verteerbaar voedsel eten kan helpen. Ook wordt bijv te grof volkoren voedsel en teveel vezels ook niet door iedereen even goed verdragen.
Kortom, ipv zelf van alles en nog wat op internet op te gaan zoeken is het misschien handiger om even een bezoekje aan je huisarts te doen, die dan alvast een aantal belangrijke oorzaken kan uitsluiten of juist bevestigen.
groetjes jessica

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-03-2009 om 22:14

Toen ik...

... 12 jaar geleden met een wat opgezette buik naar de huisarts ging ("dokter, 'k heb last van m'n maag en een opgeblazen gevoel"), bleek ik zes maanden zwanger te zijn. Ik moest dus wel even lachen om jouw opmerking dat je wel zwanger lijkt. Heb je een zwangerschap al helemaal uitgesloten?

pluto1

pluto1

26-03-2009 om 08:41 Topicstarter

Uitlaten zoeken?

Bedankt voor de reacties allemaal....En Jessicah voor je verhaal.Ben wel al eens bij de huisarts geweest, hij constateerde "verstopping" hoger in de darmen, en veel lucht. Tsja, toen heb ik daar verder niets voor gekregen, en ook geen oorzaak werd onderzocht. Misschien kan ik niet goed tegen vezels, want die eet ik best veel. Eet ook veel suiker. Dus ik denk wel dat ik ergens niet goed op reageer, maar is dat nou echt nodig om te laten uitzoeken en door wie?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.