Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Margot

Margot

28-08-2010 om 00:07

Pil uit de verzekering?

Zoals gewoonlijk vallen de bezuinigingen bij de zorg. Maar echt, ik schrok toch echt net even toen ik hoorde dat de pil uit het pakket ging. Ik keek mijn man aan en die zei: tjsa ook een manier om de vergrijzing tegen te gaan......en de zorg erom heen. Onze mantelzorgers worden nu gecreëerd, ongeacht de leeftijd van de moeder...
Maar ja, ik heb wel een dochter. Dus moet ik haar strakjes gaan verbieden te expirimenteren met de sex? terwijl ik het met mijn zestiende ook uitprobeerde. Het condoom is ook niet heilig cq veilig. Geklungel bij je eerste pogingen... Ik zie meteen doemscenario's.
En dan heb ik het nog niet eens over de meiden/vrouwen die de pil nodig hebben om de menstruatie te overleven zonder al te veel pijn.
Zelf vind ik dus een beroerde beslissing. Wat jullie?
groetjes
Margot

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

28-08-2010 om 00:09

Eehhhhhh

het is niet onbetaalbaar hoor, die pil. Goedkoper volgens mij nog dan dure merkcondooms. Ik ben het er óók niet mee eens, maar goed dochter (20) zoekt het maar uit

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2010 om 01:28

Begrijp het ook niet

De pil moet bereikbaar blijven voor iedereen, dus ook voor de grootste armoedzaaier. Dat vind ik echt, maar ik bedenk me tegelijk dat jongens aanspraak kunnen willen maken op gratis condooms en dat zou ik geen rare gedachtegang vinden. Een condoom is tenslotte niet alleen voorbehoedmiddel, maar ook jasje tegen een hiv besmetting bijvoorbeeld. Ze maken de medische kosten voor jongeren steeds hoger. De tandarts gaat uit het basispakket, ze moeten gaan betalen voor de pil... juist dus voor de leeftijdscategorie waarin het verstandig is om nog even aan de pil te blijven en gestimuleerd te worden om naar de tandarts te blijven gaan.

Hillary

Hillary

28-08-2010 om 07:59

Ik dacht dat hij to 21 jaar vergoed bleef worden net als een paar jaar geleden. Ik vind het wel terecht hoor, sex is geen ziekte, de pil beschermt daar zelfs niet eens tegen zoals bijvoorbeeld een condoom. Ik heb het altijd onlogisch gevonden dat de pil wel werd vergoed en bijvoorbeeld een bril niet.

klaver

klaver

28-08-2010 om 09:00

Condoom is veiliger

' Het condoom is ook niet heilig cq veilig. Geklungel bij je eerste pogingen... Ik zie meteen doemscenario\'s.'

Condoom biedt i.t.t. de pil veiligheid m.b.t. SOA (niet 100%, maar pil biedt 0%). Ben het Kaaskopje eens. verzin iets om condoom gratis beschikbaar te stellen aan jongeren. Enne, de pil is best betaalbaar.

Hmm

ik hink wel een beetje op 2 gedachten, helemaal met in mijn achterhoofd chronisch zieken die letterlijk van alles zelf moeten betalen terwijl die het vaak niet zo breed hebben.

Uit dat oogpunt vind ik 10-15 ct per dag spenderen aan de pil geen onoverkomelijk kostenplaatje.. http://www.anticonceptie-online.nl/prijzen.htm

Aan de andere kant als het zou leiden tot meer ongewenste zwangerschappen (en evt. abortussen) dan vraag ik me af of dat een wenselijk plaatje is

(bijv wordt een abortus wel vergoed- is dat voordeliger ?(en dan heb ik het nog niet eens over de emotionele kant))

amk

amk

28-08-2010 om 10:21

Tja

als de pil vergoed wordt zouden naar mijn idee alle vormen van anticonceptie vergoed moeten worden. Dus ook condooms, persona, lady comp etc.

Het hebben van sex is een keuze. Het te gebruiken anticonceptie middel ook.

Te duur voor jongeren?

Nou, ik zie heel wat nuttelozer geldbesteding dan fatsoenlijke voorbehoedsmiddelen.

Ik vind het geen rare beslissing. Seks is geen ziekte. En het was toch al 'oneerlijk' want condooms (die wél helpen tegen overdraagbare aandoeningen - de pil niet) moest je altijd al zelf kopen.

Wat mij betreft liever gratis verkrijgbare condooms, dat lijkt me veel nuttiger dan een door de verzekering betaalde anticonceptiepil.

Bastet

Bastet

28-08-2010 om 11:30

Hmmm...

Ik denk dat de pil veiliger is kwa kans op zwangerschap.
Ik zie meer in een voordelige pil voor jonge vrouwen,tot 21 jaar.En heb je gemeeschap waarvan je niet zeker weet of je kans loopt op een soa...dan double dutch..
bastet

Ben sowieso niet enthousiast

over de pil. Inderdaad, de vereiste discipline waarover Cobi het heeft. Bijwerkingen.
En als je een keer goed beroerd bent (ziek of teveel drank) dan is-ie niet betrouwbaar meer.
Oh ja, en je schijnt zonder pil je anders te gedragen in de keuze van je partner - dat schijnt te gebeuren op grond van geur (toch, biologen?) en daar heeft de pil ook invloed op. Zoiets.

Nee, die pil eruit is niet zo erg.

Bastet

Bastet

28-08-2010 om 15:53

Tja

Ik vind zelf een condoom ook nadelen hebben.Wat is dan een alternatief volgens jullie?
bastet

Eigen bijdrage

pil gaat al van verplichte eigen bijdrage af net als veel andere medicijnen, dus het maakt weinig uit!

zelf heb ik toen ik jong was geen libido problemen gehad, na mijn zwangerschap ben ik weer aan de pil gegaan en nu merk ik het wel.

Bastet

Bastet

28-08-2010 om 17:02

Lidwientje

Hahaha,die houden we erin,meesterlijk!
Bastet

Hmmm

Ik werk in de gezondheidszorg in het land dat in de westerse wereld het hoogste aantal tienerzwangerschappen kent (Engeland). De resultaten daarvan zie ik dagelijks: kinderen die in de pleegzorg terechtkomen, moeders die het gewoon net niet trekken, kinderen die in armoedige situaties opgroeien etc etc. Ik ben dus VOOR alles wat tienerzwangerschappen voorkomt en mijn automatische reactie is dat die pil dus gratis moet blijven voor iedereen.

Maar ja, hier in Engeland is de pil al jaren gratis voor iedereen en het probleem van ongewenste (tiener)zwangerschappen blijft. Dus mijn reden is niet echt een goede reden om die pil in het pakket te houden.

Overigens is de kostprijs van de pil niet zo ontzettend laag, ik heb laatst zelf Cerazette overwogen te kopen en was daar toch bijna honderd Euro voor kwijt geweest.

Mariel

Lidwientje

Geweldig, wat een leuke typefout, ik kreeg acuut ouderwets de slappe lach.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2010 om 00:51

Ja ik ook

Ik zag hier net hardop te lachen en dat had ik even nodig

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2010 om 02:20

Persoonlijke motieven

Ik vind om eerlijk te zijn dat persoonlijke motieven om de pil niet of wel in de basisverzekering te willen niet ter zake doen. Bij middelen die iets met het lichaam doen zijn er áltijd mensen die daar de een of andere negatieve bijwerking van ondervinden en er daardoor geen voordeel in zien. Moeten ál die middelen dan maar uit het basispakket?
Mijn jongste dochter slikt de pil ook. Daar is ze aan begonnen voor haar acné. Bij mijn eerste reactie dacht ik hier eigenlijk niet eens aan, maar als de pil voor haar leeftijd uit het pakket gaat komt het erop neer dat ik haar pil moet gaan betalen. Nóg meer kosten dus naast alle bedragen die al over de toonbank vliegen bij een leerling in het beroepsonderwijs (of op de universiteit). En dat juist in de fase van 'lang leve de lol'.

maan.

maan.

29-08-2010 om 10:34

Zelf betalen

Nu haal ik de pil en krijg ik een rekening dat ie van mijn eigen risico wordt afgehaald, straks zou ik dan direct zelf moeten betalen.. ik zie het verschil niet zo. Betalen moet ik toch.

Sarcas

Sarcas

29-08-2010 om 13:34

Aanvullend?

Ik lees dat de pil (en trouwens ook condooms) in de aanvullende verzekering zit. Nu ken ik persoonlijk niemand die geen aanvullende verzekering heeft, maar dat is natuurlijk geen betrouwbaar onderzoek
De vraag dus; hebben er veel mensen géén aanvullende verzekering?

S.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

29-08-2010 om 13:35

Spiraaltje en gratis condooms

Ik begrijp niet dat de pil als het enige serieuze voorbehoedmiddel wordt gezien. Ik heb dat ding ooit geprobeerd en werd er enorm beroerd van, en dat werd steeds erger, dus geen kwestie van wennen. Ik schrok enorm van de negatieve invloed die de pil had op mijn stemming en op de keuzes die ik maakte. Bovendien, de pil kan ook sluipend na lange tijd negatieve effecten hebben op de stemming. En het vergroot de risico's op allerlei nare ziektes.
Ik heb mijn hele leven een spiraaltje gebruikt, vanaf tiener af aan. Dat werd mij destijds aangeraden en het is goed bevallen. Ik vind het raar dat jonge meisjes al de pil slikken, want zij zij hormonaal nog in ontwikkeling. Natuurlijk zal niet iedereen een spiraaltje goed kunnen verdragen, maar de meerderheid wel. En een groot voordeel van een spiraaltje is dat je er niet elke dag aan hoeft te denken en dat zwanger worden niet in een opwelling gebeurt. Voor zover ik weet wordt het spiraaltje wel vergoed. Het is bovendien erg goedkoop omdat je er heel lang mee kunt doen.

En andere voorbehoedsmiddelen dan de pil zouden een betrouwbaarheid van 80 % hebben? Dat is echt onzin, de betrouwbaarheid van een spiraal is niet 100 % maar wel goed. Ik heb er zelf nooit een probleem mee gehad.
En het allerbelangrijkste vind ik dat jonge mensen de boodschap krijgen dat ze altijd een condoom moeten gebruiken. Helaas! maar we leven nu eenmaal in het aids-tijdperk... Dus gratis condooms zou ik veel zinvoller vinden.

"De vraag dus; hebben er veel mensen géén aanvullende verzekering? "
Ik niet. Ik verzeker me alleen voor kosten die ik niet zomaar op kan hoesten.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2010 om 19:38

Eigen risico

Als je weinig medische kosten hebt, kan het gebeuren dat je de pil inderdaad steeds volledig moet betalen, als je een abonnementje hebt op doktersbezoeken, medicijnen etc., ben je zo door het eigen risico heen en zijn de kosten voor de pil en bijvoorbeeld de tandarts méér kosten. Méér kosten is voor niemand fijn, maar juist voor de leeftijdsgroep die geacht wordt om aan de toekomst te werken en een klein inkomen heeft lijken mij die extra kosten niet gewenst.

Pelle

ik krijg inderdaad al jaren een tegemoetkoming van 50 euro p/j omdat ik een chronische aandoening heb,maar die tegemoetkoming is per 1 januari afgeschaft volgens mij.

Jesse_1

Jesse_1

30-08-2010 om 11:50

Spiraaltje niet gratis (wiss l. nik)

Tenzij je uitgebreid verzekerd bent, wordt een spiraaltje niet vergoed.

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2010 om 23:43

En de nuvaring?

Dochter overweegt over te stappen. Moet ze die ring sowieso zelf betalen? Weet iemand dat? Ik kon het zo gauw niet vinden.

Tirza

Doe niet zo dramatisch zeg margot

Als jij graag wilt dat je dochter op haar 16e met sex gaat experimenteren, dan koop je toch gewoon de pil voor haar?

Iemand die marsrepen, biertjes of sigaretten kan betalen kan ook de pil betalen, zo duur is dat ding niet.

Ik vind het heel goed dat dat ding eindelijk uit het pakket gaat, en ik heb ook nooit begrepen waarom de pil ooit in het pakket gekomen is, terwijl alle andere manieren van anticonceptie wel uit eigen zak betaald moesten worden. Het is een soort van sexe-discriminatie, jongens moeten wel betalen voor hun condooms (die meer voordelen hebben dan de pil) en meisjes hoeven niet te betalen.

Organon is toch niet meer in Nederlandse handen, dus met de pil in het pakket helpen we de Nederlandse economie ook niet meer.

Trouwens, toen ik studeerde kregen alleen ziekenfondsgastjes de pil gratis hoor. De rest die gewoon particulier verzekerd was moest de kosten zelf ophoesten (plus een veel hoger maandbedrag aan premie, terwijl de ziekenfondsgastjes met hun ouders meeverzekerd konden blijven).

Hanne.

Hanne.

01-09-2010 om 09:00

Nog niet zo lang

Met de invoering van de basisverzekering zat de pil ook niet in het basispakket. Kreeg'm toen via de aanvullende verzekering vergoed. Op een gegeven moment is hij wel in het basispakket gekomen. Weet niet precies wanneer omdat ik in die periode door m'n zwangerschappen een aantal jaar niet gebruikt heb.

Maar financieel gezien is het voor mij veel aantrekkelijker om 'm in de aanvullende verzekering te hebben. Sinds de pil in het basispakket zit moet ik'm altijd zelf betalen. Eerst kostte het me m'n no claim. Nu de no claim is afgeschaft kost het me m'n eigen risico...

tel uit je winst.

Fianna

Fianna

01-09-2010 om 12:57

Niet erg

Ik ben het helemaal met Dirksmama eens. De pil kun je best zelf voor je dochter betalen. Je doet nu net alsof ze nooit zou kunnen experimenteren of wat dan ook.
Hallo zeg, het is een GENOTSMIDDEL (en dan heb ik het even niet over vrouwen die de pil om andere redenen nodig hebben). Ik vind het terecht, zie niet in waarom ik zou moeten meebetalen aan seksuele uitspattingen van anderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.