Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

11-09-2009 om 08:26

Oproep: ga nu de psychologische confrontatie met jezelf aan!

betaald bericht

Beheerst een dwangneurose je leven? Heb je een dierbare verloren en ben je daardoor ook jezelf kwijtgeraakt? Ben je zo bang om te falen dat je geen nieuwe projecten meer durft aan te nemen? Is nu het moment aangebroken dat je definitief van je liefdesverdriet af wilt komen? De Rode Kamer biedt je de helpende hand.

In De Rode Kamer onderga je de psychologische confrontatie met jezelf. Overrompelende beelden en geluiden zorgen voor een ongekend inzicht in je eigen geest.
Onder begeleiding van een team deskundige psychologen word je geholpen om zelf de eerste belangrijke stap te zetten naar de oplossing van je probleem.

Productiebedrijf TVBV is in opdracht van de KRO bezig met de voorbereidingen van dit nieuwe en baanbrekende televisieprogramma. Deelnemers aan het programma nemen plaats in een enorme rode kubus. Via een op maat gemaakte visuele ervaring en onder begeleiding van een team professionele therapeuten krijg je inzicht in je probleem en wordt je de unieke kans geboden om je leven drastisch te veranderen.

Voor meer informatie en aanmeldingen surf je naar www.derodekamer.kro.nl of schrijf een brief naar De Rode Kamer, postbus 35, 1250 AA in Laren.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

11-09-2009 om 08:42

Blergh!

Tv is gewoon de moderne kermis. Je weet wel, de dikste vrouw in een kooi, de siamese tweeling...als mens zijn we nauwelijks 'beter' geworden, allemaal maar kijken...bah! Als de doodstraf er weer zou zijn, dan is er vast een zender om het bij ons in de huiskamer live te tonen.
Ik hoop overigens dat hier geen aanmeldingen voor komen, de stap naar een psych, veilig tussen vier muren, is voor velen al te groot. En dan het meest intieme delen met tv-kijkend Nederland? Je zou wel goed gek zijn. Wat schuift het trouwens?

MaximeM

MaximeM

11-09-2009 om 08:50

Niet op tv

Nee ik zou dit inderdaad nooit op tv doen, veel te persoonlijk.

Maxime

Tineke

Tineke

11-09-2009 om 08:57

Ps voor pelle

Ja, Pelle, ik weet dat we lief moeten zijn voor diegenen die betaalde berichtjes plaatsen. Maar dit slaat alles, en druist wel heel erg in tegen mijn gevoel voor ethiek, en dat wil wel wat zeggen. Ik neem aan dat het bekend is dat ik niet bepaald mediaschuw ben, en dat ik daar dus vrij makkelijk mee om ga. Maar dit, ik word er echt boos van.

reina

reina

11-09-2009 om 09:12

Kaatje

Ik ben het helemaal met je eens!!!

Ik heb

nav het bericht in V&V het forumbeheer al gemaild, dat ik de oproep, m.n. in V&V niet vond passen.

De vraag is of ie uberhaupt ergens past, het voelt zo sensatiebelust, die oproep voor dit tv programma..

Ikzelf zou er nooit (en ik zeg niet zo vaak meer NOOIT) aan meedoen..sommige dingen zijn echt prive

ff zo

ff zo

11-09-2009 om 09:19

Nou...het kan een oplossing zijn

Het basispket van de zorgverzekering dekt maar 9 sessies (1e lijns hulp) en ik kan me voorstellen dat dit "project" af maakt waar het aan begonnen is. Voor iemand met gebrek aan eigenmiddelen om de rest van je psychische zorg in te kunnen kopen kan dit dus een uitkomst zijn.
Wel erg cru dat je dan een tv programma nodig hebt maar ik denk dat de makers op de hoogte zijn van de gezondheidszorg zoals die aangeboden word nu en daar dus handig op in spelen. Het zal je laatste strohalm maar zijn he.Raar land wonen we in.

Tineke

Tineke

11-09-2009 om 09:32

Meer nodig?

Als je meer nodig hebt dan de 9 sessies hoor je niet meer binnen de 1e lijnszorg behandeld te worden. Dan word je doorverwezen naar de 2e lijn, dat wordt volledig vergoed (awbz). Goed geregeld toch?

Fiegel

Fiegel

11-09-2009 om 09:36

Jeemig!

Wat een vreselijk idioot idee dat programma! Ik hoop ook dat niemand zich aanmeldt, dat doe je toch niet??

mijk

mijk

11-09-2009 om 09:38

Jasses

wat een onethisch voorstel zeg. Kan me ook niet voorstellen dat een goede psycholoog hier aan mee werkt.

Mijk

Sja

Mijn eerste reactie was ook: "zijn ze nou gek?" Maar om eerlijk te zijn, er zijn veel meer programma's die voor mij over een grens gaan. Daar vindt men ook deelnemers en publiek voor. Ik vraag me überhaupt af hoeveel mensen zich achteraf gekreunen dat ze meegedaan hebben met bepaalde programma's.
Alleen vind ik de keus voor de rubriek Gezondheid wat ... eigenaardig zal ik maar zeggen Ik geloof niet dat dit programma werkelijk bijdraagt tot enige gezondheid.

Meike

Meike

11-09-2009 om 10:22

Gevoeligheid

Ik deel jullie gevoeligheid voor exhibitionisme -tv en uitbuiting van zwakke mensen. Maar ik had hier een heel ander gevoel bij: volgens mij wordt dit een prachtig programma waarin we zien welke wonderen er nog zijn met betrekking tot onze geest. Ik had nog nooit van deze vorm van behandeling gehoord. En ben ook wel heel nieuwsgierig. Is het zo gek dat de KRO laat zien dat en hoe het kan werken?

De vergelijking met de kermis vind ik ongepast, maar begrijpelijk nu ik erover nadenk. Toch denk ik dat we niet zo snel moeten oordelen. Ik vertrouw toch ook nog de KRO wel dat ze zorgvuldig met mensen omgaan.

M

Meike

Meike: "Ik vertrouw toch ook nog de KRO wel dat ze zorgvuldig met mensen omgaan." Cynisch genoeg vertrouw ik geen enkele omroep meer op dat punt.

Herstelposting

"zich achteraf gekreunen " ... zich BEkreunen, natuurlijk. Als in: Veel spijt hebben

Amarins

Amarins

11-09-2009 om 10:41

Aanbeveling "kijken in de ziel"

Even een kijktip om wat ïnzicht te krijgen in de taaiheid van therapeutische processen en wat psychiaters/psychotherapeuten daar over te melden hebben: "Kijken in de ziel", (van RVU, via uitzending gemist te bekijken).
"De rode kamer" past m.i. perfect in de trend dat alles groots, spectaculair en snel klaar moet: je stop er wat heftigs in, en voila, daar is de nieuwe en herboren mens, vrij van problemen (inderdaad, dat zouden de zorgverzekeraars graag zien).

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat zo'n therapeutisch proces taai en traag is, en dat je niet in een paar sessies opbouwt wat in jaren afgebroken is. Maar, gelukkig dankzij diezelfde zorgverzekeraars, zijn daar mogelijkheden voor via tweedelijns trajecten.

Nog een tip, een leestip nu: "in retraite" van Carla de Jong, een boeiend boek, maar ook heirin het idee dat even flink confronteren en inpraten alijd en snel effect heeft.

Therapie kan gewoon heel veel tijd en geduld vragen, maar het werkt wel (ook eigen ervaring).

Tineke

Tineke

11-09-2009 om 11:10

Pelle

Omdat jij in een ander draadje zei: "In plaats van netjes om verduidelijking te vragen worden journalisten hier al bij voorbaat afgeslacht. Leuk welkom voor die mensen die ook nog eens betalen voor het bericht "
Daarom dus bij voorbaat al een soort van excuses aan jou. )

Tineke

Tineke

11-09-2009 om 11:17

Ja en nee genista

Ooit meegedaan aan een programma van de EO, toentertijd spijt omdat er bepaalde voorwaarden op het laatste moment gewijzigd bleken te zijn, maar vooral door de nare smaak: het gaat echt alleen om de kijkcijfers, en níet om een mooi programma te maken. Zoiets voel je pas na de opnames. De verandering van positie: voor de opname: 'wij zijn er voor jou", na de opname: "jij was er voor ons".
Later geen spijt meer omdat de aflevering wel heel serieus werd genomen in professionele kringen en er daadwerkelijk beleidsveranderingen doorgevoerd zijn nav opmerkingen van mij. Ook wordt de aflevering nog steeds gebruikt bij nascholing van professionals. En daar ben ik dan wel weer trots op.

Tineke

Tineke

11-09-2009 om 11:40

Psyq

Even inhakend op wat Amarins zegt: "de trend dat alles groots, spectaculair en snel klaar moet: je stop er wat heftigs in, en voila, daar is de nieuwe en herboren mens, vrij van problemen (inderdaad, dat zouden de zorgverzekeraars graag zien).
Daar passen de behandelprogramma's van PsyQ ook mooi in. Frisse folders met aantrekkelijke teksten, psychisch lijden is nog nooit zo leuk geweest lijkt het wel, met een effectief positief en vooral kort therapietje is alle leed geleden en het leven lacht je weer toe.
Als je het zo bekijkt, kan het natuurlijk zo op tv. Het weerbericht is dan zelfs neerslachtiger. Af en toe een bui, bij PsyQ beloven ze beter.
Maar psychisch lijden is geen feestje. Helaas.

Kaatje

Ik vind het bijzonder mooi dat er uiteindelijk toch nog wat goeds is voortgekomen uit jouw deelname aan het EO-programma. Het zal wel vaker voorkomen. Maar vooral dit soort programma's - ik ben ervan overtuigd dat het om kijkcijfers gaat.
Jij schrijft: "De verandering van positie: voor de opname: 'wij zijn er voor jou', na de opname: 'jij was er voor ons'. " De houding "wij zijn er voor jou" is naar mijn idee gespeeld en vooral bedoeld om deelnemers binnen te krijgen. Maar zoals ik al zei: ze vinden vast wel deelnemers en ze vinden ook vast een publiek hiervoor. Net als voor die andere programma's die voor mij over de grens gaan. Voorbeeld: zo'n programma waarin stelletjes gescheiden van elkaar op een mannen- en vrouweneiland zitten en daar min of meer verleid worden en elkaars escapades zien, dit onder het mom van relatie testen. Ik heb het een keertje gekeken en me oprecht afgevraagd of die stelletjes zich wel gerealiseerd hebben welke impact zulke beelden kunnen hebben. Maar voila, ze doen uit vrije wil mee. En het publiek kijkt uit vrije wil.

Tineke

Tineke

11-09-2009 om 11:54

Nieuwe hulpvraag

Genista: "Jij schrijft: "De verandering van positie: voor de opname: \'wij zijn er voor jou\', na de opname: \'jij was er voor ons\'. " De houding "wij zijn er voor jou" is naar mijn idee gespeeld en vooral bedoeld om deelnemers binnen te krijgen.
Precies, en dat gespeelde geeft achteraf een katterig gevoel. Zwaar erin geluisd.
In elk geval heb ik toen een paar sessies bij een psycholoog nodig gehad, om daar weer mee om te kunnen gaan. Dat zou voor de deelnemers van dit programma een grappig bij-effect zijn. De dwangneurose over, maar toch opnieuw in therapie voor de gevolgen van het televisie-optreden.

Kaatje

Kaatje: "De dwangneurose over, maar toch opnieuw in therapie voor de gevolgen van het televisie-optreden."
Oew! Die is luid en duidelijk, volgens mij. Van harte mee eens.

psychotherapeute/psychologe

psychotherapeute/psychologe

11-09-2009 om 14:33

Persoonlijk

...persoonlijk baal ik er verschrikkelijk van dat mijn vakgenoten zich hiervoor lenen.
Ik wil dat mijn beroepsgroep dit soort grenzeloze emotie-/sensatie-tv verbiedt.Dit vooral om de mensen die zich hiervoor lenen, in bescherming te nemen.
Maar mijn beroepsverenigingen hebben het te druk met het binnen boord houden van hun leden, die allemaal behoorlijk gebukt gaan onder de effekten van de marktwerking op de geestelijke gezondheidszorg!

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2009 om 16:45

Wellicht

kunnen wij het lijstje wat voor het feuilleton is opgesteld eens bekijken, er allemaal iets uitkiezen en ons gelijktijdig aanmelden. Ik ben Oorspronkelijk Behaard en lijd daar aan. Ik heb een huistrol. Ofzoiets.
Ik kan me hier niets, maar dan ook helemaal niets bij voorstellen. Als je in de shit zit en het zó op een rijtje kunt krijgen dat je door de aanmeldingsprocedure heen komt, heb je volgens mij al aardig grip op de zaak.

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

11-09-2009 om 18:36

Acteurs

Dit is te erg. Maarja, de kijkcijfers (mensen willen mensen kijken) en de centjes, daar draait het om.
Ze kunnen het beter met acteurs doen dan met 'echte' mensen. Maar daar komen we dan weer niet achter.
Nee, ik ga niet kijken trouwens.

Prulletje

Prulletje

11-09-2009 om 19:29

Mijn mening

Ik begrijp helemaal niets meer van de hedendaagse televisie. Als je mij vijftien jaar geleden de plannen van Big Brother, Gouden Kooi, ziekenhuispogramma's, mijn hppeldepup jouw huppeldepup enzovoorts voorgelegd zou hebben, dan zou ik hebben gezegd dat dat echt geen succes wordt en dat niemand zo gek is om daarnaar te kijken. Tsja...
En wat betreft betaalde oproepen: Ik heb al eens aan de redactie gemeld dat ze alle donateurs één keer per jaar een herinnering of een rekening/faktuur moeten sturen. Met donateurnummer erbij. Want ik wil heel graag vaker betalen, maar ik denk er nooit aan als ik mijn rekeningen betaal.

Prulletje

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

11-09-2009 om 20:57

Ons beleid mbt betaalde oproepen

Ik zal niet ontkennen dat we blij zijn met de betaald oproepen. We hebben de inkomsten inderdaad nodig, hoewel we ook kritisch blijven en niet alles plaatsen.

Prulletje schrijft: "En wat betreft betaalde oproepen: Ik heb al eens aan de redactie gemeld dat ze alle donateurs één keer per jaar een herinnering of een rekening/faktuur moeten sturen. Met donateurnummer erbij. Want ik wil heel graag vaker betalen, maar ik denk er nooit aan als ik mijn rekeningen betaal."

Gek genoeg is het te duur om dat te doen (weet je wat dat kost om facturen en herinneringen te sturen?): en daar zitten we vast in de cirkel waar ook Goede Doelen mee te maken hebben. Om het geld binnen te kunnen halen moet je geld uitgeven. Van elke euro gaat minder dan de helft naar het Goede Doel. Maar wij beginnen daar dus niet aan. Jullie doneren niet om donateurs te kunnen werven: echt elke cent wordt aan de site besteed.

Maarre... welkom hoor! Ook zonder donateursnummer:
rek.nr. 44.65.63.013 ten name van "Vrienden van Ouders Online" in Almere-Stad.

Justine Pardoen (Ouders Online)

Prulletje

Prulletje

11-09-2009 om 22:20

Justine

Ik had er niet aan gedacht dat herinneringen sturen per mail ook geld kost. Dat is natuurlijk zo, het kost tijd en dus geld.
Toch vraag ik me af of het niet op een makkelijke automatische manier kan. Zoals we een keer per week de nieuwsbrief krijgen, maar dan een of twee keer per jaar een betaaloproep? Ik denk dat niemand dat erg vindt.
Ik ga in elk geval weer betalen. Ik heb een reminder bij mijn andere rekeningen gelegd

Prulletje

Tijgeroog

Tijgeroog

12-09-2009 om 00:52

Of, justine

Of (zoals eerder gebeurde) weer jaarlijks een oproep op het forum. Als dat een keer per jaar gebeurt weet ik dat het weer tijd is om te betalen. Als iedereen dat draadje even levend houdt valt het wel op.

Lynna

Lynna

12-09-2009 om 08:31

Automatisch betalen

Of je betaalt, net als ik, via een automatische overschrijving elke maand een paar euro? Merk je niks van. Maar alle kleine beetjes helpen.

Puck2

Puck2

12-09-2009 om 11:12

Lynna,

Dat ik daar zelf nou nooit bij stil heb gestaan om automatisch te betalen. Hoe simpel kan het zijn. Thanks, ga ik doen.

Petr@

Petr@

12-09-2009 om 13:05

Lynna

Goed idee! Ga ik ook doen!

gr.
Petr@

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.