Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fiepje

Fiepje

21-01-2010 om 14:27

Oren of toch iets anders...

Mijn zoontje (bijna 6) heeft een geschiedenis van slecht horen. We merken nooit dat hij een oorontsteking heeft of zo, hij heeft zelden pijn aan zijn oren. Maar heel vaak merk je dat hij niet goed hoort, en hard praat. Na wat KNO bezoekjes, en een gehoortest bij de schoolarts blijkt dat ie prima hoort, maar dat waarschijnlijk zijn oren meteen dicht zitten wanneer hij verkouden is. Zowel de KNO arts als schoolarts zien steeds resten van een verkoudheid zitten. Hij heeft nooit last van snotneuzen of zo, maar is bij tijd en wijle gewoon stokdoof.
Volgens de KNO arts en schoolarts hoeven we daar niet zoveel aan te doen. Maar vanmorgen was ik op school, en de juf sprak hem aan, en hij reageerde niet. Ik riep hem nogmaals en toen keek hij op. Ik nog vertellen dat ie waarschijnljk weer wat verstopt zit. Maar toen zei de juf dat het best vaak voorkomt dat, wanneer ze de klas aanspreekt, er niets aankomt bij hem. Het komt niet binnen of zo. En als ze dan 1-op-1 met hem praat, dan daat het wel goed. En nu zit ik ineens in de stress. Wat als het nu niet met zijn oren te maken heeft, zou er iets aan de hand zijn met hem? Ik wilde meteen de huisarts bellen, om dan toch nog maar eens te bespreken met hem of de KNO arts of er niet echt iets met zijn oren aan de hand is. Maar die is vrij vandaag. He, zo vervelend, ineens gingen er alarmbellen af en zit ik me de hele dag al zorgen te maken of er iets met mijn mannetje is. Herkent iemand dit? Vage vraag natuurlijk. Nou ja, ik wilde het ook gewoon even heel graag kwijt...

Groetjes, Fiepje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

21-01-2010 om 14:37

Nee joh,

waarschijnlijk valt dat wel mee. Horen is voor een groot deel concentratie. Kinderen met hoorproblemen worden vaak of heel druk of trekken zich terug, zei onze KNO arts. Dat doet jouw zoon misschien in zo'n onrustige omgeving. Als ze dan een op een met hem praat gaat het stukken beter. Daar is niets geks aan hoor!

Mamvantwee

Mamvantwee

21-01-2010 om 14:41

Rustig blijven

Als de juf vanaf een afstandje de klas toespreekt, is het lastiger om haar te verstaan dan als ze je zoon 1 op 1 aanspreekt. En inderdaad, concentratie en aandacht zijn nodig. Geen paniek lijkt me.

groet, Mamvantwee

Fiepje

Fiepje

21-01-2010 om 15:56

Het komt ook...

Het komt ook omdat de juf me vertelde dat ze er met de intern begeleidster over had gesproken, waardoor er alarmbellen af gingen. Waar ik het gevoel had dat het aan zijn oren lag, kreeg ik het idee dat de juf er misschien iets meer achter zoekt. In ieder geval had die begeleidster er geen antwoord op. Ik wilde vanmiddag nogmaals met de juf praten, even vragen wat voor een idee zij er dan bij heeft, maar ze was met griep naar huis gegaan. Ik wil in ieder geval nog een keer naar zijn oren laten kijken en dan nog maar eens met de juf praten, en mocht het aan zijn oren liggen, dan nog maar eens uitleggen hoe het zit. Of zo...
Groetjes, Fiepje

ayla

ayla

22-01-2010 om 08:37

Fiepje

dochter heeft dat ook, wij hebben ook voor de zekerheid haar oren laten testen, die waren 1 keer heel slecht, de keer daarna wat beter en deze week normaal. Schoolarts zei tegen ons dat dochter tijdens verkoudheid blijkbaar wat snel last heeft van minder gehoor, geen probleem zolang zich dat weer hersteld vanzelf. Wij weten echter nu ook dat er wat concentratieproblemen spelen, zeker in een drukke klas merk je dat, dochter hoort dingen vaak ook niet en moet dan even apart aangetikt worden.
Ik zou eerst eens uitsluiten of het niet toch zijn oren zijn, minder gehoor kan in een grote groep echt vervelend zijn. Als het dat niet is kun je eens verder gaan praten met de juf over de problemen in de klas

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-01-2010 om 13:28

Fiepje

Fiepje, laat je niet teveel opjagen. Rinkelende alarmbellen zijn echt niet direct nodig alleen maar vanwege een opmerking over niet goed horen.
Ik denk dat het goed is om eerst weer eens naar de KNO-arts te gaan. Misschien zitten zijn oren toch weer dicht, heeft hij buisjes nodig of wat dan ook maar. Ik neem aan dat de KNO-arts ook een gehooronderzoek heeft gedaan terwijl de oren gewoon goed open waren? Ik bedoel: normaal hoort hij dus gewoon goed?
Verder zou ik er thuis wat extra op letten. Reageert hij meestal direct, in welke situaties lijkt hij minder goed te horen/luisteren, is hij dan bijvoorbeeld juist heel geconcentreerd met iets bezig, of is het vooral als het rumoerig is?
Zie niet direct allemaal spookbeelden. In de eerste plaats is het helemaal niet raar als een zesjarige niet altijd direct reageert, hij is nog hartstikke jong! En verder zijn er ook gewoon kinderen die bijvoorbeeld wat dromeriger zijn dan anderen, of erg verdiept kunnen zijn in hun werk, en daardoor niet alles meekrijgen. Dat kan wel eens lastig zijn, maar is verre van ernstig (een kind is geen robot hoor).
Of zijn er ook andere aanwijzingen dat er wellicht iets aan de hand kan zijn?

Fiepje

Fiepje

24-01-2010 om 16:01

Update

Nou, we zijn even naar de huisarts gegaan, en inderdaad, vocht achter zijn trommelvliezen. Gewoon weer verkouden dus. We gaan maandag over een week naar de KNO arts en met hem even bespreken wat er verder moet gebeuren.
Bedankt voor jullie reacties!
Groet,Fiepje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.