Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

liora

liora

11-01-2009 om 18:37

Paracetamol en zwanger

Hallo allen,

Nog een paracetamolvraag: ben zwanger en heb nu al ruim drie dagen heel nare keelpijn en sinds gisteravond ook nog hoofdpijn erbij. Snak naar een paracetamol, maar heb het nog niet gedaan omdat in mijn zwangerschapsboek staat dat paracetamol bij hoge uitzondering wel mag, maar liever niet.
Wie weet of ik zonder risico er eentje kan nemen, of moet ik het toch maar houden bij thee en vroeg naar bed?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan gewoon hoor

Geen probleem, paracetamol kun je gewoon gebruiken. Als je maar niet meer dan de maximale dosis slikt, maar ja, dat geldt natuurlijk altijd.
Vorig jaar rond deze tijd was ik zwanger en had ik een flinke keelontsteking... Verloskundige gebeld en zij gaf aan dat paracetamol echt geen probleem is.
Als ik jou was zou ik een combi doen. Paracetamol, thee en dan vroeg je bed in.
Beterschap!

Sascha2

Sascha2

11-01-2009 om 19:49

Inderdaad

Get, vervelend dat je je beroerd voelt. Neem inderdaad maar gauw die paracetamol in. Dat is geen enkel probleem in je zwangerschap, omdat paracetamol niet door je placenta heen gaat. Vandaar dat je die gewoon mag nemen. Sterker nog, soms helpt het als je er twee tegelijk neemt en snel je bed induikt. Als je maar niet over de maximale dosis per dag heen gaat (maar dat moet je sowieso niet doen, dat staat los van je zwangerschap).
Beterschap hoor!
enne: beter nu ziek dan 31-1

Huisarts

...zei destijds: van paracetamol direct 2 tegelijk nemen, anders doet het niets.
Dat is inderdaad mijn ervaring, ik reageer niet zo op dat spul maar mag nu ook wegens zwangerschap niks anders hebben.
Maar het kan dus echt geen kwaad, en ik denk dat het tijd wordt dat dat zwangerschapsboek naar de kringloop gaat. Schrijver is er waarschijnlijk een van de school die vindt dat je de zwangerschap moet doorkomen op water, rauwkost en meditatie.

Groeten (en beterschap)

Temet

Sascha2

Sascha2

11-01-2009 om 21:24

Pelle

Zo werd dat door mijn verloskundige uitgelegd. Overigens ook te vinden op internet:
"Pijnstillers
Heb je koorts, hoofdpijn, griep of iets dergelijks en wil je iets innemen tegen pijn dan mag je alleen de gewone paracetamol gebruiken. Paracetamol passeert de placenta niet en heeft daarom geen invloed op de ontwikkeling van het kind. Paracetamol met toevoegingen als coffeïne/codeïne etc. of ibuprofen, aleve, panadol, etc bevatten stoffen die de placenta wel passeren en worden daarom niet geadviseerd in de zwangerschap.

Advies: Gebruik alleen pure paracetamol, hiervan mag je 6 tabletten van 500mg per 24 uur gebruiken.", een van de voorbeelden

liora

liora

11-01-2009 om 22:25

Fijn

Ah heerlijk, ik ga er meteen eentje nemen, en morgenochtend nog een!!!

Inderdaad Sascha, op 31/1 ben ik van de partij, heel leuk.

Groetjes,

Liora

En nog iets

Bij keelpijn kun je beter iets kouds drinken dan iets warms, dat gaat de zwelling tegen en dan vermindert de pijn ook al. Dus ik zou geen thee nemen maar juist iets kouds.

Pelle

Je geeft de link van een bijsluiter van een paracetamol-coffeïnne preparaat. Niet relevant dus. Het gaat hier om de innname van een zuivere paracetamol.

Over het wel of niet passeren van de placenta of nog beter, het doorgaan tot de bloedbarriëre van de baby zijn meningen van onderzoekers nog verdeeld.
Alleszinds wordt paracetamol aanzien als de enige veilige pijnstiller die gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap en lactatieperiode.
MAAR ALLEEN als die niet gecombineerd wordt met codeîne, caffeïne e.d.

liora

liora

12-01-2009 om 11:00

Net nog even de vk gebeld voor de zekerheid, en het is geen enkel probleem, als het inderdaad maar de pure paracetamol is, en niet gemengd met andere geneesmiddelen.

Joepie!!

Sascha2

Sascha2

12-01-2009 om 12:29

Pelle

Wat waardeloos dat er dubbele informatie te vinden is! Zo lees ik bij verloskundigensites dat het niet door de placenta heen gaat, maar op andere sites (waaronder die van jou, bedankt!) dat het er wel doorheen gaat. Vreemd dat er geen duidelijk antwoord is en de dames/heren medici dubbele signalen afgeven.
Maar inderdaad, ook al gaat het wel door de placenta heen, het kan toch wel ingenomen worden en daar ging de hoofdvraag over.
In ieder geval bedankt voor de kritische aanvulling.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-01-2009 om 13:01

Hmm

Volgens mijn huisarts (ook zwanger) mag het alleen bij hoge uitzondering, maar liever niet. Wel irritant dat de meningen er blijkbaar over verdeeld zijn.

*Twinkel*

*Twinkel*

12-01-2009 om 14:01

3 maal 1000mg voorgeschreven

Ik kreeg in 2 van de 4 zwangerschappen 3 maal daags 1000mg paracetamol voorgeschreven door huisarts en gynaecoloog. Ik heb het bij de oudste van week 19 tot haar geboorte in week 36 dagelijks geslikt (ivm ernstige migraine aanvallen)

liora

liora

12-01-2009 om 18:38

Roosje

Tsja huisartsen weten over het algemeen niet zoveel van zwangerschappen. De mijne zei toen ik net zwanger was dat het risico op een miskraam 1 op 10 was. Ik heb hem verteld dat dat voor mij op 38-jarige leeftijd wel 1 op 6 was. Wist hij niet.

Liora

Vic

Vic

13-01-2009 om 11:14

Paracetamol

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik een maand in het ziekenhuis gelegen (pre-eclampsie). Daar heb ik heel wat paracetamol geslikt tegen de hoofdpijn. Bij de tweede zwangerschap heb ik de laatste maand, op advies van de verloskundige, elke avond 2 paracetamols geslikt omdat ik anders niet kon slapen door de voorweeën.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-01-2009 om 12:42

Liora

Ja daar kon je wel eens gelijk in hebben. Maar omdat mijn huisarts zelf zwanger is dacht ik dat ze zich er wel extra in verdiept had. Maar misschien is ze juist daardoor wat aan de veilige kant gaan zitten vwb haar advies.

Anneja

Anneja

13-01-2009 om 15:36

Nochthans (paracetamol en wheezing)

paracetamol in de zwangerschap is geassocieerd met luchtwegproblemen voor het kind later. Een causaal verband is niet aangetoond, maar ik zou er toch terughoudend mee zijn.

anne

(o.a. Ann Allergy Asthma Immunol. 2008 Sep;101(3):271-8)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.