Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pijnlijke rechterborst

Ik ben op het moment een beetje aan het flippen en hoop even wat rust te vinden om dit in ieder geval op te schrijven. Ik heb al een aantal dagen een pijnlijke rechterborst (niet echt steken) maar de borst is aanwezig en voelt zwaar laat ik maar zeggen! omdat ik een angststoornis heb voor kanker heb ik al alle scenario's al gehad maar kon ik het de afgelopen dagen nog redelijk rustig houden alleen vanavond voel ik volgens mij ook een knobbeltje. Ik heb inmiddels zo veel gevoeld dat ik het ook niet helemaal meer weet maar ben alleen thuis dus de muren komen even op me af. Ik heb morgen een afspraak bij de dokter maar dat duurt nog zo lang! heeft iemand ervaring hiermee of gewoon een opbeurend woordje voor me?
en zijn er nog meer hypchonders die er uiteindelijk vanaf zijn gekomen?
veel dank

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manus

Manus

10-06-2009 om 21:21

Angst

Zo'n pijnlijjke, aanwezige borst ken ik wel. Soms heeft dit - in mijn geval - te maken met een aanstaande menstruatie. Meestal zit er een spier dwars. Er schijnen via je schouders diverse spieren naar voren te lopen, richting borst. Nekspieren die dwars liggen, kunnen ook aan je voorzijde zeer doen. Mijn fysiotherapeut heeft me al regelmatig van dit soort klachten verlost. Wat die hypochondrie betreft; ik heb er jarenlang last van gehad. Dusdanig dat ik mijn eigen bestaan verziekte. Uiteindelijk heb ik mijzelf naar de huisarts gestuurd, verteld dat ik gek werd van mijzelf en gevraagd om een verwijzing voor een psychiater. De consulten die ik bij het voormalig Riagg gehad heb, werpen nog steeds en steeds meer hun vruchten af. Misschien dat het ook helpt dat ik inmiddels de veertig ruimschoots gepasseerd ben? In ieder geval; ik leef mijn leven in het nu en niet in een onzekere (door mijzelf bij elkaar gefantaseerde) toekomst....

Manus

Biene M.

Biene M.

10-06-2009 om 21:41

Ook gehad

Volgens de huisarts liep ik niet veel risico, omdat het pijnlijk was (borstkanker schijnt geen pijn te doen) en omdat ik niet in het risicoprofiel paste. (Risico = borstkanker in de familie, roken, hoge leeftijd) Ik was wel erg ongerust en kreeg binnen een week een mammografie en echo. Het bleek wat opgezet klierweefsel te zijn, niets aan de hand. Na een tijdje trok het vanzelf weer weg.

Sterkte met de spanning, het zal allemaal wel OK zijn!

Lynna

Lynna

10-06-2009 om 21:50

Teunisbloem

Je verhaal ken ik helemaal, ook mammo gehad en niks aan de hand. Wanneer moet je ongesteld worden? Ga in ieder geval morgen naar de drogist om teunisbloem te kopen. Ik werd elke maand gek van die zware borst (het was er bij mij ook maar een), na een paar maanden teunisbloem slikken was ik er helemaal vanaf.

Slaap lekker vannacht!

Appel1

Appel1

10-06-2009 om 23:02 Topicstarter

Dank!

voor jullie reacties! heel fijn en het heeft zeker geholpen. Het blijft natuurlijk erg spannend maar ik kan het nu in ieder geval een beetje relativeren. Manus ik heb een jaar aan de prozac gezeten en bij de psycholoog en dat heeft op zich erg goed geholpen maar toch zodra ik iets lichamelijks voel blijft het moeilijk zeker op dit gebied. Ik hoop er ooit toch nog beter mee om te kunnen gaan want het verpest veel. Nogmaals dank voor de snelle reacties

Biene

Waarschijnlijk heb je gelijk en zijn de klachten van appell niets.

Maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat borstkanker geen pijn doet. Sommige vrouwen voelen wel pijn, anderen niet. Pijn zegt dus niets, noch dat het kwaadaardig is, noch dat het goedaardig is.

Het is niet mijn bedoeling iemand schrik aan te jagen, maar ik wil voorkomen dat vrouwen met pijnklachten denken dat ze geen onderzoek nodig hebben.

Het is dus goed er naar te laten kijken. In de meeste gevallen blijkt er inderdaad niets aan de hand te zijn.

Jakiro

Jakiro

11-06-2009 om 08:26

Rixt

Vraag maar eens na bij een arts, pijn is een contraindicatie voor borstkanker.
Het is, zonder dat er een mammografie gedaan is, een kansberekening op basis van voelen en gegevens.
Pijn verkleint in de kansberekening de kans op borstkanker.
Uiteraard komt het voor dat borstkanker wél pijn doet, maar meestal is pijn een andere diagnose (meestal masthopatie of een cyste)
Jakiro

Jakiro

Nogmaals: pijn is geen indicatie dat er borstkanker in het spel is, maar het is ook geen indicator dat het dat níet is. Het zegt dus eigenlijk niets. Het is geen inidcatie, en ook geen contra-indicatie.

Borstkanker op zichzelf is niet pijnlijk, wel kan een eventuele tumor een zenuw prikkelen en op die manier pijn veroorzaken. Dit geldt ook voor knobbels door mastopathie of fibroadenomen. Sommige (goed- én kwaadaardige)tumoren reageren op hormonen en geven daardoor pijnklachten. Sommige kwaadaardige tumoren vertonen ontstekingsreacties en zijn om die reden pijnlijk.

Vraag maar eens na op een forum als dat van de Amazones. (http://www.de-amazones.nl/) Daar schrijven meerdere vrouwen die door hun arts ten onrechte naar huis gestuurd zijn met hun klachten omdat 'borstkanker geen pijn doet'. Ook vrouwen die naar huis gestuurd zijn omdat ze 'te jong' zouden zijn (de jongste vrouw die ik op een lotgenoten-forum trof was 17!)

Voor leeftijd geldt hetzelfde: borstkanker komt vaker voor bij oudere vrouwen. Statistisch gezien klopt dat,natuurlijk, maar die statistiek kun je niet zomaar op individuele patienten loslaten. ('je bent jong dus je hebt het niet' of: 'het doet pijn dus het is geen kanker').

Biene M.

Biene M.

11-06-2009 om 19:23

Voor de volledigheid

Bij ongerustheid moet je natuurlijk nooit zonder verwijzing voor nader onderzoek (mammografie) naar huis gestuurd worden. En als je (zoals ik destijds) pas na zes(!) weken terecht kunt voor een mammografie, gewoon andere ziekenhuizen bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.