Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Overgang en ongesteldheid

Vraag aan de dames die weten hoe de overgang voelt: ik ben net ongesteld en krijg dan van die warmte/benauwsheid/zweet-vlagen, waarvan ik het idee heb dat ze op opvliegers loiken. Vraag me zomaar af of het klopt dat het erop lijkt?

Ik weet anders pas over een jaar of 20 pas

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vertigo

Vertigo

05-08-2012 om 23:01 Topicstarter

En excuus

Voor de tenenkrommende spelfouten..

Fiorucci

Fiorucci

06-08-2012 om 08:59

Bij mij is het al flink aan het rommelen, ik ben minder en onregelmatig ongesteld, en ik herken dit volledig.

Vraag

Ik zie vaak termen als onregelmatig ongesteld worden. Wat bedoelen jullie daarmee?

Ik ben altijd met de klok gelijk ongesteld worden, echt 4 weken ertussen, zelfs altijd op dezelfde dag in de week, zo regelmatig was ik het. Twee keer ben ik 9 maanden niet geweest vanwege zwangerschap, maar na de zwangerschap was ik na 4 weken alweer ongesteld en weer keurig op tijd.

Het laatste jaar ben ik niet meer zo op tijd, ben ik de ene keer na 4 weken, dan 4½ week, ook niet meer altijd op dezelfde dag in de week. Hoort dit nu wel of niet bij onregelmatig?

Pham

mix

mix

06-08-2012 om 11:41

Och heden ja en pham

ik zweet met 20 graden in de kamer savonds en vooral in bed nog net zoveel als met 27 graden in huis pas geleden.
Alsof je hebt staan stofzuigen met een hittegolf.

Pham: kan een beginnetje zijn, zo ben ik sinds 2 jaar van 31 dagen naar 26-28 dagen gegaan en af en toe nog weer 31 dagen ertussen. Ook heviger of soms juist minder.

Maar om eerlijk te zijn: een gynaecoloog knippert nog niet met de ogen van die paar dagen verschil en zal dat dus niet onregelmatig noemen.
Maar wie weet een pril beginnetje van de overgangsjaren?(vooral als je leeftijd daar omtrent in de buurt zit?)

Onregelmatig is

als je 1 of meerdere maanden overslaat.

Opvliegers

Zelf wist ik meteen dat het een "echte" opvlieger was toen deze enkele maanden geleden begonnen, dat (nachtelijke) transpireren van voorheen was duidelijk anders/ minder.
Het begint als het ware van "binnen" uit, je voelt het aankomen, het overkomt je en dan zakt het ook weer echt af en weg is het. Als je ze krijgt weet je het vast :o)

Fiorucci

Fiorucci

06-08-2012 om 15:27

Pham

Soms ben ik op tijd ongesteld,maar soms sla ik gerust een of twee maanden over. Heerlijk want dat scheelt dus ook migraine aanvallen in mijn geval.

Arawen

Arawen

06-08-2012 om 16:46

Juist sneller

Ik dacht ook dat 'het' begon met langere periodes tussen de verschillende menstruaties. Maar nee.. blijkbaar kan het ook juist sneller komen. Ik ben al zeker een jaar aan het 'rommelen' met steeds 'te vroeg' (dag of 5) ongesteld worden. Deze keer is het na 2,5 week al weer raak.. pff ik dacht en hoopte juist minder vaak ongesteld te gaan worden... Ben overigens net 45 geworden.

Vertigo

Vertigo

06-08-2012 om 21:43 Topicstarter

Shonagh

Aha, net als met weeen dus die weer op menstruatiepijn lijken (in milde uitvoering).

Ik ben trouwens iedere maand een paar dagen later ongesteld, wel regelmatig dus maar dan duurt de maand een dag of 4 langer. Ik klaag niet!

Vertigo

Ja, goede vergelijking :o)

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2012 om 22:40

Zomerwarmte

Het lijkt wel of een hogere buitentemperatuur invloed heeft op mijn overgangssymptomen. Vorig jaar zomer had ik het af en toe best warm. Ik vond dat nog meevallen eigenlijk. Het was meer een tijdelijk gloeien, dan een enorme hitte-aanval. De hele winter/lenteperiode geen noemenswaardige klachten en ook weer een vrij constant menstruatiepatroon, maar met het heropleven van de opvliegers ook dat is nu weer van slag. Ik heb het inmiddels weer een maand overgeslagen. Het is me opgevallen dat ik last van gloeien/hitte-aanvallen heb in de maand dat ik niet ongesteld word. In een maand dat ik wel ongesteld word heb ik daar geen last van.
Ik ben wel blij met het feit dat ik af en toe een menstruatie oversla, maar ik vind het ook knap onrustig. Ik weet nooit zeker wanneer ik dan weer wel ongesteld zal worden. Ik voel het niet altijd aankomen, is al gebleken. Dus als ik een dagje ga fietsen met een witte broek aan, dan gebruik ik uit voorzorg toch maar een maandverbandje.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2012 om 22:42

Taalfout

van de opvliegers ook dat is nu weer van slag...
Moet zijn: van de opvliegers is dat nu ook weer van slag...

Jip

Jip

07-08-2012 om 08:47

Inderdaad kaaskopje

Hier al een jaar of drie vier opvliegers. Maar die komen dus juist als je een menstruatie overslaat. Dus niet tijdens een menstruatie. Zover ik het heb begrepen komen opvliegers omdat je een verminderde (of schommelende) hoeveelheid oestrogeen in je bloed hebt. Bij mij klopt dat dus ook als een bus.

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2012 om 12:05

Ja!

Een poosje terug ben ik zelf een draadje gestart over opvliegers. Ik had vanaf februari mijn menstruaties ingeruild voor opvliegers en daar werd ik niet zo blij van. Alleen, net als bij Kaaskopje, heeeeeel raar, nu ben ik inmiddels al weer twee keer ongesteld geweest - komt zeker door het mooie zomerweer En verdomd, geen opvliegers meer te bekennen.
Ik heb inderdaad wel 1 of 2 keer een soort van opvlieger gehad tijdens die menstruatieperiode, dus ja Vertigo, ik denk dat dat wel vergelijkbaar is.

Wat een feestje is het toch, vrouwzijn.

Tirza

Echt opvliegers zoals ik die bij anderen zie: rood hoofd, warm, zweten heb ik niet. Ik kan wel uit het niets een war gevoel over mijn rug krijgen. Zag maar wat ik hierboven beschreef over het hoofd voel ik over mijn rug. Menstrueer soms hevig, dan lekt het zelfs door als ik en een tampon en maandverband (nachtverband of hele grote dik maandagverband.) Andere maand heb ik nauwelijks bloedverlies.

Ik ben net 40, maar leeftijd zegt bij mij niet zoveel, 3 jaar geleden is bij mij 1 volledige eileider weggehaalt en een stukje van mijn baarmoeder. Gynecoloog heeft mij toen gewaarschuwd dat ik vroeg(er) in de overgang kan komen (maar hoeft dus niet). Maar het laatste jaar ongeveer is er steeds iets met de menstruatie, vandaar mijn twijfel over overgang. gynecoloog doet verder ook niets, wacht gewoon af,geeft aan dat het mogelijk is. Alleen bij extreme klachten wordt er wat aan gedaan. Gyn gaf ook aan dat je vaak achteraf weet of het daadwerkelijk de overgang is.

Pham

Fiorucci

Fiorucci

07-08-2012 om 17:58

Pham

Dat rode hoofd heb ik gelukkig ook niet..) Maar wel echte opvliegers...

mix

mix

08-08-2012 om 23:39

Hier ook geen rood hoofd

en ook (nog) geen overgeslagen maanden, wel een ander ritme, maar dus wel opvliegers. Niet alleen mijn hoofd, mijn romp doet ook gezellig mee, het zweet stroomt van mn rug. En idd, pas achteraf zeg je: dat was het begin

I'm still hot

it just comes in flashes now. Zag ik op een t-shirt. Helpt niet tegen opvliegers, maar ik vond hem wel grappig.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.