Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

21-12-2011 om 09:02

Overdosis concerta

Gisteravond laat gebeurde er hier iets onvoorziens. Zoon (13 jaar, ADHD, al jaren iedere ochtend concerta) was aan het slaapwandelen en nam zijn ochtend medicatie op de autoomatische piloot in. Deze staat altijd klaar op het plankje boven de wasbak in de badkamer zodat ik de volgende ochtend direct controleer of hij ze ingenomen heeft. Maar nu was het pas 23 uur en heeft hij concerta ingenomen. Man zag het gebeuren, maar dacht dat zoon zijn avondmedicatie (melatonine)vergeten was en alsnog kwam innemen. Dus realiseerde hij zich te laat dat Koen de concerta moest hebben ingenomen. Tor onze stomme verbazing liet hij zich wel weer in bed leggen en sliep hij door. Hij vertelde later dat hij om 3 uur wakker was even en dat hij om 6 uur weer wakker was. Dus dat viel eigenlijk nog mee, ik had verwacht dat hij de rest van de nacht wakend door zou brengen.
Gisteravond heb ik de huisartsenpost gebeld voor advies. Zij adviseerden eerst wat vaag maar belden later terug dat ze de giflijn hadden gebeld. Toen benoemden ze dat Koen toch wel lichte intoxicatieverschijnselen zou kunnen hebben en ze vertelden waar ik op moest letten. Vannacht dus verder met de deuren open geslapen en zoon angstvallig in de gaten gehouden. Het zat me helemaal niet lekker. De huisartsen post adviseerde om morgen ochtend dan een lagere dosis concerta te geven. Ik heb ze verteld dat ik dat niet aandurf en gezegd dat we het een dagje zonder medicatie zullen uitzingen. Dus vandaag heb ik hem naar school gebracht (anders moet hij straks als de concerta is uitgewerkt door het verkeer: dat wil ik niet) en de leraren ingelicht dat hij vanaf een uur of 10, 11 onrustig en minder geconcentreerd zal worden.
Hoe doen jullie dat met deze medicijnen? Heeft iemand zoiets ook aan de hand gehad?
Hoe kan ik dit voorkomen? Ik vind het namelijk op zich wel goed dat Koen zelf zijn medicatie kan pakken en daar de verantwoording voor draagt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-12-2011 om 09:39

Zo'n weekplanner

Je hebt toch van die doosjes waar je voor de hele week in kunt stoppen, zodat je nooit 2 keer op een zelfde ochtend neemt bijvoorbeeld? Zou zoiets niet werken?

koentje

koentje

21-12-2011 om 10:31

Nee,

die gebruiken we al. Hij heeft in de avond het pilletje van de volgende ochtend al genomen...

Karmijn

Karmijn

21-12-2011 om 14:14

Een pil tegelijk klaarleggen

Medicijnen in de badkamer zijn hier ondenkbaar, in verband met loslopende kleine kinderen. Dat zouden wij dus nooit doen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook wel een beetje gevaarlijk voor je zoon zo. In de badkamer kom je vaak als je nog een beetje slaperig bent, is het een idee om de medicijnen bij het ontbijt te nemen?
Bij ons liggen de medicijnen in een speciaal, onbereikbaar voor de kleintjes, kastje. Daar ligt ook de weekdoos met de Concerta. En elke morgen halen wij daar een pil uit voor zoon en geven die aan hem.

Is het een idee om zo'n medicijndoos te nemen, waarbij je voor elke dag een apart doosje hebt? Dan kun je het doosje van die dag in de badkamer (of waar dan ook) leggen, elke ochtend. http://www.medishop.be/medishop/medidos-verdeeldoos-dagen-stuk-p-1666.html

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-12-2011 om 14:48

Concerta

Ik heb de dagelijkse pil Concerta en zijn avonddosis melatonine voor zoon (bijna 11) in een pillendoosje liggen bij de broodtrommel; 's avonds voordat ik naar bed ga leg ik de pillen voor de volgende dag in dat doosje.
Ik geef hem de Concerta zelf en zie erop toe dat hij hem ook inneemt (hij heeft hem weleens laten vallen met zijn slaapdronken hoofd en toen vond ik de pil de volgende dag terug onder de bank).
Het is dus niet zo dat ik hem niet vertrouw maar ADHD is ADHD en omdat het zo belangrijk is dat hij zijn pil neemt zie ik er zelf nog op toe.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

21-12-2011 om 20:22

Ik snap het geloof niet...

Je hebt het over een overdosis. Maar toen hij de medicatie innam, was de vorige toch al lang uitgewerkt? Dan is toch hooguit het tijdstip niet zo handig, maar van een overdosis lijkt mij dan geen sprake. Of begrijp ik je verkeerd?

Polly Shearman

Polly Shearman

21-12-2011 om 21:35

Idd

ik begrijp de overdosis ook niet, om 2300uur is de concerta toch allang uitgewerkt?
nou en hij heeft er goed bij geslapen, dus ik had mijn zoon gewoon smorgens weer gegeven.
Ik geeft trouwens in de ochtend eerst een halfje ritalin ( die pakken ze zelf zo gauw ze wakker worden. ongeveer een kwartier laten kunnen ze dan met hun ochtend routine beginnen, na een klein uurtje nemen ze dan hun concerta, tegen de tijd dat die werkt, is dat halfje ritalin al weer uitgewerkt.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-12-2011 om 22:28

Begrijp het ook niet

tekenen van vergiftiging???

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-12-2011 om 23:07

"overdosis"

Hmm, als ik het goed begrijp heeft je zoon dus gisterochtend vroeg "gewoon" zijn Concerta genomen en gisteravond tijdens het slaapwandelen om 23.00 per ongeluk nog een? Dan heeft hij medisch gezien echt geen overdosis binnen gekregen aangezien de werking maar zo'n 10 uur aanhoudt en hij slechts twee pillen binnen 24 uur heeft binnengekregen.
Methylfenidaat kent daarnaast in principe geen overdosering in de zin van vergiftigingsverschijnselen. Er zijn mensen die 300mg per 24 uur nemen (recreatiegebruikers) zonder nadelige bijverschijnselen op hyperactiviteit, gebrek aan eetlust en constipatie na. (drugs.com)
De huisartsenpost heeft een beetje overdreven gereageerd lijkt mij.

Karmijn

Karmijn

21-12-2011 om 23:10

Hangt toch van de dosering af

Als je in de morgen concerta slikt, is dat 's avonds inderdaad al uitgewerkt. Maar er is zo iets als een maximale dosis per dag. Ik geloof dat ze uitgaan van 1 mg per kg lichaamsgewicht. Als een kind dus al aan de maximale dosering zit (weegt 37 kg, slikt 37 mg concerta) dan is het dus wel erg slecht voor het lichaam, om een twee keer per dag dit te slikken. Ook al is die eerste dosering misschien al bijna helemaal uit het bloed. Gewoon omdat de organen te veel spul moeten verwerken. Ten minste, zo leg ik dat dan maar uit, met mijn boeren verstand.
Als je twee tabletten tegelijk inneemt, dan is het zelfs heel erg slecht voor je hart en dergelijke. Maar ook dat is weer afhankelijk van de dosering. Als het kind sowieso laag zit met de dosering, zal het niet gelijk erg zijn, maar als je al op of zelfs over de maximale dosering zit, kan het echt gevaarlijk zijn.
Ik zou toch niet zo makkelijk erover denken, dat kinderen zelf alvast hun medicijnen moeten pakken. Maar dat komt misschien ook wel, omdat onze zoon zo depressief is geweest. Ik vind dat gewoon geen lekkere combinatie, medicijnen die zo veel invloed hebben op je zenuwstelsel en dan een impulsief kind.
Maar dat zijn natuurlijk risico's die ieder voor zich moet afwegen. Onze zoon mocht al heel jong met een zaag en boormachine werken. Dat vonden sommige mensen ook onverantwoord.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-12-2011 om 23:20

Overdreven

Bij (jonge) kinderen is de dosering uiteraard kleiner dan bij adolescenten en volwassenen maar een dodelijke dosis methylfenidaat bij adolescenten en volwassenen ligt pas op ongeveer 98mg per kg lichaamsgewicht.
Je moet dus wel krankzinnig veel in een keer slikken om er schadelijke gevolgen voor je lichaam van te ondervinden en in ieder geval veel meer dan twee pillen in 24 uur.
Het enige waar je last van zou kunnen hebben als je per ongeluk twee keer je normale dosering in 24 uur neemt zijn de gebruikelijke bijwerkingen zoals men die kan ervaren als je voor het eerst met methylfenidaat begint. Meer niet; het is niet slecht voor je hart oid. Het is mi allemaal een beetje paniek om niets zaaien. Ik meen me te herinneren dat mijn zoontje ook wel eens per ongeluk twee keer zijn toen gebruikelijke dosis Ritalin heeft gekregen op kamp maar niks aan de hand. Methylfenidaat kan je wat dat betreft niet vergelijken met heroine ook al valt het wel onder de Opiumwet.

Karmijn

Karmijn

21-12-2011 om 23:30

Dodelijk

Nou Elisa, iets hoeft toch niet dodelijk te zijn, om onwenselijk te zijn voor het lichaam. Ik weet best wel dat drugsverslaafden veel meer troep slikken en spuiten dan mijn zoon en daar jarenlang vrolijk mee door gaan. Er zijn ook kinderen die flessen wodka achterover slaan en daar schijnbaar niets aan over houden. Toch vind ik dat zeer ongezond en onwenselijk gedrag en zou ik het vreselijk vinden, als mijn zoon zulk gedrag zou vertonen.
Ik het niet bepaald verstandig om de reactie van een huisartsenpost bij een dubbele dosis van een medicijn voor een kind (!), af te doen als 'paniek zaaien om niets'. Het zijn geen pepermuntjes.
Ik ken een kinderverpleegkundige en bij haar is weleens een jongen een dag aan de hartbewaking geweest, omdat hij op een slaperige morgen, twee concerta's had gekregen. Van iedere ouder eentje. En mijn nichtje moest als peutertje, nota bene haar maagje een keer leeg laten pompen omdat ze een tube tandpasta achter elkaar had opgegeten. Ook fluoride kan blijkbaar schadelijk zijn voor een kind.
Volgens mij is er in dit geval zorgvuldig gehandeld door de huisartsenpost. En ik vind het niet overdreven.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

22-12-2011 om 07:38

Tegelijk

"Ik ken een kinderverpleegkundige en bij haar is weleens een jongen een dag aan de hartbewaking geweest, omdat hij op een slaperige morgen, twee concerta's had gekregen."
Maar dat is natuurlijk een andere situatie: hij kreeg ze tegelijk. En de zoon van Koentje pas op het moment dat de eerste al ruimschoots was uitgewerkt.
Die maximale dosering gaat volgens mij uit van een dag, dus laat zeggen een periode van van 12 tot 14 uur. En niet van een etmaal. Hier heeft de arts het trouwens altijd over 2 mg per kg lichaamsgewicht, maar ze heeft er steeds bij gezegd dat er regelmatig wordt gekozen voor meer. Die 2 mg is een richtlijn, geen maximale dosering.

koentje

koentje

22-12-2011 om 11:05

Wel degelijk vergiftigingverschijnselen mogelijk!

dat de maximale dosis per dag; per 24 uur, 60 mg is. Voor een jongen die 37 kilo weegt krijgt hij al veel: 54 mg per dag.
Een grote vergissing die er gemaakt wordt is volgens mij dat de stof in de concerta, de werkzame stof misschien is uitgewerkt. Maar dat wil niet zeggen datalle stof uit je lichaam is verdwenen.
Sterker nog: een van de meest voorkomende bijwerkingen: het niet in slaap kunnen komen na ritalingebruik treedt op nadat het middel als zodanig allang is uitgewerkt.
Of hoeven jullie ADHDers geen melatonine te slikken om in slaap te komen.
De huisartsen pos gaf aan dat het misschien zo is dat zoon goed gewend is aan de stof en daardoor niet zo snel vergiftigingsverschijnselen zal krijgen. Maar hij had wel degelijk teveel rotzooi in zijn lijf en ik moest letten op: hoofdpijn, spierpijn, trillingen, snelle pols en onrust.
Ik denk dat enkelen van jullie er misschien te licht over denken. Prima, maar ik heb dit wel degelijk serieus genomen en mij er zorgen over gemaakt.
Ik hoop dat dit een waarschuwing is voor anderen die misschien ook de medicijnen in de avond klaarzetten. Want dat heeft ons dus genekt! (nou ja, genekt: oke: dat is overdreven)

Alcedo atthis

Alcedo atthis

22-12-2011 om 11:41

Koentje

Goh, ik ben echt oprecht verbaasd. Mijn zoon heeft wel eens heel bewust twee Concerta's op een dag gehad. Hij heeft de 36 mg, en weeg zo'n 33 kilo. De Concerta werkt bij hem ongeveer 9 uur lang. Normaal krijgt hij rond 16 uur nog een Ritalin om de dag door te komen. Bij een lange reisdag (vliegen, na middernacht overstappen) heeft hij dus wel eens twee keer Concerta gehad. Met oud-en-nieuw vorige jaar denk ik ook. Ik ga toch maar even met de arts bellen om te overleggen, ben (was) mij namelijk van geen kwaad bewust...

Karmijn

Karmijn

22-12-2011 om 12:40

Alcedo

Ik maakte het onderscheid, dat het veel uitmaakt of je twee capsules tegelijk slikt, of twee verdeeld over de dag, al eerder.
Ik zou inderdaad met de arts overleggen, of het raadzaam is, die tweede dosis in bijzondere gevallen.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

22-12-2011 om 20:11

Psychiater

Psychiater hier vertelde ons vorige week nog, op mijn vraag wat de maximale dosering is: dat er geen vastgesteld maximum is, het moet bepaald worden aan de hand van de bijwerkingen. Ik kan me wel voorstellen dat die bijwerkingen opeens heftig kunnen zijn met een fors hogere dosis.
En Koentje: ja, onze ADHD-er slikt melatonine, maar dat heeft niets met de methylfenidaat te maken. Voor hij aan de medicatie ging had hij al jaren slaapproblemen. En voor die medicijndoos: je zou er een met een instelbaar alarm kunnen nemen. Dan leert je zoon dat hij het pas moet nemen als het alarmpje afgaat.

Vakantie en oud en nieuw

Hier in overleg met de psychiater al jaren 's avonds een nieuwe dosering op de avond/nacht van vertrek in de zomer en meestal ook met oud en nieuw. Hij zag daar incidenteel geen enkel probleem in. De maximale dosering die ze aanhouden verschilt per arts nogal, de een gaat uit van 1 mg per kilo lichaamsgewicht en de ander doet niet moeilijk over 2 mg per kilo en dat is toch wel een groot verschil. Goed naar je kind kijken denk ik en een inschatting maken van wat nodig is.
Dat de huisartsenpost toch wat voorzichtig reageerde vind ik alleen maar logisch, ze kennen je kind waarschijnlijk niet persoonlijk en er is nog steeds veel onrust en onbekendheid rondom adhd medicatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.