Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pil, zere borsten voor, tijdens en na stopweek

Hallo allemaal, even een vraagje over het volgende:
Ik slik de Diana 35-pil, en dan meestal twee strips achter elkaar, om vervolgens een stopweek te houden.
De afgelopen keer heb ik dit gedaan na anderhalve strip omdat ik ontzettend veel last had van zere borsten. Dit heb ik anders in de laatste week van de strip ook wel, maar niet zo heftig als de laatste keer. Normaal gesproken gaat dan de spanning van mijn borsten af..
Mijn onttrekkingsbloeding kwam op dag 5 in de stopweek, en heeft net zolang geduurd als anders, een dag of 5.
Op de juiste dag ben ik met een nieuwe pilstrip begonnen, nu een week geleden.
Maar nu het volgende:
Mijn zere borsten zijn niet weg, sterker nog: het wordt alleen maar erger! Mijn tepels zijn roder, groter en bij de minste aanraking staan ze in brand! Op mijn borsten zijn grote blauwe aderen zichtbaar.. En ze zijn gegroeid!
Ik heb de huisarts en apotheek hier al over gesproken, en beiden vroegen ze of ik voor mijn stopweek een pil vergeten was, had overgegeven of aan de diarree was geweest, alle vragen hebben als antwoord nee..
Nu was het advies deze maand af te wachten, en anders weer contact op te nemen met de huisarts. De kans schijnt aanwezig te zijn dat ik zwanger ben. Heb al een test gedaan vanochtend, alleen daar werd ik ook niet wijzer van. Zag wel een vaag lijntje, maar dat was pas na een uur..
Is er iemand die hier ook eens mee te maken heeft gehad?? Anders heb ik nooit last van zere tepels.. Dat vind ik dus ook erg vreemd..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prul

Prul

21-07-2009 om 18:45

Diane® en zwangerschap

Je verhaalt klinkt best wel zwanger..Testje misschien over een aantal dagen herhalen met ochtendurine?

De Diane® pil combineert niet goed met zwangerschap. Een gewone anticonceptiepil kan minder kwaad voor een eventuele zwangerschap omdat die bestaat uit een combinatie van twee verschillende vrouwelijke hormonen. De Diane® bevat een vrouwelijk hormoon en een anti-androgeen (soort anti-mannelijk hormoon) nl cyproteronacetaat en dat kan de ontwikkeling van de baby beschadigen.

Ben je al weer begonnen met een nieuwe strip?

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2009 om 22:54

Eeeh.........

ook een vaag lijntje is een lijntke volgens mij......

Tirza

Prul

Prul

22-07-2009 om 07:25

Als dat zo is

volgens de gebruiksaanwijzing van de meeste testen moet je kleurveranderingen die pas optreden na de testtijd negeren.
Maar goed, als de test wel positief blijkt te zijn zit je wel met het probleem dat je die pil geslikt hebt tijdens de zwangerschap. Althans, dat is een probleem als je van plan bent de zwangerschap voort te laten bestaan.

Ik ben dus wel benieuwd: heb je al een nieuwe test gedaan? En wat zou je aanwillen met een eventuele zwangerschap?

denaja

denaja

22-07-2009 om 08:58 Topicstarter

Tirza en prul

Hoi hoi, dank voor jullie reacties.
Nee, heb nog niet opnieuw getest, misschien dat ik dat morgenochtend even doe, ivm ochtendurine.
Stel dat ik wel zwanger ben, dan gaan we er ook voor. Een derde kindje zou ooit wel in de planning liggen, dus we zijn er dan zeker blij mee.
Zal in ieder geval nog even contact opnemen met de huisarts wat nu wijsheid is, doorgaan met de pil, stoppen met de pil, bloedtest.. Hoe groot de gevolgen kunnen zijn als ik de pil door zou nemen deze maand, zoals aangeraden door assistente van huisarts en apotheker.
ALS ik al zwanger zou zijn, dan heb ik natuurlijk geen idee hoe lang dat al zou zijn.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!
Groet Denaja

Prul

Prul

23-07-2009 om 20:37

Stoppen!

Als je er voor wilt gaan moet je onmiddelijk stoppen met de diane®!
het anti-androgeen is geen goed idee voor een zich ontwikkelend embryo/foetus!

Weet je al wat meer? Heb je opnieuw getest, heb je je vragen al gesteld bij de arts?

denaja

denaja

24-07-2009 om 09:28 Topicstarter

Ben gestopt

Met de pil. Neem het zekere voor het onzekere.
Gisteren een test gedaan, waar ik niet wijzer van word. Er kwamen inderdaad twee strepen op te staan, alleen het streepje wat Hcg zou moeten aangeven stond er een kwartslag gedraaid op.. Wel binnen de 5 minuten, dus geen indrooglijntje.
Vandaag heb ik nog even telefonisch contact met de huisarts over wat nu wijsheid is.
Borsten worden steeds pijnlijker, en verlies wittige afscheiding.

Prul

Prul

24-07-2009 om 15:02

Plusje?

De tijd dat ik zwangerschaptesten deed ligt al weer lang achter me (zo'n 18 jaar) maar vroeger had je testen waarin twee paralelle streepjes een zwangerschap aanduidden, maar bij de dokter kreeg ik indertijd een test waarbij één streepje negatief, dus niet zwanger betekende, en twéé streepjes die te samen een plus-teken vormden een positieve test betekenden.
Dus, dat gedraaide streepje, vormt dat samen met het controlestreepje een plustekentje? Lees anders de gebruiksaanwijzing nog eens door...

Ik vindt het verstandig dat je gestopt ben. Als alles vals alarm is dan is het wat lastiger ivm anticonceptie de komende tijd maar ja, dat neem je dan maar op de koop toe.

Ik ben benieuwd wat je huisarts gaat zeggen/onderzoeken, er is op het hormonale vlak in ieder geval iets aan het rommelen zou ik zo zeggen.

Hou je ons op de hoogte?

denaja

denaja

24-07-2009 om 16:04 Topicstarter

Prul

Ik heb een test gedaan waarbij je twee paralelle streepjes zou moeten krijgen. In de gebruiksaanwijzing staat niets over "mijn" soort streepje.
Omdat ik hier ook nog een clear-blue digitaal had liggen, heb ik deze ook met ochtendurine gedaan. Deze gaf aan niet zwanger, maar op de teststrip stonden twee streepjes.
Omdat ik nu toch wel wat duidelijkheid wilde heb ik contact opgenomen met clear-blue. Zij gaven aan dat er dan waarschijnlijk wel Hgc in mijn lichaam zit, maar nog niet genoeg zodat het zichtbaar wordt op het digitale scherm. Nog ff afwachten dus.
Maandag moet in ieder geval even urine naar de huisarts brengen.
Best spannend dit allemaal, hou jullie zeker op de hoogte en dank voor je reacties!!

Vic

Vic

24-07-2009 om 18:23

Spannend

Gelukkig zijn jullie, als het zo is, blij met de zwangerschap. Mijn oudste is destijds ook dwars door de Diane 35 heen gekomen. Ik heb wel een bloeding gehad tussen twee strippen en kwam er pas in de 7e week achter dat ik zwanger was, door dezelfde verschijnselen als jij. Al die tijd heb ik dus de pil door geslikt (en gerookt en gedronken, tja). Het is allemaal goed gegaan en er is een gezond kind geboren.

denaja

denaja

26-07-2009 om 15:38 Topicstarter

(doorbraak)bloeding en nog een vraagje

een lichte bloeding, maar zal wel komen omdat ik gestopt ben met de pil. Heb uit de nieuwe strip trouwens 7 pillen gehad, dus weet niet of ik kan spreken van een menstruatie?
Weet niet of ik het morgen nog heb, anders breng ik een andere keer urine naar de arts.
De klachten als zere borsten en afscheiding zijn in ieder geval nog steeds aan de orde.

Wat ik me wel afvraag, de huisarts zei dat ik gewoon even moest stoppen met de pil. Maar deze heb ik dus maar een week genomen. Ben ik dan, als ik niet zwanger zou zijn, wel beschermd geweest tegen zwangerschap VOORDAT ik met de pil stopte? Omdat ik hem maar zo kort heb gebruikt? Ik weet dat ik nu niet meer beschermd word door de pil..

Prul

Prul

27-07-2009 om 12:53

Onttrekkingsbloeding

ontrekkingsbloeding is de officiële term voor de bloeding in de pilpauzeweek, en voor de bloeding die je nu hebt ook. Een doorbraakbloeding is een bloeding die optreedt ondanks het feit dat je gewoon je pil slikt, midden in de strip zeg maar.
Een menstruatie is een bloeding die volgt op een ovulatie die niet geresulteerd heeft in een zwangerschap. Weetjes waar je verder niet zo veel aan hebt in praktische zin.

In een pilpauzeweek kunnen er eicellen beginnen te rijpen, echter begin je weer met de pil voordat het tot ovulatie komt (en is op dat moment het baarmoederslijmvlies niet geschikt voor innesteling mocht er onverhoopt toch eentje springen)
7 dagen pil slikken is voldoende om de ei-rijping vervolgens weer te onderdrukken (vandaar dat een pil vergeten in de eerste week van je strip meer risico geeft dan in de tweede week van de strip)
Het lijkt me dat je derhalve niet echt kans hebt op een zwangerschap als je maatregelen genomen hebt nadat je opnieuw gestopt was.

Niet 100%

Je bent niet 100% veilig, maar wel voor een groot deel. Nadat je stopt met de pil, gaat er vrij vlot een eicel rijpen. En spermacellen kunnen een aantal dagen tot in uitzonderlijke gevallen een week in je lichaam overleven. Dus in theorie zou het kunnen dat er in de dagen nadat je gestopt bent een eicel is gerijpt die vervolgens is bevrucht door spermacellen die er nog waren. Die kans is er, maar hij is wel klein.

Prul

Prul

30-07-2009 om 17:43

Denaja, weet je...

...al wat meer?

denaja

denaja

30-07-2009 om 18:18 Topicstarter

Prul

Weet eigenlijk nog niet meer. De onttrekkingsbloeding loopt op zijn einde nu. De zere borsten/tepels zijn nog steeds aan de orde. Tepels lijken nog wel pijnlijker nu, en ook de blauwe aderen op mijn borsten zijn nog steeds duidelijk(er) zichtbaar.
Misschien dat ik er morgen nog een testje tegenaan gooi.
Ik heb ook geen flauw idee waar mijn klachten anders vandaan zouden kunnen komen dan van een zwangerschap.
Zouden die bloedingen niet gevaarlijk geweest zijn voor een eventueel vruchtje?
Dank voor je reactie trouwens, het is fijn als er even iemand met je meedenkt

tonny

tonny

31-07-2009 om 23:05

Sterkte denaja

Het moet erg vervelend zijn je ineens zo 'anders' te voelen - en dan de onzekerheid. Ik hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt.

Tonny

tonny

tonny

10-08-2009 om 09:47

Denaja!

Hoe is het met je? Heb je al wat duidelijkheid over de situatie en hoe voel je je nu?

Tonny

denaja

denaja

10-08-2009 om 10:38 Topicstarter

Tonny e.a.

Dank voor het meeleven! Ben niet zwanger aangezien ik gisteren enorme ovulatiekramp kreeg.. Geen idee waar dan de zere borsten e.d. vandaan komen. Ben de laatste tijd wel wat aangekomen, misschien dat dat de oorzaak is?
Ik hoop dat de pijn in mijn borsten binnen nu en korte tijd nog pijnlijker zullen gaan worden, want ik blijf van de pil af Ga me maar eens verplaatsen naar "Zwanger worden"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.