Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pijn in zij

Oftewel de bekende 'steek' in je zij. Ik kon niks terugvinden in het archief hierover, maar ben sowieso niet zo'n handige zoeker

Af en toe krijg ik de vraag, zo ook vanmorgen, waar dat toch vandaan komt die pijn in je zij bij inspanningen die je hartslag verhogen.

Ik zou het niet echt weten. Ik heb wel eens gehoord dat het met je milt te maken heeft. Iemand vertelde vanochtend dat er dan onvoldoende bloed naar je milt stroomt met als gevolg pijn in je zij.

Is er hier iemand die weet hoe het precies zit? En wat je evt. kan doen om het vlot te verhelpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

12-03-2010 om 17:22

Google zegt dit:

Samentrekken van de milt
Velen van ons verklaren de kramp in de zij nog steeds met de gedachte dat de milt bij inspanning samentrekt om meer bloed ter beschikking te stellen aan de spieren.
Men heeft deze conclusie ooit getrokken uit onderzoek bij katten en honden waar dit wel het geval blijkt te zijn. Bij mensen ligt het alleen anders.

Lucht in de dikke darm
De steek wordt veroorzaakt door een ophoping van lucht in de dikke darm. De steek komt vooral rechts voor, omdat de bocht van de dikke darm daar hoger ligt dan links en de dikke darm daar eerder tegen organen (zoals de milt) aandrukt.

Maar artsen hebben nog grondiger onderzoek gedaan, waaruit ook een andere oorzaak is gebleken.

Meest recente verklaring
Volgens de artsen Janet Travell en David Simons zijn kleine spierknoopjes (myofasciale triggerpoints) in overbelaste (serratus anterior) spieren de meest vaak voorkomende oorzaak van de steek in de zij waar hardlopers en andere sporters last van kunnen hebben.

De serratus anterior is te vinden onder je armen, iets lager dan de oksel. Hun functie is te helpen bij de ademhaling door het helpen uitzetten van de ribben, wanneer je ingespannen en diep inademt.

pilsje

pilsje

12-03-2010 om 20:50 Topicstarter

Dankjewel

voor dit duidelijke antwoord. De vragenstelster zei dat ze had gegoogled, maar dat leverde bij haar niks op. Kennelijk niet erg goed gezocht, fijn dat jij het beter gedaan hebt.

100%mama

100%mama

13-03-2010 om 15:03

Pilsje

Graag gedaan hoor! Ik ben zoooooo handig in die dingen (grapje natuurlijk!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.