Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dayenne

Dayenne

05-08-2010 om 21:36

Pfeiffer bij zoon van 8 en half

Vandaag kreeg ik de uitslag van het bloedonderzoek wat er bij mijn zoon is gedaan. Hij heeft de primaire vorm van Pfeiffer.

4 geleden had zoon ineens erge nekpijn, beetje koorts, verhoging. Paracetamol hielp niet, dus na lang aandringen naar de HAP (zulke dingen gebeuren altijd in het weekend....). Gerustgesteld, klieren een beetje dik, secundaire pijn geeft dan wel eens dit soort nekklachten, aldus de weekendarts.

2 wk later zat ik er weer. Dit keer had zoon zulke dikke klieren in zijn nek, dat ze voorbij zijn kaaklijn kwamen. Advies: maandag bloedprikken op Pfeiffer, ontstekingen ezn. via de eigen huisarts. Eenmaal thuis zoon direct aan de echinacea gezet (elk uur 10 druppels) en maandag begonnen met Nisykind forte, nadat hij geprikt had. De uitslag zou een ruime week op zich laten wachten. Na 2 dagen Nisykind, voelde zoon zich dermate goed, dat hij op vakantiekamp is gegaan. Toen ik hem weer ophaalde, vorige week, was er van dikke klieren geen sprake meer. Nisykind is elke dag volgens dosering gegeven.

Vandaag kreeg ik de uitslag: Pfeiffer. Zoon speelt, dartelt, is druk, maar ook nog altijd 'licht ontvlambaar'. Met hem besproken dat hij Pfeiffer heeft, dat er een rust advies is, dat hij zelf moet aangeven als hij moe is en rust nemen. Dat werkt dus niet, hij gaat door en door.... Om 20.00u van buiten gehaald (in het heetst van de strijd met buitenspelen), boos, opstandig en verdrietig. Onder de douche gezet, na lang aandringen. Hij viel bijkant om van de slaap. Heb gezegd dat als hij zelf de rem er niet op kan zetten, ik dat doe en er na het avondeten niet meer buiten wordt gespeeld. Ik hoop dat het werkt.

Iemand hier nog suggesties wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon doorgaan

Ik zou er nog wat meer alternatieve geneeskunst tegenaan gooien.

Bijv:

Aromatherapie
Bachbloesemtherapie
Craniosacraal therapie
Orthomanuele therapie
Haptonomie
Chinese kruidengeneeskunde

Baadt het niet dan schaat het niet

Dayenne

Dayenne

06-08-2010 om 11:01

Almonde

Ja, daar had ik allemaal nog niet aan gedacht! Bedankt voor de tip

Ik bedoel eigenlijk meer in praktische zin. Hoe kan ik mijn zoon motiveren om het rustig aan te doen, opdat dat het herstel bespoedigt.

Gertrudis

Gertrudis

06-08-2010 om 11:25

Niks

Als je zoon zich goed genoeg voelt om te spelen en te dartelen, laat hem dan gewoon doen. Blijkbaar is zijn lijfje sterk genoeg om te spelen én te genezen. Iedereen heeft wel eens wat onder de leden waar hij zich verder niet echt ziek van voelt en zijn bezigheden kan verderzetten.

Als zoon last heeft, zal hij zelf wel de bank opzoeken.

Fijne vakantiedagen nog!

Primavera

Primavera

06-08-2010 om 11:33

Ik snap iets niet

Zonder de discussie in te willen gaan of iets kan werken of niet. Maar ik lees dat je aan de ene kant je zoon alternatieve therapieën geeft om zich fitter te doen voelen en vervolgens het probleem hebt dat je zoon zich te fit voelt om te rusten? En dan vervolgens als oplossing nog meer alternatieve therapieën wil proberen om je zoon weer rustig te krijgen? Is het niet logischer om gewoon niks meer te geven?
Pfeiffer is toch iets waarbij je alleen maar af kan wachten totdat het uitziekt. Verplichte rust schijnt het herstel juist langer te doen duren en helemaal niet zo goed te zijn, zie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1316091/pdf/12392128.pdf
Groeten Primavera

Dayenne

Dayenne

06-08-2010 om 15:54

Primavera

Ik snap dat je het niet snapt (snap je het nog? hihi)

Ik wil helemaal geen verdere alternatieve therapieën voor mijn zoon, Almonde opperde dat. Kon natuurlijk direct in de verdediging schieten enzo, maar bedacht me dat er een geintje van maken meer mijn ding is.

Anyway.... ik ben blij dat zoon zich 'kiplekker' voelt, echt. Ik las alleen zo her en der dat doorgaan met actief leven, op de lange termijn voor veel vermoeidheidsklachten zou kunnen zorgen, vandaar mijn vraag of ik echt streng moet zijn en hem moet laten rusten, ondanks dat hij dat niet wil.

Jouw link heb ik nog niet gelezen, zal ik zo even doen, bedankt daarvoor.

Voor de duidelijkheid

Mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Ik heb een gloeiende hekel aan alles wat met alternatief te maken heeft.

(en ik weet ook hoe je baat en schaadt schrijft)

guera

guera

07-08-2010 om 22:27

Wel begrenzen

ik heb geen kinderen met pfeiffer maar ik moet ze echt wel begrenzen. Op de een of andere manier ZIE ik gewoon aan ze als ze moe zijn ook al zijn ze druk aan het spelen. Ik ben heel vaak een spelbreker omdat ik ze naar binnen haal. Te vroeg naar hun zin, maar eenmaal binnen liggen ze huilend van vermoeidheid in bed (zeggen ze zelf ook: boehoe ik ben zooooooooo moeoeoeoeoe! en vallen binnen 1 min in slaap). Ik leg ze ook uit dat ze dit blijkbaar zelf niet door hebben. Ik zou je zoon dus begrenzen. Ik had zelf ooit een milde vorm van pfeiffer en was ook prikkelbaar, vaak grieperig maar heb geen maanden op bed hoeven liggen. Ik moest rustig aan doen en dat is moeilijk. Ik heb het jaaaaaaren gehad, zo n beetje mijn hele puberteit.Sterkte!

Alternatieve 'geneeskun'st?'

Haptonomie is volgens mij toch geen geneeskunst ?

Pfeiffer: eigenlijk een kinderziekte

Pfeiffer is een echte kinderziekte die meestal ongemerkt voorbij gaat bij kinderen. Hoe ouder je bent, hoe meer last je er van kan hebben en hoe langer het kan duren. Als je afweersysteem adequaat werkt, legt het afweersysteem het virus in je mond al om. Volgens mij kan je pfeiffer altijd weer opnieuw krijgen dus. Er is een onderzoek naar geweest onder kinderen op kdv's en daaruit bleek dat een percentage in de 90, ooit in aanraking was gekomen met dit virus.

Ik weet niet of begrenzen werkt, zo van gewoon maar zo zeggen.. dat zou hier met eentje niet gaan. Ik bedoel hiermee dat een zoon hier heel goed naar zijn lichaam kan luisteren en dat ook doet. De ander gaat steeds over zijn grenzen heen. Die kan ik wel begrenzen maar dat levert frustratie op en dan wil hij nog meer. Ik probeer het op een andere manier: ik vertel hem over zijn lichaam en laat hem de keuze en sluit af met 'kijk maar of dat ook dadelijk prettig is". En dan praten we erna nog over. Bij dingen die echt gevaarlijk en onverstandig zijn, grijpen we wel in.

Overigens, ik heb rondom de bevalling van onze tweeling pfeiffer gekregen en heb er 3 jaar last van gehad (tja,.. rust nemen kan niet he met een tweeling) en kon daarna beginnen met opkrabbelen want m'n lijf lag in puin (dat heeft ook minimaal een jaar geduurd). Hoe dan ook, ik wilde heel graag van de pfeiffer af en vroeg toen een van mijn huisartsen (die bleek ook homeopathie te doen) wat ik het beste kon doen.. uitzieken zei die.

Volgens de homeopathie bestaat er niet perse pfeiffer, althans men is erover verdeeld: niet iedereen heeft er last van of wordt er in dezelfde mate ziek van. Dat wil niet zeggen dat de vermoeidheid etc niet echt is maar dat die ook aan andere dingen te wijten zou zijn dan perse dit virus.

Definitie

Volgens Wikipedia is het een therapie en bij therapie staat weer: "Therapie (van het Grieks θεραπεία) of behandeling heeft de intentie om een gezondheidsprobleem op te lossen."

Geneeskunst lijkt me dus wel op z'n plaats, maar je mag het natuurlijk ook een alternatieve behandeling noemen als dat beter klinkt.

Haptonomie is blijkbaar iets typisch Nederlands, bedacht door een Hollander. De Engelstalige WP kent het begrip niet. Soort Jomanda...

Jomanda?

Nee het is geen Jomanda.. hoe kom je daar bij ?

Het is juist heel praktisch. Ik vind het raar dat je zo'n mening hebt, gebaseerd op een idee .. van mij mag je het alternatief vinden maar weet dan wel wat het is.
Het is eigenlijk wat we met onze kinderen doen: aanraken als troost bijvoorbeeld. Het is ontwikkeld/bedacht door Veldman toen hij mensen met een oorlogstrauma behandelde en ondervond -als fysio- dat aanraken mensen emotioneel (deels) over hun trauma's kon helpen. Hij is dat gaan onderzoeken, hoe dat kwam. Het kan mensen die verwaarloosd zijn over hun grote rouw helpen, deels of net dat geven waardoor ze hun leven weer aankunnen. En in de 2de wereldoorlog is er meer dan genoeg verwaarlozing rondgegaan: iedereen stond op overleven en er was tekort aan alles en dus een gebrek aan je vrij te onwikkelen (de kinderen van toen). Door tekorten groeien dingen als begrip en ruimte en tolerantie juist niet.. daar is ook een tekort in.

Dat is wat wij ook bij onze kinderen doen.. dmv aanraken troosten wij, geven een duwtje in de rug, dmv lichamelijk contact word je zelfverzekerder groot. Dat is al aangetoond bij apen die om te overleven wel de fles kozen van een dummy maar daardoor allerlei stoornissen ontwikkelden.

Kijk dat je Jomanda alternatief vindt.. tja.. dan heb je Jomanda net geupgrade eigenlijk. Maar goed, het kan mensen net dat geven dat ze nodig hebben. Zelf zou het mij helemaal niet trekken. Als ik het over alternatief heb, kom ik nooit op de Jomanda. In de verste verte niet.

Nog een poging

OK, geen geneeskunst, maar aanraken en lichamelijk contact? Moeten we het dan als een soort prostitutie zien?

Lichamelijk contact en pseudo-intimiteit tegen betaling?

Kopstudie

Eh, een fysio raakt jou toch ook aan, zonder dat er seks in het spel is ? Je kan mensen op veel manieren aanraken, de plek maar ook wat intentie betreft. Een aanraking als "voorwaardelijke liefde" en "onvoorwaardelijk liefde" hebben wellicht overeenkomsten maar hebben een andere intentie.. Er zijn mensen die niet weten hoe onvoorwaardelijke liefde voelt. Dat zal de haptonoom niet gaan geven maar wellicht dat hij/zij het je kan doen voelen zodat je het ervaart. Net als een foto meer dan 1000 woorden zegt, zo kan een aanraking dat ook. Het kan zijn dat iemand is vastgelopen in zijn leven en dat dmv aanraken, of het ontdekken ervan, loskomt.. of ontdekken wat voor lading voor hem als kind bijv. aanraken had en waarom en hoe het wel prettig is.
Dat kan de manier zijn waarop je een handdruk krijgt, iemand aankijkt.. het gaat over contact maken. Er wordt enorm bij gesproken. Ik heb het overwogen omdat mijn kind gepest werd en ik zocht naar een non-verbale manier om hem lekkerder in zijn vel te laten zitten en hem te wapenen tegen het pesten. Hij is er iets te jong voor nog (4). Tijdens zo'n sessie heb je het over lichaamstaal en waar dat voor staat.. maar dat kan je ook non-verbaal doen.. "Hoe voelt het als ik op je afbeen terwijl ik je aankijk en voelt het anders als ik slenter en je niet meteen aankijk. Kan je dat onder woorden brengen". Hoe kan je reageren op iemand die je bijv agressief benaderd, met lichaamstaal, met kijken. Niet door iets aan te leren (dus van buiten naar binnen) maar van binnen naar buiten. Wat je bijv zelf uitdrukt in je lichaamstaal of je je daar bewust van bent en hoe anderen daarop kunnen reageren. Of ook: hoe sta jij in de ruimte en hoe ervaar jij die.

Volgens mij is haptonomie een kopstudie en wordt die voornamelijk gevolgd door fysiotherapeuten. Dat zijn para-medici. Vallen para-medici ook onder de noemer 'alternatief' ? Ga je wel eens naar een mondhygiënist, diëtist, optometrist, verloskundige, etc ?

Nu heb ik genoeg uitgelegd, lees er maar wat serieus over .

Ik zie trouwens in mijn glazen bol voor jou weggelegd een romantische rol met ene J*****a uit Tiel .. ..

schttt niet verder vertellen

Alternatief

Alternatief zijn alle therapieen waarvan de werking niet wetenschappelijk is aangetoond. Zo iemand als die Veldman die dat maar een beetje op z'n gevoel bedenkt is een typische kwakzalver (ik geloof trouwens dat de meeste kwakzalvers geloven dat hun therapie werkt).

Soms is een placebo-effect zo gek nog niet en hoe meer hocus-pocus en aandacht hoe beter dat placebo-effect werkt. Maar de wetenschap heeft daar geen boodschap aan. Als we het placebo-effect als therapie accepteerden was de wetenschap sinds de middeleeuwen geen fluit opgeschoten.

Daarom: alternatief, niet bewezen, op geloof gebaseerd. Zoiets als Jomanda, die het trouwens geen dag met mij zou uithouden als ze al lesbisch was aangelegd.

Over and done with

Je baseert dit alles op ongefundeerde aannames. Dat mag. Maar vind ik wel heel makkelijk en eerlijk gezegd dom.

Je doet geen enkele moeite te staven wat je zelf zegt.
Daarbij komt het smalend over. Ik ben klaar met reageren. Daarbij ging dit draadje over pfeiffer en niet over luie aannames.

Ongefundeerd?

Nee 'ongefundeerd' is mijn tekst. 'Alternatieven' (de vlag dekt de lading natuurlijk niet) zijn gebaseerd op ongefundeerde aannames.

Al met al heb je het toch nog twee dagen met me uitgehouden.
Niet gek, voor een alto

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.