Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Noname

Noname

15-11-2009 om 14:16

Orthodotist: eerst 6 kiezen trekken

Mijn dochter van 10 jaar moet een beugel. Na de intake met foto's, gipsafdruk e.d. kreeg ik de mededeling dat er eerst maar liefst 6 melkkiezen uit moesten. Ik schrik daar erg van. Is het normaal dat ze eerst je mond leeghalen voor een beugel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

15-11-2009 om 14:42

Dat

is zonder foto's, zonder beeld en zonder diagnose moeilijk te beoordelen aangezien elke behandeling niet standaard is......Het kan wel, of het nodig is kunnen wij niet beoordelen, bij twijfel zou ik een second opinion aanvragen bij een ander ortho.

maan.

maan.

15-11-2009 om 15:42

Ruimtegebrek?

Als er zes kiezen uit moeten dan moet ze wel enorm ruimtegebrek hebben..

Hier bij mij destijds vier kiezen uitgetrokken, ik had een flink ruimtegebrek en een overbeet.
Bij een vriendin van mij werd niks getrokken, die had genoeg ruimte alleen stond alles schots en scheef.

Melkkiezen?

Het gaat om melkkiezen toch?

Normaal gesproken moet een kind zelf gaan wisselen maar het is lastig te beoordelen vanaf een forum. De ortho kan een bepaald plan hebben. Heb je gevraagd waarom die kiezen er dan uit moeten?

Als je er aan twijfelt of je bent niet zeker van je zaak, doorvragen en er bovenop zitten. Zodat ook jij begrijpt waarom dit noodzakelijk is.

En als je dan toch twijfelt; second opinion.

Er is ook een site mbt orthodontisten, misschien kun je daar verder vragen?

Brianna F

Brianna F

15-11-2009 om 16:04

Hier

Bij mijn dochter moesten ook 4 melkkiezen getrokken worden vanwege ruimtegebrek. ze wilde dat absoluut niet, dus is er een ander behandelplan gemaakt waarbij kiezen behouden bleven en ze nu een perfect gebit heeft.

Jakiro

Jakiro

16-11-2009 om 11:04

Niet gedaan en nu geen beugel

Onze dochter heeft 1 melkkies, waar geen volwassen kies onder zit. Deze zou dus blijven zitten totdat hij er eventueel uit zou vallen. Dan kon volgend jaar zijn, maar ook als ze 80 was.
De orthodontist wilde deze eerst trekken,samen met de 3 bijbehorende volwassen kiezen en dan pas de beugel aanmeten. Let wel, ze had dus GEEN ruimtegebrek. Hij wilde dit alleen om de symmetrie te bewaren. (ze heeft ook geen verstandskiezen in aanleg)
Wij wilden een behandelplan MET de melkkies en zonder trekken, met de mogelijkheid om een prothese aan te meten voor die ene kies, mocht deze er toch uit vallen. Dit weigerde hij. Wij weigerden om te trekken.
Nu heeft dochter dus geen beugel en we vragen ons af of ze uberhaupt wel een beugel krijgt. Haar tanden zijn mooi en sterk en trekken nu zelf een beetje recht. Ze zal nooit een kaarsrecht gebit hebben, maar wel haar hele gebit.
Jakiro

Ik-mama

Ik-mama

16-11-2009 om 18:36

Dochter met overbeet

Mijn dochter had een overbeet van 14mm. Ze heeft bijna een jaar een activator gehad. Deze trok de onderkaak naar voren. Nu heeft ze slotjes zodat de kiezen boven elkaar komen te staan. Haar melktanden zijn aan het wisselen, dus er staat nog niet veel spanning op. Zodra de 2 blijvende kiezen goed door zijn, komen daar ook slotjes op en dan wordt de beugel strak getrokken. Er zijn geen kiezen getrokken.

Nee!

Bij mijn dochter moesten ook kiezen worden getrokken volgens de orthodontist. Om haar overbeet op te heffen; dit was niet gelukt met een blokbeugel. Gelukkig had ik een bijzonder onwillige tandarts die weigerde haar kiezen te trekken. Hij heeft mij geadviseerd een second opinion aan te vragen bij een andere ortho en je raad het al: Trekken was he-le-maal niet nodig!

Mijn dochter is overgestapt naar een andere ortho-praktijk, want ortho nr 1 wilde haar niet behandelen voordat de kiezen eruit waren. Nu is ze al ruim een half jaar beugelvrij, heeft een prachtig gebit met iets overbeet, maar het misstaat haar niet. Ik dank de tandarts nog elke dag op mijn blote knieen dat hij haar kiezen niet eruit heeft gehaald!

Even

Zes kiezen is in elk geval een even aantal. Als ze dat een beetje netjes verdelen over beide kanten wordt het vast mooi. Toen mijn zus destijds een beugel kreeg (25 jaar geleden ofzo) hebben ze in haar bovenkaak één kies getrokken en de rest toen richting gat getrokken. Nu zitten haar voortanden dus niet meer recht onder haar neus en krijgt ze regelmatig de vraag of ze een scheve mond heeft! Wat een prutswerk...

mar-ank

mar-ank

18-11-2009 om 14:35

Nee!

Wij moeten binnenkort ook voor het eerst naar de orthodontist. Dochter heeft te weinig ruimte in haar onderkaak. Nu ze het me hebben aangewezen zie zelfs ik als leek dat. Haar vader en oom hadden als kind hetzelfde (ze is dus dubbel erfelijk belast zeg maar) en bij beide zijn daarvoor kiezen/hoektanden getrokken. Ik hoop toch echt dat dat bij mijn dochter niet hoeft! Als het alleen om melktanden gaat wil ik er nog over nadenken. Maar ook dat lijkt me op z'n minst traumatisch voor een kind van 9. Gelukkig zei de tandarts, toen ik zei dat ik toch hoopte dat dat niet hoefde, dat het tegenwoordig ook zonder trekken kan. Dus daar hou ik me voorlopig maar aan vast. En als de ortho dan alsnog over trekken begint zal ik zeker een second opinion vragen.

Jade

Jade

18-11-2009 om 14:51

Noname,

het hangt van het soort beugel af, maar jouw informatie is zo summier dat een echt antwoord niet mogelijk is.

Mijn dochter heeft een losse beugel, er hoefden geen kiezen eruit, maar ze moet wachten op een blokjesbeugel totdat alles is gewisseld (ze moet nog een paar kiezen en nee, die worden niet getrokken)

Mijn zoon heeft een paar jaar geleden een blokjesbeugel gehad en die moest 4 kiezen laten trekken. Dat was nodig, anders drukte zijn boven- en onderlip alles weer in een U-vorm na het verwijderen van de blokjesbeugel (een te strakke boven- en onderlipspier). Hmmmm.....lastig uitleggen zo zonder beeld

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.